Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is mijn grafische kaart aan 't stuk gaan?  (gelezen 418 keer)

Is mijn grafische kaart aan 't stuk gaan?
« Gepost op: 2015/05/21, 15:30:00 »
Hoi forummers,
Zoals de titel aangeeft vraag ik me af of mijn grafische kaart aan 't stuk gaan is.
Symptomen: voortdurende crashes en slecht lopen van programma's die intensief worden gebruikt, zoals bestandsbrowser, Gimp, OpenShot, Firefox,...

Of zou het iets kunnen zijn met de configuratie van mijn pc (hij is ook al niet meer van de jongste)?

Ubuntu 12.04 LTS Kernel 3.2.0-80-generic-pae GNOME 3.4.2
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4400+ × 2 
5,8 GiB ram

Grafische kaart
lieve@ubuntu:~$ sudo lshw -c video
[sudo] password for lieve:
  *-display               
       description: VGA compatible controller
       product: C61 [GeForce 6150SE nForce 430]
       vendor: NVIDIA Corporation
       physical id: d
       bus info: pci@0000:00:0d.0
       version: a2
       width: 64 bits
       clock: 66MHz
       capabilities: pm msi vga_controller bus_master cap_list rom
       configuration: driver=nouveau latency=0
       resources: irq:23 memory:de000000-deffffff memory:c0000000-cfffffff memory:dd000000-ddffffff memory:dfec0000-dfedffff



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Is mijn grafische kaart aan 't stuk gaan?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/21, 15:43:08 »
Ik denk dat er niet zoveel aan de hand is. Zo doet-ie het waarschijnlijk een stuk beter:
sudo apt-get install nvidia-173 nvidia-settings
Herstart daarna je computer.

Re: Is mijn grafische kaart aan 't stuk gaan?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/21, 19:28:43 »
Merci Pjotr.
Ik heb dit gedaan en OpenShot heb ik zojuist probleemloos kunnen gebruiken (filmpje gemonteerd van 15 minuten).
Gimp echter crasht nu telkens wanneer ik een bestand opsla. Het bestand is opgeslagen, maar het programma is weg, ongeacht vanwaar het bestand kwam (harde schijf, usb stick of SDcard).
De bewerkingen op zich verliepen wel probleemloos. Dit heb ik nog niet eerder gehad. Vroeger viel Gimp al tijdens de bewerkingen uit.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Is mijn grafische kaart aan 't stuk gaan?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/21, 19:37:39 »
Vermoedelijk kun je nog winst behalen door over te stappen op lichtgewicht Xfce i.p.v. de grafisch wat zwaardere Unity. De schoonste oplossing (en de kortste klap) daarvoor is een schone installatie van Xubuntu.

Je kunt van de gelegenheid gebruik maken om meteen Xubuntu 14.04 LTS te pakken (i.p.v. 12.04). Ook in Xubuntu 14.04 wil je dan, meteen na installatie, nvidia-173 installeren.

Daarmee verwacht ik een merkbare verdere verbetering. Waarschijnlijk zijn dan alle problemen voorbij.  :)

Re: Is mijn grafische kaart aan 't stuk gaan?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/21, 20:03:12 »
Helaas kon ik eerder al geen 14.xx draaien, zelfs de life-cd loopt vast.
Dat waren wel Gnome en Unity versies. Zou de XUbuntu verschil maken? Dan probeer ik die maar eens. Spijtig, want ik hou wel van Gnome.