Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] VirtualBox  (gelezen 12314 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: [Opgelost] VirtualBox
« Reactie #75 Gepost op: 2014/04/16, 11:07:21 »
Ik ben nog even heel voorzichtig met het verwijderen van de XP partitie, daar is immers ook de boot vlag mee verbonden...verwijder ik dan niet met het verwijderen van de XP partitie ook niet de boot vlag?
De zogenaamde boot vlag is een aanwijzing voor Windows van welke partitie moet worden opgestart. Grub maakt geen gebruik van deze boot vlag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boot_flag
Klik links bovenin op Documentatie

Offline yJi

  • Lid
Re: [Opgelost] VirtualBox
« Reactie #76 Gepost op: 2014/04/18, 13:13:03 »
De zogenaamde boot vlag is een aanwijzing voor Windows van welke partitie moet worden opgestart. Grub maakt geen gebruik van deze boot vlag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boot_flag

Nu schijnbaar dus wel hé, want nu is de XP-partitie verwijderd en nu start Ubuntu niet meer normaal op.
Nu krijg ik dan dat er gevraagd wordt om de hoofdletter H dan kom ik in de bios in het bootgedeelte.
Als ik dan voor harde schijf kies krijg ik weer een 'H' te zien. Dan kies ik maar CD-Rom en dan pas kan ik Xubuntu opstarten via de CD.

Daarvoor heb ik nu steeds de Xubuntu 12.04 LTS CD nodig om Linux van de harde schijf op te starten, zonder CD gaat het dus nu niet meer.
Ook kan ik de ruimte van de lege partitie nergens aan toevoegen, die zal ik eerst wel weer dienen te formateren. Mogelijk gaat het dan wel.
Hoe start ik nu op zonder de Xubuntu CD te gebruiken? Weg is het niet, maar nu wel CD afhankelijk geworden.

XP stond dus wel op de Primaire partitie, kan ik het Grub menu zo aanpassen dat het Xubuntu opstart zonder de CD? Kun je me ook vertellen hoe in Terminal?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: [Opgelost] VirtualBox
« Reactie #77 Gepost op: 2014/04/18, 13:31:17 »
Ik heb geprobeerd de Grub menu op te vragen met Sudo leafpad /boot/grub/menu.lst en ook met Gksudo leafpad /boot/grub/grub.conf.
Maar steeds krijg ik het menu niet te zien in terminal.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: [Opgelost] VirtualBox
« Reactie #78 Gepost op: 2014/04/18, 19:01:05 »
Vervolgens heb ik met hetgeen gezegd is in Herstel Grub 2 met een LiveCD.

Linux staat bij mij op /dev/sda6 vervolgens heb ik het volgende in de terminal ingevoerd/opgegeven:
- sudo mount /dev/sda6 /mnt

Dat gaf dus niet het juiste resultaat, /dev/sda6 werd weer niet gemount als boot partitie en blijf dan dus steeds gebruik maken van de LiveCD om via die van de harde schijf op te starten.
In dat Grub menu staat nog steeds ook Windows XP op de laatste positie. 

Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Jan_Kol

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #79 Gepost op: 2014/04/18, 22:59:20 »
Waarom eigenlijk? staat toch al win op de joybook.

Ja maar dat is straks niet meer betrouwbaar vanaf 8 april dus.
Misschien een tweede misverstand.
Xp onder Virtual Box is net zo onveilig als de versie die naast Ubuntu staat. Om die reden hoef je XP niet in VirtualBox te installeren.
Anders gezegd: Waar XP ook staat: niet mee Internetten.
Ehh, is dat wel zo?  Als je XP of welk besturingssysteem onder VB draait ziet de computer VB als een "gewoon" programma.  Je verbinding met internet maak je via het programma VB en het actieve besturingssysteem, b.v. Ubuntu of Windows 7/Windows 8 of wat dan ook en derhalve niet direct via XP of zo; XP werkt dan volledig indirect.  Je bent dan dus afhankelijk van de beveiliging van je besturingssysteem en niet van enige XP-beveiliging of snap ik er helemaal niets meer van?

Jan
« Laatst bewerkt op: 2014/04/18, 23:04:32 door Jan_Kol »

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #80 Gepost op: 2014/04/18, 23:54:03 »
Ehh, is dat wel zo?  Als je XP of welk besturingssysteem onder VB draait ziet de computer VB als een "gewoon" programma.  Je verbinding met internet maak je via het programma VB en het actieve besturingssysteem, b.v. Ubuntu of Windows 7/Windows 8 of wat dan ook en derhalve niet direct via XP of zo; XP werkt dan volledig indirect.  Je bent dan dus afhankelijk van de beveiliging van je besturingssysteem en niet van enige XP-beveiliging of snap ik er helemaal niets meer van?

Jan

Wel eens gehoord van de Internetverbinding even uit te zetten, dan wordt je echt niet lastig gevallen in XP tijdens het virtueel gebruik ervan hoor. En de beveiliging gaat dan via linux hé als onderdeel van linux als virtueel systeem. Maar ik zet altijd de netverbinding dan uit via die twee tegengestelde pijltjes naast elkaar boven in het scherm.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: [Opgelost] VirtualBox
« Reactie #81 Gepost op: 2014/04/19, 22:48:03 »
Nu schijnbaar dus wel hé, want nu is de XP-partitie verwijderd en nu start Ubuntu niet meer normaal op.
Nu krijg ik dan dat er gevraagd wordt om de hoofdletter H dan kom ik in de bios in het bootgedeelte.
Als ik dan voor harde schijf kies krijg ik weer een 'H' te zien. Dan kies ik maar CD-Rom en dan pas kan ik Xubuntu opstarten via de CD.

Daarvoor heb ik nu steeds de Xubuntu 12.04 LTS CD nodig om Linux van de harde schijf op te starten, zonder CD gaat het dus nu niet meer.
Ook kan ik de ruimte van de lege partitie nergens aan toevoegen, die zal ik eerst wel weer dienen te formateren. Mogelijk gaat het dan wel.
Hoe start ik nu op zonder de Xubuntu CD te gebruiken? Weg is het niet, maar nu wel CD afhankelijk geworden.

XP stond dus wel op de Primaire partitie, kan ik het Grub menu zo aanpassen dat het Xubuntu opstart zonder de CD? Kun je me ook vertellen hoe in Terminal?
Heel vervelend, hoewel dat niet direct met de zogenaamde boot flag te maken heeft (nogmaals, die gebruikt grub niet) had ik dit ook niet voorzien, sry.
Blijkbaar zijn nu alle Primaire partities gewist en alleen nog Uitgebreide partities over? Hmm, niet aan gedacht dat dit een probleem zou geven.

Normaal gesproken zou ik verwachten dat dit is te herstellen met grub:
sudo update-grub
sudo grub-install /dev/sda
Maar het zou fijn zijn als iemand dit kan/wil bevestigen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline yJi

  • Lid
Re: [Opgelost] VirtualBox
« Reactie #82 Gepost op: 2014/04/21, 13:33:48 »
Nu schijnbaar dus wel hé, want nu is de XP-partitie verwijderd en nu start Ubuntu niet meer normaal op.
Nu krijg ik dan dat er gevraagd wordt om de hoofdletter H dan kom ik in de bios in het bootgedeelte.
Als ik dan voor harde schijf kies krijg ik weer een 'H' te zien. Dan kies ik maar CD-Rom en dan pas kan ik Xubuntu opstarten via de CD.

Daarvoor heb ik nu steeds de Xubuntu 12.04 LTS CD nodig om Linux van de harde schijf op te starten, zonder CD gaat het dus nu niet meer.
Ook kan ik de ruimte van de lege partitie nergens aan toevoegen, die zal ik eerst wel weer dienen te formateren. Mogelijk gaat het dan wel.
Hoe start ik nu op zonder de Xubuntu CD te gebruiken? Weg is het niet, maar nu wel CD afhankelijk geworden.

XP stond dus wel op de Primaire partitie, kan ik het Grub menu zo aanpassen dat het Xubuntu opstart zonder de CD? Kun je me ook vertellen hoe in Terminal?
Heel vervelend, hoewel dat niet direct met de zogenaamde boot flag te maken heeft (nogmaals, die gebruikt grub niet) had ik dit ook niet voorzien, sry.
Blijkbaar zijn nu alle Primaire partities gewist en alleen nog Uitgebreide partities over? Hmm, niet aan gedacht dat dit een probleem zou geven.

Normaal gesproken zou ik verwachten dat dit is te herstellen met grub:
sudo update-grub
sudo grub-install /dev/sda
Maar het zou fijn zijn als iemand dit kan/wil bevestigen.

Nee testcees de door jouw gegeven grub commando's worden gewoon genegeerd, mijn intuïtie zei me dat eigenlijk al. Sorry dat ik dat nu net weer moest negeren!

Dit zegt Grub in terminal op jouw commando's:
jana@jana-Joybook-R31:~$ sudo grub-install /dev/sda6
[sudo] password for jana:
/usr/sbin/grub-setup: waarschuwing: Poging om GRUB op een schijf zonder partities te installeren, of op een partitie.  Dit is een SLECHT idee..
/usr/sbin/grub-setup: waarschuwing: Inbedden is niet mogelijk.  GRUB kan in deze configuratie alleen worden geïnstalleerd met bloklijsten.  Bloklijsten zijn echter ONBETROUWBAAR en het gebruik ervan wordt ontraden..
/usr/sbin/grub-setup: fout: zal niet verder gaan met bloklijsten.
jana@jana-Joybook-R31:~$
« Laatst bewerkt op: 2014/04/21, 13:39:44 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: [Opgelost] VirtualBox
« Reactie #83 Gepost op: 2014/04/21, 14:06:43 »
Normaal plaats je grub in de MBR van de schijf, niet op een bepaalde partitie. De opdracht is dan:

sudo grub-install /dev/sda
Dus sda in plaats van sda6
Klik links bovenin op Documentatie

Offline yJi

  • Lid
Re: [Opgelost] VirtualBox
« Reactie #84 Gepost op: 2014/04/21, 14:29:39 »
Normaal plaats je grub in de MBR van de schijf, niet op een bepaalde partitie. De opdracht is dan:

sudo grub-install /dev/sda
Dus sda in plaats van sda6

Dat heb ik gedaan volgens wat erover in HERSTEL Grub 2 met LiveCD staat, want sda bestond al niet meer.
Denk ook niet dat /sda nog te herstellen is met Gpart in Gparted.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: [Opgelost] VirtualBox
« Reactie #85 Gepost op: 2014/04/21, 14:35:15 »
want sda bestond al niet meer.
Denk ook niet dat /sda nog te herstellen is met Gpart in Gparted.
Ik begrijp je situatie of opmerking (blijkbaar) niet. In een andere posting van je zie ik in GParted wel degelijk sda (alleen geen partitie sda1 meer).
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=84231.msg909203#msg909203
Klik links bovenin op Documentatie

Offline yJi

  • Lid
Re: [Opgelost] VirtualBox
« Reactie #86 Gepost op: 2014/04/21, 18:38:15 »
want sda bestond al niet meer.
Denk ook niet dat /sda nog te herstellen is met Gpart in Gparted.
Ik begrijp je situatie of opmerking (blijkbaar) niet. In een andere posting van je zie ik in GParted wel degelijk sda (alleen geen partitie sda1 meer).
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=84231.msg909203#msg909203

Nee, XP stond in /sda1, sda is nu eigenlijk een lege partitie. Maar ik weet ook dat dit niet zo hoeft te zijn, dat deze partitie waar XP in stond nu helemaal data vrij is. Ik heb een tip van @Jan11000 gekregen en ga dat nog proberen. Niet vandaag, maar in ieder geval morgen. Heb geen lege cd's meer om dat grub Rescatux herstelprogramma op te zetten en het heeft geen zin met mijn systeem om het op een usb-stick te zetten, want daar start mijn joybook niet van op. (hoop dan maar dat je dit nu wel begrijpt)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: [Opgelost] VirtualBox
« Reactie #87 Gepost op: 2014/04/22, 10:10:34 »
Ook met Rescatux is me het ook niet gelukt om Grub terug te zetten naar de MBR, Rescatux verwijst dan naar sda6 maar dat heeft geen zin. Ook met Gpart in Gparted is de sda1 partitie ook niet te herstellen einde verhaal dus. Alleen met de LiveCD is linux nu nog op te starten van de harde schijf.
Omdat allemaal nu nog te veranderen, geeft me nu te veel werk naast mijn andere bezigheden. Hetzij dan dat iemand nog een gouden tip heeft  ;)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Nero

  • Lid
Re: [Opgelost] VirtualBox
« Reactie #88 Gepost op: 2014/04/22, 15:18:30 »
Start linux met behulp van de live cd.
geef de volgende opdrachten in een terminal:
sudo mount /dev/sda6 /mnt
sudo grub-install --boot-directory=/mnt/boot /dev/sda6
Herstart nu de pc zonder live cd.
Krijg je nu wel het grub-menu te zien?

Offline yJi

  • Lid
Re: [Opgelost] VirtualBox
« Reactie #89 Gepost op: 2014/04/22, 22:24:10 »
Start linux met behulp van de live cd.
geef de volgende opdrachten in een terminal:
sudo mount /dev/sda6 /mnt
sudo grub-install --boot-directory=/mnt/boot /dev/sda6
Herstart nu de pc zonder live cd.
Krijg je nu wel het grub-menu te zien?

Als ik nu opstart met de LiveCD dan krijg ik ook nog een Grub-menu zonder XP dan. XP stond op de onderste positie. Weet niet wat bovengemelde commando's nog kunnen doen. In Rescatux mislukte dat, kon het Grub niet herstellen hoewel het wel zei dat het nu op /dev/sda6 zou staan, starte Xubuntu toch niet op.

Ga dit nog even uitproberen, je hoort nog van mij. Maar dat heb ik geprobeerd met hetgeen al in Herstel Grub 2 staat. Daar werkte dat immers niet.

jana@jana-Joybook-R31:~$ sudo mount /dev/sda6 /mnt
mount: /dev/sda6 is al aangekoppeld of /mnt is bezig
mount: volgens 'mtab' is /dev/sda6 al aangekoppeld op /mnt
jana@jana-Joybook-R31:~$ sudo grub-install --boot-directory=/mnt/boot /dev/sda6
/usr/sbin/grub-setup: waarschuwing: Poging om GRUB op een schijf zonder partities te installeren, of op een partitie.  Dit is een SLECHT idee..
/usr/sbin/grub-setup: waarschuwing: Inbedden is niet mogelijk.  GRUB kan in deze configuratie alleen worden geïnstalleerd met bloklijsten.  Bloklijsten zijn echter ONBETROUWBAAR en het gebruik ervan wordt ontraden..
/usr/sbin/grub-setup: fout: zal niet verder gaan met bloklijsten.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/22, 22:28:55 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: [Opgelost] VirtualBox
« Reactie #90 Gepost op: 2014/04/22, 22:32:50 »
Nero...dit is nu wel gelukt ik kan nu gelijk weer van de hdd opstarten, dank je wel!!!

jana@jana-Joybook-R31:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for jana:

Disk /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 19457 cilinders, totaal 312581808 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0xfabbfabb

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *        2048   110721023    55359488    7  HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda2       227452928   312580095    42563584    5  uitgebreid
/dev/sda3       110721024   227452927    58365952    7  HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda5       310618112   312580095      980992   82  Linux wisselgeheugen
/dev/sda6       227454976   310616063    41580544   83  Linux

Partitietabel-items liggen niet in schijfvolgorde.
j
« Laatst bewerkt op: 2014/04/22, 22:40:43 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro