Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: data op NAS niet benaderbaar in netwerk  (gelezen 1864 keer)

jvriend

  • Gast
data op NAS niet benaderbaar in netwerk
« Gepost op: 2008/01/07, 22:34:28 »
Ik heb thuis een NAS op mijn zolder staan welke met smbfs benaderbaar is.
Als ik in ubuntu "Connect met server" maak en deze op mijn desktop zet kan ik via
deze link wel alle data/muziek zien welke ik op de NAS heb staan maar via b.v. XMMS kan ik
deze dan niet afspelen. Als ik tevoren in een terminal als superuser de NAS keihard mount
met "mount -t smbfs //NAS /" en daarna de muziek probeer af te spelen via het netwerk lukt
het wel. Wat gaat hier fout, want als de NAS in eerste instantie een connectie gemaakt heeft
zie ik deze niet in mijn mount-lijst staan (df), maar in de proceslijst zie ik wel het proces smbmount
draaien welke, als het goed is, aangeroepen wordt via mount -t smbfs ?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
data op NAS niet benaderbaar in netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/07, 22:49:11 »
Het makkelijkste is om de share te mounten via /etc/fstab
Dan kunnen alle programma's er bij.

jvriend

  • Gast
data op NAS niet benaderbaar in netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/08, 07:27:23 »
Dit had ik bij een andere linux-machine ook gedaan omdat het me makkelijk leek (RedHat 9), maar als
de NAS uitstaat dan blijft mount "hangen". Omdat fstab tijdens de boot-fase uitgevoerd wordt kan ik dan niet naar
een andere terminal om het af te schieten. Mogelijk dat met mount een timeout meegegeven kan worden maar dat
heb ik nog niet gevonden. T.g.v. had ik deze share weer uitgecomentariseerd in fstab.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
data op NAS niet benaderbaar in netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/08, 13:26:08 »
Je kan de "noauto" optie aanzetten.
Dan mount hij die share niet bij het opstarten, maar probeert hij het wel te doen als je via nautilus naar die map gaat.

jvriend

  • Gast
data op NAS niet benaderbaar in netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/08, 21:51:06 »
Ik heb het vanavond geprobeert en het leek me op zich een goed idee, maar helaas werkt het niet.
Ik denk dat de noauto optie bedoelt is voor removable devices welke notify's geven die opvraagbaar zijn.
Een NAS is geen removable device. Ik heb ook geprobeert om via inittab te kijken welk runlevel of ik nodig had om in textmode te rebooten maar het bestand is er niet !!! Met de MAN-page van init werd
ik ook niet wijzer, terwijl init blijkbaar wel andere runlevels begrijpt, daar runlevels niet vermeld werden.
Misschien dat op de SAMBA-website beschreven staat waarom de mapinhoud wel leesbaar is en de data niet.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
data op NAS niet benaderbaar in netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/09, 00:17:07 »
Ik gebruik die noauto optie ook voor nfs mounts, dus met samba zal het ook wel moeten werken volgens mij.
Bijvoorbeeld zo:
//netbiosname/sharename    /media/sharename        cifs    credentials=/root/.smbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777,noauto 0 0Kijk ook hier:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=288534

jvriend

  • Gast
data op NAS niet benaderbaar in netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/09, 21:34:12 »
Ik zie dat je cifs als filesys gebruikt. Hiervoor gebruikte ik smbfs, ook omdat ik cifs alleen van naam kon.
Als ik nu cifs gebruikt met de noauto-optie in fstab krijg ik wel direct de map te zien die gemount
moet worden op de NAS. Op het moment krijg ik nog foutmeldingen als "permission denied of not SU and mount.cifs not installed suid". Als ik naar je voorbeeld kijk zie ik nu dat ik zo en zo de file- en dir-mode mee moet geven, dus ik verwacht dat dat wel gaat lukken.
Ik had ook geprobeert om als SU direct na opstarten in een terminalvenster te mounten maar toen
kreeg ik de foutmelding dat de folder niet bestond. Bij nader onderzoek blijkt standaard in de
/proc/fs/cifs map het vlaggetje "LinuxExtensionsEnabled" aan te staan terwijl dit in een "windows"-omgeving niet gaat werken (wel bij nfs in een linux-linux omgeving).
Nadat ik het vlaggetje uitgezet had kon de NAS gewoon gemount worden met cifs.
Is het mogelijk om dit vlagetje continue uit te laten staan want bij een herstart van linux wordt
hij weer aangezet.

Wat is het voordeel van de credentials-optie in de fstab-entry? Dat er eventueel altijd een
bestaande gebruikersnaam gebruikt wordt bij een mount ?

jvriend

  • Gast
data op NAS niet benaderbaar in netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/11, 07:37:27 »
Ik heb op internet wat gespit in cifs in combinatie met linux en NAS en ik kwam ergens een stukje tegen
waar inderdaad verteld werd dat als de firmware van de NAS iets ouder is deze problemen heeft met cifs, inderdaad,
in verband met het LinuxExtensiosEnabled vlaggetje. Op hun advies een firmwareupgrade opzoeken en hopen dat
het dan wel lukt, alhoewel het me logischer lijkt als dit vlaggetje aan de linux/kant uitgezet kan worden, permanent.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
data op NAS niet benaderbaar in netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/11, 11:42:33 »
Citaat van: jvriend
Wat is het voordeel van de credentials-optie in de fstab-entry? Dat er eventueel altijd een
bestaande gebruikersnaam gebruikt wordt bij een mount ?
Fstab is een bestand dat door iedereen gelezen kan worden. Het is dus niet echt handig om daar je wachtwoord in te zetten. Daarom is een apart credentials bestand dat alleen door root gelezen kan worden veel veiliger.