Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UItvoerbaar bestandje maken?  (gelezen 3475 keer)

Offline Coupe900s

  • Lid
UItvoerbaar bestandje maken?
« Gepost op: 2014/10/02, 19:32:23 »
Ik ben een noob, maar wil graag leren. Het terugzetten van mijn Dejadup backup mislukte en Paul van dit forum heeft me in een ander topic ( http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=85910.0 )
de regels gegeven om de fotos en andere bestanden te kunnen encrypten en terugzetten.
daarin staat de regel :
9. Maak bestandje aan en kopieer onderstaande code daarin, bewaar bijvoorbeeld als namechange.sh:
Code: [Selecteer]
#!/bin/bash
    for i in *;do
    cd $i
    mv content $i
    cd ..
    done

en maak het uitvoerbaar:
Code: [Selecteer]
chmod +x namechange.sh


Hoe maak ik een bestandje aan? Ik zoek me al lens op allerlei Linuxfora.....
« Laatst bewerkt op: 2014/10/02, 19:34:39 door Coupe900s »
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3

Re: UItvoerbaar bestandje maken?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/02, 20:10:58 »
Coupe900s,

Die script-bestanden zijn plate-tekst bestand.
Maw, je kan ze maken met eender tekst-editor (gedit, geany, kwrite, mousepad, etc etc etc)
Maak ze uitvoerbaar met de opdracht in een terminal:
chmod +x <bestand-naam>
Of via een verkenner (nautilus ,thunar, ....) eigenschappen van het bestand, uitvoerbaar vlag aanvinken.

Ik zet mijn script in een aparte folder, bin,  in mijn home-map.
Plus dat in mijn zoekpad ook mijn $HOME/bin in zit, dit ter zijde.

Alleen wat je als voorbeeld geef is crap, dit ter zijde.
Als je google: bash script zal je genoeg info hierover vinden.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: UItvoerbaar bestandje maken?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/02, 21:20:38 »
Alleen wat je als voorbeeld geef is crap, dit ter zijde.
Hallo, kun je even aangeven wat er crap is aan een script dat 100% z'n werk doet? Heb jij je verdiept in het probleem van de OP? Denk het niet hè? Maar roep wat je wilt, genoemd script werkt uitstekend in dit specifieke probleemgeval.

Re: UItvoerbaar bestandje maken?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/02, 21:24:01 »
Hoe maak ik een bestandje aan? Ik zoek me al lens op allerlei Linuxfora.....
Open een teksteditor, om het even welke. Type de tekst die ik je voorstelde in een nieuw bestand, of kopieer die. Dan bewaar je dat bestandje als bijvoorbeeld namechange.sh.

Re: UItvoerbaar bestandje maken?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/03, 06:42:56 »
Alleen wat je als voorbeeld geef is crap, dit ter zijde.
Hallo, kun je even aangeven wat er crap is aan een script dat 100% z'n werk doet? Heb jij je verdiept in het probleem van de OP? Denk het niet hè? Maar roep wat je wilt, genoemd script werkt uitstekend in dit specifieke probleemgeval.
Paul,

Het mag dan wel een klein scriptje wezen en voor de TS werken ...
Maar mv content $i ken geen enkel Linux systeem bijmij.
Als daar niet bijstaat wat, waar ..... Dan is het voor mij crap. (Sorry)

Als voorbeeld wat ik bedoel, een klein scriptje om een Zelf-Uitpak-Bestandje te maken.
Citaat
#!/bin/bash
# Self Extracting Template File
# Destination directory is DIR
# Usage: cat Extract.sh tarfile > SelfExtract.sh

DIR=/var/tmp

echo "Extracting file into $DIR"
# searches for the line number where finish the script and start the tar.gz
SKIP=`awk '/^__TARFILE_FOLLOWS__/ { print NR + 1; exit 0; }' $0`
# remember our file name
THIS=`pwd`/$0
# take the tarfile and pipe it into tar
tail -n +$SKIP $THIS | tar -xz --directory=$DIR
# Any script here will happen after the tar file extract.
echo "Finished"
exit 0
# NOTE: Don't place any newline characters after the last line below.
__TARFILE_FOLLOWS__
Dit ter zijde.

Zoals jij het ook al aankaarte,
Deze bestanden zijn platte-tekst, je kan aanmaken met eender text-editor.
Uitvoerbaar maken, voor zover mij bekend twee manieren:
-> Via een terminal: chmod +x <bestand-naam>.
-> Via bestanden-beheerder -> Eigenschappen van het bestand -> Vlag uitvoerbaar aanvinken.


 


MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Coupe900s

  • Lid
Re: UItvoerbaar bestandje maken?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/03, 10:00:03 »
Pffff, ik volg jullie allang niet meer... Maar het is me wel gelukt!
Heb nu weer een aantal van de 200 test gpg's terug als foto's, en muziekjes, hoewel daar blijkbaar ook thumbs tussen zaten en kaarten van landen. Die laatste zijn nu als röntgenfoto's te zien.
Nu aan de slag met de andere soorten bestanden, en die in de desbetreffende mappen plaatsen. Daarna neem ik een weekeinde de tijd om in alle rust de grote opdracht te laten uitvoeren: de resterende 2350 bestanden laten encrypten, omzetten en terugplaatsen.
Ik dank met name Paul nogmaals bijzonder hartelijk voor zijn support, steun en geduld. En ik ben het meest blij dat ik, doordat je me de zaken deels zelf liet uitvinden, gemerkt heb dat Ubuntu en Linux met de terminal heel veel leuke dingen kunnen doen! Daar duik ik dieper in. Dank, dank, dank!
@Maurice: je opmerking dat de inhoud crap is, is aan mij voorbij gegaan. Ik ben een noob en had net zo goed een opdracht -let snow burn- ingevoerd als ik daar opdracht voor had gekregen. Maar Paul's scriptje (dat heet zo geloof ik) werkte uitstekend. Mijn vraag was in eerste instantie alleen maar hoe je een bestandje maakt... En daar heb jij me weer keurig mee geholpen. Ook bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2014/10/03, 10:05:07 door Coupe900s »
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3

Re: UItvoerbaar bestandje maken?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/03, 13:48:05 »
Maar mv content $i ken geen enkel Linux systeem bijmij.
Wat ik al dacht: je hebt geen flauw idee wat dat script doet, dus dan is het misschien beter het niet als crap te betitelen, okay?