Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ervaringen met Start Trek Stage 9 project  (gelezen 12726 keer)

Ervaringen met Start Trek Stage 9 project
« Gepost op: 2018/05/07, 15:23:17 »
Hoi allemaal,
Kwam onlangs deze game tegen : Star Trek ng - Stage 9 op :https://stage-9.co.uk/ .Het is meer een uit de kluiten gegroeide hobby van een groep mensen die in deze "game" de hele Star Ship Enterprise inter-actief maken. Meer bedoeld om lekker rond te dwalen dus. Er is ook een versie voor Linux. Alleen, het lijkt er op dat je dus een heel stevige , up-to-date, pc moet hebben om het überhaupt aan de praat te krijgen. Helaas heb ik dat niet. Is bij mij allemaal wat oud. Desondanks werk ik prima met Xubuntu 16.04. Dus was ik benieuwd of er mede-Buntuers zijn die wat ervaring hebben met deze game op Linux( Xubuntu). En natuurlijk, of ze wellicht iets van een trick weten om het ook op "oudere" pc toch te kunnen laten spelen? Ook met het zomaar installeren van een rar-bestand heb ik nooit veel ervaring gehad. Hopelijk iemand die wat kan melden.
Groet,
Goese Duikertje

Offline rico70

  • Lid
Re: Ervaringen met Start Trek Stage 9 project
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/07, 16:01:36 »
Nee, geen ervaring mee.
Maar Star Trek NG en Voyager zijn mijn favorieten, vooral Jean Luc Picard :
Computer, tea, Earl Grey
 8-)

Re: Ervaringen met Start Trek Stage 9 project
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/09, 14:46:10 »
Geen garantie dat ik kan helpen. Wat zijn de specificaties van uw systeem?
Op de site staat dat het een kwestie is van de resolutie verlagen voor wat oudere hardware. Zal in Linux niet veel anders zijn lijkt mij.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Ervaringen met Start Trek Stage 9 project
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/10, 14:48:43 »
Hoi allemaal,
Het lijkt erop dat er maar weinig linux-players zijn die hier daadwerkelijk mee gewerkt hebben. Toch lijkt het me ook dat het een heel aardige "game"is. In mijn geval, ja ik weet het, : ik heb nog een dual setup met ene winxp en dus ook Xubuntu 16.04. Maar alles werkt prima en ik kan precies dat er mee doen dat ik nodig heb voor het dagelijks gebeuren. Ik heb maar eens de stoute schoenen aan gedaan en zo'n install exe bestand op de winxp losgelaten. De meest oude die volgens de site een 32 bits zou moeten zijn. Maar ja het is allemaal wat oud bij mij. Zo heb ik nog een oude videokaart Radeon HD 6450 die al stevig z'n best moet doen om nog mee te kunnen. En zal tzt met nieuwere Xubuntu versies het toch niet meer kunnen volhouden. Net als het Xorg. Tenzij ze dat nu inderdaad toch ook weer terug hebben gezet. Hoe dan ook, op winxp krijg ik direct de error dat dit geen 32bits exe zou zijn. Dan zal er ook wel meer niet up-to-date zijn. In Xubuntu weet ik het nog niet. Ben er wat huiverig voor om dus zo'n niet uit de standaard pakketbronnen voorkomend pakket te installeren. Mede omdat er juist op wordt gewezen dat je systeem stevig moet zijn. Daarom was ik benieuwd of er al anderen zijn die dat al wel en beter dan ik hebben gedaan. Hier nog een klein  algemee overzicht van wat ik heb.
Groet,
Goese Duikertje

Re: Ervaringen met Start Trek Stage 9 project
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/10, 15:11:44 »
Los van dat ik vandaag de dag geen XP meer zou draaien, veiligheid en dat soort dingen, is uw machine voor ubuntu alvast niet achterhaald. 2gb werkgeheugen is helemaal niet verkeerd al is het aan te bevelen dat te verdubbelen. Die grafische kaart (HD 6450) wordt zo ik kan zien nog gewoon verkocht. Er zijn 1gb en 2gb varianten verkrijgbaar zo ik heb gevonden. Het is geen gaming monster doch een gewoon goede kaart die in een lage resolutie dat STar Trek gebeuren gewoon zou moeten kunnen trekken....... of ik moet er heel erg naast zitten...

Wellicht eens een oproep doen aan forumleden die in het geheel bedreven zijn in gaming op Linux.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Ervaringen met Start Trek Stage 9 project
« Reactie #5 Gepost op: 2018/05/12, 11:41:16 »
Los van dat ik vandaag de dag geen XP meer zou draaien, veiligheid en dat soort dingen, is uw machine voor ubuntu alvast niet achterhaald. 2gb werkgeheugen is helemaal niet verkeerd al is het aan te bevelen dat te verdubbelen. Die grafische kaart (HD 6450) wordt zo ik kan zien nog gewoon verkocht. Er zijn 1gb en 2gb varianten verkrijgbaar zo ik heb gevonden. Het is geen gaming monster doch een gewoon goede kaart die in een lage resolutie dat STar Trek gebeuren gewoon zou moeten kunnen trekken....... of ik moet er heel erg naast zitten...

Wellicht eens een oproep doen aan forumleden die in het geheel bedreven zijn in gaming op Linux.

Een klein zijsprongetje, de videokaart ondersteund tot en met DX11, dus waarom die kaarten nog verkocht worden is mij niet helemaal duidelijk. Onder Linux hebben we daar niet veel mee te maken. Aan Windows XP heb je zo te lezen niet veel aan, het gebruikt steeds de geupdate versie van Unreal Engine 4 en dat werkt (zoals ik tenminste gelezen heb) vanaf Windows 7. Maar goed, onder Linux maakt dit ook niet veel uit

Ik heb hem zelf gedownload en het mapje uitgepakt.
Daarin staat weer een mapje enn als je dat mapje opent vind je een bestand genaamd Stage9Linux.sh. Wanneer je deze uitvoert in de terminal krijg je een welkomscherm en ook de 'settings' optie.  Het lijkt mij dat je daar dus alles kunt instellen zodat het op je machine kunt laten lopen.
Op mijn computer heb ik niks veranderd (maar goed 8 cores, 16 threads, 16gb werkgeheugen en een videokaart met 8gb) en het werkte. In jouw geval zou ik gewoon de settings lager zetten, en mocht je ergens nog geheugen voor een zacht prikkie op de kop kunnen tikken is het altijd de moeite waard.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Ervaringen met Start Trek Stage 9 project
« Reactie #6 Gepost op: 2018/05/12, 17:15:26 »
Los van dat ik vandaag de dag geen XP meer zou draaien, veiligheid en dat soort dingen, is uw machine voor ubuntu alvast niet achterhaald. 2gb werkgeheugen is helemaal niet verkeerd al is het aan te bevelen dat te verdubbelen. Die grafische kaart (HD 6450) wordt zo ik kan zien nog gewoon verkocht. Er zijn 1gb en 2gb varianten verkrijgbaar zo ik heb gevonden. Het is geen gaming monster doch een gewoon goede kaart die in een lage resolutie dat STar Trek gebeuren gewoon zou moeten kunnen trekken....... of ik moet er heel erg naast zitten...

Wellicht eens een oproep doen aan forumleden die in het geheel bedreven zijn in gaming op Linux.

Een klein zijsprongetje, de videokaart ondersteund tot en met DX11, dus waarom die kaarten nog verkocht worden is mij niet helemaal duidelijk. Onder Linux hebben we daar niet veel mee te maken. Aan Windows XP heb je zo te lezen niet veel aan, het gebruikt steeds de geupdate versie van Unreal Engine 4 en dat werkt (zoals ik tenminste gelezen heb) vanaf Windows 7. Maar goed, onder Linux maakt dit ook niet veel uit

Ik heb hem zelf gedownload en het mapje uitgepakt.
Daarin staat weer een mapje enn als je dat mapje opent vind je een bestand genaamd Stage9Linux.sh. Wanneer je deze uitvoert in de terminal krijg je een welkomscherm en ook de 'settings' optie.  Het lijkt mij dat je daar dus alles kunt instellen zodat het op je machine kunt laten lopen.
Op mijn computer heb ik niks veranderd (maar goed 8 cores, 16 threads, 16gb werkgeheugen en een videokaart met 8gb) en het werkte. In jouw geval zou ik gewoon de settings lager zetten, en mocht je ergens nog geheugen voor een zacht prikkie op de kop kunnen tikken is het altijd de moeite waard.

Geachte Theo.

Volgens mij is dit geen zijsprongetje. Eerder gewoon een gericht denken naar een oplossing ;)
« Laatst bewerkt op: 2018/05/12, 17:20:39 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Ervaringen met Start Trek Stage 9 project
« Reactie #7 Gepost op: 2018/05/12, 17:46:19 »

Geachte Theo.

Volgens mij is dit geen zijsprongetje. Eerder gewoon een gericht denken naar een oplossing ;)

Met het zijsprongetje bedoelde ik dat ik het vreemd vind dat de videokaart nog te koop is, aangezien je er onder Windows 10 (DX12) minder aan hebt (al gaat dit over linux).
Ik ben benieuwd of Goese Duikertje het werkende heeft gekregen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Ervaringen met Start Trek Stage 9 project
« Reactie #8 Gepost op: 2018/05/13, 14:59:25 »
~$ cd Bureaublad/LinuxNoEditor
:~/Bureaublad/LinuxNoEditor$ ls
Engine  Manifest_NonUFSFiles_Linux.txt  Stage9  Stage9.sh
~/Bureaublad/LinuxNoEditor$
/Bureaublad/LinuxNoEditor$ ./Stage9.sh
/home/mijnnaam/Bureaublad/LinuxNoEditor/Stage9/Binaries/Linux/Stage9: 1: /home/mijnnaam/Bureaublad/LinuxNoEditor/Stage9/Binaries/Linux/Stage9: Syntax error: word unexpected (expecting ")")


Hoi Allemaal,
Leuk dat er nu wat reacties bij komen. Ik ben hierdoor dan ook maar de stoute schoenen aan gaan doen om het eens in Xubuntu 16.04 te gaan proberen. Oh,oh..!  Heb hiervoor maar de oudste Linux versie 006 gepakt en als zip binnen gehaald. Uitgepakt en zo de folder “ LinuxNoEditor “ op mijn Bureaublad gezet. Met daarin o.a. de file Stage9.sh . Zover alles prettig. Maarrrrrrrr, ...was het maar zo eenvoudig, hé? Ben inmiddels al weer zeker 2 uur bezig geweest met het überhaupt aan de praat te krijgen en dat is nóg altijd niet gelukt ! Op een gegeven moment wíl je doorzetten en het toch laten lukken. Helaas. Ik heb op internet tal van instructies gezien die op één of andere wijze trachten uit te leggen hoe je een .sh file installeert maar geen van allen zijn voor mij duidelijk. Ook heb ik op de file geklikt “Stage9” in de map Linux dat zegt dát het een uitvoerbaar bestand is maar, helaas. Doet niets.

Ook als ik eindelijk weer eens geleerd heb om überhaupt eens via de terminal het “juist pad “ in te voeren om maar bij die Stage9.sh file te komen, én geleerd heb om het eerst toe te staan om uitvoerbaar te zijn. ( Ondanks dat het via eigenschappen al zo is) , blijkt ná het invoeren van : ./ Stage9.sh dat er iets van een error is dat iets te maken moet hebben met word en ((. Geen idee wat dat nou weer is. Er is veel aan te merken op windows en de exe-bestanden, maar simpel 2x klik en klaaarrrrrrr!

Hoe dan ook, mij lukt het niet. Hoop dat jullie me nog wat meer duidelijkheid kunnen bieden.
Groet,
Goese Duikertje

Re: Ervaringen met Start Trek Stage 9 project
« Reactie #9 Gepost op: 2018/05/13, 15:23:41 »
Ondanks mijn voorkeur voor Linux als os voor dagelijks werk, ben ik ook niet vies van een .exe bestand (mits op zeker betrouwbaar) dubbelklik en klaar. Ik heb mijn dualboot immers ook voor gaming en dat enkele programma waar geen linux versie van is. Als je het echt graag wilt spelen, is het wellicht aan te bevelen om ergens een windows 7/8/10 installatie op te duikelen (wel goed beveiligen) en het daarop te installeren. Dat is voor sommigen op dit forum wel vloeken in de kerk maar als je toch een dual boot wil, kies dan tenminste wel een windows die ondersteund is.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/13, 15:25:47 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Ervaringen met Start Trek Stage 9 project
« Reactie #10 Gepost op: 2018/05/19, 10:32:07 »
~$ cd Bureaublad/LinuxNoEditor
:~/Bureaublad/LinuxNoEditor$ ls
Engine  Manifest_NonUFSFiles_Linux.txt  Stage9  Stage9.sh
~/Bureaublad/LinuxNoEditor$
/Bureaublad/LinuxNoEditor$ ./Stage9.sh
/home/mijnnaam/Bureaublad/LinuxNoEditor/Stage9/Binaries/Linux/Stage9: 1: /home/mijnnaam/Bureaublad/LinuxNoEditor/Stage9/Binaries/Linux/Stage9: Syntax error: word unexpected (expecting ")")


Hoi Allemaal,
Leuk dat er nu wat reacties bij komen. Ik ben hierdoor dan ook maar de stoute schoenen aan gaan doen om het eens in Xubuntu 16.04 te gaan proberen. Oh,oh..!  Heb hiervoor maar de oudste Linux versie 006 gepakt en als zip binnen gehaald. Uitgepakt en zo de folder “ LinuxNoEditor “ op mijn Bureaublad gezet. Met daarin o.a. de file Stage9.sh . Zover alles prettig. Maarrrrrrrr, ...was het maar zo eenvoudig, hé? Ben inmiddels al weer zeker 2 uur bezig geweest met het überhaupt aan de praat te krijgen en dat is nóg altijd niet gelukt ! Op een gegeven moment wíl je doorzetten en het toch laten lukken. Helaas. Ik heb op internet tal van instructies gezien die op één of andere wijze trachten uit te leggen hoe je een .sh file installeert maar geen van allen zijn voor mij duidelijk. Ook heb ik op de file geklikt “Stage9” in de map Linux dat zegt dát het een uitvoerbaar bestand is maar, helaas. Doet niets.

Ook als ik eindelijk weer eens geleerd heb om überhaupt eens via de terminal het “juist pad “ in te voeren om maar bij die Stage9.sh file te komen, én geleerd heb om het eerst toe te staan om uitvoerbaar te zijn. ( Ondanks dat het via eigenschappen al zo is) , blijkt ná het invoeren van : ./ Stage9.sh dat er iets van een error is dat iets te maken moet hebben met word en ((. Geen idee wat dat nou weer is. Er is veel aan te merken op windows en de exe-bestanden, maar simpel 2x klik en klaaarrrrrrr!

Hoe dan ook, mij lukt het niet. Hoop dat jullie me nog wat meer duidelijkheid kunnen bieden.
Groet,
Goese Duikertje

Ik heb gewoon de normale (ik wist niet eens dat er een oudere versie bestond) gedownload en gewoon uitgepakt in een folder op mijn home directory. Dus niks verplaatst ofzo. Eigenlijk zoals je het vroeger ook onder DOS zou doen. Daarna naar het mapje gegaan waar de .sh stond en geopend met de terminal en ./stage9.sh ingetoetst en het werkte. Zelf laat ik de directory structuur het liefst zoals het is omdat je nooit weet of het van invloed kan zijn.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint