Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901  (gelezen 6299 keer)

Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Gepost op: 2013/01/29, 17:41:05 »
Goedemiddag,

Ik ben al een paar weken de diverse forums aan het doorspitten om op mijn ASUS EeePC 901 een Xubuntu 12.10 desktop installatie te voltooien. Gisteren mbv van een USB stick de installatie voltooid. Na diverse herstarts ook WIFI aan de praat gekregen. Echter vanmorgen wil de EeePc niet meer opstarten. Er verschijnt een zwart scherm met o.a. Checking battery state ....OK
Starting....  en dan gebeurt er niets meer

Ik maar weer de USB stick erin gestoken en gekozen voor herinstallatie, maar die liep vast.

Nu wil de EeePC ook niet meer opstarten vanaf de USB stick en loopt op hetzelfde zwarte scherm vast.

Extra info. Ik heb een 4Gb SSD, en een tragere 8Gb SSD en 2Gb werkgeheugen
Bij de initiele installatie heb ik de 8Gb SSD gepartitioneerd in o.a. /VAR, /TMP, de 4Gb SSD slechts de / directory 3Gb en 1Gb swap.

Iemand enig idee of hier nog iets mee te beginnen valt?

Grt, T.

Re: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/29, 22:56:36 »
Als ik op site van Asus kijk zou er 1 SSD van 12 Gb in zitten.
Omdat dit dus een kleine schijf is, heeft het de voorkeur om hier geen extra partities op te zetten..
Zelfs een swap partitie, normaal voor Linux, wordt vaak achterwege gelaten op dergelijke oude SSD's.

Zwart scherm kan van alles zijn:
Is de data op de USB stick nog goed?
Al eens een memtest gedaan?
Heb je de mogelijkheid om met een CD / externe CDROM wat te proberen?

Ik heb zelf Xubuntu 12.10 op mijn Acer Aspire One ( 8 Gb SSD) draaien, ben hier zeer tevreden over.


Re: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/31, 00:38:24 »
Ik zal dat inderdaad eens proberen, opnieuw ISO downloaden en op USB zetten, als dat niet lukt, proberen met een externe DVD drive. Ik laat het weten zodra ik dit heb geprobeerd. Die mem test, bedoel je de disk analyser van Xubuntu zelf?

Groeten, T.

Re: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/31, 22:06:01 »
De Memory test is een keuze optie bij het opstarten van Ubuntu.
Dit test het RAM geheugen, deze test moet je zeker 5 a 10 minuten laten doorlopen.
Het gebeurt nog al eens dat door RAM defecten rare fouten optreden in computers.
Door dit te testen kan je dit als mogelijk oorzaak uitsluiten of juist constateren.



Offline IHC1000

  • Lid
Re: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/02, 20:14:55 »
Ik heb gisteren een nieuwe installatie gedaan op de mijne.

Destijds had je verschillende uitvoeringen van de 901, die met 4 en 8GB ssd's is oorspronkelijk met XP geleverd.

Allereerst moet je controleren of de laatste bios erop staat,  anders wil hij alleen van de 4gb opstarten.

Verder goed opletten waar je grub installeert en die schijf later ook als eerste opstarten (instellen via de bios).

Als je test dan altijd met de netspanning aangesloten, op accuspanning wil de bios nog wel eens de opstartschijf wisselen, zeker als je er ook nog een sd geheugen kaart in heb zitten.

In dit geval gewoon de goede opstartschijf instellen in je bios.

succes!

Re: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/02, 22:43:01 »
Bedankt voor de reacties. Mbv een externe DVD brander heb ik in ieder geval weer Xubuntu live kunnen opstarten. Ik neem aan dat het dan ook weer via USB moet kunnen mits ik die voorzie van de betreffende ISO.

Ik heb idd de XP versie. Laatste bios zal wel op de ASUS site te vinden zijn?

Zou je de installatie nog iets meer kunnen toelichten. Ik ben echt een newbee helaas.

Alvast bedankt.

Groeten, T.

Re: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/03, 12:42:07 »
Als er een 4 en een 8 Gb SSD is zit, zou ik vooral goed kjken naar de indeling.

Wanneer live vanaf externe CDROM goed werkt, kan hiervan prima een installatie worden gedaan.
Zorgen dat voeding is aangesloten en liefst met bedrade internetverbinding bij installatie.

Voor de 4 Gb de / partitie aanmaken, formateren, Ext4
Voor de 8 Gb de /home partitie aanmaken, formateren, Ext4

Verder dus geen extra partities, geen swap etc. dus waarschuwingen voor het ontbreken van swap negeren.

Als de installatie vanuit de live omgeving goed gaat en het blijft werken, kan je verder kijken naar diverse tips voor verbeteren performance en om o.a. oude SSD minimaal te belasten zoals het uitschakelen van het journal.


Offline IHC1000

  • Lid
Re: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/03, 20:31:14 »
Ja de bios kan je op de asus site vinden, wel goed opletten, ik geloof de 901 voor XP, mijn versie is 2103.

Ik draai op alle pc's xubuntu en sinds twee jaar installeer ik altijd via een usbstick.

Op de eeepc  nu 8gb en 32gb draai ik windows 7(32gb) de 8gb gebruik ik tot nu toe als testpartitie, zodra ik onder linux alles kan draaien wat nodig is wordt hij exclusief linux.

Je ziet inderdaad maximaal 1 partitie per schijf,  ik volg altijd computertip voor het tunen van een en ander, ook over ssd's is daar een hoofdstuk.
Ik zou dus die oude ssd's met ext2 formatteren, bij mij is dat nu respectievelijk ext 2 en ext4.
 
Dit keer heb ik, ondanks de promotor, bodhi geprobeerd hoofdzakelijk vanwege de modulaire opbouw en de lichte desktop.
Op die site staat heel duidelijk hoe je met unetbootin een bootable usb stick maakt(wel een linux machine nodig).
De desktop past goed ook wine draait dat ene programma eindelijk als het ook nog zuinig is mag het blijven.
Tijdens de installatie moet je aangeven op welke schijf je de bootsector(grub) wil installeren je doet dat op de 8gb neem ik aan (deze is wel langzaam maar het gaat nog en wel zuinig), je moet dan wel in je bios instellen dat hij deze(asus phison) ook als eerste opstart.
Als hij niet wil starten eerst in de bios kijken welke schijf ingesteld staat als opstartschijf, wil bij mij nog wel eens spontaan wisselen als hij op de accu werkt, een nieuwe biosbatterij durf ik niet te solderen.
Op netstroom heb ik nooit van die verrassingen.

Ik gebruik hem nu een jaar of vijf als werkpc binnen, buiten,inweer en wind, met en zonder stopcontact, meestal staande of lopend, wordt nu wel wat minder, erg jammer dat zoiets niet meer te koop is voor een nieuwprijs van 198 euro.

Ps ook Ubuntu en xubuntu deden gewoon wat ze moesten maar ik hou niet van Unity en voor xubuntu is het scherm wel erg klein, oh ja kijk hier meestal even na het eten.











 

Re: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/04, 00:43:59 »
Bedankt voor alle informatie. Ik hoop overmorgen tijd te hebben om het weer te proberen. Wellicht dat dat wel weer tot meer vragen zal leiden.  ;)

Groeten, T.

Re: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/06, 11:45:00 »
Hallo,

Mijn eerste probleem is al meteen de BIOS update. Ik heb van de ASUS site het 2103 bestand voor XP gedownload, uitgepakt en hernoemd 901.ROM. Terwijl ik via de externe DVD brander de Live sessie van 12.10 Xubuntu draai, kan ik het bestand niet naar de Master drive kopieeren...waarschijnlijk omdat het de Live sessie betreft?

Vervolgens tijdens het BIOS splashscreen F2+ALT om mbv FAT32 USB stick de update te proberen:
USB Device found.
Reading file "901.ROM"_   en verder gebeurt er niets.

Tegen alle waarschuwingen in na meer dan 15 minuten wachten toch maar uitgezet. De BIOS geeft vervolgens de oude versie aan. Ik heb het ook nog geprobeerd met een FAT16 stick, met hetzelfde resultaat.


Groeten, T.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/06, 15:39:23 door Tweetyrj85 »

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/06, 20:14:35 »
Net nog even de instructies door gelezen.

Ging bij mij ook niet in een keer.
Ik heb een aparte en enige partitie op de usb stick gemaakt van 512mb en deze geformatteert naar FAT16, vervolgens de 901.ROM erop gezet.
Had  geen kleine usb stick meer heb het toen zo gedaan.

Daarna alt+F2 en het duurde wel even maar ging wel binnen de 15min.

succes

Re: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/06, 22:41:58 »
Bedankt, ik zal het morgen nog eens op die manier proberen. Als de BIOS update is gelukt, kan ik dan tijdens de installatie de SSD'S ext2 formateren en de betreffende \ en \home partities aanmaken, of moet dat voor (!) de installatie gebeuren met bv GPARTED?

Groeten, T.


Offline IHC1000

  • Lid
Re: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/07, 00:18:58 »
Ik gebruik op eeepc alleen een root ( / )partitie,  je krijgt dan ook keurig een eigen map, gebruik zo weinig mogelijk partities, twee is dus genoeg.

Je kan gewoon de ext2 partities tijdens de installatie maken en formatteren.

Re: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/07, 19:05:36 »
De BIOS update is gelukt...versie 2103 wordt nu weergegeven. Echter krijg ik nu de volgende melding wanneer ik Xubuntu live wil opstarten:

No DEFAULT or UI configuration directive found!
boot:_

De externe DVD brander spoelt wel twee keer op, daarna gebeurt er niets meer. In BIOS staat deze wel op hoogste boot prioriteit.

Groeten, T .

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/07, 19:46:02 »
Mooi dat de bios updare gewerkt heeft
De usb speler wordt ook herkent in de bios.

De laatste installaties heb ik met een usb stick gedaan maar in het begin ook met een externe dvd speler.

Gewoon de iso downloaden, md5 controleren en een opstartstick/schijf maken, bij vreemd gedrag altijd een nieuwe maken.
Het is het makkelijkst als je dat op een ubuntu/xubuntu pc doet.

Bij Boot in je bios eerst bij Hard Disk Drives het usb apparaat als eerste instellen en dan bij Boot Device Priority dit ook als eerste instellen.

Bij Advanced moet de 4gb ssd als eerste staan en de 8gb ssd als tweede.

Als deze instellingen niet werken dan herkent hij het aangekoppelde medium niet als iets bootables, nieuw medium maken.

Succes verder.



Re: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/07, 21:09:21 »
Mooi, ik kom via de USB stick weer in het installatie menu.

Ik twijfel nu alleen over de volgorde van de 4GB en de 8GB SSD. Ik dacht dat de BIOS update nodig was om te kunnen booten vanaf de 8Gb SSD waar dan ook de grub geinstalleerd moet worden. Dan moet de 8Gb toch als Secundairy Master worden ingesteld in BIOS?

Wederom bedankt!

Groeten, T.

Re: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/08, 01:13:55 »
Ik ben vanavond gewoon door gegaan met de installatie op de 8Gb SSD en tijdens de installatie verder niets zelf veranderd. Alle updates laten doen, en nu ben ik ook online via WIFI!

Nogmaals heel erg bedankt voor de hulp, want ik stond echt op het punt om deze EeePC als verloren te beschouwen. Er zullen wellicht nog veel vragen komen, maar daarvoor zal ik eerst het forum doorspitten.

Groeten, T. :)


Offline IHC1000

  • Lid
Re: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/08, 19:04:24 »
Leuk dat het gelukt is.

Eerder startte de machine alleen op via de 4gb ssd van Asus, dat hoeft nu niet meer, maar hij zal bij Advanced altijd als eerste de ssd weergeven die op die aansluiting zit.
Bij Boot kan je nu instellen welke ssd als eerste opgestart wordt.
 Dus Xubuntu met grub op de 8gb en wil je het grub menu zien bij de opstart dan moet je deze als eerste opstarten.

Nou veel plezier ermee.

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Xubuntu 12.10 installatie op ASUS EeePC 901
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/08, 21:53:48 »
Hoi, ik heb een 900 en daar Ubuntu 11.04 opgezet, op het 4 GB gedeelte. Dan heb ik nog 16 GB over. Voor zover ik begrepen heb is de 4 GB de snelste partitie en de 16 wat langzamer. Ik heb wel in EXT2 geformateerd omdat daar geen log bijzit, minder schrijfakties wat beter zou zijn.
Unity doet het ook gewoon, hetzij wat simpeler dan op mijn desktop. Om te updaten moet ik wel wat trucjes uithalen en in 3 x updaten/upgraden omdat er te weinig ruimte is op de 4 GB maar het lukt. Nu laat ik het maar bij 11.04 omdat het steeds moeilijker wordt om bij te blijven.
Als ik te ver achter loop zal ik Xubuntu eens proberen of Lubuntu, daar heb ik ook goede ervaring mee.
Maar mooi dat Xubuntu draait op de 2e partitie. Moet ik even onthouden.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]