Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?  (gelezen 1273 keer)

Offline KeesS

  • Lid
wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Gepost op: 2015/11/05, 00:50:06 »
OS = Ubuntu 12.04

Als ik s'avonds met een  backup (Rsync) mijn PC afsluit zie ik steeds het woord of bestand "zeitgeist" voorbij scrollen.
Ik ken geen andere taal dan Nederlands en heb geen idee waar het op slaat, maar het woord lijkt mij op "tijdgeest"

mijn vraag:
Wat is, of doet, "zeitgeist" op mijn PC ??
Het zegt me niets; kan ik het zonder risico verwijderen en hoe ??

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jan11000

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/05, 05:28:53 »
Met google hier mee zoeken dan weet je wat dit is.
ubuntu+zeitgeist

Wat je voorbij ziet komen in linux met opstarten of afsluiten, daar moet je niet op reageren, je kunt dit wel opzoeken voor meer info.
Wat je voorbij ziet komen zijn services van linux of software, die meldingen maakt  voor de log files, hier hoef je normaal niks mee te doen, behalve als je pc slecht zou werken, dan kun je dit opzoeken.

Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/05, 10:45:49 »
Zeitgeist houdt de dingen die je op je pc doet in de gaten. Welke programma's je recentelijk hebt gebruikt, etc.  Een beetje vergelijkbaar met de geschiedenislog van je internet browser. Overigens is deze data gewoon lokaal op je machine en verdwijnt deze niet over een netwerk. Je zou het uit kunnen zetten, maar ik heb geen idee welk programma het nodig is en daarmee zou er misschien wat instabiel kunnen raken. Wellicht iets voor de kenner. Op mijn redelijk originele Xubuntu 14.04 staat deze overigens niet geïnstalleerd.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/05, 14:10:07 »
Als je zeitgeist in synaptic zoekt,zie je een hele lijst..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline KeesS

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/05, 14:25:38 »
Met google hier mee zoeken dan weet je wat dit is.
ubuntu+zeitgeist

@jan11000
met google zoeken levert me een groot aantal antwoorden op in buitenlandse talen waar ik niets mee kan beginnen.
Vraag ik speciaal om Nederlandstalige antwoorden dan krijg ik er twee die me verwijzen naar "facebook"-pagina's.

    Geert Roumen | Facebook

    https://nl-nl.facebook.com/geert.roumen Proxy  Markeer

    ... Jongerenraad Goes, FishBird, Gemeente Goes, 't Beest, PolderPOP, Ubuntu, Zeitgeist, anoymous, Scouting Heinkenszand, Scouting Heinkenszand, Arduino, ...
    Sander Ottens | Facebook

    https://nl-nl.facebook.com/sosottens Proxy  Markeer

    Sander Ottens zit op Facebook. Word lid van Facebook om met Sander Ottens en anderen in contact te komen. Facebook geeft mensen de kans om te delen en.

Facebook is voor mij het allerlaatste waar ik me mee wil bezighouden. :evil: :evil: :evil:

Citaat van: jan11000
Wat je voorbij ziet komen in linux met opstarten of afsluiten, daar moet je niet op reageren, je kunt dit wel opzoeken voor meer info.
Wat je voorbij ziet komen zijn services van linux of software, die meldingen maakt  voor de log files, hier hoef je normaal niks mee te doen, behalve als je pc slecht zou werken, dan kun je dit opzoeken. 

Het betreft hier geen dingen die ik voorbij zie komen met opstarten of afsluiten, maar bestanden in mijn backup; dus dingen die op mijn computer staan. Het komt mij vreemd en onbegrijpelijk voor. "Zeitgeist" lijkt me iets in het Duits en ik heb bij mijn weten niets in het Duits op mijn computer staan of geïnstalleerd.

Omdat ik vind dat mijn computer de laatste tijd veel trager wordt, wil ik onderzoeken of dat vreemde, onbekende "zeitgeist" mogelijk de oorzaak daarvan kan zijn. En als dat het geval is, en ik "zeitgeist" niet nodig zou hebben, wil ik het in dat geval graag verwijderen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/05, 14:38:04 »
Als je zeitgeist in synaptic zoekt,zie je een hele lijst..

@Lowlands,..Dit maakte het voor mij iets duidelijker.
Het is dus een onderdeel van Ubuntu en niet een mogelijk gevaarlijk virus wat ik niet op mijn computer wil hebben.
Er staan bij mij 8 onderdelen met 'zeitgeist' in synaptic geïnstalleerd. Helaas is de beschrijving daarvan in het Engels zodat ik niet begrijp wat het precies is of doet en, of ik het mogelijk zonder bezwaar zou kunnen verwijderen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline ajjp

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/05, 14:44:12 »
Al die pakketten met zeitgeist behoren bij een standaard-installatie van Ubuntu (zegt Synaptic).
Onder Xubuntu 14.04 wordt geen van deze pakketten geïnstalleerd. Dat suggereert dat je ze eventueel zou kunnen verwijderen.
Wil je er per se vanaf en geen enkel risico lopen, dan zou je dus voor Xubuntu kunnen kiezen.

Offline wowo

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/05, 17:25:34 »
Een aantal zaken waarmee Zeitgeist binnen Ubuntu te maken heeft kan je veilig uitschakelen.
Zoek in de Dash op  "Beveiliging & Privacy".
Onder het tablad "Bestanden & Toepassingen" kan je het schuifje "Bestand- en toepassingsgebruik onthouden" op uit zetten. Je kan de reeds eerder opgeslagen gebruikersgegevens daarna verwijderen.
Zelf zet ik dat altijd op uit want dat versnelt de werking van de Dash aanmerkelijk en heb er ook geen behoefte aan.
Ook aan het tonen van recent gebruikte bestanden in Nautilus heb ik geen behoefte maar dat kan op een andere manier uitgeschakeld worden.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/05, 20:10:41 »
Als je zeitgeist in synaptic zoekt,zie je een hele lijst..

@Lowlands,..Dit maakte het voor mij iets duidelijker.
Het is dus een onderdeel van Ubuntu en niet een mogelijk gevaarlijk virus wat ik niet op mijn computer wil hebben.
Er staan bij mij 8 onderdelen met 'zeitgeist' in synaptic geïnstalleerd. Helaas is de beschrijving daarvan in het Engels zodat ik niet begrijp wat het precies is of doet en, of ik het mogelijk zonder bezwaar zou kunnen verwijderen.
n

Lees de reactie van Theo, een paar posts hierboven. Hij legt keurig uit wat zeitgeist is.

Offline KeesS

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/05, 22:49:35 »
Citaat van: Vistaus
Lees de reactie van Theo, een paar posts hierboven. Hij legt keurig uit wat zeitgeist is.

@Vistaus,
ik heb die reactie gelezen en Theo legt mij keurig uit wat "zeitgeist" doet, namelijk:
Zeitgeist houdt de dingen die je op je pc doet in de gaten. Welke programma's je recentelijk hebt gebruikt, etc.  Een beetje vergelijkbaar met de geschiedenislog van je internet browser. Overigens is deze data gewoon lokaal op je machine en verdwijnt deze niet over een netwerk.

En Theo gaat nog verder met:
Je zou het uit kunnen zetten, maar ik heb geen idee welk programma het nodig is en daarmee zou er misschien wat instabiel kunnen raken. Wellicht iets voor de kenner.
 Op mijn redelijk originele Xubuntu 14.04 staat deze overigens niet geïnstalleerd.

Nu is mijn conclusie of gedachte; als "zeitgeist" in Xubuntu 14.04 niet wordt gebruikt, is het dan wél noodzakelijk in Ubuntu 12.04 ??
Dat levert opnieuw mijn vraag; kan ik "zeitgeist" zonder risico verwijderen uit Ubuntu 12.04 en zoja, hoe doe ik dat ??
« Laatst bewerkt op: 2015/11/05, 22:51:28 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/06, 00:03:46 »
Stel dat je dat kan verwijderen zonder problemen,als je straks over gaat naar 14.04,dan wordt het weer opnieuw geïnstalleerd.
Ik snap ook niet waarom je het wilt verwijderen?Het is geen virus,het is misschien zelfs noodzakelijk om andere dingen goed te laten werken,dus waarom verwijderen?Alleen maar omdat het een duitse naam heeft?
« Laatst bewerkt op: 2015/11/06, 00:05:44 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline KeesS

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/11/06, 00:51:45 »
Stel dat je dat kan verwijderen zonder problemen,als je straks over gaat naar 14.04,dan wordt het weer opnieuw geïnstalleerd.
Tot nu toe heb ik Ubuntu 14.04 angstvallig vermeden omdat het te moeilijk is voor mij. (wel geprobeerd, maar met dat Unity kan ik niet overweg)
Als Ubuntu 12.04 geen ondersteuning meer krijgt, zal ik vermoedelijk overstappen op Linux Mint (dat gebruik ik nu al op mijn laptop)
Citaat van: Lowlands
Ik snap ook niet waarom je het wilt verwijderen?Het is geen virus,het is misschien zelfs noodzakelijk om andere dingen goed te laten werken,dus waarom verwijderen?
Dat wist/weet ik niet; daarom heb ik hier de vraag gesteld of ik het zonder bezwaar of risico kan verwijderen.
Als het antwoord zou zijn dát het noodzakelijk is voor de werking van andere dingen, dan laat ik het gewoon staan.
Citaat van: Lowlands
Alleen maar omdat het een duitse naam heeft?
Niet vanwege de Duitse naam, maar omdat mijn kennis onvoldoende is om al die computer-benamingen te begrijpen en ik hier over het algemeen meestal met Engelse termen te maken krijg. (die ik dan ook weer niet helemaal begrijp)
Aangezien mijn computer de laatste tijd al maar trager wordt, en ik dat "vreemde zeitgeist" als een mogelijk virus beschouwde wat die vertraging zou kunnen veroorzaken, wilde ik het, als ik het toch niet nodig zou hebben verwijderen. Maar dan wel zonder het risico om andere problemen op mijn hals te halen; vandaar mijn vraag hier op het forum.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/11/06, 10:32:14 »
Ok,je computer word dus trager,misschien de schijf aan het vol raken?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline KeesS

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/11/06, 15:15:58 »
Ok,je computer word dus trager,misschien de schijf aan het vol raken?

Ik heb nog 263,8 GB vrije ruimte op mijn harddisk.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Tom

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/11/06, 16:32:19 »
Bij sommige programma´s word Zeitgeist mee geïnstalleerd ,u kunt dat zonder problemen verwijderen !. (ik doe dat ook).
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline KeesS

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/11/06, 19:02:27 »
Bij sommige programma´s word Zeitgeist mee geïnstalleerd ,u kunt dat zonder problemen verwijderen !. (ik doe dat ook).

@Tom,
kunt U mij ook vertellen hoe U zeitgeist heeft verwijderd?
Doet U dit middels  Synaptic pakketbeheer of gebruikt U hiervoor een Terminal-commando?
En zoja, hoe luidt dit terminal-commando?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Tom

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/11/06, 19:40:19 »
Synaptic  :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline KeesS

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/11/06, 23:21:11 »
Omdat ik het (nog) niet aandurfde om in Synaptic 'zeitgeist' te verwijderen, zocht ik nog wat verder over dit onderwerp.
Ik vond in   http://www.techzine.nl/reviews/1170/4/ubuntu-12-04-lts-precise-pangolin-meegeleverde-software-2-en-algemene-opmerkingen.html   het volgende:

Op het gebied van Instellingen zijn een aantal voortgangen geboekt. Nieuw is de optie Privacy. Zeitgeist is al enige tijd onderdeel van Ubuntu en dit component houdt bij welke bestanden en applicaties je opent. Omdat niet alle gebruikers met dit loggen blij zullen zijn, is het via het onderdeel Privacy mogelijk om in te stellen wat Zeitgeist allemaal wel en niet moet bijhouden.

Omdat ik in Systeeminstellingen> Privacy> alles wat mogelijk is al heb uitgesteld en ook in Firefox alle geschiedenis op 'nooit onthouden' heb staan denk ik dat 'zeitgeist  op mijn PC eigenlijk overbodig is.
Maar wegens onvoldoende kennis en angst om toch iets te verknoeien bij het verwijderen laat ik het (voorlopig) nog maar staan.
Ik weet nu dat het geen schadelijk virus is wat mijn computer vertraagd, hoewel de werking/aanwezigheid van zeitgeist  voor mijn gevoel enige vertraging niet uitsluit.

Ik dank allen die me bij dit probleem geholpen hebben en zal het onderwerp als gesloten aanvinken.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline MKe

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/11/07, 07:56:32 »
Zeitgeist wordt gebruikt door de dash van Unity, dat is het scherm dat je krijgt als je op de knop links bovenin de hoek en waar je programma's mee start. In de Dash kun je zoeken naar bestanden en programma's. De resultaten van je zoekopdracht worden gesorteerd op relevantie en om dat te bepalen gebruikt de dash o.a. Zeitgeist. Volgens mij kun je het veilig verwijderen.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/11/07, 10:10:06 »
Zeitgeist voedt the Dash. Of unity. Maar het zit ook in nautilus. (gedit) Wanneer je gnome gebruikt, en je gebruikt -purge om zeitgeist te verwijderen, maak je de ubuntu-desktop kapot. Maar goed, dit terzijde.

Offline KeesS

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/11/07, 14:17:38 »
@MKe  en  @Soul-Sing
Ik meen dat ik bij de overgang van Ubuntu 10.* naar Ubuntu 12.04 te maken kreeg met Unity.
Omdat ik een dagje ouder wordt (81 jaar) zijn alle veranderingen en vernieuwingen niet altijd even gemakkelijk.
Zo ook de overgang naar Unity; ik kon er niet goed mee overweg.
Een goede vriend leerde mij dat Ubuntu 12.04 ook zonder Unity, maar met mijn oude vertrouwde bovenbalk met "Toepassingen"> "Locaties"> en de start-iconen van mijn veel gebruikte programma's kon werken. Dat ben ik blijven doen en bevalt me uitstekend.
Maar alles wat verder met Unity te maken heeft is vreemd voor mij; zo nu ook "zeitgeist".

Omdat ik inmiddels had ontdekt dat, door mijn Systeem-instellingen <Privacy> en <Geschiedenis> in Firefox, "zeitgeist" op mijn computer overbodig is en alleen maar schijfruimte in beslag neemt, het mogelijk (beter?) verwijderd kan worden.
Het grote probleem voor mij is echter: Hoe doe ik dat op een veilige manier zonder mijn computer (Ubuntu 12.04) naar de knoppen te helpen.
Het antwoord wat ik van "Tom" kreeg : "Synaptic  :)"  is mogelijk wel afdoende, maar voor mijn kennis niet voldoende toegelicht.
Als iemand mij kan uitleggen hoe en wat ik in Synaptic precies aan handelingen dien uit te voeren, zou dat heel prettig zijn.
Anders laat ik het maar zoals het is en beschouw ik dit onderwerp, met dank aan allen die me geholpen hebben, als afgesloten.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/11/07, 14:40:51 »
Je opent synaptic(je moet wel je wachtwoord invullen!),je klikt op bewerken en kiest zoeken,daar vul je in zeitgeist,en je ziet een aantal regels met zeitgeist.De groene blokjes er voor zijn geïnstalleerd.Klik er op en kies markeren voor verwijdering.Kan zijn dat je dat meer keren moet doen.Dan klik je op toepassen en het gaat gebeuren,de geinstalleerde zeitgeist is weg!
(volledige verwijdering kan je ook kiezen,maar dat is misschien niet zo slim!)

Nog iets,synaptic moet wel geïnstalleerd zijn!Dus als je die niet tussen de software ziet staan,moet je die eerst installeren!)
« Laatst bewerkt op: 2015/11/07, 14:46:35 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline KeesS

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/11/07, 20:39:44 »
@Lowlands,   vriendelijk dank voor Uw duidelijke uitleg.
ik heb Uw aanwijzingen nauwkeurig uitgevoerd en zeitgeist is nu verwijderd.
Tot nu toe heb ik geen nadelige gevolgen ondervonden. :)

Aanvulling !!!
oei, oei, oei...........ik was een beetje te voorbarig met die laatste regel; helaas........
Als ik nu in Locaties> mijn "persoonlijke map" wil openen lukt dat niet, maar wordt "Shotwell fotobeheer" geopend.
Het geopende (lege) project afsluiten lukt ook niet; het blijft terug komen.
Mijn computer herstarten heeft geen verbetering opgeleverd. :((

Wat nu? In synaptic "zeitgeist" weer installeren? 
ik ben vergeten welke onderdelen van "zeitgeist" ik allemaal verwijderd heb.
Ik heb dat dom genoeg niet genoteerd.
Weet U welke onderdelen van zeitgeist geïnstalleerd moeten worden.???
« Laatst bewerkt op: 2015/11/07, 21:00:40 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/11/07, 21:48:10 »
In Synaptic wordt op datum bijgehouden welke bestanden zijn geïnstalleerd en verwijderd.

Ga binnen Synaptic naar bestand en dan geschiedenis en daar kunt U zien wat er zoal verwijderd is.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline KeesS

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #24 Gepost op: 2015/11/08, 00:01:50 »
In Synaptic wordt op datum bijgehouden welke bestanden zijn geïnstalleerd en verwijderd.

Ga binnen Synaptic naar bestand en dan geschiedenis en daar kunt U zien wat er zoal verwijderd is.
Ik heb in Synaptic het volgende gevonden:  "Commit Log for Sat Nov  7 20:29:16 2015"

De volgende pakketten zijn verwijderd:
activity-log-manager-common
activity-log-manager-control-center
gedit
gnome-session
libzeitgeist-1.0-1
nautilus
nautilus-sendto
nautilus-share
python-zeitgeist
rhythmbox-plugin-zeitgeist
totem-plugins
ubuntu-desktop
unity-lens-applications
unity-lens-files
unity-lens-video
unity-scope-video-remote
zeitgeist
zeitgeist-core
zeitgeist-datahub

Kunt U aub stap voor stap aangeven hoe ik in Synaptic hiermee de zaak weer kan herstellen?

Als ik in Synaptic bijvoorbeeld zoek naar "zeitgeist" kan ik het niet vinden (geen bestand gevonden)
Was ik hier maar nooit aan begonnen; ik word te oud voor die experimenten.  :'( :'( :'(

p.s.
ik heb het topic weer aangevinkt als NIET opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/08, 00:03:45 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg