Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Wachtwoord aanmeldsleutelbos  (gelezen 2170 keer)

[OPGELOST]Wachtwoord aanmeldsleutelbos
« Gepost op: 2013/03/20, 19:20:22 »
In Ubuntu 12.04 LTS krijg ik, na een succesvolle en vlotte opstart met automatische inlog, de melding om het wachtwoord in te vullen voor de Ontgrendeling van de Aanmeldsleutelbos. Dit treedt pas op, wanneer ik een site open, waarop ik inloggegevens ga gebruiken en die opgeslagen zijn.

Met gebruikmaking van de browser Firefox verschijnt deze melding niet............., echter met Chromium die ik later installeerde is het verschijnsel begonnen.

In het forum heb ik een grote variatie van dit onderwerp gevonden en mijn indruk is dat de oplossingen verschillen per versie. Geen heb ik er nog toegepast. Met name het gebruik van het bestandsbeheer en het vinden van de map "Passwords" lukt niet.

Een wachtwoord voor de aanmeldsleutelbos is effectief tegen gebruik door onbevoegden, maar wel een beetje lastig in het dagelijks gebruik.

« Laatst bewerkt op: 2013/03/21, 13:06:48 door Jijbuntu »
Linux Mint 19 Xfce

Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Wachtwoord aanmeldsleutelbos
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/20, 22:22:46 »
Dank je henkoegema voor het bericht.

Helaas kan ik er niet zo goed mee uit de voeten. De tekst en de aanwijzingen heb ik begrepen en kies voor de tweede optie. Volgens onderstaande kopie heb ik voor Ubuntu 12.04 LTS de opdrachten aangepast. Vanuit allerlei hoeken, standen en posities heb ik die ingevoerd in de Terminal, maar er gebeurt niets dat voor mij enigszins herkenbaar is. Veelal krijg ik de melding dat een opdracht niet uitgevoerd kan worden of de map niet bestaat. Maar........ik ben hier dus niet bedreven in.

cd ~/.gnome2/keyrings/
cp login.keyring login.keyring.backup
rm ~/.gnome2/keyrings/login.keyring



2)  From Gnome Keyring.........create a new keyring file named "login".  WAAR KAN IK DAT VINDEN?



Linux Mint 19 Xfce


Re: Wachtwoord aanmeldsleutelbos
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/20, 23:22:35 »
In Ubuntu 12.04 LTS krijg ik, na een succesvolle en vlotte opstart met automatische inlog, de melding om het wachtwoord in te vullen voor de Ontgrendeling van de Aanmeldsleutelbos. Dit treedt pas op, wanneer ik een site open, waarop ik inloggegevens ga gebruiken en die opgeslagen zijn.

Met gebruikmaking van de browser Firefox verschijnt deze melding niet............., echter met Chromium die ik later installeerde is het verschijnsel begonnen.

In het forum heb ik een grote variatie van dit onderwerp gevonden en mijn indruk is dat de oplossingen verschillen per versie. Geen heb ik er nog toegepast. Met name het gebruik van het bestandsbeheer en het vinden van de map "Passwords" lukt niet.

Een wachtwoord voor de aanmeldsleutelbos is effectief tegen gebruik door onbevoegden, maar wel een beetje lastig in het dagelijks gebruik.

Je hoeft alleen maar de file login.keyring weg te halen en verder niets, als je helemaal geen wachtwoord wilt gebruiken. Als er dan opnieuw de keyring verschijnt,  vul je gewoon niets in als wachtwoord. Dan komt'ie ook niet meer terug.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Wachtwoord aanmeldsleutelbos
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/21, 09:31:38 »
Vooralsnog heb ik Seahorse èn Chromium verwijderd. Hiermee gaat in Firefox het gebruik van de inloggegevens weer op dezelfde (minder veilige) manier zoals ik dat gewoon was. Kennelijk wordt Seahorse  tegelijkertijd met Chromium geïnstalleerd.
Met het in gebruik nemen van Ubuntu , een kleine twee weken geleden, had ik, alleen met Firefox nog geen "hinder" van de sleutelbos. Dat ontstond pas, nadat ik gister Chromium in gebruik nam!

Met behulp van de Ubuntu tips en de Ubuntu wiki heb ik recent, zonder verdere hulp, Ubuntu in gebruik kunnen nemen. Alles funktioneert( printer, geluid, afbeeldingen, tekstverwerker). Juist nu alles in orde is, stuit ik op die sleutelbos.

Allen bedankt voor de hulp!





Linux Mint 19 Xfce

Re: Wachtwoord aanmeldsleutelbos
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/21, 13:02:52 »
Edit: alsnog Chromium weer geïnstalleerd. Na het verschijnen van het sleutelbosschermpje, daarin op o.k. geklikt, zonder wachtwoord in te tikken. Vervolgens werd ik voor de keuze gesteld door te gaan, maar dan zonder de versleuteling van de wachtwoorden . Daar heb ik mee ingestemd en vanaf dat moment werd ik niet meer geconfronteerd met het schermpje. Dit komt overeen met de methode,  door Jan11000 voorgesteld.

Nogmaals: allen bedankt voor de hulp! :)
Linux Mint 19 Xfce