Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Data backup op DVD-RW?  (gelezen 1739 keer)

Offline John K

  • Lid
Data backup op DVD-RW?
« Gepost op: 2009/09/23, 12:34:02 »
Ik heb op verschillende schijven verschillende partities staan. Op iedere schijfpartitie staat een backup van de partitie met dezelfde naam als de andere schijf. kortom, ik kom om in de data en ik weet niet precies wat wat is.

Nu zoek ik een backup methode om alle data van een partitie op een DVD-RW te plaatsen, maar niet in een Image, ik wil vanaf de DVD vergelijken wat er op de huidige schijf staat en eventueel vanaf de DVD aanvullen wat er ontbreekt  op de huidige schijf.

Het lijkt een heel verhaal, maar wat ik aan back-up methodes tegenkom lijken mij zeer ingewikkeld, het is tenslotte alleen maar data kopieren van 1 schif naar DVD RW. Alleen mijn ervaring met 1 op 1 kopieren is, is dat er foutmeldingen onstaan omtrent lange bestandsnamen etc.

Kent iemand onder Ubuntu een simpele manier?

Groeten John K

Offline vanadium

  • Lid
Re: Data backup op DVD-RW?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/23, 15:19:18 »
Je verhaal is mij niet helemaal duidelijk, maar een DVD-RW lijkt mij geen geschikt backup medium: beperkte levensduur en beperkte betrouwbaarheid. Een enkel-lezen-DVD is daarentegn wel vrij betrouwbaar, op voorwaarde dat de DVD meticuleus in het donker in goede omstandigheden bewaard wordt (levensduur 100+, maar het medium bestaat nog niet lang genoeg opdat iemand dat in real time heeft kunnen testen ...).

Algemeen; om twee directorystructuren identiek te maken, is "rsync" het programmatje bij uitstek. Een commando zoals

rsync -av --delete <bron>/ <bestemming>/
zal er voor zorgen dat beide directories, bron en bestemming, exact dezelfde bestanden bevatten. Opdat dit goed zou werken, moeten beide directories op partities staan, geformatterd in bestandssystemen die linux permissies ondersteunen (vb. ext3).

Re: Data backup op DVD-RW?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/23, 15:20:31 »
Hallo, hier zijn meerdere oplossingen voor, maar ik zou het met rsync aanpakken. De mappen op de verschillende partities zijn neem ik aan gewoon zichtbaar en toegankelijk. Doe zoiets als:
$ rsync -tva --delete map1 map2 map3 mijn_backup
waarbij map1 t/m 3 zich op alle partities kunnen bevinden; de --delete optie zorgt ervoor dat bestanden die je in map1 t/m 3 verwijdert, ook in de map mijn_backup verwijderd worden.

Vervolgens gebruik je een brandprogramma om mijn_backup naar dvd te schrijven.


Offline John K

  • Lid
Re: Data backup op DVD-RW?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/23, 19:04:31 »
Je verhaal is mij niet helemaal duidelijk, maar een DVD-RW lijkt mij geen geschikt backup medium: beperkte levensduur en beperkte betrouwbaarheid. Een enkel-lezen-DVD is daarentegn wel vrij betrouwbaar, op voorwaarde dat de DVD meticuleus in het donker in goede omstandigheden bewaard wordt (levensduur 100+, maar het medium bestaat nog niet lang genoeg opdat iemand dat in real time heeft kunnen testen ...).

Algemeen; om twee directorystructuren identiek te maken, is "rsync" het programmatje bij uitstek. Een commando zoals

rsync -av --delete <bron>/ <bestemming>/
zal er voor zorgen dat beide directories, bron en bestemming, exact dezelfde bestanden bevatten. Opdat dit goed zou werken, moeten beide directories op partities staan, geformatterd in bestandssystemen die linux permissies ondersteunen (vb. ext3).

Het is alleen bedoelt als tijdelijke opslag, DVD-R i.p.v DVD-RW is geen probleem. Het enige wat ik wil is de partitie met data van comp 2 op DVD schrijven en dan op op comp 1 vergelijken of er bestanden naar de data van de oorspronkelijke partitie moeten verhuizen. Ik had verschillende comps met verschillende partities met dezelfde data. Wanneer ik aan een partitie op comp bestanden aanmaak en toevoeg, staan die uiteraard niet op de andere (bronxcomp) partitie. Ik wil alle data dus van de andere comps weer samenbrengen tot 1 partitie en daarvandaf echte backups maken.

Wil jij nog uitleggen hoe
 
rsync -av --delete <bron>/ <bestemming>/

eruit komt te zien van bijv. hda3 naar DVD brandprogramma?

Groeten John

Offline track

  • Lid
Re: Data backup op DVD-RW?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/23, 19:11:16 »
Als je toch twee bakken hebt met data er op hoef je geen DVD's te maken.
Zonde van de DVD's.  Je hoeft hen gewoon via netwerk samen te prikken
en een bak op de ander te mounten.  (via een share dan)

Dan kun je rechtstreeks de rsync doen.

track

Offline John K

  • Lid
Re: Data backup op DVD-RW?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/23, 19:13:44 »
Leg eens uitgebreider uit? Ben leek!!!

Offline track

  • Lid
Re: Data backup op DVD-RW?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/23, 19:22:11 »
Heb je meerdere aansluitingen op je router ?  Dan prik je beide bakken met het netwerk
er aan.  Start beiden uiteraard.  Op een bak moet je nu een share aanmaken:

Volg geweoon deze:  http://www.simplehelp.net/2007/05/19/how-to-share-files-and-folders-in-ubuntu/
(ik zou hier NFS gebruiken, bij Samba moet je soms iets meer configureren)

Op de andere bak kun je nu de vrijgegeven mappen gewoon via [Locaties] - netwerk  mounten.

En dan de  rsync  toepassen.

track

Offline John K

  • Lid
Re: Data backup op DVD-RW?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/23, 19:38:53 »
Klinkt goed, maar een partitie is niet te 'sharen' !? Hoe kan ik alle mappen en bestanden in een partitie in een keer delen?

John K

Offline track

  • Lid
Re: Data backup op DVD-RW?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/23, 19:46:00 »
Hoezo niet ?

Je kunt het "root"-punt van de partitie vrijgeven toch ?  Dan is de gehele partitie
toegankelijk.  (Je kunt zelfs de "ruwe" partitie vrijgeven.  Da zijn zelfs de ruwe
bytejes op de schijf toegankelijk ... als je dat wilt.)

track

Offline John K

  • Lid
Re: Data backup op DVD-RW?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/23, 19:50:59 »
Hoe??

Offline track

  • Lid
Re: Data backup op DVD-RW?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/23, 20:25:55 »
Je kunt via [Locaties] naar "eigen computer" gaan toch ?
Daar zie je alle partities staan.  Dus ook de "root" van je eigen (uby-) partitie.
Oja, ik zie het nu, hier kan het dus niet via rechtsklik !  Dus via commandolijn dan:
(handleiding  http://tldp.org/HOWTO/NFS-HOWTO/server.html )
Het eerst geef je het best een map (b.v. /home) via rechtsklik vrij.
Dan open je met een   gksu gedit  /etc/exports  het bestand  /etc/exports
en kopiëer handmatig de regel met zoiets:     /home        192.168.0.1(rw) 192.168.0.2(rw)
nog een keer daar achter, nu zonder "home": /        192.168.0.1(rw) 192.168.0.2(rw)
(opslaan uiteraard)
Dan heb je ook de "root" vrijgegeven.

track

Offline John K

  • Lid
Re: Data backup op DVD-RW?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/23, 20:37:24 »
Het lijkt nog superingewikkeld, maar ik ga oefenen.

Offline track

  • Lid
Re: Data backup op DVD-RW?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/23, 20:40:42 »
Nee, probeer het eerst per rechtsklik, per map.

Dat is beter om het te testen.
Als alles andere lukt kun je nog steeds met die "exports" prutsen...

track

Offline John K

  • Lid
Re: Data backup op DVD-RW?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/03, 18:25:57 »
Je kunt via [Locaties] naar "eigen computer" gaan toch ?
Daar zie je alle partities staan.  Dus ook de "root" van je eigen (uby-) partitie.
Oja, ik zie het nu, hier kan het dus niet via rechtsklik !  Dus via commandolijn dan:
(handleiding  http://tldp.org/HOWTO/NFS-HOWTO/server.html )
Het eerst geef je het best een map (b.v. /home) via rechtsklik vrij.
Dan open je met een   gksu gedit  /etc/exports  het bestand  /etc/exports
en kopiëer handmatig de regel met zoiets:     /home        192.168.0.1(rw) 192.168.0.2(rw)
nog een keer daar achter, nu zonder "home": /        192.168.0.1(rw) 192.168.0.2(rw)
(opslaan uiteraard)
Dan heb je ook de "root" vrijgegeven.

track

Ik heb nog een vraag over dit oude topic van mijzelf.

Ik heb 1 broncomputer, bijv. 192.168.1.1 waarop ik een datapartitie heb staan welke ik verschillende keren heb gebackupt en bewerkt (bestanden toegevoegd) naar andere comps met ook een aparte datapartitie. Op alle comp noem ik gemakshalve de partities sda 7.

Nu wil ik de datapartitie op de eerste (bron) comp aanvullen met de bewerkte en nieuwe bestanden van de andere comps.

Ik heb het idee dat bij eerder genoemde uitleg ik de hele comp vrijgeef, terwijl ik alleen 1 partitie op beide wil
vrijgeven. Ook vind ik de uitleg op http://tldp.org/HOWTO/NFS-HOWTO/server.html erg ingewikkeld, de engelse taal dacht ik machtig te zijn, maar bij zulke delicate zaken als backups over het netwerk vind ik het riskant. Kent iemand een Nederlandstalige versie?

Ook heb ik gekeken naar Grsync, erg handig, maar dan moet ik volgens mij toch eerst NFS instellen.

Wie o wie heeft antwoorden?

John K

Offline vanadium

  • Lid
Re: Data backup op DVD-RW?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/03, 20:03:38 »
Persoonlijk denk ik dat het nog een stuk gemakkelijker kan over ssh. Installeer op beide computers de ssh server (de client is al beschikbaar) door het pakket "ssh" met behulp van synaptic te installeren.

Dan kan je rechtstreeks rsync gebruiken via ssh:

rsync -av --delete /home/gebruiker/documenten/ 192.168.0.2:/home/gebruiker/documenten/


Offline John K

  • Lid
Re: Data backup op DVD-RW?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/03, 20:16:36 »
Dat opent nieuwe perspectieven. Bedankt!

Groeten John K