Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: E-mail met Evolution  (gelezen 12829 keer)

Offline jusgje

  • Lid
E-mail met Evolution
« Gepost op: 2009/11/03, 16:55:14 »
Ik ben begonnen met een nieuw artikel over Evolution, omdat het oude een beetje oud aan het worden is.
Vooral de schermafbeeldingen zijn niet meer actueel. Ook denk ik dat we nog wat kunnen verbeteren.

Ik ga de rest van de schermafdrukken nog toevoegen.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/EmailMetEvolution

Ik hoop dat dit artikel over een tijdje de oude kan vervangen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/04, 00:35:38 »
Prima actie! :)

In het verouderde artikel staat de opmerking "Als u email van het internet haalt moet u meestal kiezen voor pop." Is deze opmerking verouderd? Is in deze tijd van gmail/webmail/mobiele apparaten/exchange imap vaak een mogelijke en betere keuze?

Of als tussenweg: zowel pop als imap als mogelijke keuze beschrijven?

In de schermafbeelding staat al Servertype: imap. ;)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jusgje

  • Lid
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/04, 09:09:11 »
Volgens mij is IMAP tegenwoordig standaard in dat schermpje, wat ik toch wel opvallend vind. Maar met jouw uitleg erbij snap ik het.

Ik denk dat we inderdaad beide moeten beschrijven, omdat de meeste mensen toch pop gebruiken, waaronder ikzelf.

Offline atomos

  • Lid
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/04, 09:54:18 »
ik weet niet wat de meerwaarde is van imap t.o.v. pop, vooral als je meerdere e-mail accounts hebt en die dan uitfiltert naar meerdere folders.
wordt het dan niet een onoverzichtelijk geheel als je dan ook nog imap folders ertussen hebt staan ??

gr. Ed.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/04, 10:31:33 »
Volgens mij is IMAP tegenwoordig standaard in dat schermpje, wat ik toch wel opvallend vind. Maar met jouw uitleg erbij snap ik het.

Ik denk dat we inderdaad beide moeten beschrijven, omdat de meeste mensen toch pop gebruiken, waaronder ikzelf.
Ikzelf gebruik pop al jaren niet meer. Met het imap protocol blijven de berichten op de server en haal je in 1e instantie alleen de kopregels binnen. Zeker als je je mail vanaf meerdere plaatsen wilt bereiken (thuis/werk/school/onderweg) is dat handiger dan pop.

Dat imap de standaard instelling is begrijp ik wel: tegenwoordig bieden veel (mail)providers (waaronder gmail) naast het oude pop ook een imap toegang.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Dave

  • Lid
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/04, 11:47:07 »
dan wel waarschijnlijk maar ik gebruik het maar in 1 programma. Kan er altijd online bij op een andere locatie indien eens nodig.
Dus voor mij blijft het pop en volgens mij bij de meerderheid wel.
Dus zou mooi beide voorkeuren open laten ipv 1 op te dringen.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/04, 11:52:15 »
Ik dring helemaal niemand iets op.

De oude versie schrijft voor: "moet u meestal kiezen voor pop". En dat vindt ik een "ouderwets" advies. Mijn voorstel is dus om beide mogelijkheden te noemen en te beschrijven. Liefst zo dat een gebruiker zelf zijn eigen voorkeur kan bepalen en instellen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jusgje

  • Lid
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/04, 18:56:03 »
« Laatst bewerkt op: 2009/11/04, 19:02:26 door jusgje »

Offline jusgje

  • Lid
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/04, 19:07:25 »
Dan denk ik dat het het beste is om te zeggen dat je gewoon moet nemen wat er in het serveradres van je provider staat. Staat er "pop" in, dan kies je voor POP en staat er "imap" in, dan kies je voor IMAP.

Als je de keus hebt, kunnen we het verschil uitleggen en de gebruiker laten kiezen wat hij het handigst vindt.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/04, 19:16:00 »
Dan denk ik dat het het beste is om te zeggen dat je gewoon moet nemen wat er in het serveradres van je provider staat. Staat er "pop" in, dan kies je voor POP en staat er "imap" in, dan kies je voor IMAP.

Als je de keus hebt, kunnen we het verschil uitleggen en de gebruiker laten kiezen wat hij het handigst vindt.

Dat bedoelde ik met een tussenweg: Beide even noemen en de gebruiker de mogelijkheid geven zelf te kiezen. Komt goed zo! :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jusgje

  • Lid
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/04, 22:16:49 »
Ik heb het stukje over POP en IMAP toegevoegd. Als je iets wil verbeteren, kan dat direct, of je kan het hier overleggen.

Even wat anders: Is dit artikel ook geschikt voor Ubuntu 8.04, 8.10 en 9.04? Zou iemand met deze versies dat kunnen testen?

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/04, 22:24:49 »
Goed idee, Gelukkig is het mij al wel gelukt om dit met gmail te doen,

Alleen met hotmail voor de dochter en yahoo is het mij niet gelukt. Dus als je weet hoe dit moet? Zou dit denk ik voor alle beginners erg fijn zijn.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/04, 22:51:14 »
Ik heb het stukje over POP en IMAP toegevoegd. Als je iets wil verbeteren, kan dat direct, of je kan het hier overleggen.
Prima! Ik zag het en heb het iets eenvoudiger gemaakt. Het verhaal van internetproviders en e-mailproviders was mij niet helemaal duidelijk. Zo heeft de provider van mijn thuis adsl aansluiting zowel pop en imap. Belangrijkste is dat iemand weet zowel pop als imap gekozen moet/kan worden.

En wat mij betreft wijzig je direct! Bij twijfel graag via het forum.

Even wat anders: Is dit artikel ook geschikt voor Ubuntu 8.04, 8.10 en 9.04? Zou iemand met deze versies dat kunnen testen?
Ik heb wel 8.04 LTS. En alleen 8.04 LTS testen vindt ik wel mooi genoeg. Ik heb wel een (virtuele) 8.10 maar verwacht niet dat er nog veel 8.10 installaties zijn (veel minder dan 8.04 LTS of 9.10) en er zijn nog meer artikelen he? :)
Als iemand met 8.10 meeleest is deze natuurlijk welkom om de (significante) verschillen te signaleren.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/EmailMetEvolution
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jusgje

  • Lid
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/09, 16:57:01 »
En? Is dit artikel ook geschikt voor 8.04?

Als dat zo is, denk ik dat het artikel af is. Dan kan het in de "officiële" documentatie, denk ik.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/09, 23:15:27 »
Slechts 1 detail (op de licht bruine kleur na :)) in 8.04 LTS is de vraag om een tijdzone. Er wordt daarbij een landkaart getoond vergelijkbaar met het scherm tijdens het installeren van 9.10. Verder geen verschil!

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/EmailMetEvolution#Stap7.3AKlaar

Ook heb ik een (9.10) schermafdruk voor imap instellingen toegevoegd:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/EmailMetEvolution#Stap4.3AOntvangstinstellingen
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jusgje

  • Lid
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/10, 15:41:52 »
Ook heb ik een (9.10) schermafdruk voor imap instellingen toegevoegd:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/EmailMetEvolution#Stap4.3AOntvangstinstellingen


Deze schermafbeelding komt toch niet in die wizard voor? Dit lijkt mij alleen maar verwarrend.
Bovendien, de optie "Automatisch controleren op nieuwe post" staat ook in de schermafdruk erboven, dus lijkt het mij niet zo'n goed idee om dit stukje erbij te zetten.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/10, 15:50:23 »
Deze schermafbeelding krijg je als je voor servertype imap kiest. Er zijn dus 2 verschillende wizard-schermen, 1 voor pop en een andere voor imap.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/10, 19:41:45 »
Wat met het laatste gedeelte?
Webmail ophalen met Evolution

Wilt u uw webmail ophalen met Evolution? Geen probleem, ook dat is mogelijk! Lees hiervoor deze handleiding.

Het daar besproken freepops heb ik jaren geleden wel eens voor hotmail gebruikt maar volgens de statistieken van popcon.ubuntu.com is freepops nog slechts op 0,32% van de Ubuntu systemen geïnstalleerd. Als het nog zou werken is het vreselijk onhandig imo.
Ik stel zelfs voor om dit artikel http://wiki.ubuntu-nl.org/WebmailEvolution te "bestempelen" als verouderd.

Alternatieven kunnen vertalingen zijn van:
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jusgje

  • Lid
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/10, 21:00:20 »
Deze schermafbeelding krijg je als je voor servertype imap kiest. Er zijn dus 2 verschillende wizard-schermen, 1 voor pop en een andere voor imap.

Je hebt gelijk. Ik heb de schermafbeelding wel vervangen door één die in die wizard zit, maar inhoudelijk is die hetzelfde.

Wat met het laatste gedeelte?
Webmail ophalen met Evolution

Wilt u uw webmail ophalen met Evolution? Geen probleem, ook dat is mogelijk! Lees hiervoor deze handleiding.

Het daar besproken freepops heb ik jaren geleden wel eens voor hotmail gebruikt maar volgens de statistieken van popcon.ubuntu.com is freepops nog slechts op 0,32% van de Ubuntu systemen geïnstalleerd. Als het nog zou werken is het vreselijk onhandig imo.
Ik stel zelfs voor om dit artikel http://wiki.ubuntu-nl.org/WebmailEvolution te "bestempelen" als verouderd.

Alternatieven kunnen vertalingen zijn van:

Het instellen van webmail met Evolution gaat gewoon zoals beschreven in het artikel, er is volgens mij niets anders. Ik denk dat we dat artikel inderdaad beter als verouderd kunnen bestempelen en dat stukje tekst weghalen.

Misschien dat we verwijzingen naar die Engelstalige artikelen kunnen maken, maar ze vertalen, nee. Dat lijkt me een beetje te veel werk.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/10, 22:57:58 »
Persoonlijk denk ik bij het instellen van evolution niet direct naar netwerk en servers.
Zou het niet beter bij werkenmetubuntu staan?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/10, 23:03:00 »
Ja, wel mee eens.

Het was alleen netwerk en servers. Werken met Ubuntu had ik er al aan toegevoegd omdat ik de originele Category bedenkelijk vond. Nu beslissen we gezamelijk alleen voor Werken met. :)

Fixed. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/10, 23:07:24 »
Mooi :)

Offline jusgje

  • Lid
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/11, 09:16:56 »
Kunnen we het stukje "Webmail ophalen met Evolution" dan weghalen?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: E-mail met Evolution
« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/11, 09:37:35 »
Kunnen we het stukje "Webmail ophalen met Evolution" dan weghalen?
Ik heb nu de tekst over freepops gewist en een verwijzing gemaakt naar de Engelstalige documentatie voor gmail en hotmail.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WebmailEvolution

Dat kan toch blijven? Er zijn mogelijk wel (meer) gmail gebruikers die hun post ook lokaal willen gebruiken (bijv. met Evolution).
Klik links bovenin op Documentatie