Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 fysieke processors, of dualcore, wat is beter?  (gelezen 3397 keer)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
2 fysieke processors, of dualcore, wat is beter?
« Gepost op: 2011/09/11, 13:02:39 »
Ik heb mijn pc gemold, moederbord is kaput... Dus op tweakers.net kijken en ja hoor:
http://tweakers.net/aanbod/351860/dfi-lanparty-nf4-sli-dr-nforce4-sli-(atx-pci-e-sound-lan-sata-raid-1394).html
Hierin kan mijn AMD Athlon 64 x2 @2ghz. Maar op marktplaats vond ik dit:
http://computer-software.marktplaats.nl/desktop-pc-s/478924993-fujitsu-siemens-celsius-r610-dual-xeon.html
Hij heeft echter een AGP aansluiting, en dus wil ik weten of een dual xeon wel de moeite waard is:

Wat is beter: Dual xeon of toch dualcore?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 2 fysieke processors, of dualcore, wat is beter?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/11, 13:10:58 »
Ik zou voor de AMD gaan.
Sneller, zuiniger en je zit niet met dat ouderwetse AGP-slot.

Re: 2 fysieke processors, of dualcore, wat is beter?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/11, 13:11:49 »
normaal zullen twee fysieke processoren sneller zijn dan een dualcore met de zelfde specificaties.
dit komt omdat twee CPU's ook een eigen bus hebben, en de twee cores van een DualCore moeten een delen.

maar, die XEON machine is wel vrij oud, AGP Pro 50 voor grafishe kaart, dus mogenlijk kan je er niet zo lekker op gamen.
als vergelijking echter, dit:

draait sneller dan de PC van mijn moeder, en da's een 2.6Ghz Dual Core, en dit is een 1.6Ghz Dual Processor.
ook heeft deze 1GB RAM een een PATA/IDE HDD, en die van mijn moeder 2GB RAM en een SATA HDD.

met mijn PC is het geen vergelijking echter (QuadCore met 8GB RAM :P)



Ik zou voor de AMD gaan.
Sneller, zuiniger en je zit niet met dat ouderwetse AGP-slot.
dat is een beetje kort door de bocht, wat sneller is is afhankelijk van wat je er mee doet.

en belangrijk is ook wat je nodig hebt,
als vergelijking, die Xeon's, geld dit wel voor:
Intel® Turbo Boost Technology
   No
Intel® Hyper-Threading Technology
   No
Intel® Virtualization Technology (VT-x)
   No
Intel® Trusted Execution Technology
   No
Intel® 64
   No
Idle States
   No
Enhanced Intel SpeedStep® Technology
   No
Intel® Demand Based Switching
   No
Execute Disable Bit
   No
« Laatst bewerkt op: 2011/09/11, 13:15:35 door foxofinfinety »


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: 2 fysieke processors, of dualcore, wat is beter?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/11, 13:31:45 »
normaal zullen twee fysieke processoren sneller zijn dan een dualcore met de zelfde specificaties.
dit komt omdat twee CPU's ook een eigen bus hebben, en de twee cores van een DualCore moeten een delen.

maar, die XEON machine is wel vrij oud, AGP Pro 50 voor grafishe kaart, dus mogenlijk kan je er niet zo lekker op gamen.
als vergelijking echter, dit:

draait sneller dan de PC van mijn moeder, en da's een 2.6Ghz Dual Core, en dit is een 1.6Ghz Dual Processor.
ook heeft deze 1GB RAM een een PATA/IDE HDD, en die van mijn moeder 2GB RAM en een SATA HDD.

met mijn PC is het geen vergelijking echter (QuadCore met 8GB RAM :P)



Ik zou voor de AMD gaan.
Sneller, zuiniger en je zit niet met dat ouderwetse AGP-slot.
dat is een beetje kort door de bocht, wat sneller is is afhankelijk van wat je er mee doet.

en belangrijk is ook wat je nodig hebt,
als vergelijking, die Xeon's, geld dit wel voor:
Intel® Turbo Boost Technology
   No
Intel® Hyper-Threading Technology
   No
Intel® Virtualization Technology (VT-x)
   No
Intel® Trusted Execution Technology
   No
Intel® 64
   No
Idle States
   No
Enhanced Intel SpeedStep® Technology
   No
Intel® Demand Based Switching
   No
Execute Disable Bit
   No
En die pc die je daar hebt, zit daar een pci-e slot in, en zo ja, is die te koop?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: 2 fysieke processors, of dualcore, wat is beter?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/11, 13:45:22 »
Ik zou persoonlijk voor een i3 kijken maar ik denk dat jij met je budget zit en met de overige hardware die er op moet.

Dualcore is zuiniger maar 2 aparte processors zijn iets sneller zoals foxofinfinety al zegt.
Bij veel dingen zul je het verschil niet merken kwa snelheid maar dat hangt af van wat je met je pc doet.

Kijk naar je aansluitingen aan je oude hardware en kijk waar het op past en wat het beste bij jou budget past.
Dan kun je weer vooruit.

Wil je echt snelheid dan moet je kijken naar een i3 of i5. Die zijn betaalbaar en geven je een goede snelheid.
Je hebt geen i7 nodig al is dat wel genieten als je dat ziet werken maar ik denk dat als jij over gaat naar een i3 dat je al zit te juichen van de snelheid.

Re: 2 fysieke processors, of dualcore, wat is beter?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/11, 13:49:55 »
En die pc die je daar hebt, zit daar een pci-e slot in, en zo ja, is die te koop?
nee is AGP Pro 50, net als die Dual Xeon machine.

hij is ook niet te koop, hij is namelijk onderdeel van een al vrij lang lopend project om een Dual Athlon Werkstation te maken.

en qua specificaties ook vrij gelijk aan die Xeon machine.
32-bit en verder geen speciale functies, maar de enige die echt een probleem zou kunnen zijn is VT-x (of AMD-V), als je virtuele computers wilt gebruiken.

Ik zou persoonlijk voor een i3 kijken maar ik denk dat jij met je budget zit en met de overige hardware die er op moet.

Dualcore is zuiniger maar 2 aparte processors zijn iets sneller zoals foxofinfinety al zegt.
Bij veel dingen zul je het verschil niet merken kwa snelheid maar dat hangt af van wat je met je pc doet.

Kijk naar je aansluitingen aan je oude hardware en kijk waar het op past en wat het beste bij jou budget past.
Dan kun je weer vooruit.

Wil je echt snelheid dan moet je kijken naar een i3 of i5. Die zijn betaalbaar en geven je een goede snelheid.
Je hebt geen i7 nodig al is dat wel genieten als je dat ziet werken maar ik denk dat als jij over gaat naar een i3 dat je al zit te juichen van de snelheid.
klopt inderdaad, die Xeon machine zal voor alle niet grafische bewerkingen sneller zijn, dit omdat de Xeon's en de chipsets gefocusseerd zijn op het behalen van zoveel mogelijk IOPS (Input/Output per second), maar ze zijn niet geoptimaliseerd voor grafische werk, m.u.v. 3D en video Rendering (mits i.c.m. een Pro grafische kaart dan), omdat dat juist wel veel IOPS nodig heeft.

de reden hiervoor is dat de manier van optimaliseren van de hardware anders is.
zo is die Dual Athlon wel snel met lees en schijf acties, maar willen vele games niet eens starten, en geven een melding dat X of Y niet ondersteund word.

kort gezet:
wil je snel opstarten en snel programma's kunnen starten, neem de Dual Xeon.
wil je ook gamen, neem dan de DFI LanPary, of kijk inderdaad naar iets van een i3 of i5


btw, voor gamen is de i5 een betere keuze dan de i7, i.v.m. de mogelijkheden van DBS (demand based switching) kan een i5 namelijk twee cores (of threads) uit zetten en de andere twee overklokken zo zijn games die maar twee cores gebruiken sneller, maar de i7's zitten al aardig op hum maximum en zullen dus minder ver de twee cores kunnen overklokken.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: 2 fysieke processors, of dualcore, wat is beter?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/11, 13:54:16 »
Nou, houd het voorlopig maar bij 2ehands rommel, als ik een i3 koop moet ik
-de processor
-nieuw geheugen
-nieuwe hardeschijf (mobo heeft waarschijnlijk geen 2 ide kanalen)
-nieuw mobo

en dan ben je best duur uit, dus toch maar 2ehandsje, of jij moet een zaakje weten waarvoor ik voor max. 100 euries deze onderdelen kan krijgen :P
hmm, dan toch maar de lanparty, want ik doe zo af en toe nog wel eens een gamepje(nexuiz, alien arena, sauerbraten), en ik bewerk ook wel videos.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: 2 fysieke processors, of dualcore, wat is beter?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/11, 14:06:10 »
Dan naar je budget kijken en niet naar de snelheid.
Gewoon marktplaats afstruinen naar iets leuks.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 2 fysieke processors, of dualcore, wat is beter?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/12, 02:23:19 »
Intel Pentium G620: €55
4 GB geheugen: €20
Simpel mobo: €60

Iets meer dan de 100 euro die je noemt, maar deze setup blaast de eerder genoemde systemen compleet uit het water.
En nog zuinig ook!

Offline Dave

  • Lid
Re: 2 fysieke processors, of dualcore, wat is beter?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/12, 16:41:36 »

draait sneller dan de PC van mijn moeder, en da's een 2.6Ghz Dual Core, en dit is een 1.6Ghz Dual Processor.
ook heeft deze 1GB RAM een een PATA/IDE HDD, en die van mijn moeder 2GB RAM en een SATA HDD.



En zelfde OS ook?

Re: 2 fysieke processors, of dualcore, wat is beter?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/12, 21:19:00 »

draait sneller dan de PC van mijn moeder, en da's een 2.6Ghz Dual Core, en dit is een 1.6Ghz Dual Processor.
ook heeft deze 1GB RAM een een PATA/IDE HDD, en die van mijn moeder 2GB RAM en een SATA HDD.



En zelfde OS ook?
XP Home NLD SP3, ja, anders is het ook niet goed vergelijken natuurlijk.

maar de Dual Athlon is nog upgradebaar, die van mijn moeder niet meer :P


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!