Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland, versie 0.3  (gelezen 1920 keer)

Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland, versie 0.3
« Gepost op: 2011/01/14, 23:30:09 »
Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland, versie 0.3:
"Later dan beloofd, door ijs, familie, drukte en school, maar toch is er dan de derde en laatste versie van mijn organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland. De verschillen met versie 0.2 zijn niet heel erg groot, met uitzondering van het stemrecht, dat nog apart op het forum onderwerp van discussie is geweest. Hiernaast is er natuurlijk nog discussie gevoerd in het forumonderwerp over versie 0.2.

Dit is het laatste voorstel voor de vergadering van komende zondag 16 januari in Bergen op Zoom. Helaas kan ik daar zelf niet bij zijn, omdat ik me voor moet bereiden op de toetsweek van volgende week. Ik hoop dat ik voldoende duidelijkheid heb geschept in het voorstel. Nu is het tijd voor discussie over de volgende stappen.

Het organisatievoorstel 0.3
Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland (ODT), versie 0.3
Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland (PDF), versie 0.3

De belangrijkste veranderingen zijn:
  • Verandering voorwaarden stemrecht: het wordt nu verleend door de gemeenschapsraad;
  • De termijn van leden van de organisatie is verlengd naar twee jaar;
  • Enkele spelfouten, sommige vrij ernstig, zijn dankzij Hannie uit het stuk gehaald;
  • Verduidelijking enkele stukken door verbeteren taalgebruik.
"

Nu is het tijd voor de volgende stap!
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland, versie 0.3
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/15, 01:22:23 »
Zonet het nieuwe document eens goed doorgespit en ben daarbij een aantal knelpunten tegen gekomen. Zie hieronder:

Tijdens vergaderingen is de Ubuntu-NL Voorzitter zowel voorzitter van de vergadering als notulist. Meestal worden deze 2 rollen gescheiden zodat iedereen zich op de eigen taak kan richten. Omdat de vergaderingen digitaal zijn kan er altijd achteraf notulen gemaakt worden.  Volgens mij kan de taak van notulist ook doorgeschoven worden naar een ander raadslid/leiding

De gemeenschapsleiding vergadert volgens het document elke week + hebben nog een raadsvergadering elke maand. Dit kan mijn inziens een te grote belasting zijn voor een gemeenschapsleiding. Mij lijkt een vergadering om de week voldoende, zaken met een hoge prioriteit kunnen via de mailinglijst behandeld worden.

Er staat ook ergens in het document. "Gemeenschapsraad kan beslissingen van de leiding terugdraaien", maar met de nieuwe situatie zijn 3 van de 7 raadsleden ook leiding. Dat zou betekenen dat alle andere raadsleden tegen moeten zijn. Daarmee is de verhouding raad/leiding misschien in het geding.

Op pagina 10 staat: "Het is nooit mogelijk om meer dan één functie tegelijk te vervullen", maar met de nieuwe 0.3 opzet is een voorzitter ook leiding en de leiding is ook de raad. Dus vervul je wel meer dan één functie.


Verder is het document inhoudelijk alweer een stukje beter tov vorige versie. Goed werk Sense
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland, versie 0.3
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/15, 10:59:39 »
nevermind...goed stuk.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/15, 11:42:26 door leoquant »

Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland, versie 0.3
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/16, 15:28:58 »
Bedankt voor je reactie!

Zonet het nieuwe document eens goed doorgespit en ben daarbij een aantal knelpunten tegen gekomen. Zie hieronder:

Tijdens vergaderingen is de Ubuntu-NL Voorzitter zowel voorzitter van de vergadering als notulist. Meestal worden deze 2 rollen gescheiden zodat iedereen zich op de eigen taak kan richten. Omdat de vergaderingen digitaal zijn kan er altijd achteraf notulen gemaakt worden.  Volgens mij kan de taak van notulist ook doorgeschoven worden naar een ander raadslid/leiding
Ik wilde daar vooral mee zeggen dat de voorzitter verantwoordelijk is voor de notulen. Hij of zij moet zorgen dat ze er komen, maar kan natuurlijk ook iemand anders vragen. De opmerking was vooral bedoeld om te zorgen dat er iemand is die de uiteindelijke verantwoordelijkheid draagt hiervoor.

De gemeenschapsleiding vergadert volgens het document elke week + hebben nog een raadsvergadering elke maand. Dit kan mijn inziens een te grote belasting zijn voor een gemeenschapsleiding. Mij lijkt een vergadering om de week voldoende, zaken met een hoge prioriteit kunnen via de mailinglijst behandeld worden.
Het zijn misschien wel veel vergaderingen, maar als je elke week bijeenkomt hoeven die niet twee uur te duren. Je hebt misschien na een half uur of een kwartier ook alle punten wel behandeld. De gedachte achter de wekelijkse vergaderingen is te zorgen dat er elke week tenminste één vast punt is waarop beslissingen genomen kunnen worden en er snel gereageerd kan worden op opspelende zaken. Wanneer er een reactie moet komen op een e-mail van een derde kun je dat niet een maand laten wachten.

Bovendien vind ik dat wanneer je in de gemeenschapsleiding wilt je bereid moet zijn er elke week een bepaalde tijd aan te besteden. Dat is niet teveel gevraagd, lijkt mij.

Dat die maandelijkse vergadering van de gemeenschapsraad er ook nog eens bij komt is niet anders, maar volgens mij is die extra vergadering van de gemeenschapsleiding niet zo'n grote belemmering. Daarnaast geldt ook hier: je moet er wel iets voor over hebben, en twee uur per week valt nog erg mee.

Maar goed, dit is nog maar een plan. Wanneer het in de praktijk niet blijkt te werken, kunnen we het altijd aanpassen.

Er staat ook ergens in het document. "Gemeenschapsraad kan beslissingen van de leiding terugdraaien", maar met de nieuwe situatie zijn 3 van de 7 raadsleden ook leiding. Dat zou betekenen dat alle andere raadsleden tegen moeten zijn. Daarmee is de verhouding raad/leiding misschien in het geding.
Dan is de verhouding inderdaad in het geding. Maar wanneer de gemeenschapsraad de leiding zo wantrouwt dat ze een beslissing terug zouden willen draaien, dan heeft het geen zin om ze die bevoegdheid te onthouden, want anders is de situatie ook onwerkbaar

Op pagina 10 staat: "Het is nooit mogelijk om meer dan één functie tegelijk te vervullen", maar met de nieuwe 0.3 opzet is een voorzitter ook leiding en de leiding is ook de raad. Dus vervul je wel meer dan één functie.
Dat is nog een overblijfsel van de eerste versie, waarin je nog een ombudspersoon had, en waarin de gemeenschapsleiding los stond van de gemeenschapsraad.

Trouwens, anders was ik uitgegaan van het volgende woordentrucje: de voorzitter vervult geen meerdere functies, maar de functie van voorzitter omvat meerdere taken. ;)

Verder is het document inhoudelijk alweer een stukje beter tov vorige versie. Goed werk Sense
Bedankt!
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland, versie 0.3
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/17, 12:56:36 »
Goed stuk en duidelijk !!

Typografisch:  Ik zou het woord Ubuntu in je verhaal elke keer vet of schuin afdrukken. Werkt erg goed !!

Inhoudelijk:  Ondanks dat jij het idd geschreven hebt denk ik dat het voor het gemeenschapsgevoel uiteindelijk beter is dat je de plekken waarin jij als persoon aangeeft hoe 'JE' het hebt gedaan of bedacht, de zinnen veranderd in de 'WE' vorm. Dat geeft een iets beter gemeenschapsgevoel en zal vooral als het misschien nog eens in het Engels vertaald wordt beter en 'gemeenschappelijker' overkomen. Het lijkt dan niet een idee van één iemand maar van een gemeenschap erachter.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: Organisatievoorstel voor Ubuntu Nederland, versie 0.3
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/17, 21:10:35 »
Goed stuk en duidelijk !!

Typografisch:  Ik zou het woord Ubuntu in je verhaal elke keer vet of schuin afdrukken. Werkt erg goed !!

Inhoudelijk:  Ondanks dat jij het idd geschreven hebt denk ik dat het voor het gemeenschapsgevoel uiteindelijk beter is dat je de plekken waarin jij als persoon aangeeft hoe 'JE' het hebt gedaan of bedacht, de zinnen veranderd in de 'WE' vorm. Dat geeft een iets beter gemeenschapsgevoel en zal vooral als het misschien nog eens in het Engels vertaald wordt beter en 'gemeenschappelijker' overkomen. Het lijkt dan niet een idee van één iemand maar van een gemeenschap erachter.
Goed punt, dat is iets om rekening mee te houden bij een versie die we willen gebruiken als vast document, nadat we een organisatievorm zijn overeen gekomen.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!