Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Reeds twee partities in XP  (gelezen 3087 keer)

Offline mp

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Gepost op: 2007/10/10, 18:54:19 »
Ik zou graag ubuntu op mijn pc installeren, naast XP. Daarvoor zou ik volgende handleiding gebruiken.
Deze gaat er van uit dat er in XP slechts een partitie (de C schijf) is. Ik heb er echter twee (C en D). Waarschijnlijk is het eenvoudig en moet je de D schijf hetzelfde behandelen als de C tijdens de installatie, maar voor ik eraan begin toch even voor de zekerheid hier vragen ;).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Reeds twee partities in XP
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/10, 18:58:27 »
Dit is de iets bijgewerkte versie van genoemde handleiding:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_dapper/

Let op: dit betreft een oudere versie van Ubuntu, dus je krijgt af en toe wat andere schermpjes te zien.

Jouw situatie maakt het eigenlijk alleen maar makkelijker. Je wil Ubuntu dan erbij zetten op de tweede partitie (de D, zoals Windows die noemt). Als je geen fysieke tweede harde schijf hebt, en het slechts om 1 fysieke harde schijf gaat, met twee partities, dan zal Linux die sda1 en sda2 noemen. Je wil dan installeren op sda2. Gaat het om een fysieke tweede schijf, dan zal Linux die sdb1 noemen.

Offline mp

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/10, 19:07:50 »
Op mijn tweede schijf of partitie (ik weet niet hoeveel schijven er in mijn pc zitten) staat wel 'Mijn Documenten'. Moet ik voor de installatie alles van mijn tweede schijf/partitie naar de eerste cut-pasten?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Reeds twee partities in XP
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/10, 19:18:12 »
Citaat van: mp
Op mijn tweede schijf of partitie (ik weet niet hoeveel schijven er in mijn pc zitten) staat wel 'Mijn Documenten'. Moet ik voor de installatie alles van mijn tweede schijf/partitie naar de eerste cut-pasten?
Nee, kun je rustig laten staan. Wel de tweede partitie vooraf even grondig defragmenteren in Windows.

Tijdens de installatie van Ubuntu kun je kiezen voor een bepaalde optie (de halfautomaat), waarbij Ubuntu automatisch ruimte vrijmaakt voor zichzelf, zonder de bestaande Windows en Mijn Documenten te beschadigen.

Je hebt drie opties op een gegeven moment:
- de volautomaat: Ubuntu pakt de hele schijf (wil je niet)
- de halfautomaat: zie boven (die wil je dus)
- handmatig (alleen voor ervaren lieden)

Maar: een externe backup (CD, DVD, USB geheugenstaaf) is altijd een goed idee. Sowieso, ook al installeer je niks: een harde schijf is en blijft een kwetsbaar ding, en je wil niet volledig daarvan afhankelijk zijn.

Offline mp

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/10, 19:21:37 »
Backup op usb had ik al. Wil het graag safe allemaal ;) en vandaar kom ik ook nog even hier horen.
Nu moet ik even weg, maar vannacht ga ik installeren. Dan kom ik hier wel vertellen hoe het ging.

Bedankt hoor!

Offline mp

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/11, 10:13:00 »
Het is dus nog niet gelukt :(. De schermpjes zijn inderdaad nogal verschillend van de handleiding. Bovendien zijn ze in een andere volgorde. De programma's draaiden zo traag dat ik firefox niet heb opgestart om de handleiding er bij te nemen. Ik heb dat enkele keren geprobeerd, maar toen liep alles zo vast als het maar kon.
Goed, ik ben dus begonnen met de installatie procedure. Na het scherm over toetsenbord kreeg ik een scherm over de schijfindeling. Ik had (zoals pjotr reeds zei) drie mogelijkheden. Het ging over schijf IDE1 die slechts 34 Gig was (normaal zit er in mijn pc dus nog een van +/-34 Gig):
1. hda5 (vijf!) verkleinen
2. hele schijf gebruiken (tussen haakjes stond 80 Gig)
3. handmatig

Toen ik de eerste optie instelde kreeg ik een melding dat die schijfaanpassingen eerst moesten gedaan worden voor ik verder kon gaan, met de melding dat het lang kon duren. Ik klikte op verder en er gebeurde niets. Ik hoopte dat de schijfaanpassingen bezig waren en ging slapen. Toen ik vanochtend kwam kijken zag ik niets aangepast en kon ik niets meer doen. Zelfs het uur stond nog op dat van vannacht ;).

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Offline vanadium

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/11, 14:10:38 »
Die hda5 wijst erop dat je tweede partitie een "logical partition" is, d.w.z., een partitie gecreeëerd in een "extended" partition. Extended partitions met daarin logical partitions worden gebruikt om op een schijf meer dan vier partities te kunnen creëeren. Jou schijf ziet er dis waarschijnlijk zo uit:

hda1: ntfs, je Windows startpartitie
hda2: extended partitie
hda5: ntfs, je "tweede" partitie met je "Mijn Documenten"

Misschien heeft de automatische installatieprocedure van ubuntu moeilijkheden met het automatisch herinrichten van logical partitions. Dan zul je aangewezen zijn op handmatig partitioneren.

Je zal in de partitieeditor "gparted" (die wordt geladen bij het kiezen van handmatig) de partitie hda5 rechts met de muisknop moeten beetpakken om dat naar links te schuiven en aldus de partitie te verkleinen. Dat levert vrije ruimte op. Je "rechtsklikt" in die vrije ruimte om een nieuwe partitie te maken. Dat zal hd6 worden. Specifieer als "filesystem" ext3. Maak ze zo groot, dat er nog  zowat 2 GBytes aan ruimte vrij blijft. In die laatste vrije ruimte creëer je dan op analoge wijze de swap partitie. Dit zal hd7 worden. Hier specifieer je als file system "swap".

Het effectief doorvoeren van die wijzigingen zou snel moeten gaan, omdat er niets verplaatst moet worden. Als koppelpunt ("aanhechtpunten" moet je voor hd6 aangeven: de root (/), en voor hd7 swap.

Offline mp

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/11, 14:15:13 »
Ik heb gehoord dat het met oog op schone installaties van nieuwere releases handig kan zijn om een /home partitie te hebben, die moet dan gewoon nog als extra partitie gemaakt worden? hda8 vermoed ik? En welk aanhechtpunt moet ik dan opgeven?
Alvast bedankt!

Offline vanadium

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/11, 14:58:09 »
Hangt er van af. Bij relatief beperkte schijfruimte ben je beter en eenvoudiger af met één partitie. Jij spreekt hier over een grootteorde 35 GB, dus daar zou ik zeker geen aparte /home overwegen.

Ik zorg er gewoon voor dat mijn eigen gegevens veilig gebackuped zijn. Als ik dan ooit moet/wil herinstalleren (tot nu toe opteer ik voor upgrade, maar veel zal afhangen met mijn ervaring binnenkort bij het upgraden naar Gutsy), dan doen we dat maar. Daarna is het eenvoudig de gebruikersgegevens terug te plaatsen en de installatie van de extra programma's die niet standaard geïnstalleerd zijn terug over te doen.

Maar uiteraard, niemand verbiedt je ook een hda8 te creëren en die te koppelen aan /home (of maak dan meteen hda7 /home en hda8 swap)

Offline mp

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/11, 15:01:47 »
Mja, probleem is dus dat er twee schijven van rond de 35 GB in zitten, maar dat ik bij de ubuntu installatie precies alleen die eerste te zien krijg...

Offline vanadium

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/12, 09:57:08 »
Citaat van: mp
Op mijn tweede schijf of partitie (ik weet niet hoeveel schijven er in mijn pc zitten) staat wel 'Mijn Documenten'. Moet ik voor de installatie alles van mijn tweede schijf/partitie naar de eerste cut-pasten?
Laten we stoppen met speculeren over je systeem, en in plaats eens kijken hoe het zit. De kans bestaat dan dat we heel gericht advies kunnen geven en dat deze thread kort, ter zake en overzichtelijk blijft. Als je de output van het commando

sudo fdisk -l

hier post, dan weten we meteen hoeveel schijven op je systeem zitten en hoe die gepartitioneerd zijn. Aangezien je over een hda5 en over je installatieprogramma dat 80 GB ziet zpreekt, vermoed ik sterk dat het om één schijf gaat, maar ik herhaal: ik speculeer niet meer.

Offline mp

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/12, 17:53:00 »
Ik heb met de live cd de commando's in de terminal uitgevoerd, en kreeg hierbij volgende (ik heb het overgeschreven, want had geen zin om firefox in de ubuntu te starten - duurt namelijk verschrikkelijk lang):
Disk /dev/hda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 head, 63 sectors/track, 9729 cylinders
Units = cylinders of 16025 * 512 = 8225280 bytes
Device       Boot Start    End     Blocks          Id       Systems
/dev/hda1     *   1         4845   3891731       7         HPFS/NTFS
/dev/hda2          4846   9729   39230730      f         W95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5          4846   9729   39230698+    b         W95 FAT32

Is dat voldoende info?

Offline vanadium

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/12, 20:12:53 »
Ik had dus juist geraden: je hebt één schijf met daarop drie partities, één primaire partitie /dev/hda1, waarin je Windows systeem geïnstalleerd is, en een extended partition /dev/hda2, volledig ingenomen door je logische partitie /dev/hda5. Praktisch gesproken betekent dat dat je beschikt over de twee partities  /dev/hda1, /dev/hda5, en die benader je in Windows als schijven C: en D: (Windows doet je geloven dat het schijven zijn, maar het zijn geen schijven).

Ik begrijp dat je wil Ubuntu installeren op de 35 GB nu ingenomen door /hda5. Dan blijft mijn vorige post geldig. Je moet je partities handmatig aanpassen zoals in mijn vorige post beschreven. Ik denk dat je nu al wat meer inzicht hebt in wat moet veranderen. Vandaar dat ik je aanraad van heel rustig de installatieprocedure te hernemen, maar optie "handmatig" te kiezen. Omdat je enkel partities verkleint, maar niet verplaatst, zou de herindeling snel moeten gaan.

Vooraleer je eraan begint: je huidige d: onder Windows goed defragmenteren. Let op! Als die D; reeds goed volstaat, dan moet je zowiezo eerst gegevens verwijderen voor je de partitei kan inkrimpen! Dus wat je miscchien best doet: verplaats alles wat onder Documenten staat tijdelijk naar C: (laat alleen de folder Documenten staan, maar verplaats al de rest naar een tijdelijke folder op C:). Defragmenteer daarna (zal heel vlug gaan als er niet veel meer op staat). Doe daarna het Grote Werk. Opgelet: enkel aan hda5 komen en in de vrije ruimte partities bijcreëren. Dan kan er met je huidige Win installatie niet veel foutlopen.

Offline mp

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/15, 19:13:24 »
Ik heb het dus nog eens geprobeerd, op jouw manier, maar 't is opnieuw mislukt. Hetzelfde probleem als bij de half-automatische optie bij de handmatige optie dus. Ik krijg als ik hda5 wil verkleinen weer een melding dat voor ik verder kan gaan de aanpassingen op de schijf weggeschreven moeten worden. Als ik dan op verder klik gebeurt er niets, alleen blokkeert het systeem en kan ik niets meer doen.

Offline vanadium

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/15, 20:11:23 »
Lijkt mij niet normaal, maar het is moeilijk om nu nog uit te vissen wat daar aan de hand is. Misschien kan je proberen te zien of het verkleinen van de D: partitie lukt vanuit Windows, om daarna de vrije ruimte tijdens de installatie van Ubuntu te kunnen gebruiken.

Offline mp

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/16, 21:47:25 »
Oké, heb het vandaag eens anders aangepakt, en met de live-cd de GNOME partitie tool geopend. Heb mijn D-partitie kunnen verkleinen en dus ruimte kunnen vrijmaken. Ik denk dat het installeren nu wel moet lukken. Maar ik zat zo te denken: zou ik niet beter mijn hele Windows systeem (op mijn D schijf staat vrijwel niets meer) op de hda1 kunnen zetten, de extended partition hda2 verwijderen, en dan mijn drie primaire partities aanmaken (die ik voor ubuntu wil - root, home en swap) in de vrije ruimte die vrijkomt.

Dus nu de vraag: kan ik een lege D schijf (of dus hda5 logische partitie) zomaar verwijderen - en ook een extended partitie hda2? En kan ik daarna mijn C schijf (hda1 schijf) nog wat groter maken? En dan in de vrije ruimte Ubuntu installeren?

Veel vragen, ik weet het; alvast bedankt!

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Reeds twee partities in XP
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/16, 22:13:19 »
Kort en goed: ja, je kan die zomaar verwijderen, op voorwaarde dat je in WIndows je locatie van Mijn Documenten hebt aangepast natuurlijk.
In principe kan je dan met een partition tool je hda1 vergroten met een deel van de vrijgekomen ruimte, en kan je dan nieuwe partities gaan aanmaken voor je Ubuntu ( / home en swap dus). Die nieuwe partities aanmaken moet dan logischerwijze ook lukken vanuit de installatie van Ubuntu zelf.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline mp

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/17, 00:00:26 »
Ondertussen is dat alles gelukt.
Ik probeerde nog te installeren, maar de live-cd blokkeerde twee keer op scherm 5 van 7: Documenten en instellingen overnemen.

Ach, ik blijf proberen tot het lukt ;), morgen beter!

Iedereen bedankt voor de hulp! Als iemand nog tips of opmerkingen heeft mag hij/zij die natuurlijk altijd posten.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Reeds twee partities in XP
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/17, 08:01:03 »
Die documenten en instellingen overnemen heb ik nooit gebruikt, omdat ik altijd echt zuiver wou beginnen. Probeer je wel gebruik te maken van die functie?

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline mp

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Reactie #19 Gepost op: 2007/10/17, 08:55:27 »
Nee hoor, het is bij het laden van dat onderdeel (5 van 7) dat hij blokkeert. Ik ben niet van plan dat te gebruiken. Kan ik dat op de één of andere manier skippen?

michaelw

  • Gast
Reeds twee partities in XP
« Reactie #20 Gepost op: 2007/10/17, 08:59:57 »
Heb je de CD check gedaan bij het cd opstartscherm?

Offline mp

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Reactie #21 Gepost op: 2007/10/17, 09:02:25 »
Nee... ga ik meteen even doen.

Offline mp

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Reactie #22 Gepost op: 2007/10/17, 09:12:46 »
No errors found. Wel weer probleempje ;): hij vraagt (na de controle op fouten) op een toets te duwen om te rebooten maar doet helemaal niets.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Reeds twee partities in XP
« Reactie #23 Gepost op: 2007/10/17, 11:39:22 »
Ik zou bij wijze van test toch eens een ander CD'tje nemen, lijkt me toch echt vreemd dat je zoveel problemen hebt!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline mp

  • Lid
Reeds twee partities in XP
« Reactie #24 Gepost op: 2007/10/17, 14:33:26 »
Ik denk dat ik dat ga doen. Over de middag nog eens geprobeerd, en hij ging mee tot het installeren, maar viel toen stil: na 15% (bestandsystemen en nog wat) blokkeerde alles. :s Stomme is wel dat ik geen cd-brander heb, en deze cd van iemand heb gekregen, nu moet ik op zoek naar een andere.