Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Livestick ipv Livecd  (gelezen 1458 keer)

Kroel

  • Gast
Livestick ipv Livecd
« Gepost op: 2008/04/04, 14:30:49 »
Het zou een enorme vooruitgang zijn moest er ipv de livecd, een livestick bestaan.
Een usb stick waarmee je dus Ubuntu kunt uitproberen, installeren.

Ik weet dat het momenteel al mogelijk is maar het is veel te ingewikkeld, en je moet al linux staan hebben om die te maken. Het moet poepsimpel zijn om te maken net als de livecd.

Betekend dus dat je in Windows een setup moet kunnen uitvoeren waar je heel simpel de livecd image aanklikt en de locatie van de stick. Nog effe enteren, 10 minuutjes wachten en klaar.

Dit zou de verspreiding sterk bevorderen, en ik zou er gretig gebruik van maken want ik kom telkens weer pc's zonder optische drive tegen.

Just a thought...

En moest iemand weten hoe je in windows zo een stick kunt maken, laat het me aub weten.

grtz
Kroel

Livestick ipv Livecd
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/04, 14:38:30 »
Kijk eens op deze site diverse opstart mogelijkheden (met dank aan Eider)
http://www.pendrivelinux.com/2007/09/28/usb-ubuntu-710-gutsy-gibbon-install/

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Kroel

  • Gast
Livestick ipv Livecd
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/04, 15:41:24 »
Dat is nu net wat ik bedoel met te ingewikkeld.

Toch bedankt, ik zal het alvast eens proberen, dan heb ik al eentje voor mezelf.


Maar voor mensen die Ubuntu eens willen proberen, veelal linuxvreemd, is dit er echt over.

Hostpik1992

  • Gast
Livestick ipv Livecd
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/04, 16:53:33 »
Ik heb het geprobeerd en het ziet er moeilijk uit, maar dat is het niet. Maar om hier even een algemeen topic van te maken:

Ik heb alles gedaan zoals het hoorde denk ik.. En toen ik wou booten via de usb stick zei ie dat het niet mogelijk was. Iemand ideeen?

Kroel

  • Gast
Livestick ipv Livecd
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/04, 18:42:32 »
Ook gedaan en alles werkt perfect. Die stick heb ik vanaf nu overal bij, enorm handig!
Je kunt er zelfs voor kiezen de instellingen op te slaan, formidabel.

Dit moet gewoon voor iedereen toegankelijk worden, veel handiger dan de livecd.

Hostpik1992

  • Gast
Livestick ipv Livecd
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/04, 20:07:04 »
Bij mij werkt het nu ook, na de tweede keer proberen. Ikzelf heb m gewoon op mijn hardeschijf gezet en heb de disk alleen gebruikt om te installeren. Maar nu is de vraag; hoe zet ik mijn stick terug in één partitie zodat alles weer bruikbaar is?

Eider

  • Gast
Livestick ipv Livecd
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/04, 20:12:27 »
Kun je 8.04 op een zelfde manier op een stick installeren?

Offline Beans

  • Lid
Livestick ipv Livecd
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/04, 20:13:39 »
GEWOON FORMATEREN IN WINDOWS

Of in linux met beheer/partition editor
Wel eerst unmounten.
Life is a journey, not a destination.

Kroel

  • Gast
Livestick ipv Livecd
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/04, 20:17:11 »
Citaat van: Hostpik1992
Bij mij werkt het nu ook, na de tweede keer proberen. Ikzelf heb m gewoon op mijn hardeschijf gezet en heb de disk alleen gebruikt om te installeren. Maar nu is de vraag; hoe zet ik mijn stick terug in één partitie zodat alles weer bruikbaar is?
ik ben zelf een beginnende beginneling in linux maar volgens mij maak je er weer 1 van als je ongeveer dezelfde stappen volgt maar iets vroeger stopt ;)

Open a terminal window and type sudo su
Type fdisk -l to list available drives/partitions. Note which device is your flash drive (example: /dev/sda) Throughout this tutorial, replace x with your flash drive letter. For example, if your flash drive is sdb, replace x with b.
Type umount /dev/sdx1
Type fdisk /dev/sdx
type p to show the existing partition and d to delete it
type p again to show any remaining partitions (if partitions exist, repeat the previous step)
type n to make a new partition
type p for primary partition
type 1 to make this the first partition
hit enter to use the default 1st cylinder
type +750M to set the partition size hier gewoon enteren om default (max) capaciteit te benutten
type a to make this partition active
type 1 to select partition 1
type t to change the partition filesystem
type 6 to select the fat16 file system hier desnoods een ander gewenst type kiezen

en prolly ook nog dit

type w to write the new partition table

Kroel

  • Gast
Livestick ipv Livecd
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/05, 20:17:05 »
die 2de partitie die aangemaakt wordt op de stick...
waarvoor wordt die gebruikt?
en hoe groot moet die zijn? want momenteel neemt die de rest van de stick in beslag en ik had die ook graag voor wat anders gebruikt.

Kroel

  • Gast
Livestick ipv Livecd
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/22, 22:51:42 »
heeft iemand dit al geprobeerd met 8.04 ?

ik heb het zowel op deze (puur linux): http://www.pendrivelinux.com/2008/05/21/usb-xubuntu-804-persistent-install-from-live-cd/

als op deze (mbv windows): http://www.pendrivelinux.com/2008/05/08/usb-ubuntu-804-persistent-install-tutorial/

manier geprobeerd en met beide methodes krijg ik op zowel mijn pc als mijn laptop enkel een rood flikkerend scherm vanaf linux begint op te starten.



ik bedenk me net dat ik de x64 gebruik... dit zou op beide pc's moeten werken maar misschien geldt de tutorial enkel voor de x86?

Livestick ipv Livecd
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/22, 23:07:29 »
Citaat van: Eider
Kun je 8.04 op een zelfde manier op een stick installeren?
Dat moet wel lukken lijkt me http://www.pendrivelinux.com/2008/05/08/usb-ubuntu-804-persistent-install-tutorial/

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Livestick ipv Livecd
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/22, 23:29:56 »
Citaat van: Kroel
die 2de partitie die aangemaakt wordt op de stick...
waarvoor wordt die gebruikt?
en hoe groot moet die zijn? want momenteel neemt die de rest van de stick in beslag en ik had die ook graag voor wat anders gebruikt.
Ikben zelf nog niet aan de gang gegaan ermee, hierbij mijn optiek:
1e Optie Die partitie van 750MB de eerste is voor de /home en de tweede van 250MB(Even vanuitgaan dat de minium groote 1GB is) voor de root.
2e Optie 750 /root en 250 voor de Swap
Ik neem aan dat je dit vanaf de live cd kan bekijken met Gparted als de USB stick geformateerd is. Als je een grotere USB stick hebt kan je meerdere partitie's aanmaken met bijv. Gparted en de rest van de ruimte benutten voor opslag.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.