Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 9.10 en geluid (fortissimo III 7.1)  (gelezen 798 keer)

Offline pacecal

  • Lid
Ubuntu 9.10 en geluid (fortissimo III 7.1)
« Gepost op: 2009/12/06, 17:07:09 »
Sinds twee dagen draai ik Ubuntu....mijn geluid is niet stabiel en kraakt hier en daar....het geluid is ook erg gevoelig en slaat soms vast.

Vanuit mijn geluidskaart (fortissimo III 7.1) gaat 1 kabel (mini jack) naar mijn 24" monitor...dezelfde constructie gaat ook op voor mijn windows pc, daar heb ik echter geen problemen.

Hoe kan ik mijn geluid optimaliseren?

Alvast bedankt voor de reacties....

Offline pacecal

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geluid (fortissimo III 7.1)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/07, 21:08:31 »
Overigens kan ik ook geen liedjes afspelen vanaf Amarok....ik heb wel geluid in XBMC....

Kan iemand me op weg helpen?

Offline pacecal

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geluid (fortissimo III 7.1)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/08, 12:15:54 »
Audio staat maar weer op interne luidsprekers..ook wel te doen...ziet er niet naar uit dat linux speciale drivers heeft voor mijn kaart....

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Ubuntu 9.10 en geluid (fortissimo III 7.1)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/08, 20:11:14 »
Audio staat maar weer op interne luidsprekers..ook wel te doen...ziet er niet naar uit dat linux speciale drivers heeft voor mijn kaart....
geen enkel apparaat werkt zonder drivers. Alleen willen losse geluidskaarten wel eens weigeren om gehoorzaam te zijn aan de universele drivers die in de Linux kern van Ubuntu zitten. Maar je geeft al aan dat je moederbord onboard geluid heeft, dus je hebt ook geen hardwareversnelling (een aparte kaart met geluidsverwerkende chip) nodig voor het geluid. De processor doet het werk even goed.

Over een aantal jaren zal het zelfde gebeuren op grafisch gebied, dus dat er een "domme" aansluiting op het moederbord komt voor het beeldscherm en dat de processor (tegen die tijd natuurlijk stukken krachtiger dan nu) de grafische berekeningen ook doet.