Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird en hotmail sent items  (gelezen 3682 keer)

Offline Eefje

  • Lid
    • http://www.bespaarenergie.com
Thunderbird en hotmail sent items
« Gepost op: 2012/11/24, 17:33:33 »
Als ik een mail verstuurd via thunderbird, wordt deze mail automatisch ook in de "verzonden" folder op hotmail geplaatst. Ik werk bijna altijd met Thunderbird en daarin ruim ik mijn mails op. Nu kijk ik weer eens online op mijn hotmail-account en daar zijn de verzonden mails die ik onder Thunderbird wél heb opgeruimd in Hotmail niet verwijderd.
Dat betekent dat ik alle verzonden mails dus tweemaal moet opruimen, beetje zonde van mijn tijd.
Hoe kan ik instellen dat als ik mails verstuur, ze enkel in Thunderbird worden opgeslagen en niet in Hotmail?
Ik wil dus wel een kopie van de verzonden mails in TB opslaan.

Ik heb nog een account in Thunderbird, geen hotmail, en daar worden de verzonden items niet op de server opgeslagen.
Terwijl de instellingen van beide accounts onder "Copies & Folders" in Thunderbird hetzelfde zijn.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Thunderbird en hotmail sent items
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/24, 18:00:03 »
Staat er dan bij beide accountinstellingen onder kopieën en mappen een verwijzing naar het hotmailaccount?

Offline Dave

  • Lid
Re: Thunderbird en hotmail sent items
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/24, 21:15:40 »
log in bij je account en bij de instellingen ga je naar "pop en het verwijderen van gedownloade berichten"

dan heb je 2 keuzes:

1: Laat een ander programma geen berichten verwijderen van Outlook. (Als het andere programma is ingesteld op 'berichten verwijderen van de server', verplaatsen we de berichten gewoon naar een speciale POP-map. Ze worden dan niet verwijderd.)
2: Doe wat in mijn andere programma wordt aangegeven. Verwijder berichten als dit er staat.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Thunderbird en hotmail sent items
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/25, 08:19:12 »
Volgens mij heeft ze het over kopieën van gezonden berichten die naar de server gezonden worden. Dat is iets heel anders dan ontvangen berichten al dan niet verwijderen van de server. Omdat ik Thunderbird op een stuk of 6 computers gebruik maak ik van de berichten voor mijn werk een kopie die naar de server op mijn werk gaat en daar in de map verzonden berichten terechtkomt. Doe ik dat niet dan weet ik als ik op een andere locatie zit niet meer wat ik wel of niet beantwoord heb. Voor mijn andere accounts doe ik dat ook zo en zo gaan de kopieën van hotmail (tegenwoordig outlook) naar hotmail en van Gmail naar Gmail.

Re: Thunderbird en hotmail sent items
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/25, 09:29:21 »
POP vs IMAP


Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird en hotmail sent items
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/25, 09:41:46 »
IMAP gebruiken in plaats van POP is de beste oplossing. Met IMAP werk je als het ware op de mail server zelf.

Je kan dat zo instellen dat alles ook lokaal gebufferd wordt, zodat je ook een tijdje offline kan werken met de reeds gedownloade berichten. Alle veranderingen worden bij het on line gaan terug gesynchroniseerd op de server. Interessant bij beperkte internettoegang, zoals de telefoonlijntjes vroeger.

Als dat niet kan, dan zijn er zeer veel instellingen (Edit - Account settings), waarvan er één misschien kan doen wat je wil.

Offline Eefje

  • Lid
    • http://www.bespaarenergie.com
Re: Thunderbird en hotmail sent items
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/25, 10:24:40 »
Het gaat inderdaad om de VERZONDEN  berichten.
Bij de inbox gaat het wel goed, omdat ik dus de tweede keuze heb aangevinkt bij hotmail onder "pop en het verwijderen van gedownloade berichten" (2: Doe wat in mijn andere programma wordt aangegeven. Verwijder berichten als dit er staat.)

@Wout55: ik wil dus juist het tegenovergestelde, omdat ik enkel met thunderbird werk en niet online op hotmail, wil ik dus enkel een kopie van mijn verzonden berichten in thunderbird en niet ook nog eens in hotmail.

@vandium: ik heb juist voor pop gekozen omdat je daarmee ook offline je mails kunt lezen en bij imap niet, als ik het tenminste goed begrepen heb, want jij zegt nu dat je bij imap dus ook offline je mails kunt lezen?

Offline Wout55

  • Lid
Re: Thunderbird en hotmail sent items
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/25, 11:32:59 »
Eefje, je moet bij de accountinstellingen  bij kopieën en mappen overal lokale mappen invullen en dan wordt er niets meer naar de server gestuurd. Ik zal er straks nog een screenshot van sturen maar dat is een beetje lastig.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Thunderbird en hotmail sent items
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/25, 11:51:06 »
Eefje, je moet bij de accountinstellingen  bij kopieën en mappen overal lokale mappen invullen en dan wordt er niets meer naar de server gestuurd. Ik zal er straks nog een screenshot van sturen maar dat is een beetje lastig.

Dit is de screenshot

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird en hotmail sent items
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/25, 12:40:03 »
Onder Edit - Account settings vind je voor iedere account een configuratieoptie "Synchronisation and storage". Je kan er aanduiden "Keep messages from this account on this computer.

Met de "Advanced" knop kan je dat voor elke folder van elke account selectief instellen. Je kan dus aangeven dat bijvoorbeeld je inbox en sent folders ook op de computer moeten gedownload worden, de rest niet.

In Edit - Preferences - Advanced heb je een "Network and diskspace" tab. Met de "Offline" knop krijg je opties voor het offline werken. Als je in Thunderbird offline gaat (File - Offline - Work offline), dan zal Thunderbird volgens je instellingen automatisch of op vraag alles nog downloaden wat nog niet op de computer staat, zodat je offline verder kan gaan. Bij het online gaan kan Thunderbird automatisch of op vraag de ondertussen aangemaakte berichten versturen.


Offline Eefje

  • Lid
    • http://www.bespaarenergie.com
Re: Thunderbird en hotmail sent items
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/25, 12:46:07 »
@Wout55: Bedankt.
Maar ik heb vier verschillende email-adressen in thunderbird, nu komen alle verzonden items bij elkaar in 1 map "sent" onder lokale mappen. Is het ook mogelijk dat de verzonden mails wel in de "sent"-map bij de juiste account in thunderbird komen te staan?

@vanadium: Ik kan de optie "Synchronisation & storage" onder de accountsettings niet vinden?

Offline Wout55

  • Lid
Re: Thunderbird en hotmail sent items
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/25, 13:56:45 »
Als je bij kopieën en mappen de map verzonden in ... uitklikt en het bolletje ´anders ¨daaronder aanvinkt en op verzonden laat staan dan denk ik dat het per account in een map verzonden in het account terechtkomt en niet meer op de server en ook niet in de verzamelbak lokale mappen.

Even getest en jawel zo doet hij het ook. Alleen weet Google mail toch dat ik een mailtje heb verstuurd en heeft hij het wel opgeslagen. Maar Ziggo weet van niks.  :)
« Laatst bewerkt op: 2012/11/25, 14:05:08 door Wout55 »

Offline Eefje

  • Lid
    • http://www.bespaarenergie.com
Re: Thunderbird en hotmail sent items
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/25, 15:10:27 »
Hotmail heeft helaas ook door dat ik mails heb verzonden en heeft ze dus ook online opgeslagen onder verzonden items....
Het wordt misschien toch eens tijd om mijn hotmail-account te gaan deleten ;-)

Offline Wout55

  • Lid
Re: Thunderbird en hotmail sent items
« Reactie #13 Gepost op: 2012/11/25, 16:11:25 »
Als je andere account de verzonden items niet vasthoudt dan kan je de smtp server van dat account gebruiken. Je loopt dan wel kans dat je mail door de war raakt omdat mensen dan op jouw mail gaan antwoorden en dan komt het op je andere mailadres terecht.  Dat gebeurt mij regelmatig. Overigens kan je dan in Thunderbird het betreffende mailtje heel makkelijk in je juiste inbox zetten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird en hotmail sent items
« Reactie #14 Gepost op: 2012/11/25, 17:24:23 »
Als je andere account de verzonden items niet vasthoudt dan kan je de smtp server van dat account gebruiken. Je loopt dan wel kans dat je mail door de war raakt omdat mensen dan op jouw mail gaan antwoorden en dan komt het op je andere mailadres terecht.
Dat is niet noodzakelijk. Je kan per account je server om te verzenden zetten op wat je wil, zonder dat dit het antwoordadres verandert.

Er zijn heel wat instellingen aan te passen in Thunderbird. En hoe je een en ander instelt, kan afhangen van het type email, pop of imap. Dan zijn er ook mogelijk aanpassingen te doen op hotmail. Gemakkelijk is het niet, maar het zou mij verwonderen dat je uiteindelijk niet kan bekomen wat je wil.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Thunderbird en hotmail sent items
« Reactie #15 Gepost op: 2012/11/25, 18:51:43 »
Net even geprobeerd maar dat lukt dus mooi niet. SMTP server van het andere adres genomen maar dat levert een mail op die van het andere adres schijnt te komen. Ik zie niet hoe je dat zo een twee drie kan veranderen, je kan natuurlijk het reply-adres veranderen maar ik weet niet of dat echt afdoende is.  Zowel de Return_Path als het From adres zijn netjes naar de SMTP server gegaan. Het klopt wel met mijn ervaringen dat als ik per abuis vanuit mijn huismail iets naar mijn werk stuur ik het antwoord ook weer op mijn huismail aantref.

Offline Eefje

  • Lid
    • http://www.bespaarenergie.com
Re: Thunderbird en hotmail sent items
« Reactie #16 Gepost op: 2012/11/25, 19:55:40 »
@Wout55: Bedankt voor al je research!

@vanadium: Tof dat het toch mogelijk is, maar graag zou ik dan ook horen hoe ik dit kan bewerkstelligen. Alvast bedankt!

Offline Eefje

  • Lid
    • http://www.bespaarenergie.com
Re: Thunderbird en hotmail sent items
« Reactie #17 Gepost op: 2015/05/19, 00:30:10 »
Dit topic is van drie jaar geleden en door mij toen destijds gestart, maar ik heb helaas nog steeds hetzelfde probleem.
Alle verzonden mails die ik verstuur vanuit Thunderbird, blijven op de hotmail-server online bewaard, ook al heb ik ze daarna weer verwijderd in Thunderbird en ook de prullenbak geleegd. Als ik dus een aantal maanden mijn hotmail-account niet online bekijk, staat de map "verzonden" daar overvol.

Ik heb in TB ook al in "kopieen & mappen" de optie "een kopie opslaan" uitgevinkt, probleem is dan dat er wel een kopie op de hotmail server wordt opgeslapen en niet in thunderbird. Terwijl ik het juist graag andersom wil. Enkel een kopie van de verzonden emails in thunderbird en niet op de server.
Wie weet hoe ik dit kan realiseren?

Re: Thunderbird en hotmail sent items
« Reactie #18 Gepost op: 2015/05/19, 00:37:43 »
Dit Topic is al 3 jaar oud, en niet meer van dienst. PB gestuurd naar de Topic Starter.
Op dit Topic gaat een slotje.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort