Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verivieeren ubuntu  (gelezen 1801 keer)

Offline Jordan

  • Lid
Verivieeren ubuntu
« Gepost op: 2020/12/28, 10:15:20 »
Goedemorgen.

Na een poos weggeweet te zijn hier van het forum wil ik toch weer eens met ubuntu werken, nu had ik een dual systeem maar die is er niet meer.
Ik wil dus ubuntu weer downloaden maar kan iemamdn mij uitleggen/ waar te lezen, hoe je de downloads verivieert ?
Ik heb wel het programma mget md5 sha maar die werkt/reageert niet meer.

Re: Verivieeren ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2020/12/28, 11:25:43 »
Weet niet of je hier wat aan hebt want neem aan dat je wilt verifiëren voordat je installeert.

Voer dit commando uit in de terminal om de SHA256 checksum te controleren:

echo "b45165ed3cd437b9ffad02a2aad22a4ddc69162470e2622982889ce5826f6e3d *ubuntu-20.04.1-desktop-amd64.iso" | shasum -a 256 --check

Je zou dan dit resultaat moeten krijgen:
ubuntu-20.04.1-desktop-amd64.iso: OK

Als je tenminste de 20/04 LTS versie kiest ;-)

Offline Jordan

  • Lid
Re: Verivieeren ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2020/12/28, 11:56:22 »
Het lijkt mij dat ik eerst ubuntu in live mode moet draaien dan controle in de terminal en dan na dat het een oke heeft gegeven installeren?
of kan het ook in een tooltje zoals mget md5sha?

Offline ajjp

  • Lid
Re: Verivieeren ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2020/12/28, 15:42:08 »
Citaat
Het lijkt mij dat ik eerst ubuntu in live mode moet draaien dan controle in de terminal en dan na dat het een oke heeft gegeven installeren?
Als Ubuntu live draait, dan is dat toch al -misschien niet voor de volle100 % van alle pakketten-  je controle? Installeren dan.

Re: Verivieeren ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2020/12/28, 16:35:01 »
Als je *ubuntu gaat installeren krijg je vooraf een controle check te zien.
Ook in live mode trouwens.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Verivieeren ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2020/12/28, 16:41:15 »
In Ubuntu creëer ik de md5 checksum steeds met een brandprogramma zoals k3b.
De code die ik dan krijg zet ik gewoon in google en kijk wat er tevoorschijn komt (Ubuntu.....). Zie ik niets verschijnen dan weet ik dat de download mislukt is.
Misschien zit hier een tooltje tussen om het via Windows te doen: https://technastic.com/check-md5-checksum-hash/
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline EvC

  • Lid
Re: Verivieeren ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2020/12/28, 16:43:58 »
Het eerste wat je überhaupt ziet is een lopende chechsum-verificatie. Als dat in orde is, is het aan jouw om eerst te proberen, of te starten voor een installatie.
Zo gaat het met Ubuntu 20.04 als je dat bedoelt.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Jordan

  • Lid
Re: Verivieeren ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2020/12/28, 17:23:39 »
Citaat
Het lijkt mij dat ik eerst ubuntu in live mode moet draaien dan controle in de terminal en dan na dat het een oke heeft gegeven installeren?
Als Ubuntu live draait, dan is dat toch al -misschien niet voor de volle100 % van alle pakketten-  je controle? Installeren dan.

Toen ik het live deeed kreeg ik wel een melding, ik zal eens een foto maken en hier plaatsen, maar het starte wel door naar ubuntu.
Ik wilde mijn download bestand zoeken om in te voeren in de terminal maar kan het niet vinden, staat in directory van windows, maar kan het niet vinden in Ubuntu.


Re: Verivieeren ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2020/12/29, 10:03:46 »
Goedemorgen,

Om downloads te verifieren gebruik ik het programmaatje: GTKhash, een zogenaamde: checksum calculator.
Hoe het werkt: je selecteert het iso bestand dat je hebt binnengehaald. Onder het kopje: Check kopieer je de verificatiecode meestal SHA256.
Daarna klik je op "hash" en als er zowel bij "check" als bij SHA256 een vinkje staat, is je download safe.

Ik weet niet of dit standaard verkrijgbaar is in het Ubuntu softwarecentrum edoch in synaptic pakketbeheer zou je het gegarandeerd moeten kunnen vinden.

Mocht gij er iets aan hebben, bij dezen graag gedaan.

ZB
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Jordan

  • Lid
Re: Verivieeren ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2020/12/29, 10:26:40 »
Als ik Ubuntu opstart in live mode dan wordt er na het scherm als buroblad boven in het scherm te staan:
[      0.00617]  do_IRQ: 1.55 No irq handler fot vector

Wat is dit /betekend dit ?
Of is dit gewoon oke

Offline Jordan

  • Lid
Re: Verivieeren ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2020/12/29, 10:34:07 »
Het valt mij ook op nadat ik de live mode heb gedraaid dat de pc klok een uur achterstaat d as n moet ik eerst naar BIOS om het te herstellen, iemand bekend hiermee ?

Re: Verivieeren ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2021/01/03, 12:07:43 »
Hier een oplossing:

Make Linux Use Local Time
Making Linux use local time the same way Windows does is probably the best option. Windows does have a registry setting that forces it to store the time as UTC, but it reportedly isn’t well supported and can cause problems with some third-party applications that always assume the hardware clock is in local time. It’s also incompatible with Windows’ own Internet time-syncing service.

The steps to make your Linux system use local time can vary from Linux distribution to Linux distribution. However, on any Linux distribution with systemd, you can use the timedatectl command to make this change. This will work on modern versions of Ubuntu, Fedora, Red Hat, Debian, Mint, and other Linux distributions that use systemd.

To make this change, first open a Terminal window on your Linux system. Run the following command to put the real time clock on the motherboard into local time. Linux will store the time in local time, just like Windows does.

timedatectl set-local-rtc 1 --adjust-system-clock

To check your current settings, run:

timedatectl

f you see “RTC in local TZ: yes”, Linux is set to use the local time zone instead of UTC.
The command warns you that this mode is not fully supported and can cause some problems when changing between time zones and with daylight savings time. However,
this mode is probably better supported than the UTC option in Windows. If you dual-boot with Windows, Windows will handle daylight savings time for you

To undo:

timedatectl set-local-rtc 0 --adjust-system-clock

Suc6!