Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord  (gelezen 1776 keer)

Offline Hein

  • Lid
grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Gepost op: 2018/04/23, 21:25:01 »
Bij een Lenovo-laptop werd het kapotte moederbord vervangen. nu start Windows automatisch op, zou ubuntu 16.04 moeten zijn . De bios/Uefi lijkt ongewijzigd te zijn.  Het Grub-menu verschijnt niet meer. In welke richting moet ik het zoeken? 

Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/23, 21:44:31 »
Shift!

Tijdens het starten, net na de Bios, de Shift-toets indrukken om in Grub te geraken.

Lukt dat niet, dan kan een terminalopdracht als
sudo update-grub wellicht helpen.

Offline Hein

  • Lid
Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/23, 22:10:19 »
werkt update-grub ook vanuit live-usb?

Offline Hein

  • Lid
Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/23, 22:14:52 »
shift-toets werkt niet

Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/24, 09:16:58 »
Bij een Lenovo-laptop werd het kapotte moederbord vervangen. nu start Windows automatisch op, zou ubuntu 16.04 moeten zijn . De bios/Uefi lijkt ongewijzigd te zijn.  Het Grub-menu verschijnt niet meer. In welke richting moet ik het zoeken?

Misschien is Boot-Repair een oplossing?
https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair
http://sourceforge.net/p/boot-repair-cd/home/Home/
En kijk zeker ook hier: https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Inleiding

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline palm

  • Lid
Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/24, 09:30:15 »
Bij een Lenovo-laptop werd het kapotte moederbord vervangen. nu start Windows automatisch op, zou ubuntu 16.04 moeten zijn . De bios/Uefi lijkt ongewijzigd te zijn.  Het Grub-menu verschijnt niet meer. In welke richting moet ik het zoeken?
Misschien een F8 bij het booten , of een andere functie toets? Je zou het boot menu moeten zien verschijnen (niet grub)

Offline Hein

  • Lid
Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/24, 10:10:52 »
Eerder schreef ik: De bios/Uefi lijkt ongewijzigd te zijn.  Daar begin ik nu toch aan te twijfelen. In de bijlage staan enkele instellingen.

swake

  • Gast
Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/24, 11:05:05 »
Citaat
Bij een Lenovo-laptop werd het kapotte moederbord vervangen. nu start Windows automatisch op, zou ubuntu 16.04 moeten zijn . De bios/Uefi lijkt ongewijzigd te zijn.  Het Grub-menu verschijnt niet meer. In welke richting moet ik het zoeken?

Het moederbord werd vervangen , wie heeft dan opnieuw Windows geïnstalleerd ?
Een ander  moederbord ook al is het identiek als het vorige betekent ook een volledig nieuwe Windows installatie waardoor de GRUB er dan ook niet meer is .
« Laatst bewerkt op: 2018/04/24, 11:06:48 door swake »

Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/24, 11:08:48 »
Citaat
Bij een Lenovo-laptop werd het kapotte moederbord vervangen. nu start Windows automatisch op, zou ubuntu 16.04 moeten zijn . De bios/Uefi lijkt ongewijzigd te zijn.  Het Grub-menu verschijnt niet meer. In welke richting moet ik het zoeken?

Het moederbord werd vervangen , wie heeft dan opnieuw Windows geïnstalleerd ?
Een ander  moederbord ook al is het identiek als het vorige betekent ook een volledig nieuwe Windows installatie waardoor de GRUB er dan ook niet meer is .

Dat denk ik ook.
Best is met een Ubuntu USB of DVD op te starten en met gparted de partities te controleren.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline sidonia

  • Lid
Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/24, 13:06:26 »
Uit ervaring weet ik, dat het niet altijd nodig is om Windows opnieuw te installeren.
Een Windows image van de ene PC kan soms ook op een andere PC gezet worden.

Offline palm

  • Lid
Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #10 Gepost op: 2018/04/24, 15:19:07 »
Eerder schreef ik: De bios/Uefi lijkt ongewijzigd te zijn.  Daar begin ik nu toch aan te twijfelen. In de bijlage staan enkele instellingen.
Ok, dit zegt niet veel.
Wat krijgt je als je F12 drukt vanaf opstart?

Offline Hein

  • Lid
Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #11 Gepost op: 2018/04/24, 21:46:51 »
Als ik F12 gebruik kan ik kiezen uit Windows of (hele) SSD-schijf. Windows, zoals geïnstalleerd op de hergebruikte SSD, start altijd op, wat ik ook kies.
Kennelijk wordt GRUB niet gevonden bij de opstart.
Het moet m.i. of in de nieuwe BIOS zitten of een (GRUB??)flle is niet goed weggeschreven op het moment dat het oude moederbord het begaf. Globaal ziet de Linux-partitie er ongeschonden uit.

Ik heb alle (?) mogelijke combinaties in het BIOS-menu geprobeerd (zie bijlage in vorige reactie), zoals legacy only, both)

Offline Hein

  • Lid
Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #12 Gepost op: 2018/04/24, 21:51:00 »
Windows is dus niet opnieuw geïnstalleerd. De oude SSD is dus onveranderd op het nieuwe moederbord geplaatst

Offline palm

  • Lid
Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #13 Gepost op: 2018/04/25, 09:51:16 »
Windows is dus niet opnieuw geïnstalleerd. De oude SSD is dus onveranderd op het nieuwe moederbord geplaatst
zie je een setting in de bios zoals in het wit op deze foto?
https://itsfoss.com/wp-content/uploads/2015/08/No_Bootable_Device_Found_2.jpg

Offline Hein

  • Lid
Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #14 Gepost op: 2018/04/25, 10:44:12 »
Ik zie: secure boot    disabled
Platform mode    standaard
enz.
Niet: select uefi file ....

Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #15 Gepost op: 2018/04/25, 10:53:17 »
Eerder schreef ik: De bios/Uefi lijkt ongewijzigd te zijn.  Daar begin ik nu toch aan te twijfelen. In de bijlage staan enkele instellingen.
Probeer eens de Boot mode op "niet-Quick" te zetten, dus Standard of zoiets. Zie je dan meer verschijnen?
Je moet het volgens mij in elk geval in de Bios zoeken...

Offline Hein

  • Lid
Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #16 Gepost op: 2018/04/25, 13:17:49 »
Heb al op diagnosticeren gezet. Geeft geen nuttige info

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #17 Gepost op: 2018/04/25, 13:43:28 »
Hein,heb je hier iets aan?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Hein

  • Lid
Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #18 Gepost op: 2018/04/25, 15:54:17 »
Dit lijkt me een goed idee. IK vraag me alleen af of precies deze procedure ook geschikt is voor uefi. De methode is namelijk getest op versie 10.04

Offline Hein

  • Lid
Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #19 Gepost op: 2018/04/25, 16:24:26 »
https://www.howtogeek.com/114884/how-to-repair-grub2-when-ubuntu-wont-boot/ geeft twee alternatieve methodes en is recenter, maar ook hier wordt niet gesproken over uefi. Ik vermoed dat deze methode en die van jouw alleen voor de oude BIOS bestemd zijn.

https://sites.google.com/site/computertip/6 zou ook kunnen werken, maar is nogal bewerkelijk. Bovendien moet ik nog nagaan of het moederbord draait op UEFI in volledige UEFI-modus. Dat is doorgaans het geval bij computers met een voorgeïnstalleerde Windows 8.x of 10, maar de laptop is niet van mij, ik ken de voorgeschiedenis niet, mogelijk heeft er eerst W7 op gestaan (nu W10).

Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #20 Gepost op: 2018/04/25, 21:49:52 »
Heb je al geprobeerd om grub te herstellen?
 Zie: https://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel
« Laatst bewerkt op: 2018/04/25, 21:52:17 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Hein

  • Lid
Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #21 Gepost op: 2018/04/25, 21:52:50 »
Daar gaat de discussie hier direct boven over. Hoe dat aan te pakken.

Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #22 Gepost op: 2018/04/26, 11:52:22 »
Daar gaat de discussie hier direct boven over. Hoe dat aan te pakken.
Omdat ik hier inmiddels 10 jaar meedraai heb ik geleerd bij problemen waar mogelijk terug te keren naar basale zaken.
Helaas zie ik nergens vermeld waar je precies vastloopt in grub herstel.
En als de shift toets niet werkt (allebei niet?) heb je mogelijk niet het juiste toetsenbord gekozen tijdens de installatie. Voor laptops kan die instelling soms best lastig zijn.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Hein

  • Lid
Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #23 Gepost op: 2018/04/27, 10:52:18 »
Het probleem is opgelost!!!!!
En wel met https://sites.google.com/site/computertip/6 . Dat werkte eerst (zonder waarschuwing) niet omdat de live-usb gestart moet worden in Uefi-modus. Dat had ik niet in de gaten. Pjotr, als je dit leest, bedankt voor je advies en wellicht kun je er  " opstarten in UEFI-modus"  nog aan toevoegen

Offline vanadium

  • Lid
Re: grub-menu verschijnt niet meer na vervanging moederbord
« Reactie #24 Gepost op: 2018/04/27, 12:31:27 »
Pjotr, als je dit leest, bedankt voor je advies en wellicht kun je er  " opstarten in UEFI-modus"  nog aan toevoegen
De vette lettertjes aan het begin lijken mij nochtans heel uitvoerig en omstandig toe te lichten dat die instructies enkel geschikt zijn "voor moderne moederborden die draaien op UEFI in volledige UEFI-modus".  ;)