Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Monitorbeeld afstellen in systeemsoftware?  (gelezen 739 keer)

GerardZ

  • Gast
Monitorbeeld afstellen in systeemsoftware?
« Gepost op: 2008/04/17, 08:20:11 »
Ik wil een Linux installeren en heb Ubuntu geprobeerd. (cd)

Geluid doet het niet (codecs?) en het beeld staat een cm. naar rechts.
Nu kan ik dat op de monitor veranderen, maar dat wil ik niet want dan staat m'n XP niet goed. Is daar een instelmogelijkheid voor in Ubuntu?
Was er vroeger wel in Mandrake en in Suse (ooit geprobeerd) dacht ik wel.

Moet ik wellicht naar Kubuntu omdat die instellingen wel in KDE zitten en niet in Gnome? Alternatief?

Bij die andere distributies die ik een paar jaar geleden geprobeerd heb haperde altijd een vitaal onderdeel, alleen bij Knoppix deed alles het meestal gewoon, dus het moet kunnen. Hoop dat ik Ubuntu wel draaiend krijg.

Offline Ramana

  • Lid
Monitorbeeld afstellen in systeemsoftware?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/17, 08:37:28 »
Heb je geprobeerd jouw systeem met een live-cd te starten? Dan kan je controleren of alle hardware goed wordt herkend. Geluid en beeld horen het meestal direct goed te doen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Monitorbeeld afstellen in systeemsoftware?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/17, 10:27:14 »
Die beeldverschuiving hoort bij het andere stuurprogramma. Mogelijk kun je dat verhelpen door in Linux een ander stuurprogje te kiezen voor je videokaart.

Volg deze stappen eens, inclusief de multimedia-aanpak:
http://computertip.googlepages.com/directdoen

Groet, Pjotr.

GerardZ

  • Gast
Monitorbeeld afstellen in systeemsoftware?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/17, 11:11:07 »
Ik heb nog even zitten stoeien met het spul;

Geluid werkt nu, mpg en mp4 in Totem, kwestie van codecs laden.

Beeld staat goed als ik op het knopje 'auto' druk op de lcd.
In windows weer drukken, niet zo'n fijne oplossing, ik zal eens een 'andere' ATI driver proberen als ik Ubunto ga installeren op deze computer.
Ik draai dus met de LiveCD en wacht nog even de volgende versie af om te installeren.

Op een andere computer, met een PC Chips moederbord, heb ik wel de 7.1 geinstalleerd.
Hierbij is het niet mogelijk om de systeemgeluiden zachter te zetten. d.w.z. ik ben er nog niet achter... In bijv. Totem doet de volumeregeaar het wel. Is wel iedere keer schrikken bij het opstarten.

Zie met spanning uit naar 804...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Monitorbeeld afstellen in systeemsoftware?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/17, 11:21:13 »
Goed idee om dat ene weekje nog even te wachten op 8.04.

De "hoofdvolumeknop", ook voor de systeemgeluiden dus, zit rechtsboven in de bovenste werkbalk. Het luidsprekertje.  :-)

GerardZ

  • Gast
Monitorbeeld afstellen in systeemsoftware?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/17, 12:00:33 »
Tsja, die daar rechtsboven doet dus niets...

Monitorbeeld afstellen in systeemsoftware?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/17, 12:10:59 »
Dan moet je waarschijnlijk nog de "alsamixergui" installeren (als ik de naam goed zeg ?)
Vanuit hier kan je meer regelen.

misschien een long shot maar probeer deze eens opnieuw te installeren via de Terminal.

sudo apt-get install module-assistantsudo m-a updatesudo m-a preparesudo m-a a-i alsa
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Monitorbeeld afstellen in systeemsoftware?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/17, 18:36:31 »
Sorry dat ik er even tussenkom, maar wat is de bedoeling van bovenstaande commando's ?
'k wil maar zeggen: het verband met de alsamixergui is niet direct duidelijk. :)  :(
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...