Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows Opstartbeheer  (gelezen 2282 keer)

Offline Luuk073

  • Lid
Windows Opstartbeheer
« Gepost op: 2013/11/22, 22:47:46 »
Hallo allemaal,

Ik zou graag willen dat mijn computer met linux loader opstart in plaats van Windows opstartbeheer.
Ik heb Ubuntu 12.04.3 LTS op dit moment geïnstalleerd naast Windows 7.
Ook een oplossing zou kunnen zijn: Ubuntu als standaard opgelicht als Windows opstartbeheer begint.
Nu moet ik binnen 10 sec Ubuntu selecteren, en als ik niets selecteer in die 10 seconden wordt het Windows.
Ik zou dit graag dan om willen draaien of de 10 seconden uitzetten zodat ik geen timer daar meer heb.
Alvast bedankt.

Groeten,
Luuk

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/22, 23:10:40 »
Je hebt waarschijnlijk een wubi-installatie. Vervang die eens door een echte installatie op een aparte partitie, dan zit je opstartvolgorde meteen goed:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/22, 23:12:59 »
ik heb via deze site mijn Ubuntu opgezet. Denk dus niet dat het een Wubi installatie is

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/22, 23:15:13 »
Vreemd..... standaard start namelijk Ubuntu binnen 10 seconden op, en niet Windows. En dat gaat dan via de opstartlader van Linux (Grub), en niet via de opstartlader van Windows.

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/22, 23:17:23 »
Ik had windows eerst op deze computer staan. Nadat ik deze laptop een jaar had heb ik Ubuntu geïnstalleerd.
Misschien ligt het daar aan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/22, 23:18:31 »
Ik had windows eerst op deze computer staan. Nadat ik deze laptop een jaar had heb ik Ubuntu geïnstalleerd.
Misschien ligt het daar aan?
Nee, dat is onmogelijk....

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/22, 23:19:24 »
is er niet ergens een terminalregel die er iets aan veranderd?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/22, 23:24:30 »
Start de computer eens op vanaf de Ubuntu-DVD, en post hier vervolgens eens een schermafdruk van Gparted met de schijfindeling. Bijvoorbeeld met behulp van www.postimage.org

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/22, 23:30:24 »
Die heb ik niet. Ik heb Ubuntu geïnstalleerd vanuit een ISO-bestand in Windows. Kan daar dan de oorzaak liggen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/22, 23:34:07 »
Die heb ik niet. Ik heb Ubuntu geïnstalleerd vanuit een ISO-bestand in Windows. Kan daar dan de oorzaak liggen?
Ja.... Toch een Wubi waarschijnlijk. Maak eens een opstartbaar USB-geheugenstaafje met Ubuntu erop, en doe dan de Gparted-exercitie die ik in mijn eerdere bericht beschreef:
https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf#TOC-In-Windows:-Unetbootin
(punt 2, rechterkolom)

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/22, 23:40:58 »
Even een vraagje, behoud ik wel al mijn programma's die ik tot nu toe heb geïnstalleerd? Als dit niet zo is dan laat ik het zoals het nu is. Er staat namelijk al te veel op om weer te verwijderen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/22, 23:44:36 »
Even een vraagje, behoud ik wel al mijn programma's die ik tot nu toe heb geïnstalleerd?
Nee, dat niet..... Maar een echte installatie is technisch wel beter dan een Wubi:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Installeer-niet-binnen-Windows-Wubi-methode-maar-op-een-aparte-partitie

Enfin, post die gevraagde schermafdruk eens? Gewoon, vanuit de veilige "uitprobeersessie", dus zonder gelijk te installeren?

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #12 Gepost op: 2013/11/23, 00:07:22 »
UNetbootin blijft de melding geven: Er zijn geen USB-schijven gevonden. Als je al een USB-schijf hebt aangesloten probeer deze dan als FAT32 te formatteren.
Ik heb de USB (2.0) met FAT32, niet snel formatteren en wel snel formatteren geprobeerd maar dit werkt allebei niet.
Enige waar ik bij Unetbootin heb aangezeten is distributie.
Bij het formatteren waren de instellingen:
Capaciteit: 1,82 GB
Bestandssysteem: FAT32
Clustergrootte: standaard toegeweze grootte
Snelformatteren: aan en uit geprobeert

FrSu

  • Gast
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/23, 08:38:30 »
@Pjotr:
- In Ubuntu kun je toch ook Gparted opstarten?  Hoeft toch niet perse via een Live USB?

@Luuk:
- Programma's installeren. Bedoel je die van Linux of die van Win? Linux is snel weer geregeld, even een lijstje maken wat je had en via Software centrum heb je ze snel weer geinstalleerd.
- Unetbootin: Gebruik je dit in Win of in Linux? Ik zou het via Win doen. En heb je een ISO gedownload vooraf? Dan kun je in Unetbootin de ISO in jouw downloadmap aanwijzen.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/23, 08:45:50 door FrSu »

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #14 Gepost op: 2013/11/23, 09:40:11 »
-Programma's installeren: Ik denk dat ik dat dan toch maar ga proberen.
-Unetbootin: Het programma werd nu om de een of andere manier wel. Hij is er nu mee bezig. Resultaat zal ik zsm posten

FrSu

  • Gast
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #15 Gepost op: 2013/11/23, 09:43:40 »
Ik denk dat het verstandig is, ik heb helaas geen ervaring met Wubi, om in Windows de Linux installatie eerst ongedaan te maken.
Misschien heeft Pjotr, of een ander forum lid hier meer kennis van.

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #16 Gepost op: 2013/11/23, 09:45:35 »
Ik bedoel dat hij nu bezig is mijn USB-stick in te richten.
En is het noodzakelijk om op die USB dezelfde bestanden te laten staan als die er nu op staan?
Ik heb dit USB-stickje namelijk ook nog nodig voor andere dingen buiten Ubuntu om

FrSu

  • Gast
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #17 Gepost op: 2013/11/23, 09:50:34 »
Als de installatie gedaan is kun je hem natuurlijk weer leeghalen. Of heb je naast de installatie bestanden nu op de usb ook nog andere bestanden staan?
Ik gebruik voor een installatie altijd een lege usb.

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #18 Gepost op: 2013/11/23, 09:51:28 »
Alle bestanden van de USB afgehaalt en op Win gezet zodat ik ze nog makkelijk terug kan zetten

FrSu

  • Gast
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #19 Gepost op: 2013/11/23, 09:53:12 »
Okay, succes met de installatie. ^-^

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #20 Gepost op: 2013/11/24, 11:00:11 »
De installatie is gelukt. Het opstartbeheer is nu van Ubuntu. Echter als ik kies voor windows, kan ik in windows opstartbeheer ook weer Ubuntu kiezen. Ik denk dat dit komt omdat ik eerst ubuntu niet heb verwijderd. Hoe kan ik dit het makkelijkste doen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #21 Gepost op: 2013/11/24, 11:09:38 »
De installatie is gelukt. Het opstartbeheer is nu van Ubuntu. Echter als ik kies voor windows, kan ik in windows opstartbeheer ook weer Ubuntu kiezen. Ik denk dat dit komt omdat ik eerst ubuntu niet heb verwijderd. Hoe kan ik dit het makkelijkste doen?
Klopt. Start Windows op, en verwijder daaruit Wubi via Configuratiescherm - Software installeren/verwijderen.

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #22 Gepost op: 2013/11/24, 11:10:54 »
bij Configuratiescherm\Programma's\Programma's en onderdelen is Wubi niet gevonden

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #23 Gepost op: 2013/11/24, 11:13:50 »
Ubuntu staat hier wel bij, moet ik die verwijderen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows Opstartbeheer
« Reactie #24 Gepost op: 2013/11/24, 11:52:57 »
Ubuntu staat hier wel bij, moet ik die verwijderen?
Ja. Want je hebt nu twee verschillende Ubuntu's op je harde schijf: een normale en een wubi. Dat is een beetje veel van het goede....  :)