Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST: Ubuntu 804 USB printer benaderen vanaf Windows XP  (gelezen 2451 keer)

OPGELOST: Ubuntu 804 USB printer benaderen vanaf Windows XP
« Gepost op: 2009/06/11, 11:04:48 »
Hoi,

Ik heb een probleem:

Ik probeer uit alle macht om een USB printer te benaderen vanaf een WindowsXP laptop.

Dit is de situatie:
Een desktop PC met Ubuntu 8.04. Hieraan hangt een LEXMARK e232 laserprinter via een USB aansluiting. Werk perfect vanaf UBUNTU.
De driver die ik gebruik is: Generic PCL 6/PCL XL Printer - CUPS+Gutenprint v5.0.2 Simplified. Kan met deze PC ook gewoon internetten en alles.
Ook als ik de laptop ping vanuit UBUNTU dan krijg ik netjes een melding dat deze de laptop ziet en alles oke is.

Als ik nu mijn laptop met Windows XP aansluit op mijn netwerkje dan kan de laptop met Windows XP de printer niet vinden, laat staan dat ik kan afdrukken. Ik kan met deze laptop gewoon internetten enzovoort. IK kan via een ping ook de UBUNTU PC Bereiken en krijg een antwoord terug, dus dit is het probleem niet.

Ik heb geprobeerd e.e.a. in Samba te regelen maar dat lukt niet.

Weet iemand wat ik in samba moet invullen of heeft iemand een letterlijk voorbeeld!

Wie weet raad!!

Alvast ebdankt voor de reacties.

Greetz,
Eric
« Laatst bewerkt op: 2009/06/11, 16:49:46 door Krommenek1 »

Re: Ubuntu 804 USB printer benaderen vanaf Windows XP
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/11, 11:33:19 »
in Ubuntu de printer instellen als gedeelde printer

op je windows de computer de drivers installeren en bij locatie het ip-nummer van je Ubuntu computer ingeven.
je kan dan wel alleen printen als je Ubuntu computer aanstaat

Hoi

Alvast bedankt voor de snelle reactie:)

In de policies staat dat de printer gedeeld is op mijn UBUNTU pc, dus dat is goed neem ik aan.

Heb de driver geinstalleerd. BTW: Ik kan wel printen naar deze printer als ik de desktop opstart met windows XP. (De DESKTOP is multi boot dus).

Alleen als ik op de laptop ' een printer toevoegen' klik en daarna op netwerkprinter zoeken vindt deze niks.
Dan blijven er nog opties over om te zoeken, maar wat vul je waar in? Het IP adres werkt niet!!

Hopleijk hebben jullie nog hints.

Greetz

« Laatst bewerkt op: 2009/06/11, 11:41:05 door Krommenek1 »

OPGELOST Re: Ubuntu 804 USB printer benaderen vanaf Windows XP
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/11, 16:48:32 »
Probleem na lang zoeken opgelost.

Je moet eerst SAMBA-comon opnieuw installeren.
Dan bij in SAMBA Gedeelde bron bewerken alle gebruikers aanvinken in het bovenste vak.
Dus NIET de optie iedereen toestaan gebruiken!!

Hierna werkte alles bij mij!

greetz

Re: OPGELOST Re: Ubuntu 804 USB printer benaderen vanaf Windows XP
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/22, 13:43:46 »
Probleem na lang zoeken opgelost.

Je moet eerst SAMBA-comon opnieuw installeren.
Dan bij in SAMBA Gedeelde bron bewerken alle gebruikers aanvinken in het bovenste vak.
Dus NIET de optie iedereen toestaan gebruiken!!

Hierna werkte alles bij mij!

greetz

Dit is mijn probleem nu ook maar waar kan ik samba vinden en instellen na installatie van samba
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

Re: OPGELOST: Ubuntu 804 USB printer benaderen vanaf Windows XP
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/22, 18:08:13 »
Hoi,

Zag nu pas dat er een reaktie was, sorry!

Maar je kunt SAMBA terug vinden via: SYSTEEM - Beheer. Heir staat SAMBA tussen.
Dan moet je i.p.v. iedereen toestaan alle gebruikers appart aan vinken. Dat bracht bij mij de oplossing.

Groet,
Eric

Re: OPGELOST Re: Ubuntu 804 USB printer benaderen vanaf Windows XP
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/20, 16:04:45 »
Probleem na lang zoeken opgelost.

Je moet eerst SAMBA-comon opnieuw installeren.
Dan bij in SAMBA Gedeelde bron bewerken alle gebruikers aanvinken in het bovenste vak.
Dus NIET de optie iedereen toestaan gebruiken!!

Hierna werkte alles bij mij!

greetz

Daarna de printer zoeken via de wndows verkenner. door \\192.168.x.x (of een ip uit uw netwerk te typen).