Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SMTP installeren  (gelezen 6162 keer)

Keesieh

  • Gast
SMTP installeren
« Gepost op: 2008/02/19, 13:23:33 »
Hallo,

We hebben nu een goed werkende server draaien, waar een website op draait. Vanuit die website willen we graag mailtjes kunnen versturen naar bijvoorbeeld bezoekers. Nu hebben we al het één en ander met smtp zitten uitproberen, maar het wel niet echt lukken.

Weet iemand wat we precies moeten doen??

SMTP installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/19, 14:17:25 »
Installeer eerst Webmin.

Vanuit webmin kan je de hele server beheren en je kan alle soorten zaken via webmin installeren en configureren.

Zo ook dit soort dingen voor mail backup enz enz.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Keesieh

  • Gast
SMTP installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/19, 14:18:52 »
we gebruiken ubuntu zonder interface, werkt dit dan ook?

Hendrikdegraaf

  • Gast
SMTP installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/19, 14:22:02 »
Volgens mij heb je om emails te kunnen versturen minimaal een SMTP én een IMAP/POP server nodig. Je zal tenslotte ook een identiteit moeten hebben waarmee je verstuurd. Gebruik je Postfix?

Ik vind zelf het opzetten van een mailserver best tricky, omdat verschillende modules met elkaar samen moeten werken. Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor een voorgeconfigureerd systeem (ClarkConnect), maar dat zal voor jou niet handig zijn omdat je al veel dingen draaiende hebt.....

Ik kan hieronder wel een paar algemene tips/struikelblokken opsommen:
- Staat SMTP poort 25 wel open op je firewall (server en router)?
- Heeft je ISP poort 25 geblokkeerd? (De meeste ISP's voor consumenten hebben 'm dicht staan.)

Ik zou vooral op het laatste punt letten, want als de poort dichtstaat wordt nog veel ingewikkelder.

Suc6,
Hendrik

EDIT: Webmin is inderdaad erg handig hiervoor. Ja, je kan dat JUIST gebruiken als je alleen met een text-interface werkt: je kan namelijk via een andere computer inloggen via een webinterface (https::10000). Op deze manier kun je grafisch werken met je text-based machine.
Als je dan toch bezig ben, gebruik ook PuTTy en bijv WinSCP. Met Putty kun je ook vanaf die andere computer commando's ingeven (ook dmv plakken en knippen), en Met WinSCP kun je grafisch bestanden kopieren, etc.
Ik vind dit echt ideaal om met servers te werken.

Keesieh

  • Gast
SMTP installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/19, 15:03:43 »
dankje, we gaan het is proberen...

Offline Soul-Sing

  • Lid
SMTP installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/19, 15:18:44 »
let op webmin zit niet meer in de bronnen van ubuntu.
(er waren een tijd security issue's)

Hendrikdegraaf

  • Gast
SMTP installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/20, 13:00:23 »
Ja, Lequant heeft gelijk. Overigens is het wel mogelijk om een ander wachtwoord voor de root account in Webmin dan je systeemroot in te stellen. Dit komt de beveiliging iets ten goede.

Het blijft natuurlijk altijd gevaarlijk om een Web-based programma te hebben waarin je alles met root-permissies kan veranderen, ECHTER:
1. Het is echt een heel handige module.
2. Ik ken geen "veilig" alternatief.
3. Als je poort 10000 op je firewall dicht laat staan, dan kan Webmin extern niet gebruikt worden. (alleen configuratie via lokale netwerk)
4. Zodra alles naar wens is geconfigureerd kan je de mudule gewoon verwijderen.

Als je webmin wilt installeren zie de volgende handleiding (beetje onderaan):
http://onlyubuntu.blogspot.com/2007/10/ubuntu-710-gutsy-gibbon-lamp-server.html

Vergeet niet te kijken naar de versie-nummers: in het voorbeeld wordt webmin_1.370_all.deb gebruikt. Volgens mij is webmin_1.390_all.deb de meest recente versie. Ik kon zo snel even niet vinden hoe je het wachtwoord van de Webmin root user kan aanpassen.

Oh, ja. Nog even over mijn vorige post:
PuTTy en WinSCP zijn client programma's. Dwz dat je ze op een andere computer in het lokale netwerk installeert om in te loggen op de server. WinSCP is een windows applicatie, terwijl PuTTy ook voor Linux beschikbaar is. Als je ook een linux desktop gebruikt kan je volgens mij gewoon nautilus ipv WinSCP gebruiken, want die ondersteund ook SSH.

Om de bovenstaande client-applicaties te laten werken moet je op de server de SSH-server installeren:
sudo apt-get install ssh openssh-serverGroetjes,
Hendrik