Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie op E:  (gelezen 1322 keer)

Leen67

  • Gast
Installatie op E:
« Gepost op: 2008/04/27, 11:50:25 »
Hallo,
Ik heb een partitie op mijn HD helemaal leeg gehaald om daar dan Ubuntu op te zetten.
Heb op deze schijf al Vista en XP staan.
Moet ik deze partitie nog een aparte behandeling geven b.v. formatteren (wat die trouwens al was).

Bedankt voor u antwoord.
 Met  vriendelijke groeten
Leen

Offline Mij

  • Lid
Installatie op E:
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/27, 12:07:43 »
Citaat van: Leen67
Hallo,
Ik heb een partitie op mijn HD helemaal leeg gehaald om daar dan Ubuntu op te zetten.
Heb op deze schijf al Vista en XP staan.
Moet ik deze partitie nog een aparte behandeling geven b.v. formatteren (wat die trouwens al was).

Bedankt voor u antwoord.
 Met  vriendelijke groeten
Leen
Nee, als dat niet al zo is doet Ubuntu dat voor je.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Installatie op E:
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/27, 13:42:27 »
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Leen67

  • Gast
Installatie op E:
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/27, 15:21:09 »
Bedankt voor uw snelle reactie maar....
t/m stap 4/7 gaat het goed, maar daarna wordt de schijf indeler gestart waarna in stap 4/7 de INSTALLER komt met daaronder o.m

Device Type Mount Point Format? enz.

Het veld hieronder is blanco.

Druk ik dan op verder dan krijg ik de melding Er is geen basis bestand systeem definieert etc etc.

Ergo ik kom niet verder.
Heb hier de installatie schijf versie 7.10

Ben wel lastig maar zou graag Ubuntu op mijn machine willen hebben.

Vriendelike groet
Leen

Offline bwman

  • Lid
Installatie op E:
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/27, 15:30:30 »
je moet gewoon zo invullen wat r in de afbeeldingen bijstaat maar el oppassen dat je je juiste schijf kiest anders ben je vista en xp kwijt bedoel duid de juiste partitie aan die vrij is .het enige dat je ùoet aanpassen is de grootte van je partie's  je root is het / teken , gewoon stap voor stap volgen zou ik zeggen de plaatjes die er bijstaan moeten het klaren voor je.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Leen67

  • Gast
Installatie op E:
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/27, 16:07:00 »
Ik heb exact gedaan wat er in de instructies op uw site staan maar met het in het vorige bericht resultaat.
De E:/ schijf is 79,4 GB dus ruimte te over.
Heb het tevergeefs al verscheide malen geprobeert, maar na de 3 e stap blijf ik in de 4 e hangen, daar kan ik niet inkloppen of wijzigen.

Ben op PC gebied wel wat gewent en daarom wil ik het niet opgeven maar dat is nu wel een beetje inzicht.

Offline vanadium

  • Lid
Installatie op E:
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/27, 16:15:26 »
Even opletten: de handleiding is nog van de vorige Ubuntu editie. In Hardy is het eventjes veranderd en nóg eenvoudiger.

Ik denk dat je nu ondersteld werd handmatig te partitioneren. Wat ik je aanraad is even terug naar Windows te gaan en die partitie waarop je Ubuntu wil installeren helemaal te verwijderen. Daarna probeer je de installatie opnieuw, maar kies je voor iets als "begeleid - gebruik vrije ruimte": de installatieprocedure creëert en formatteert dan automatisch een rootpartitie (/) en een swap partitie (swap), en koppelt die automatisch.

Offline bwman

  • Lid
Installatie op E:
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/27, 17:22:41 »
hij heeft ook de 7.10 als je bij het swap gedeelte bent kan je idd niets meer invullen maar als ik je uitleg volg komt het erop neer dat je je root niet hebt aangeduid met het / teken , kan ook zijn dat je je partitie s iets te groot gemaakt hebt probeer eens je home of je swap wat te verkleienen. je moet net zoals in het voorbeeldje alles invullen de groote van je partitie dit teken /   en dan op verder dan heb je je root partitie das waar het os op komt te staan. en zo doe je verder voor je swap en voor je home , vb voor je / partitie zet je 7000 (mb) voor je tweede je swap neem 1024 en de derde waar je niets meer in kan vullen buiten  /home  neemt de rest van je schijf ter beschikking.voor je  / en je /home kies je ext3(wat ntfs is voor windows )
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline vanadium

  • Lid
Installatie op E:
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/27, 18:36:20 »
Het zou heel wat helpen mocht je hier de uitkomt posten van "sudo fdisk -l". Dit laat ons toe perfect je huidige partitionering te zien en mogelijk waar het probleem zit.

Start gewoon de live CD op, open een terminal (Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminal) en voer het commando uit. Vanaf de live sessie moet je er mogelijks zelfs geen "sudo" (= "doe als root") voorzetten.

Leen67

  • Gast
Installatie op E:
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/28, 14:39:31 »
Ben (stom) geen steek verder.
Heb de E:partitie verwijderd met het zelfde resultaat.
Verder wat Vanadium mij tracht te vertellen gaat me boven de pet.
Heb de live cd opgestart naast me staan (klop dit op de laptop), maar kan iets als een terminal niet vinden.
Dit omdat ik de optie Toepassingen na eindeloos zoeken niet heb gevonden.

Als ik het goed begrijp moet ik daat dan inkloppen sudo maar daar kom ik dus niet aan.
Vista kent dit commando niet.

Perslot mijn systeem:
Medion MD8822
Microsoft@Windows Vista Home premium.
Dual boot met Windows XP pro
2 GB gehegen
IntelCore 2 Duo-processor
2,13 Ghz 2 Mb L2-Cache 1066 MHz
Harddisk 320 GB
Verdeeld in 3 stukken:

C: 198,62 GB NTFS (systeem opstarten}

D: 20 GB NTFS Logisch staion}

79,47 GB Niet toegewezen (Dit was mijn E: schijf waar ik UBUNTU op wil zetten.

Overigens allemaal bedankt voor het meedenken en leven,
vriendelijke groeten

Leendert

Offline shappie

  • Lid
Installatie op E:
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/28, 15:00:37 »
Je moet in de liveCD via: Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster (volgens mij) en daar het commando: sudo fdisk -l
in plakken, dan enter drukken en de uitkomst hier even melden.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline bwman

  • Lid
Installatie op E:
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/28, 15:07:43 »
leendert kan je in jou buurt niemand uit een steunpunt vinden die kan je misschien helpen door naar je toe of jij naar hem toe te komen eens je gezien hebt hoe het in elkaar zit gaat het vast beter want eigenlijk is het niet zo moeilijk.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Leen67

  • Gast
Installatie op E:
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/28, 15:21:46 »
Prima idee!!
Ik zal dat perslot maar eens proberen.
Heb zaterdag 2 weken geleden op de computercub Pegasus een demonstratie bijgewoond over Ubuntu.
Ben toen erg enthousiast geworden en wilde, daar men zie dat dit `eenvoudig` kon het op op mijn mashine hebben.
Zal de club eens bezoeken en daar eens vragen.
Kom er zo niet uit,
Toch begrijp ik niet dat als ik de live cd heb opgestart, het geen vlekkeloos gaat, ik nergens de Optie Toepassingen kan ontdekken.
Waar zit dat geval.


Leendert

Offline bwman

  • Lid
Installatie op E:
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/28, 15:58:24 »
heb je de Engelse versie opgestart?
je kan namelijk kiezen met je f2 of f3 of zoiets (weet het niet van buiten) in ieder geval het is onderaan het scherm aangegeven onderaan het scherm, welke taal en toetsenbord je instelt, als het Engelstalig is heet het natuurlijk niet toepassingen maar je vind het in ieder geval bovenaan in de balk links het eerste woord wat je tegenkomt daar moet je op klikken en daar komt een rol menu uit en daar moet je weer op hulpmiddelen en daar terminalvenster kiezen. in het engels weet ik zo gauw niet hoe het heet.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast