Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe harde schijf,vertraagt de pc dan?  (gelezen 3345 keer)

Offline gwatte

  • Lid
Externe harde schijf,vertraagt de pc dan?
« Gepost op: 2011/09/26, 22:43:28 »
.Om geen data te verliezen of om lang data te bewaren zou je een externe schijf kunnen plaatsen.Sommige beweren dat je pc dan trager gaat.Schijfjes gaan plus minus 2 jaar mee,Sticks of SD gaat ca 10 jaar dacht ik.
Is dat een foutieve instelling  of het gemis aan een snelle usb 2 poort.?

Re: Externe harde schijf,vertraagt de pc dan?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/26, 23:40:46 »
Het lezen en schrijven van die externe hdd gaat trager dan bij een ingebouwde hdd.
Maar dat je gehele computer trager wordt van een externe hdd heb ik nog nooit gehoord of gemerkt.

De levensduur kan wat verschillen.
Ik heb een schijf die zonder enig probleem al ruim 5 jaar mee gaat, maar ook een schijf die het met net meer dan 2 jaar heeft opgegeven.
Her en der ben ik nog wel veel oudere en prima werkende schijven tegen gekomen.

Flash drives zoals SD en usb sticks hebben geen bewegende delen en zijn daarmee veel robuuster betreft vervoer.
Betreft de levensduur (in bedrijfs uren) heb ik idd gelezen dat die wat hoger ligt dan bij hdd's, maar hoeveel weet ik niet.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Externe harde schijf,vertraagt de pc dan?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/27, 05:50:19 »
Zoek hoe je het beste kunt backuppen, dus google er op los.

-Belangrijke files:
3 x kopieren, dus 1 x op de pc, en 2x op externe hd's.

- Nooit de backup terug laten vallen naar 1 kopie, indien deze weigert heb je alles verloren.
-Alle backup hardware tegenwoordig gaat zeer snel defect, en is niet goed voor lang bewaren.
-2 verschillende merken externe hd's kopen, dit ivm produktie fouten, dan gaat er maar 1 hd defect.
-2 verschillende merken geld ook voor cd, dvd, geheugen kaarten.
-Backuppen met kontrole of de originele file en de backup hetzelfde zijn, door bijv foutieve driver of hardware kan er van alles met de file gebeuren wat niet opgemerkt wordt.
-Het beste is om te backuppen zodat je ook terug in de tijd kan springen. Dwz je maakt een kopie, daarna worden alleen de wijzigingen gebackup, dus een wijziging op een bestaande file, dan wordt deze file de 2e keer gebackup.
maar indien de de 2e file beschadigd is dan kun je ook nog de 1e file terug halen. Dit is ook met hardware of driver problemen, dus als de file beschadigd is.

Ga veel op internet lezen over veilig backuppen, bijna niemand weet dit of doet dit.

Offline gwatte

  • Lid
Re: Externe harde schijf,vertraagt de pc dan?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/27, 10:47:08 »
Dus 2 X betalen voor 2 HD 's .Elk van een ander merk .MMMMMMMMM =D
Met externe voeding dan?

Re: Externe harde schijf,vertraagt de pc dan?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/27, 11:42:32 »
Je zou een simpele USB-schijf kunnen overwegen; is handiger i.v.m. transport e.d. (dus zonder voeding)
320 Gb voor documenten is eigenlijk behoorlijk veel hoor, dus je moet niet per se een terra byte schijf aan te kopen.

Ik gebruik op het werk ook 2 verschillende USB-harddisken; thuis slechts eentje en die behandel ik als glas. (allemaal 320 gb)

Er zijn ook al externe SSD-schijven te koop maar schrik niet van de prijs. Feit is wel dat die randje fail-safe zijn (beperkte ervaring ermee).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jan11000

  • Lid
Re: Externe harde schijf,vertraagt de pc dan?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/27, 15:45:45 »
Nooit zonder voeding kopen, op veel moederborden kunnen er stroom problemen ontstaan (te weinig stroom).
Dus alleen zonder voeding kopen indien het zou moeten.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/27, 15:58:04 door jan11000 »

Re: Externe harde schijf,vertraagt de pc dan?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/27, 17:14:49 »
@Jan ; daar heb ik nog nooit problemen mee gehad (8 merken laptops !) .

Natuurlijk als je zou video streamen of iets dergelijks ben je meer aangewezen met een aparte voeding.

Maar voor gewone documenten = geen een probleem !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Externe harde schijf,vertraagt de pc dan?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/27, 18:18:21 »
De levensduur van de verschillende media loopt nogal uiteen... voor echt lang opslaan zijn good'old tapes misschien nog wel het meest betrouwbaar. SSD heeft zich nog niet echt bewezen. HDDs willen nog wel eens opstartproblemen krijgen als ze lang stil liggen. Optische media vergaan nogal snel.

Een continue nieuwe backup is wellicht handiger als je het lang wilt bewaren (elk jaar een nieuwe disk kopen en al je belangrijke data daarop zetten en de rest van het jaar bijwerken ofzo), ook omdat interfaces nog wel eens willen verouderen. Een andere, bekende backupstrategie is dag, week, maand, jaar tapes/disks te maken. Dus je maakt elke dag een backup, die je een week bewaard en dan opnieuw gebruikt, behalve 1 dat is je week tape, daar heb je vier van die je wekelijks wisselt, 1 daarvan is de maand tape, waar je 12 van hebt. De keus is vnl afhankelijk van een heleboel aspecten: wat wil je bewaren, hoe lang, hoe vaak wijzigt het, hoe vaak wil je de backup op kunnen vragen.
Een belangrijk aspect aan backupstrategien, maar helaas vaak vergeten is het testen van je backups. Voor persoonlijke data zou ik zeggen dat 1 of 2 externe harddisks (1 thuis en 1 elders - werk/familie) op een andere locatie voldoende is voor belangrijke data. Verandert er wat maak je een nieuwe backup op de thuis disk en ruil je die met de andere disk en maak je daar ook de backup op. Na een paar jaar vervang je de disks.  Als je disks groot genoeg zijn kun je best ook verschillende versies er op zetten.

Wat je nog zou kunnen overwegen voor bijv foto/video materiaal wat je langer wilt bewaren is het op cd/dvd te laten persen. De kosten daarvoor vallen dacht ik best mee, moet je wel redelijke hoeveelheden afnemen, en de betrouwbaarheid is vrij groot.

Theoretisch wordt je pc wel iets trager van een extra disk, maar practish merk je dit niet. Externe disks kunnen ook best snel zijn met eSATA, USB3.0 of Firewire.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/27, 18:41:05 door gavinspearhead »
URD - http://www.urdland.com - Usenet Resource Downloader

Offline gwatte

  • Lid
Re: Externe harde schijf,vertraagt de pc dan?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/27, 20:24:41 »
Ik las ergens dat een goede dvd wel 100 jaar goed blijft.Bleu ray zou anders werken.Men kan de back up ook op internet zetten.
Een flash HD zou ook bestaan,zoiets als 0 en 1 'tjes in blokjes bij de SD of usb stick.
Vroeger had men van die grote bandopnemers,ze bestaan nog maar dan digitaal.
Kotom,een goed merk dvd helpt je al verder.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Externe harde schijf,vertraagt de pc dan?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/27, 20:38:24 »
Alles is tegenwoordig onbetrouwbaar, dus je kunt beter meerdere backups maken.

Dvd's die 100 jaar meegaan, hier zou ik niet op vertrouwen. Zelf had ik vroeger kodak cd's (de gouden cd's)die zouden 100 jaar meegaan, na een jaar of 5 waren ze leeg.
Indien je toch op dvd wilt zetten, dan meerdere merken gebruiken, langzaam branden, en regelmatig een nieuwe dvd maken.
Omdat met dvd's meer werk is, is dus een hd gemakkelijker.

Re: Externe harde schijf,vertraagt de pc dan?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/27, 23:32:51 »
Ik sluit de externe schijf alleen aan als ik hem nodig heb.met opstarten is hij sneller zonder als met. ;)
Kubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Externe harde schijf,vertraagt de pc dan?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/28, 08:29:20 »
Ik Backup op een USBStick en op een externe HDD met eigen voedingsdeel ,sluit die alleen aan als ik dus een backup maak voor de rest staat hij uit (ook het stroom deel).
Gebruik de Lacie 320GB schijf al zes jaren en no probleem de andere 1 TB is vier jaar oud.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.