Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Planet Ubuntu NL meer gebruiken, en meertalig of niet?  (gelezen 1522 keer)

Planet Ubuntu NL meer gebruiken, en meertalig of niet?
« Gepost op: 2010/07/21, 14:45:59 »
Ik wil dit topic gebruiken voor twee doeleinden: mensen oproepen om vooral van Planet Ubuntu NL gebruik te maken, en tegelijkertijd een discussie starten over de vraag of we enkel Nederlands willen op de planet, of ook Engels.

Als je een gemeenschap wilt zijn is het belangrijk om een centrale plek te hebben waar je de laatste nieuwtjes vandaan kunt halen en een plek die mensen kunnen gebruiken als ze de _hele_ gemeenschap willen bereiken. Het forum is daar niet de meest geschikte plek voor, aangezien niet iedereen er komt en het bovendien veel meer op discussies (topics) in subfora gericht is, dan op nieuwsberichten en blogposten. Een planet is naar mijn mening daar wel heel geschikt voor. Planet Ubuntu wordt bijvoorbeeld heel effectief gebruikt om een groot deel van de internationale gemeenschap te bereiken en in te lichten over evenementen, zoals de UbuntuDeveloperWeek.

Op dit moment voelt Planet Ubuntu NL niet heel actief en Nederlands aan. Ik zou iedereen willen vragen om er meer gebruik van te maken en er vooral vaker op te kijken. Natuurlijk moet er dan wel interessant materiaal op staan, dus er zou dan ook vaker geblogt moeten worden. Misschien dat er meer mensen zijn met een weblog die er graag op willen. Sebastian gaat daarover, dus dan zou je contact met hem moeten opnemen.

Voor veel mensen zou het nut van Planet Ubuntu NL een stuk toenemen wanneer er vaker berichten in het Nederlands zouden verschijnen. Dat is nog vaak niet zo. Ik zou willen vragen: is mijn wens om Planet Ubuntu NL als een centrale plek van Ubuntu NL te zien verenigbaar met het toestaan van Engelstalige berichten, of zouden we moeten verplichten dat alles op Planet Ubuntu NL in het Nederlands moet?

Zelf denk ik dat het niet per se nodig is om Engels te verbieden, het kan er ook voor zorgen dat de lezers van Planet Ubuntu NL dan lezen over zaken waar ze anders nooit mee in aanraking gekomen zouden zijn. Echter, het gehalte Nederlandstalige berichten moet wel omhoog. Het is tenslotte wel Planet Ubuntu NL.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Re: Planet Ubuntu NL meer gebruiken, en meertalig of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/21, 15:57:47 »
In het verleden was het nogal lastig om je blog bij Planet Ubuntu NL aangemeld te krijgen. Ik heb wel eens een poging gewaagd, maar daar toen niks over gehoord. Als het geheel nu anders loopt wil ik het wel weer eens wagen.

Re: Planet Ubuntu NL meer gebruiken, en meertalig of niet?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/21, 16:02:27 »
In het verleden was het nogal lastig om je blog bij Planet Ubuntu NL aangemeld te krijgen. Ik heb wel eens een poging gewaagd, maar daar toen niks over gehoord. Als het geheel nu anders loopt wil ik het wel weer eens wagen.
Goed punt, we zouden het proces ook wel kunnen vergemakkelijken.
Ik weet dat de blogs op Planet Ubuntu worden bijgehouden in een Bazaar branch op lp:~planet-ubuntu/config/main en dat iedere 'Ubuntu Member' zijn blog daar in kan zetten.
Zoiets zal wel niet de beste manier zijn voor Ubuntu NL aangezien wij geen gesloten en gecontroleerde groep mensen (Ubuntu Members) hebben en het niet voor iedereen makkelijk is om met Bazaar een tekstbestand bij te werken.

Echter, een opgaveformulier in je account en een manier om daar ook zelf je gegevens (feed en hackergotchi) aan te passen zou het probleem al ondervangen.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Re: Planet Ubuntu NL meer gebruiken, en meertalig of niet?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/21, 16:33:11 »
Er wordt eigenlijk alleen engels geblogt op Planet Ubuntu-NL.
Voorwaarden moet er denk ik wel komen, want men wil neem ik aan geen blog over bijvoorbeeld auto's.
Dus steunpunten blogs toevoegen is denk ik een goed begin.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Planet Ubuntu NL meer gebruiken, en meertalig of niet?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/21, 17:36:40 »
Vergeet niet dat Planet Ubuntu zelf internationaal is. Planet Ubuntu-NL is van een LoCo team dat Ubuntu en bijbehorende informatie onderandere moet beschikbaar maken in het Nederlands. Daarom zou het inderdaad netter zijn mochten alle blogposts op Planet Ubuntu-NL in het Nederlands zijn ( dat blogposts op de planets van LoCo's in de taal van de regio zouden moeten zijn staat volgens mij ook op de pagina over planets op de internationale Ubuntu wiki ).

Sense Hofstede, hoe "synchroniseer" jij eigenlijk je blogposts met Planet Ubuntu-NL als ik vragen mag? Zou het niet mogelijk zijn om van jouw blogposts Nederlandstalige en Engelstalige versies te kunnen maken en te zorgen dat de Nederlandstalige posts gesynchroniseerd worden met Planet Ubuntu-NL en de Engelstalige met de internationele Planet Ubuntu? Zou dat mogelijk zijn denk je, en zou dit niet te veel werk zijn voor je? En als je dit werkend zou krijgen zouden we dit aan iedereen die op Planet Ubuntu-NL post kunnen vertellen en laten doen.

Re: Planet Ubuntu NL meer gebruiken, en meertalig of niet?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/21, 21:05:46 »
[...]

Sense Hofstede, hoe "synchroniseer" jij eigenlijk je blogposts met Planet Ubuntu-NL als ik vragen mag? Zou het niet mogelijk zijn om van jouw blogposts Nederlandstalige en Engelstalige versies te kunnen maken en te zorgen dat de Nederlandstalige posts gesynchroniseerd worden met Planet Ubuntu-NL en de Engelstalige met de internationele Planet Ubuntu? Zou dat mogelijk zijn denk je, en zou dit niet te veel werk zijn voor je? En als je dit werkend zou krijgen zouden we dit aan iedereen die op Planet Ubuntu-NL post kunnen vertellen en laten doen.
Dat is mogelijk, maar vertalingen kosten natuurlijk wel extra tijd.
Wel heb ik gevraagd om alleen nog maar blogberichten van de categorie 'Planet Ubuntu NL' te halen, en die categorie probeer ik zoveel mogelijk in het Nederlands te houden. Maar daarover wacht ik nog op antwoord.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Planet Ubuntu NL meer gebruiken, en meertalig of niet?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/21, 21:10:37 »
Misschien zouden leden van Planet Ubuntu-NL wel geholpen kunnen worden met het vertalen van hun Engelstalige berichten in Nederlandstalige berichten door een speciaal klein team. Zo zouden we iets kunnen afspreken.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Planet Ubuntu NL meer gebruiken, en meertalig of niet?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/21, 22:22:52 »
misschien even te zijde van het lopend verhaal, het zou fijn zijn dat het ook in het Nederland vertaald/is, deze site liet ik altijd links liggen om te lezen, terwijl er waarschijnlijk ??? goede informatie op staat, om gelezen te worden.

Re: Planet Ubuntu NL meer gebruiken, en meertalig of niet?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/21, 23:43:59 »
Het is Ubuntu-NL, dus meertalig zou ik niet doen.
Maar meer gebruiken ben ik zeker voor! :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Planet Ubuntu NL meer gebruiken, en meertalig of niet?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/22, 11:55:38 »
misschien even te zijde van het lopend verhaal, het zou fijn zijn dat het ook in het Nederland vertaald/is, deze site liet ik altijd links liggen om te lezen, terwijl er waarschijnlijk ??? goede informatie op staat, om gelezen te worden.

Hier juist hetzelfde. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.