Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Agenda delen via server  (gelezen 5085 keer)

Offline Fer

  • Lid
Agenda delen via server
« Gepost op: 2008/12/05, 23:48:45 »
Hoi,

Ik wil graag via mn ubuntu server een agenda van bv outlook delen..
Dus dat er 4pc's naar dezelfde agenda kijken, en dat als er iets aangepast word dat elke pc dat ook ziet..

Nou ben ik al een paar dagen aan het prutsen met scarlix maar ik krijg het gewoon niet geinstalleerd..
Ik had Scarlix gekozen omdat die oa ook webinterface had maar ook overweg kan met verschillende clients (outlook, thunderbird, etc)


maargoed, omdat ik het dus niet voor elkaar krijg..
dacht ik, dan doe ik het makkelijker..
Als ik nou zorg dat alle pc's met thunderbird werken met de lightning ext. voor het agenda gedeelte..
Hoe krijg ik dan voor elkaar dat die allemaal naar dezelfde agenda kijken? en wat moet ik daar voor installeren?

Ik heb nu zoveel verschillende dingen door elkaar gelezen dat ik het echt niet meer weet..

Bedankt!

Re: Agenda delen via server
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/06, 13:16:43 »
Het is een workaround maar je kunt vanuit Sunbird (en misschien ook Lightning) dit doen:

- met rechtermuisknop op een agenda in het linkermenu klikken
- export , iCalendar kiezen
Hiermee exporteer de de kalender in iCalendar (ical) formaat , een bestand met .ics als extensie. Dit bestand zet je op een server neer en maak je benaderbaar via een share of url.
- op alle computers waar Sunbird op staat voeg je nu een kalender toe  met als type netwerk/ical en als locatie file://pad/naar/bestand.ics of http://....

Ik weet niet of je ook beveiliging in de vorm van https kunt gebruiken. In het geval van een share via internet zou beveiliging met ssh kunnen. Ook weet ik niet wat er gebeurt als meerdere computers tegelijk de agenda proberen te updaten.

Misschien is een simpelere op lossing om Google Calendar te gebruiken. Die kun je ook koppelen met Sunbird/Lightning en is volgens mij beter geschikt om vanuit meerdere computers tegelijk te updaten.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/06, 13:26:23 door AptlyNamed »

Offline Fer

  • Lid
Re: Agenda delen via server
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/07, 12:49:37 »
De google calendar optie was ik idd ook al een paar x tegen gekomen..
Maar aangezien ik nogal eigenwijs ben wou ik het persee via de server doen :P
Puur zodat dat ding meer te doen heeft zeg maar...

Maar je hebt gelijk, en ik heb nu eindelijk toegegeven..
een google calendar aangemaakt en werkt perfect! Zowel outlook als thunderbird werken er goed mee..

Dus bedankt! ;)


Misschien dat ik toch ooit nog eigenwijs genoeg het opnieuw ga proberen.......

Offline desmond

  • Lid
Re: Agenda delen via server
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/08, 09:36:39 »
Citaat
Misschien dat ik toch ooit nog eigenwijs genoeg het opnieuw ga proberen.......
Dan kan je eens kijken bij webcalendar http://www.k5n.us/webcalendar.php, veel functionaliteit (w.o. import/export naar iCal-formaat) en draait al jaren mee.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Agenda delen via server
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/08, 18:48:04 »
Ik ben hier ook eens mee bezig geweest, en in mijn geval bleek (helaas misschien) Google Calendar ook de beste oplossing, vooral omdat ik ook nog moet sync'en met m'n Outlook/XP op het werk. Het werkt in ieder geval wel heel goed, je hebt slecht één plugin extra nodig in je Thunderbird (buiten Lightning) en dat is Google Provider.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °