Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows en ubuntu op een pc hoe ?  (gelezen 8732 keer)

planetone

  • Gast
Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Gepost op: 2006/08/15, 10:51:19 »
Ik zoek een how to, om ubuntu  op mijn pc te installeren en windows te behouden.
Ook vraag ik me hoe je de een of de ander boot start, ben niet heel technisch .

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/15, 11:01:49 »
Eerst Windows installeren, daarna Ubuntu installeren.
Bij schijfindeling voor handmatige schijfindeling kiezen.
Zorgen voor 1 partitie voor Windows
1partitie voor Ubuntu / genaamd in ext3 zo groot mogelijk
1 partitie voor swap van ongeveer 1gig

Bij het heropstarten zal Grub (bootmanager) u de keuze geven tussen Windows of Ubuntu

Klaar
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/15, 11:50:55 »
Citaat
Zorgen voor 1 partitie voor Windows
Wanneer je harddisk zeg maar 80 Gig is, houd je 30 Gig voor Windows tijdens de installatie.
De rest van de HD doe je nix mee, dus ook niet formateren.
De partitie van Windows wel NTFS maken.

Wanneer je Ubuntu installeerd zie je in de wizzard waar die NTFS partitie is, en die laat je met rust.
Het gedeelte van de HD wat "unallocated" genoemd word gebruik je om Ubuntu te installeren.
Geen vinkje zetten voor die Windows partitie als hij vraagt om te formateren dan laat hij hem automatisch met rust.

Ubuntu herkend zelf automatisch je Windows en maakt er zelf een dualboot van.

Dus je hoeft zeer weinig zelf te doen.

Heb je Windows er al op staan ??
Maak dan eerst je Windows partitie kleiner zodat je een stuk overhoud voor Ubuntu.
vervolgens doe je hetzelfde als ik hierboven schreef.

Kan niet fout gaan. :P

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/15, 11:58:15 »
Als je al een extra partitie hebt, kun je eenvoudig daarop ubuntu installeren.
Wanneer je dat nog niet hebt moet idd je hardeschijf in 2 stukken gehakt worden.
Er zijn programma's waarmee je dat kan doen,zonder je windows te verliezen.
Ik weet alleen niet uit mn hoofd welke.

Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/15, 12:45:08 »
1. Partition Magic. voor Windows. (demo versie doet nix btw)
2. Gparted voor Linux.
3. Acronis PartitionExpert
Verder kan je al de proggies gebruiken die de Harddisk fabrikant levert van jouw merk harddisk.

4. Western Digital "Data Lifeguard"
http://support.wdc.com/download/index.asp#dlgtools
Werkt alleen maar met WD drives.

5. Maxtor "Powermax" of  "Maxblast "
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm
Werkt met alle merken.Mits je minimaal 1 Maxtor HD in je systeem hebt.

6. Fujitsu "FJDT"
http://www.fel.fujitsu.com/home/drivers.asp?L=en&CID=1
Werkt alleen maar met fujitsu drives.

7. Samsung "hutil"
http://www.samsung.com/Products/Har...ities/hutil.htm
Compability onbekend...

8.Seagate "Seatools"
http://www.seagate.com/support/seatools
Werkt alleen maar met Seagate drives.

Keuze genoeg lijkt me ??

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/15, 12:53:51 »
Citaat van: Gandyman
1. Partition Magic. voor Windows. (demo versie doet nix btw)
2. Gparted voor Linux.
Partition Magic heeft moeite met EXT3 file systemen.
Hier heb ik goede ervaringen met de Gparted live CD, dit is een linux systeem met gparted op CD.
De ISO is te downloaden op http://gparted.sourceforge.net/download.php

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/15, 14:06:31 »
Partition Magic  moet je niet gebruiken om Linux partities aan te maken. ?

In Windows start je PM op en maakt hiermee (bijv.) je C:\ schijf  20 Gig kleiner.
Wanneer PM hiermee klaar is start je de pc op en je boot van de Ubuntu cd .

Nu installeer je Ubuntu.
En je laat hem zelf de 20 Gig in orde maken, ook al deel je zelf de ex3 en de swap in.
Geen enkel proggie kan het beter dan Ubuntu zelf en omdat je het toch moet/mag ingeven in de wizard moet je nix voor werken.

Lekker ubuntu zelf het werk laten doen dan weet je zeker dat het goed gaat, :P

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/15, 15:05:42 »
Citaat van: Gandyman
Lekker ubuntu zelf het werk laten doen dan weet je zeker dat het goed gaat, :P
Da's een waarheid !
Hier heb ik een keer een crash gehad, doordat ik een partitie waar reeds Ubuntu op stond wilde vergroten.
PM bleek toen het EXT3 systeem niet te snappen.
Maar goed, ik houd van standarisatie en niet te veel programma's.

v.w.b. de installatie is het inderdaad verstandig om Ubuntu het werk te laten doen.

Installerende groeten (server),
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/15, 15:25:57 »
:)  sccs
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

planetone

  • Gast
Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/15, 16:42:16 »
Al zoekend vond ik dit https://help.ubuntu.com/community/HowtoPartition
 Is het een aanrader?

Allen bedankt voor de vele snelle antwoorden.

(blijf het eng vinden met die partions!)

Offline mcgyver

  • Lid
Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/15, 22:34:58 »
Is het ook. Als je ubuntu 6 a 7 keer hebt geinstalleerd zal je het snappen. (bij deze ezel duurt het iets langer, ik heb weer een paar nieuwe dingen ontdekt bij het installen)

Als je het eng vindt, is het mss goed om iets meer te vertellen omtrent wat je hebt en wat je precies wil (hoeveel schijven hoe wil  je het ingedeeld, etc.). De link is goed, begeleiding is altijd beter. Alle adviezen hier gegeven zijn bruikbaar. 1 Ding heb ik gemist. Als je aan je windows partitie gaat klieren (groter of kleiner maken), defragmenteer eerst je windows schijf en maak sowieso een backup van alles wat je niet wil verliezen. Het beste is om windows het windows gedeelte te laten doen en Ubuntu het zijne (hare?). Gparted (heet ook wel gnome partitie bewerker of gnome partitie manager) kan uitstekend met alle soorten bestandsindelingen omgaan. Ik prefereer altijd om een windwos partitie te maken en de rest ongepartitioneerd te laten. In windows wordt "alles" opgeslagen onder documents en settings. In ubuntu is dat /home. Het is verstandig om bij installatie direkt een /home partitie te maken. Als je moet herinstalleren veries je dan niks. (windows kent dit principe ook) heb je hulp nodig, mail me dan maar.

wr19026

  • Gast
Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/16, 00:27:49 »
Maar 2 partities?

Veel handiger om er 3 van te maken:
1 Voor windows
2 FAT32, te delen door windows en Ubuntu
3 EXT3 voor Ubuntu

Maar goed, hier zullen sommigen wel een ander idee over hebben :)

Offline mcgyver

  • Lid
Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/08/16, 10:51:15 »
Ik heb er 8 op 2 schijven (van elk 40 gig)

op hda:
winXP                                     fat32 (heb ik bewust gedaan)
Ubuntu                                   ext3
Documents & Settings             fat32
/home                                    ext3
swap                                               (was ik vergeten)

op hdb
Data                                       fat32
F&V (foto7video)                      fat32
Muziek                                    fat32

Ik ben van plan er 7 van te maken. Data is niet meer nodig nu ik een aparte /home en documents & settings heb.

Een kleine schijf van 20 gig en een grote van minstens 60 gig lijkt me handiger als je een dual boot wil. Dan kan je het besturingssysteem ook fysiek scheiden van je data settings e.d. Mijn besturingssytemen zet ik altijd op mijn oudste schijf. Die heeft normaal gesproken grotere kans om eerder naar de bliksem te gaan.

planetone

  • Gast
Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/08/16, 11:03:41 »
Citaat van: mcgyver
heb je hulp nodig, mail me dan maar.
Heb je een mail gestuurd

Offline mcgyver

  • Lid
Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #14 Gepost op: 2006/08/16, 12:51:21 »
gekeken, niet ontvangen

Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #15 Gepost op: 2006/08/16, 13:41:58 »
Mail van dit forum werkt niet (cq niet goed)

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

planetone

  • Gast
Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #16 Gepost op: 2006/08/16, 17:23:33 »
Ok, Ik heb mijn c schijf(NTFS) gedefrag. hier staat win op en is 220giga(35 giga in gebruik voor xp etc). op de zelfde schijf staat d in FAT32 6 giga leeg.
Ik start ubuntu met de  live cd , ga naar Gparted-resize en maak c 80giga kleiner. kan ik dan d 80 giga groter maken en hierop Ubuntu installeren? en wat zijn de risicos dat ik data kwijt raak op C?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #17 Gepost op: 2006/08/16, 17:34:44 »
Je zal in Gparted op elke partitie een wit gedeelte en een geel gedeelte tegenkomen.
Zorg dat je voor elke partitie genoeg witte ruimte vrij laat. Gparted doet de rest wel.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

budster

  • Gast
Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #18 Gepost op: 2006/08/16, 17:35:28 »
linux is gaat niet zo heel handig om met NTFS, ik zou er maar vanuit gaan dat jij je data kwijt raakt dus BACKUP MAKEN!

Ik denk zelfs dat het beter is om vanuit windows je partitie te verkleinen. De lege ruimte niets mee doen en Gparted lekker een ext3 van laten maken.

Offline mcgyver

  • Lid
Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #19 Gepost op: 2006/08/16, 21:59:31 »
Citaat van: Gandyman
Mail van dit forum werkt niet (cq niet goed)

:D
Ik heb een testmail voor mezelf gestuurd en ik heb het wel ontvangen.

Offline mcgyver

  • Lid
Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #20 Gepost op: 2006/08/16, 22:55:03 »
Citaat van: planetone
Ok, Ik heb mijn c schijf(NTFS) gedefrag. hier staat win op en is 220giga(35 giga in gebruik voor xp etc). op de zelfde schijf staat d in FAT32 6 giga leeg.
Ik start ubuntu met de  live cd , ga naar Gparted-resize en maak c 80giga kleiner. kan ik dan d 80 giga groter maken en hierop Ubuntu installeren? en wat zijn de risicos dat ik data kwijt raak op C?
De vraag is, wat wil je?

Ik zou eerst defragmenteren, dan backup maken. Als je 35 gig in gebruik hebt denk ik dat je rustig je C kan verkleinen naar bijv. 60 gig (dat kan met partition magic in windows, maar ook met gparted via de live cd. Als je een backup heb gemaakt, heb je niets te verliezen). Ik denk dat dat meer dan genoeg is voor windows en bijna alles wat je daarmee wil doen. De rest laat je ongepartitioneerd (D dus ook verwijderen) Dan start je de ALTERNATE cd op en kies je bij installatie ergens voor handmatige schijfindeling. Maak dan van de hele schijf (de overige 160 gig) een uitgebreide partitie. Maak vervolgens een ext3 partitie voor Ubuntu van 10 gig. Bij deze moet je het opstartvlaggetje plaatsen. Deze partitie kan direkt na je windows partitie beginnen. Vervolgens maak je een partitie van ong. 10 gig, Deze volgt ook direkt na de vorige en wordt ook ext3 en je noemt hem /home. (dat doet ubuntu voor je, hij vraagt wat voor type partitie het moet zijn, je kiest dus uit een aantal opties) Vervolgens maak je een swappartitie (weer de mogelijkheid om te kiezen) deze moet ong 1,5 a 2x je geheugen zijn. Deze partitie plaats je OP HET EIND van je schijf. De rest kan je in 2 stukken delen. Maak ze fat 32. (ik gebruik ze voor mijn muziek en foto's en films) Door ze fat 32 te maken kan je ze zowel vanuit Ubuntu als windows benaderen (lezen EN schrijven). Als je het op deze manier doet hoef je niet bang te zijn dat je iets verliest bij herinstallatie. Ergens vraagt hij nog wat hij moet doen met de bootloader. Ga gewoon akkoord. Succes, en probeer me nog eens te mailen, zoniet maak contact via msn (als je op mijn naam klikt, zie je mijn gegevens)

el_andalus

  • Gast
Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #21 Gepost op: 2006/08/17, 00:48:31 »
Dus volgens het laatste bericht en de info die ik tot nu toe gelezen heb is het interessanter als je al Windows (2000 - Professional) hebt staan om de indeling van de c-schijf FAT32 te laten, want als je er NTFS van maakt dan riskeer je je oude bestanden die op de windows-partitie staan alleen te kunnen lezen en niet te schrijven, wegens geen schrijfrechten? Iets in die aard toch...

Linux is vrij ingewikkeld, met die commando's en zo, maar ik vind de Ubuntu distributie, via de live cd even ervan geproefd, heel fraai zelfs qua interface. Wat moet een mens nog meer hebben?

Mijn voornemen is om een dual boot te maken, ik heb een hd van 20 gig waarvan (alle progs incluis) er momenteel onder W2k 6 gig gebruikt worden. Ik ga een swap van 1 gig maken en 5 gig voor linux partitioneren en de overige 15 voor W2k, denk ik.

Ik zou  voor de rest gewoon Ubuntu het werk laten doen na voor handmatige partitie gekozen te hebben, aangezien de grub W2k herkent en een dual boot automatisch zal ontstaan, hoop ik toch :)

Leuk om b.v. verder te soulseeken op W2k. Voor de rest lijkt Ubuntu gewoon super. Limewire (of frostwire...), firefox, OpenOffice ken ik al allemaal, gaim en a-msn zullen wel pretty self explicatory zijn. Softwarematig lijkt het me meer dan dik okee.

Bijkbaar doet mijn geluid het op de live cd van Ubuntu nu wel, en ook mijn WD externe hd wordt door ubuntu herkend. Dat laatste had ik niet verwacht. Leuk! Qua aan de praat krijgen van hardware zal Ubuntu ook wel meevallen. Als ik nu nog mijn printer hp deskjet 695c en vooral mijn modem (Siemens Santis USB modem) aan de praat krijg, heb ik voor met moeite 1gig of wat is het? een volwaardig OS m

Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #22 Gepost op: 2006/08/17, 01:46:15 »
nog een tip,
Sluit alles aan op je computer en zet het ook aan.
Dus al je externe dingen zoals scanners, printers ed.

Dan pas gaan installeren.

BTW houd er rekening mee als je die Windows op een fat32 laat werken dat je erg gevoelig bent voor adware en virussen.
Waarom zou je daarop willen schrijven als de rest van je schijf schrijfbaar is ??
Je kan gewoon lezen op alles wat in NTFS zit en is het een brief die je wilt behouden open je die vanuit Ubuntu en slaat hem dan op in een map van Ubuntu.
heb je gelijk een kopie.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #23 Gepost op: 2006/08/17, 01:50:37 »
voorlopig misschien beter fat32 laten :) dat kan gelezen en beschreven worden, die NTFS kan standaard enkel van gelezen worden (tenzij je gaat knoeien met captive-ntfs of ntfs-3g, die laatste heeft trouwens nog wel een toekomst :) maar is nog experimentele software)

Dus laat het maar fat32

NTFS is in principe wel veiliger voor stroomuitval (heeft journalling, net zoals ext3, om data integriteit te behouden) maar zelf heb ik nog nooit problemen gehad met mijn FAT32 partitie, ik ben nog geen bestanden "kwijtgeraakt" door een stroomuitval :) (en die heb ik wel af en toe bij windows)

Met zo'n goede instelling wordt Ubuntu trouwens wel leuk om te (leren) gebruiken :) Je hebt hier een paar van die mensen die verwachten dat alles 100% identiek is aan Windows en dan komen zagen dat er iets niet werkt zoals in Windows :) ja zeg...

Commando's ontsnap je niet aan, maar als je er eenmaal mee leert werken, wil je voor bepaalde dingen niets anders :) ik gebruik zelf vrijwel nooig synaptic omdat ik via de terminal installeren handiger vind (meer controle) maar dat is dan weer een persoonlijke mening :) Je kan in de meeste gevallen de commando's al aardig ontwijken, maar soms zal je ze wel nodig hebben :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

budster

  • Gast
Windows en ubuntu op een pc hoe ?
« Reactie #24 Gepost op: 2006/08/17, 02:13:31 »
Profox :) jij bent :) volgens mij :) een heel :) blij mens :)