Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen sinds upgrade  (gelezen 2051 keer)

Offline fred101

  • Lid
problemen sinds upgrade
« Gepost op: 2010/05/20, 01:58:19 »
Sinds de update naar de laatste ubuntu versie heb ik wat probleempjes. Het systeem gooit me er spontaan uit als ik in software bepaalde functies gebruik. In het eletronica simulatie programma qucs kan ik geen component pakken zonder dat ik wordt uitgelogd.
In symetrics gebeurd iets vergelijkbaars. Daarna heb ik geen rechten meer, kan mijn camera bv niet meer lezen omdat ik geen toestemming heb. Diverse programma's sluiten spontaan bij gebruik van de backspace toets.

Ik mis in de taakbalk het knopje om het geluid harder en zachter te zetten.

Ik gebruik vanwege werk thunderbird met google mail. Mijn agenda in lightning via google agenda. Werkte perfect, nu niet meer, de hele agenda is weg en hij zegt dat de plugin ofzo niet up te graden is.

Jaaa en jack werken de helf van de keren wel, de andere keer niet. Dat geld voor meer proigramma's. Vanmorgen moets ik de pc 4x opstarten voor hij aanging. Hij sloot steeds weer spontaan af.

sun xVM start de ene keer wel, de andere keer niet.

Ik heb nog geen enkele update notificatie gehad, auto updates staat wel aan en toen ik het zelf checkte waren er iets van 50 updates.

Verder ben ik er tevreden over. Mijn wifi reageert eindelijk op de knopjes op de laptop (asus) en het geluid van mijn  linus-CW programma is nu bijna bruikbaar, klinkt nog voor geen meter maar nu zijn het al min of meer piepjes ipv door elkaar krijsende tonen. Grafisch ook mooi.

Het ging zo lekker met de versie hiervoor, echt probleemloos op dat cw na. Kan ik ook weer makkelijk terug ?


Offline Lexaldo

  • Lid
Re: problemen sinds upgrade
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/20, 07:32:24 »
Updatemeldingen traditionele stijl. In de terminal: gconf-editor
1) In het Gconf-editor venster ga naar apps –> update-notifier en vink auto_launch uit. Dit toont een systray icoon.
2) Zet regular_auto_launch_interval op 0 (=nul). Dit zorgt er voor dat niet-security updates getoond worden zodra ze beschikbaar zijn.

Als je hiervoor al meerdere upgrades hebt gedaan kunnen dit soort dingen voorkomen. Een verse installatie met de live-CD geeft doorgaans de minste problemen.
Zelf doe ik 1 verse installatie per jaar én 1 upgrade ervan.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/20, 07:35:25 door Lexaldo »

Offline fred101

  • Lid
Re: problemen sinds upgrade
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/23, 09:12:22 »
Ik heb een apt-get update en upgrade gedaan (waarbij er een hele zwik werd gedaan) en nu doet mijn printer het in ieder geval weer. (edit: te vroeg gejuicht, vandaag is mijn printer icoon weer verdwenen en kan ik niets vinden, op de windows pc van mijn zoontje werkt de netwerkprinter gewoon nog steeds en op de apple van mijn vrouw ook.)

Ik kan Gconf-editor niet vinden in  het menu.

Ik heb nu een update logotje in de taakbalk gezet dus ik hoop dat hij nu weer meldingen geeft. Tot nu toe nog geen meldingen gehad. Het volumeknopje heb ik nog steeds niet, dat zal wel komen omdat ik eerst een ander stijl/uiterlijk had. Thunderbird is ook opgelost, dat heeft een collega op het werk voor me geregeld. Hij moest vanuit de google agenda opnieuw een mailtje met uitnodiging naar me sturen en toen werkte het weer.

Xpaint heeft nog wel steeds de fout dat het zich zelf afsluit als ik text type en dan backspace gebruik.
En als ik in Qucs een component wil toevoegen dan crashed de boel iedere keer weer. Een van mijn meest gebruikte programma's helaas en nu onbruikbaar. De computer meldt mij ala seconde af en ik moet me weer aanmelden en alle programma's opnieuw opstarten.

Een nieuw probleem: als hij een schijftest doet bij booten en ik druk op C om het te onderbreken loopt hij vast. Scherm wordt zwart en ik moest de stekker er uit trekken om hem weer opnieuw te kunnen booten. Na drie keer heb ik hem die test maar af laten maken.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/23, 09:22:04 door fred101 »

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: problemen sinds upgrade
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/23, 09:21:24 »
in de terminal: gconf-editor

(of naar: Systeemgereedschap->Configuratie-editor)

Die schijftest had een paar bugs die schijnen te zijn opgelost door een paar updates.


Offline fred101

  • Lid
Re: problemen sinds upgrade
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/23, 09:31:44 »
Die schijftest chrash was gisteren. Ik ben benieuwd.

Ik heb het nu gevonden in de terminal en gedaan wat jij eerder schreef. Het stond aangevinkt en dat andere stond op 7.
Hopelijk lost dat het update probleem op. Ik had net nog wat geëdit in de vorige post.

Ik werk sinds de intro van edgy-edge met linux. Ik heb heel lang KDE gebruikt en heb bij Karmoc Koala een compleet nieuwe install naar gnome gedaan. Dat is dagen werk. Mijn data heb ik zo terug gezet maar dan moet ik alle software weer zoeken/downloaden en installeren. Mail instellingen, browsers enz. Ik ben ook helemaal geen held met computers dus als het even kan doe ik dat liever niet.

Ik heb wel eens een splitsing gemaakt en twee partities, een voor Home en een voor de rest zodat ik dan de rest opnieuw kon installeren maar daarna kon ik niet meer bij Home en zat er een tweede op de andere partitie. Toen was ik alles kwijt (gelukkig heb ik de data gebackuped op een harde schijf.

Wat nu een slimme manier waarbij ik een nieuwe install kan doen en daarna weer alles makkelijk terug kan zetten naar zoals het was ?

Fred

Offline Drummies

  • Lid
Re: problemen sinds upgrade
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/23, 09:50:41 »
De instellingen van je mail account zijn uit te lezen onder bewerken»»accountinstellingen noteer ze of maak een screenshot,email adressen en browser bladwijzers kan je exporteren.Back-up deze gegevens op een externe opslag (Usb-stick of externe Hd)

Dat kan je ook doen met je Home-partitie,de vraag is alleen is dit ext3 (als journal-file) standaard in lucid (neem aan dat je die wilt installeren) is dat ext4 (als journal file),daar moet je wel rekening mee houden.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline fred101

  • Lid
Re: problemen sinds upgrade
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/23, 10:29:24 »
Dat is een goed idee, ik ben nu een berg schermafdrukken aan het maken. Mijn laatste back up was net voor de upgrade, kan ik die dan niet meer gebruiken ? Ik heb namelijk geen idee over dat ext3 of ext4. Ik sleep meestal gewoon mijn hele home map naar de externe schijf en dan staat hij een paar uur te draaien. Ik bewaar altijd drie backups. Oudere dan drie verwijder ik.

Maar als ik home terug zet dan heb ik alle .files van de software wel maar mis ik toch nog alle (niet standaard) software zelf ? Die staat toch versnippert  in een hoop /usr directories. Ik kan dat allemaal wel opschrijven maar dat zijn er nogal wat. Ook veel onder Wine draaiende software maar die staat in home. Alleen kent Wine het dan niet meer bleek de laatste keer. Maar dat is niet veel werk. Uiteindelijk heb ik al die programma's in Home staan in aparte mappen.

De linux software gaat via synaptic dus daar heb ik niets van, dat moet opnieuw. De Virtual Machine, Symetrix, Qucs en CQRlog heb ik zelf gedownload en uiteindelijk met veel gedoe in de terminal werkend gekregen. Dat zal ook wel de reden zijn dat het nu na de upgrade weer niet meer werkt.

Ook veel werk was de instellingen veranderen zodat you tube, mp3, java enz het doen.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/23, 10:33:58 door fred101 »

Offline fred101

  • Lid
Re: problemen sinds upgrade
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/23, 16:20:47 »
Ik heb alvast een iso gedownload. Ik heb echter een intel core-2 processor. Nu heb ik altijd de 32bit versie gedraaid. Kan dat het probleem zijn. Ik heb nu de 64 bit gedownload.

Ik vind nog een probleem. Mijn cd brander/reader wil ook niet meer  :'( (
Kan ik het ook vanaf een memorystick ?

Edit: Ik heb een usb opstart stick gemaakt met de iso, ook op de externe usb harddisk. Beide in een keer gelukt. Toen herstart om in het bios booten via usb aan te zetten. Blijkt dit ding dat niet te kunnen. Op mijn windows 7 laptop (die ik dedicated aan een meetapparaat heb hangen wat alleen onder MS werkt) toen de cd gebrand en die weer in deze laptop. Maar hij wil ook niet booten van CD. Drie CD's gebrand, Andere CD's geprobeerd, blijkt mijn cd speler niet goed. Ik dacht altijd dat het aan Ubuntu en een driver lag dat hij onvoorspelbaar werkte maar nu boot hij dus ook niet. Kortom die zal wel kapot zijn. Heel af te toe leest hij een CD wel maar meestal niet.

Alsof dat nog niet genoeg was ging het kreng zijn harddisk weer eens controleren.  Daar zit nog steeds een hele grote bug in bij mij. Ik ben denk ik 4 uur bezig geweest voor hij een keer niet na de controle herstarten en weer opnieuw begon te checken.

Kortom ik zit nog steeds met een kreupele lunatic lynx versie en ik weet niet meer wat ik nu moet. Ik krijg de onbedwingbare neiging dit $%*ding uit het raam donderen en er voor de zekerheid met mijn 3 ton wegende Landrover 101fc over heen te rijden.

Is er een mogelijkheid via internet te installeren ?
« Laatst bewerkt op: 2010/05/23, 20:08:55 door fred101 »

Re: problemen sinds upgrade
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/24, 20:56:58 »
Eerder in het begin van dit topic wordt melding gemaakt van o.a. problemen met het programa JAAA.
Ik gebruik Lucid Lynx zonder noemenswaardige problemen maar krijg JAAA en Oscilloscope niet aan de praat.
Ik het gedownload via het Ubuntu software download centre maar beide programma's weigeren dienst.

Kun jij aangeven hoe je JAAA uberhaupt aan de praat heb gekregen?

bedankt voor de support.

Kunt U daar een apart topic voor maken ,dit is @fred101 zijn topic en zo word het onoverzichtelijk dank U.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/24, 21:03:54 door Wanda »

Offline fred101

  • Lid
Re: problemen sinds upgrade
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/25, 18:45:21 »
Ik ben heel wat verder.

Ik heb ergens een engelse beschrijving gevonden hoe je met wat terminal gegoochel een stukje aan grub toevoegd, daarnaast moest ik iets op mijn harddisk copieren en toen kon ik via grub ook een usb stick booten.

Dat ging perfect. Ik had de 64 bit versie gekozen en hij maakte bij de installatie een partitie aan en installeerde daarop probleemloos ubuntu. Erg gebruikersvriendelijk. Ik kan zelfs gewoon bij alle data op mijn grote partitie met het oude systeem dus ik ben helemaal niets kwijt.

Ik heb tegen thunderbird gezegd dat zijn mailmap nu op de andere partitie is, dus ik heb al mijn mail weer gewoon alleen is er geen lightning voor deze versie  >:(  Nu werk ik liever met evolution dus die opgestart maar die wil mijn mail niet importeren (wel met de hand map voor map als het zou moeten maar ik wil het op de andere locatie daar houden). Omdat het op die andere partitie staat ziet hij het niet automatisch. Hij ziet wel de agenda die ik geëxporteerd had maar dat is niet het zelfde als online syncen met Google calender. (wat lightning deed) Daarnaast wil hij geen verbinding maken met google imaps voor de mail. Die laatste twee google dingen zijn belangrijk want dat moet voor mijn  werk.
Dat wordt dus wachten tot thunderbird een 64 bit versie heeft van lightning ben ik bang. En de agenda steeds vanuit de oude versie exporteren.

Verder heb ik weer mijn volumeknopje terug  =D en hij geeft netjes updates weer. Hij lijkt ook een stuk sneller geworden.

Maar ik heb nu maar een vrij kleine partitie (23GB) waar de nieuwe versie opstaat en al mijn software staat op die andere partitie en die kan ik nu niet meer gebruiken. Mocht dit stabieler blijken dan de andere versie dan wil ik de boel samenvoegen. Ik vind het niet erg om de software opnieuw te downloaden via synaptics. Er zijn dan een paar probleemgevallen maar dat is ooit gelukt dus dat zal nu ook wel weer een keer lukken. (symetrix, mijn logboekprogramma)

Ik wil niet de boel verknoeien (zoals in het verleden standaard geneurde) dus ik durf nu niet zo maar wat te doen. Ik wil eigenlijk dan die grote partitie als home/Fred gaan gebruiken (dus alleen maar data en geen systeem mappen) Dat is handig bij latere upgrades. En dan de kreupele ubuntu versie eraf gooien (gewoon alle mappen behalve Home weg gooien zal wel te makkelijk zijn. )

Maar als ik via synaptics wat installeer wordt het dus nu in deze huidige kleine partitie gezet (die denk ik wel groot genoeg is daarvoor zonder de data.) Zou ik die dan later als de oude versie weg is, veilig kunnen vergroten ?

Al vast bedankt,

Een al weer wat blijere Fred

Offline heir4c

  • Lid
Re: problemen sinds upgrade
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/25, 19:27:52 »
Om je software die je na de install erbij installeert via Synaptic kan je een bestandje aanmaken.
Daarin schrijf je het volgende:
sudo apt-get installHierna tik je alle progjes die je wil installeren. Let er wel op dat je de juiste naam hebt zoals die vermeld staat in synaptic en niet die in Softwarecenter. Kijk ook na of het pakketje nog andere pakketjes mee installeert. Als je bijvoorbeeld (ik zeg zo maar wat hoor) het pakket: "gnome" installeerd en als je via synaptic dat pakket markeerd en er word aangegeven dat er nog andere pakketten mee geinstalleerd word (bijvoorbeeld: gnome-menu) dan hoef je dat tweede pakket niet meer te vermelden in het bestand dat je aanmaakt.

Dus dan word het:
sudo apt-get install gnome
Zo kan je na elk pakket een ander pakket bijtikken. Wel op letten dat er tussen elk pakket een spatie staat.
Een voorbeeld:
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras hardinfo gimp inkscape docky
Als je dan dat bestand uitvoerbaar maakt door er rechts op te klikken en te kiezen voor 'Eigenschappen' en dan tabblad: Rechten kiest, dan kan je daar het vakje naast "Uitvoeren van bestand toestaan" aanvinken.
Dan heb je enkel na een nieuwe install dit bestand naar je Bureaublad te kopiëren en er dubbel op te klikken om het uit te voeren. Er zal je enkele mogelijkheden gevraagd worden zoals: Uitvoeren in terminal, Weergeven, Annuleren en Uitvoeren.
Kies hier dan voor Uitvoeren in terminal zodat je alles kan volgen en zien of alles goed verloopt en/of er ergens een error of foutmelding gegeven word.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline fred101

  • Lid
Re: problemen sinds upgrade
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/25, 19:51:44 »
Dat is wel handig. Dat is nu wel even een hoop werk maar bij eventuele her-installaties hoef je dan alleen dat script te draaien.
Maar hoofdprobleem is nu dat ik met een oude versie zit die er af moet maar de data in home/fred moet blijven.
Dan wordt dat gewoon een pure data disk. Ik wil dus ook niet al die .xxx files erin want die zitten weer aan een versie vast.

Ik weet niet, of dat wat ik wil, ook kan maar dan ben ik in een keer een stuk flexibeler.





Offline heir4c

  • Lid
Re: problemen sinds upgrade
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/25, 20:41:27 »
Je zou al je persoonlijke data op een externe schijf kunnen zetten en dan die grotere partitie opnieuw formatteren zodat je er een data-partitie van kan maken zoals jij wil. Natuurlijk moet je over een externe opslag beschikken.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline fred101

  • Lid
Re: problemen sinds upgrade
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/26, 15:44:12 »
Bedankt voor de hulp tot nu toe.

Ik heb een externe usb disk van 1TB, maar nu werken mijn mailprogramma, F-foto, Rhitmbox, enz allemaal zo dat ze hun (gebruiker data) files van die oude partitie halen. De .rhitmebox  files enz staan dus wel gewoon op de nieuwe partitie. Maar wat gaat linux zuinig om met schijfruimte. Ik heb nog steeds 19GB vrij. Meer dan genoeg om heeeel veel software te installeren. Die partitie hoeft dus niet groter. Ik ben bang dat het weer fout gaat als ik die weghaal en terugzet.

Wat gebeurd er als ik gewoon alle oude systeem mappen daar (als root )muv home weg haal en uit home daarna alles muv mijn eigen data verwijder  ? Dan heb ik een 170GB grote home directory. (niet dat ik daar heel veel GB mee win want ubuntu zal daar met de software erbij ook niet enorm zijn) Ik ben bang dat bv grub dan niet meer wil of mijn huidige systeem die partitie niet meer wil zien.

Ik kan nu op wat kleinigheidjes na geen problemen meer vinden. Evolution doet nu bijna alles wat ik wil maar is wat onstabiel. Het overzetten vanuit Thunderbird was veel werk maar is gelukt. De zakelijke mail en agenda via google doen het (min of meer, ik zie de agenda maar als ik een afspraak er zelf in wil zetten crashed evolution en neemt gnome mee. Evolution nog niet fout vrij. Als hij crashed, een keer of 6 de afgelopen dagen, kan ik hem ook niet meer opstarten en moet ik eerst rebooten.

Maar de snelheidswinst van het 64bit systeem nu tov de 32 bit versie lijkt aanzienlijk.

Nu eens kijken of ik de "lastige" (niet synaptic) software weer geïnstalleerd krijg. Vooral Symetrix en mijn logboek gaven toen veel problemen en Symetrix (electronica simulatie) gebruik ik erg veel.