Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opslag capaciteit vraag...  (gelezen 629 keer)

Monstroxus

  • Gast
Opslag capaciteit vraag...
« Gepost op: 2006/09/12, 06:11:07 »
Ik heb een vraagje mbt de capaciteit of mijn root folder, tenminste als root "/" is, correct?

Ik heb een dual boot met xp, en voor ubuntu had ik een paar gig uitgetrokken, gisteren was ik iets aan het downloaden in ubuntu en toen kreeg ik een popup schermpje te zien, dat waarschuwde dat "/" bijna vol was. Toen dacht ik, zo snel vol? (kan niet... volgens mij, zo snel) Moet ik nu iets downloaden niet in de home folder, of maakt dat niks uit? Kan ik de home folder groter maken? Alvast bedankt! Ik wil graag een paar grote bestanden downloaden, zoals Warsow (spel), vandaar.

Ik weet zowel eventjes een snelle manier om ruimte te krijgen, maar dat doe ik liever niet... F-Spot gebruik ik om mijn foto albums in XP te indexen.  Maar F-Spot werkt een beetje raar, want het kopieerd gewoon al de folders in een eigen folder, dus heb je twee identieke folders. Dus ik kan gewoon de F-Spot folder eraf gooien, dan heb ik 2 GIG vrij. Maar das ook geen oplossing.

Offline gercokees

  • Lid
Opslag capaciteit vraag...
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/12, 09:07:55 »
Hoi,
Een paar Gig voor Ubuntu lijkt mij wel wat weinig... ik weet ook niet goed of je voor je data (je documenten enzo) nog een aparte home-partitie hebt gemaakt? Of moet je dat ook in die 2 Gig kwijt? Je root is inderdaad "/". Hoe groot is die harde schijf van jouw? Ikzelf zou zeggen:
10 GB voor root
en een veelvoud daarvan voor je /home (waar je documenten staan)...
1 of 2 GB voor /swap

Post de uitvoer van
fstab
eens?
Groet,
Gerco-Kees
<><