Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: linux start niet meer op  (gelezen 2929 keer)

linux start niet meer op
« Gepost op: 2011/06/21, 22:06:20 »
aangezien ik hier en daar problemjes had heb ik linux opnieuw geinstaleerd
hierbij heb ik de gids van pjotr voledig gevolgd:
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen

ook heb ik het grubmenutje aangepast.
http://sites.google.com/site/computertip/grubmooimaken

sindsdien start linux niet meer op
waar zit het probleem en hoe los ik het op?
Windows, the only virus with manual and recovery disk
Proud Ubuntu 14.04 gebruiker
Laptop: i5 + 4 gb ram & ati radeon hd5600 (17")/ 2*500Gb

Re: linux start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/21, 22:35:17 »
ook heb ik het grubmenutje aangepast.
http://sites.google.com/site/computertip/grubmooimaken

Zo te zien is dat waar je probleem zit. GRUB is namelijk de opstartlader van Linux. Als je niet precies weet wat je doet of verkeerde of buggy hulpprogramma's gebruikt wil dit nogal eens voorkomen.

Het is altijd wel zo handig als je zo veel mogelijk informatie verstrekt want "Linux start niet op" is meestal niet voldoende om snel een bruikbaar antwoord te krijgen. Wat zie je bv. als je probeert op te starten? word grub wel geladen? krijg je meteen een zwart scherm of een menu met opties? krijg je een error melding? start Linux wel gedeeltelijk maar eindigd het op een error??

als ik de tutorial doorlees die je hebt gebruikt zal er waarschijnlijk ee nfout zitten in je schermresolutie of afbeeldingslocatie liggen.
Om dit op te kunnen lossen moet je wel weten op welke partitie je Linux installatie staat. Je kan dan een livecd gebruiken en proberen om grub te herstellen (Tutorial) wil dit niet meteen lukken dan is er toch echt iets foutgegaan tijdens het configureren van je opstartafbeelding en kan je proberen om de tutorial nogmaals te volgen maar dan met chroot vanaf een livecd zoals uitgelegd in de Grub tutorial. Volg de Grub tutorial niet als je er niets van begrijpt want als je fouten maakt kan je meer om zeep helpen. Voor beginners is opnieuw installeren vaak sneller dan Grub2 te herstellen.

EDIT: zie net dat SuperGrub Disk tegenwoordig ook Grub2 ondersteund dus dat is misschien wel de beste optie voor de gemiddelde gebruiker: Download

Groeten, Socialdefect
« Laatst bewerkt op: 2011/06/21, 22:40:49 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: linux start niet meer op
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/22, 09:17:36 »
Mijn grub werkt nogtans normaal aangezien ik zonder problemen windows heb kunnen opstarten

mss is er iets misgelopen bij het updaten van de grub en de linux partitie verdwenen ook al staat die nog in grub
Windows, the only virus with manual and recovery disk
Proud Ubuntu 14.04 gebruiker
Laptop: i5 + 4 gb ram & ati radeon hd5600 (17")/ 2*500Gb

Re: linux start niet meer op
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/22, 09:58:14 »
Mijn grub werkt nogtans normaal aangezien ik zonder problemen windows heb kunnen opstarten

mss is er iets misgelopen bij het updaten van de grub en de linux partitie verdwenen ook al staat die nog in grub

Wat bedoel je hier precies mee?
Grub werkt aangezien je windows wel kan starten, maar bedoel je verder dat de Linux partitie zelf verdwenen is?
Hoe heb je dat gecontroleerd?
« Laatst bewerkt op: 2011/06/22, 10:00:17 door Erik Krom »

Offline Tom

  • Lid
Re: linux start niet meer op
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/22, 10:08:29 »
ook heb ik het grubmenutje aangepast.
http://sites.google.com/site/computertip/grubmooimaken

Bovenstaande is onnuttig en zinloos ,mooi maken brr het moet goed werken meer niet.
Voor de rest begrijp ik het ook niet zo goed zonder eventuele error meldingen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: linux start niet meer op
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/22, 10:40:45 »
heb de boot van linux samen met de grub vervangen door dat van een andere computer (zelfde linuxversie en zelfde dualboot) en probleem is hiermee opgelost
heb de oude boot map behouden op aparte schijf voor nader onderzoek en zal het verschil hier daarna posten
Windows, the only virus with manual and recovery disk
Proud Ubuntu 14.04 gebruiker
Laptop: i5 + 4 gb ram & ati radeon hd5600 (17")/ 2*500Gb

Re: linux start niet meer op
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/22, 15:31:50 »
Waarschijnlijk heb je dan toch ergens over een error heen gekeken tijdens de grub tutorial of upgrade.... Ik ben benieuwd....

ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: linux start niet meer op
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/22, 15:57:40 »
En nu nog even [opgelost] in de titel van het topic plaatsen. :)