Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bluetooth vraag  (gelezen 616 keer)

Bluetooth vraag
« Gepost op: 2019/03/19, 10:46:06 »
Heb sinds kort de beschikking over een slimme telefoon en wil daar wat muziek opzetten via Bluetooth.
Mij al wel een beetje ingelezen over hoe dat zou moeten maar mis nog de ervaring.
Het beginnen met 'prutsen' levert in ieder geval niks op behalve foutmeldingen ondanks een goede koppeling van computer en telefoon: ze zien elkaar.
Nu staat er op mijn Xubuntu 18.04 systeem de Bluetooth Adapter en de Bluetooth Manager geïnstalleerd en die werken (denk ik) goed.
Heb ik nog meer nodig voor een vlekkeloze overdracht?
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

swake

  • Gast
Re: Bluetooth vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/19, 11:06:30 »
Lees hier meer .
https://computertotaal.nl/artikelen/overige-elektronica/bluetooth-gebruiken-met-ubuntu-20894/?API_COOKIE_REDIRECTED=True


http://www.gsmhelpdesk.nl/helpdesk/112/bluetooth-bestanden-verzenden-van-computer-naar-gsm
Citaat
Op voorhand willen wij u waarschuwen voor een aantal dingen: Een mobiele telefoon kan lang niet met alle bestanden overweg. Stuurt u een foto naar uw toestel, gebruik dan bij voorkeur bestandenformaten als .jpg, .gif, .bmp of .png. Wilt u MP3 of muziek bestanden naar uw toestel sturen, controleer dan eerst of uw toestel met die bestandformaten overweg kan. Daarnaast kunnen sommige mobiele telefoons, en dan met name Samsung toestellen, én toestellen die voorzien zijn van specifieke provider / netwerk software, problemen geven bij het ontvangen van bestanden.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/19, 11:10:30 door swake »

Re: Bluetooth vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/19, 12:55:02 »
Dank je wel :)
Het artikel van computertotaal had ik al gelezen en voegt niks toe aan wat ik nog niet wist ;)
Er wordt in het artikel gesproken over een pincode en die genereert mijn toestel ook, maar er wordt verder niet om gevraagd.
Een MP3 verzenden van pc naar telefoon werkt wel maar halverwege wordt het afgebroken met foutmelding maar zonder duidelijke redenen.
Ik had al het vage vermoeden: bluetooth is heel vaak doffe ellende en ben het daarom maar gelijk anders gaan doen.
Wel erg omslachtig maar werkt feilloos: een paar MP3 albums naar G-drive ge-upload en via de telefoon weer gedownload.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Bluetooth vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/19, 13:43:40 »
Als je een telefoon met android hebt, dan kan je airdroid proberen. Dat gaat over de wifi en is veeeel sneller dan bluetooth.

Groet,

Steven

Offline peer

  • Lid
Re: Bluetooth vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/19, 14:25:50 »
ik verstuur nooit bestanden via bluetooth van mijn pc naar android. Ik gebruik bluetooth wel om geluid af te spelen.
Van pc naar stereo- installatie: dit werkt goed
Van smartphone naar oortjes voor navigatie op de motor: werkt ook goed.


Als ik bestanden wil versturen van pc naar smarthone dan doe ik dat op twee manieren
1. met een SSH_server op de smartphone en filezilla op de pc. Dit werkt heel erg fijn als je vaste IP-adressen gebruikt. Server starten op de smartphone en in Filezilla even de juiste telefoon (ik heb meerdere telefoons ingesteld) kiezen en het gaat erg gemakkelijk
2. ik doe het ook wel eens via dropbox maar dit gebruik ik voornamelijk voor APK-bestanden die ik op meerdere telefoons wil installeren.

Re: Bluetooth vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2019/03/19, 15:14:31 »
Als je een telefoon met android hebt, dan kan je airdroid proberen. Dat gaat over de wifi en is veeeel sneller dan bluetooth.

Groet,

Steven

Mee eens.  Airdroid werkt makkelijk en snel.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bluetooth vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2019/03/19, 16:06:09 »
KDEConnect of, voor gnome shell, gsconnect, is een volledig vrij en open source alternatief voor airdroid. Het scheelde niet veel, of GSconnect kwam standaard mee met Ubuntu 18.10. Dit geeft vertrouwen in de kwaliteit van deze software.

Zelf verkies ik echter zonder meer de USB kabel.

Re: Bluetooth vraag
« Reactie #7 Gepost op: 2019/03/19, 19:00:07 »
Bedankt voor jullie bijdragen, kan ik goed mee verder.  :)
Zojuist een USB-C kabel besteld, lijkt mij voor nu de eenvoudigste en snelste methode.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen