Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onderbreken of afbreken van kopieeropdracht  (gelezen 446 keer)

Onderbreken of afbreken van kopieeropdracht
« Gepost op: 2015/09/13, 20:23:31 »
Ik heb een vraagje. Als ik een kopieeropdracht geef in Ubuntu, en ik wil deze onderbreken of stoppen, dan sluit ik het kopieervenster, maar de externe harde schijf of de USB schijf blijft knipperen.

Hoe kan ik de kopieerodracht echt onderbeken of stoppen?

Offline joop905

  • Lid
Re: Onderbreken of afbreken van kopieeropdracht
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/14, 08:33:05 »
 Open een terminalvenster tik in (kopieer en plak):lprm

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Onderbreken of afbreken van kopieeropdracht
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/14, 08:37:36 »
lprm??

Van de manpage:

lprm cancels print jobs that have been  queued  for  printing.   If  no
arguments  are  supplied, the current job on the default destination is
canceled.  You can specify one or more job ID numbers to  cancel  those
jobs or use the - option to cancel all jobs.

Dat is voor printen!

Tukkie: hoe heb jij die kopieeropdracht dan gegeven? In de terminal soms of met een bestandsbeheerder?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline joop905

  • Lid
Re: Onderbreken of afbreken van kopieeropdracht
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/14, 09:15:41 »
ok,sorry foutje

Re: Onderbreken of afbreken van kopieeropdracht
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/14, 09:57:39 »
@jvecht
Ik heb de opdracht gegeven met de bestandsbeheerder in Ubuntu 14.04.
Het was een hele puist, iets meer dan 100GB van de Harde schijf naar een USB-schijf (USB3)

Het begin ging goed, over de 80MB per seconde, maar later liep het heel anders. Op een gegeven moment leek het wel of er helemaal niets meer gebeurde. Ik zal wel het lampje kniperen op de USB schijf, maar verder gebeurde er niet veel meer. En de rest van de kopieer opdracht ou nog meer dan 2 dagen duren. Vandaar dat ik de zaak wilde afbreken, maar op geen enkele normale manier lukte me dat. Er was ook geen optie om te annuleren.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Onderbreken of afbreken van kopieeropdracht
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/14, 10:13:23 »
Hoi Tukkie,

Ik gebruik zelf Xubuntu. Ubuntu is al weer lang geleden. Wel een erg mooie omgeving trouwens. Vervelend dat kopieerprobleem, zeg!

100 GB is inderdaad nogal veel. Ik heb ook wel eens van dat soort mega klussen met mijn videowerk, al is deze wel heel heftig. Maar dan grijp ik tegenwoordig altijd naar de opdracht rsync. Dat is een buitengewoon robuust programma. Plus, mocht het ooit halverwege fout gaan, dan gaat rsync door waar hij gebleven is. Dan hoef je je 100 GB niet helemaal van nul af opnieuw te starten.

Nadeel: het is een terminal opdracht. Helemaal niet moeilijk, maar nogal wat mensen kijken er erg tegenop.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Onderbreken of afbreken van kopieeropdracht
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/14, 10:22:04 »
Het lijkt een bug in Ubuntu: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/nautilus/+bug/1208993
Uit de commentaren lijkt het dat ook terminal-opdrachten last hebben van de vertraging.
Maar probeer maar eens het copy- of rsync-commando uit zoals jvegt voorstelt, wie weet.

Re: Onderbreken of afbreken van kopieeropdracht
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/15, 05:37:31 »
oke, bedankt. Ik ga het proberen met rsync.