Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: waar vind ik...?  (gelezen 1377 keer)

Resistance

  • Gast
waar vind ik...?
« Gepost op: 2007/03/10, 10:49:43 »
Hallo,

Een vraagje dat duidelijk maakt dat ik een absoluut beginner ben:

Waar staan in Ubuntu de packages geinstalleerd? Ik situeer even de reden van mijn vraag:

Ik heb via add/remove de Adobe pdf reader geinstalleerd. Ik kom op een pagina waar ik een dergelijke file wil bekijken. Ik klik erop en het pop-upje geeft mij de keuze tussen openen met "document viewer" en "other..." Aangezien ik speciaal voor dit soort bestanden de Adobe pdf reader heb geinstalleerd, wil ik niet dat het document opent met document, dus kies ik "other". Ik krijg vervolgens wel "choose helper application", maar zie dan nergens die dekselse Adobe pdf staan. Waar moet ik dat zoeken, of dus met andere woorden: hoe associeer ik pdf-jes met die Adobe?? Algemeen: hoe associeer ik files met een bepaalde toepassing?

Alvast bedankt!

Offline Soul-Sing

  • Lid
waar vind ik...?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/10, 10:51:54 »
in het algemeen op de file: rechtermuisknop==eigenschappen==openen met.
( ook voor mp3 /video tec.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
waar vind ik...?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/10, 10:53:46 »
Welkom op het forum!

Download een pdf-bestandje. Ga met bestandsbeheer (het verkennertje, nautilus) naar het pdf-bestandje toe en rechtsklik erop met de muis. Eigenschappen - Openen met. Dat legt de keuze blijvend vast, voor alle pdf-bestanden.

Deze truc laat zich uiteraard ook toepassen bij andere associaties, zoals muziekbestanden die je aan een favoriete speler wil koppelen.

Groet, Pjotr.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
waar vind ik...?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/10, 10:54:53 »
lol

Goeiemorgen, Leon!

`GooZ

  • Gast
waar vind ik...?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/10, 11:52:57 »
En als je echt de link naar het programma zelf wilt hebben, zodat je bijvoorbeeld ook programma kiezen in firefox kan gebruiken, ga dan eens kijken in:
/usr/bin/
hier zou een bestandje met de naam van je programma moeten staan, dit is eigenlijk het 'draaiende' deel van het programma op je PC.

Resistance

  • Gast
waar vind ik...?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/10, 13:46:20 »
Bedankt! Zo wordt Ubuntu uiteindelijk duidelijker...

Doccie

  • Gast
waar vind ik...?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/21, 00:12:42 »
Citaat van: pjotr123
Download een pdf-bestandje. Ga met bestandsbeheer (het verkennertje, nautilus) naar het pdf-bestandje toe en rechtsklik erop met de muis. Eigenschappen - Openen met. Dat legt de keuze blijvend vast, voor alle pdf-bestanden.

Deze truc laat zich uiteraard ook toepassen bij andere associaties, zoals muziekbestanden die je aan een favoriete speler wil koppelen.

Groet, Pjotr.
Hoi Pjotr of anderen,

Ik heb het probleem dat dit niet meer werkt. Het gaat om .flv bestanden. Het ging eerst goed, ze openden met Totem Media Player. Ik was zo dom om te proberen wat er gebeurt wanneer ik ze open met Opera (niets dus...)

Maar.... altijd wanneer ik nu een flv bestand aanklik, wordt het geopend met Opera. ik heb meermalen bovenstaande procedure uitgevoerd:

Open met andere toepassing, dan Totem kiezen. Het bestand opent dan inderdaad met Totem, maar éénmalig. De volgende keren wordt hetzelfde bestand en andere flv. bestanden weer met Opera geopend.

Weet iemand een oplossing?  Bedankt!

Max

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
waar vind ik...?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/21, 03:01:24 »
Ben je wel eerst naar de eigenschappen van het bestand gegaan en het daar aangepast?
Het lijkt erop dat je direct gekozen hebt om het te openen met een bepaalde toepassing.

Doccie

  • Gast
waar vind ik...?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/05, 00:31:59 »
Hé Johan,

Bedankt, dat was het! Geweldig!