Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Krijg Ubuntu na herinstallatie niet meer werkend  (gelezen 575 keer)

Offline mkg6

  • Lid
Krijg Ubuntu na herinstallatie niet meer werkend
« Gepost op: 2015/07/04, 13:49:45 »
Ik heb een MSI GS60 met NVidia 860M. Nadat ik het apparaat ontving heb ik Ubuntu 15 op geïnstalleerd, allemaal zonder noemenswaardige problemen en het werkte naar tevredenheid.

Omdat de SSD maar 128gig is en Windows het allemaal wat krap vond met mijn partitie verdeling wilde ik graag mijn overgebleven Crucial 512 erin laten zetten. Helaas kon dat niet omdat de SSD mSata isen de Crucial gewoon Sata.

Maar, ondertussen is er wel het een en ander gebeurt met de schijven. Grub vond geen Ubuntu meer. De Ubuntu partitie was verdwenen. Geeft niet, gewoon even opnieuw installeren, de /home staat toch op de tweede schijf.

Was ook zo gedaan, maar nu wilde Ubuntu niet meer afsluiten. Ik heb heel wat afgezocht, maar kan het niet vinden. Wellicht kwam het door de EFI loaders? Windows helemaal opnieuw laten zetten zodat alleen de windows bootloader er was. Hielp niet.

Nu lijkt het aan de nVidia kaart te liggen. Als ik in recovery mode shutdown is het geen probleem.

Dus een andere driver kiezen. Lijkt niet te helpen.

Daarna de driver van nVidia zelf gedownload.  Krijg het niet geinstalleerd omdat als ik lightdm wil stoppen de hele laptop hangt. In recovery mode eerst realiseren dat ik r/w moet mounten, maar het script van nVidia geeft ook een foutmelding, alhoewel de installatie wel door gaat. Helaas een niet werkend systeem.

Oké weer alles opnieuw installeren, maar nu doet het nog steeds niet. Zodra het inlog scherm verschijnt gaat het beeldscherm uit, dan aan, dan uit, dan aan....

Ik heb geen ideeën meer.... Hoe krijg ik het weer fatsoenlijk werkend? Ik wil graag in Ubuntu werken en niet in Windows...

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Krijg Ubuntu na herinstallatie niet meer werkend
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/04, 13:57:42 »
Ubuntu 14.04 is nog steeds de best ontwikkelde versie. Ik kan niet garanderen dat je daarbij geen problemen kan ondervinden, maar is toch wel de meest verstandige keuze.

Offline mkg6

  • Lid
Re: Krijg Ubuntu na herinstallatie niet meer werkend
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/04, 14:08:37 »
Maar, dezelfde 15 image deed het eerst wél zonder problemen... Ik heb op deze laptop gelijk 15 gezet, nooit 14.  Mijn sterke vermoeden is dat het met de grafische kaart drivers te maken heeft, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet uitvinden of corrigeren.

Het zou ook al prima zijn als eerst maar eens de intel on board graphics gebruikt worden.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Krijg Ubuntu na herinstallatie niet meer werkend
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/04, 14:14:39 »
Tja, wat kan ik daar op zeggen .......    Lees wat verstandige mensen zeggen: ComputerTip - Handige tips voor beginners en gevorderden met Linux. Zie ook plaatje hieronder

Offline mkg6

  • Lid
Re: Krijg Ubuntu na herinstallatie niet meer werkend
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/04, 14:19:17 »
Ik zal 14 proberen, ben nu de ISO aan het ophalen.  :D

Offline mkg6

  • Lid
Re: Krijg Ubuntu na herinstallatie niet meer werkend
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/04, 14:44:56 »
Tsja, precies hetzelfde. Ik ben er wel  een beetje klaar mee. Ik kan me niet bedenken wat nu anders zou moeten zijn dan het was.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Krijg Ubuntu na herinstallatie niet meer werkend
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/06, 19:23:01 »
@mkg6: je bent in het begin nogal "woest" te keer gegaan voordat je dit topic startte. Ik bedoel onderstaande passage in je eerste bericht:

Maar, ondertussen is er wel het een en ander gebeurt met de schijven. Grub vond geen Ubuntu meer. De Ubuntu partitie was verdwenen. Geeft niet, gewoon even opnieuw installeren, de /home staat toch op de tweede schijf.

Was ook zo gedaan, maar nu wilde Ubuntu niet meer afsluiten. Ik heb heel wat afgezocht, maar kan het niet vinden. Wellicht kwam het door de EFI loaders? Windows helemaal opnieuw laten zetten zodat alleen de windows bootloader er was. Hielp niet.

Dit had met boot-repair kunnen worden opgelost:
     https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

  download         http://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/files/
  uitleg                 http://sourceforge.net/p/boot-repair/home/Home/

Gebruik :  maak een opstart cd (of usb) met boot-repair en start de computer daarmee op en doorloop het reparatieprogramma

 + + + + +

Maar wat nu?
 - wat is er te redden,
 - hoe ziet de harde schijf configuratie er uit
 - hoe is bios/uefi ingesteld.

Installatie HANDLEIDING Dual-Boot win8/Linux
Voor het installeren van Ubuntu (of Linux Mint) op Windows 8 heb ik hier een overzichtelijke handleiding : UEFI – Dual boot Windows 8.x en Ubuntu … 
Indien engels geen probleem is kan je ook kijken op: AskUbuntu

En meer info over installeren van dual boot :     https://sites.google.com/site/computertip/windows

Wil je meer weten van je partitie-indeling dan kan je gebruik maken van het programa Gparted.
Plaats eventueel een screen-print op het forum.

En wie weet kan boot-repair nog iets redden van het "oude" GRUB-menu.

Offline mkg6

  • Lid
Re: Krijg Ubuntu na herinstallatie niet meer werkend
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/06, 22:51:59 »
Het lijkt erop dat ik het opgelost heb.

- Intel Haswell onboard graphics geeft in ieder geval problemen
- De BIOS stond op fast-boot, en dat lijkt problemen met de NVidia kaart te geven voor Linux