Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee  (gelezen 4029 keer)

Offline soppel

  • Lid
De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Gepost op: 2013/06/03, 16:44:46 »
We lezen het nogal eens, je trekt de halve kde, of gnome omgeving mee wanneer je bv XFCE gebruikt.
Maar wat is de grens? Hoe herken je die?

2 voorbeeldjes: enige tijd geleden werd Nautilus bv afgeraden in XFCE te gebruiken omdat die teveel gnome bestanddelen meetrekt.
Daarentegen wordt bv EOG ( eye of Gnome) wel weer aangeraden te gebruiken als alternatief voor Ristretto.

Er zit dus verschil in wanneer je het wel en wanneer juist niet moet doen.
Vandaar dus mijn vragen waar de grens zit en wat zijn de consequenties wanneer je je vergist?  ( of gewoon even lekker eigenwijs bent :-*)
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline jan11000

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/03, 17:06:28 »
Nautilus veroorzaakte storing dacht ik en niet teveel pakketten.
Je kan gewoon alles installeren, maakt niks uit.
Ik werk met  xubuntu en installeer gewoon alles, gnome kde, dus gewoon wat goed werkt, voor de rest merk ik niks.

Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/03, 17:18:17 »
Persoonlijk gebruik ik meestal "synaptic" om software binnen te halen, men krijgt dan ook de melding welke extra pakketten er meekomen, op die manier weet je wat je binnen haalt.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline soppel

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/03, 18:00:01 »
Yep synaptic gebruik ik ook meestal, en inderdaad dan staat er een lijstje onder wat er mee geïnstalleerd wordt, maar over het algemeen zeggen die termen (mij) weinig.

@jan110000
Je hebt gelijk, nautilus is misschien niet het beste voorbeeld.
Durfde K3B niet te noemen, want dan krijg ik hordes aanhangers over me heen =D



Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/03, 19:35:28 »
Er is natuurlijk ook een persoonlijke afweging.
Bij (te) veel lib's zou (in theorie) het systeem vertraagd kunnen worden.
In de praktijk nooit iets van kunnen merken, misschien dat het te meten is .......

Ook is je hardeschijf sneller vol.
Gezien de grootte en prijzen van de HD's ook niet echt een probleem.

Het systeem zou ook instabieler kunnen worden.
Dat klopt, maar één vastloper in de twee jaar is ook niet iets (voor mij) om wakker van te liggen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/03, 19:36:38 »
Nautilus veroorzaakte storing dacht ik en niet teveel pakketten.

Ik moet het echt in elk van deze topics herhalen he? Start Nautilus in Xubuntu nu eens met nautilus --no-desktop, dan heb je geen enkel probleem meer. Of installeer gnome-tweak-tool en zet "Have file manager handle the desktop op" op Uit, dan kun je Nautilus ook zonder parameter starten.

@Ron: Hangt ook van de specificaties van je PC af. Op een 10 jaar oude PC is er meer *kans* om vertraging door al die libs te merken dan op een computer van nu :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/03, 19:58:50 »
Je moet natuurlijk helemaal zelf weten of je het wel of niet doet. Het werkt en het kan gewoon, dus er is op zich niets mis mee. Je moet alleen wel rekening houden met consequenties waar je misschien niet vooraf over hebt gedacht.

Gnome en KDE hebben (hadden?) beiden hun eigen geluidsserver, dus het instellen van het geluidsvolume kan verwarrend worden. In Gnome heb je dan een normaal volume, maar in de KDE mediaspeler die je gebruikt is het te hard of zacht. En dan moet je dus niet in de instellingen van Gnome prutsen, maar in die van KDE. En als het instellingenprogramma niet meegekomen is dan kan dat dus niet direct. En installeer je dat instellingenprogramma handmatig, dan komt er nog meer KDE spul mee...

Verder delen veel programma's allerlei bibliotheken en hulpprogramma's. Die worden dan 1 keer geladen en voor veel programma's tegelijk gebruikt. Helaas gebruiken programma's die voor Gnome gemaakt zijn vaak andere hulpprogramma's dan die van KDE. Gebruik je dus een mix van desktopomgevingen, dan worden er meer van die programma's geladen wat tot een hoger geheugengebruik leidt.

Tot slot moet je ook nog rekening houden met de pakketbeheerder. Die zit op zich heel slim in elkaar, want die neemt vaak andere handige pakketten mee die door een programma gebruikt kunnen worden. Denk aan een tag-editor voor een muziekspeler of ondersteuning voor meer bestandsformaten voor een grafisch programma. In de meeste gevallen is dit heel handig en bespaart het een hoop zoekwerk.
Lees je niet wat er nog meer meekomt als je een programma installeert dan kan het voorkomen dat je bij het installeren van een pakket om SMART-waarden van je harde schijf uit te lezen ook een hele mailserver mee geïnstalleerd wordt.

Je moet dus zelf je gezonde verstand gebruiken en goed lezen wat er nog meer meekomt als je een pakket installeert. Installeer je 1 programma en wil het systeem 250 andere pakketten installeren, dan is dat het juiste moment om op het "annuleren"-knopje te drukken :)

Andersom geldt het ook voor het verwijderen van pakketten. Wil je 1 pakket verwijderen en hij stelt voor om nog 300 andere pakketten te verwijderen dan is dat vaak niet de bedoeling, tenzij je een heel kaal systeem wil hebben ;)

Offline soppel

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/03, 20:55:54 »
Kan dus concluderen dat de soep niet zo heet gedronken wordt als opgediend.

Wel jammer dat er niet een duidelijkere grens is.
250 extra pakketten is duidelijk teveel. Maar dat is 100 ook en beide zijn figuurlijke aantallen.
Ik begrijp goed dat het uitmaakt wat voor pakketten, maar om aan een beginnende linux gebruiker uit te leggen waar hij/zij van af moet blijven, blijft dus lastig.

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je ergens een xubuntu installeert en wijst op het softwarecentre dat de nieuwe gebruiker allerlei programma's gaat proberen. 't Is immers gratis ( en leuk).



Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline cabra

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/03, 21:17:53 »
Kan dus concluderen dat de soep niet zo heet gedronken wordt als opgediend.

Wel jammer dat er niet een duidelijkere grens is.
250 extra pakketten is duidelijk teveel. Maar dat is 100 ook en beide zijn figuurlijke aantallen.
Ik begrijp goed dat het uitmaakt wat voor pakketten, maar om aan een beginnende linux gebruiker uit te leggen waar hij/zij van af moet blijven, blijft dus lastig.

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je ergens een xubuntu installeert en wijst op het softwarecentre dat de nieuwe gebruiker allerlei programma's gaat proberen. 't Is immers gratis ( en leuk).

ik ben ook nog een beginnende linux-gebruiker en vind het ook leuk om van alles te proberen =D
ik installeer wel alles met synaptic,ik schrijf steeds op wat ik installeer en wat er allemaal bij komt,
zo kan ik makkelijk na verwijdering van een bepaald progje de extra pakketten ook verwijderen
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/03, 21:22:54 »
Vooral het soort pakket is belangrijk. Grote aantallen zijn minder belangrijk maar zijn wel een aardige indicator.

Hier word ik dus niet vrolijk van:
johan@desktop:~$ sudo apt-get --no-install-recommends install k3b
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
The following extra packages will be installed:
  docbook-xsl k3b-data kate-data katepart kde-runtime kde-runtime-data kdelibs-bin kdelibs5-data kdelibs5-plugins kdoctools libattica0.3 libclucene0ldbl libdlrestrictions1 libk3b6 libkatepartinterfaces4
  libkcddb4 libkcmutils4 libkde3support4 libkdeclarative5 libkdecore5 libkdesu5 libkdeui5 libkdewebkit5 libkdnssd4 libkemoticons4 libkfile4 libkhtml5 libkidletime4 libkio5 libkjsapi4 libkjsembed4
  libkmediaplayer4 libknewstuff3-4 libknotifyconfig4 libkntlm4 libkparts4 libkpty4 libkrosscore4 libktexteditor4 libnepomuk4 libnepomukdatamanagement4 libnepomukquery4a libnepomuksync4 libnepomukutils4
  libntrack-qt4-1 libntrack0 libphonon4 libplasma3 libpolkit-qt-1-1 libqca2 libqt4-qt3support libsolid4 libsoprano4 libstreamanalyzer0 libstreams0 libthreadweaver4 libvirtodbc0 ntrack-module-libnl-0
  oxygen-icon-theme phonon phonon-backend-gstreamer plasma-scriptengine-javascript shared-desktop-ontologies soprano-daemon virtuoso-opensource-6.1-common
Suggested packages:
  docbook-xsl-doc-html docbook-xsl-doc-pdf docbook-xsl-doc-text docbook-xsl-doc libsaxon-java libxalan2-java libxslthl-java docbook-xsl-saxon fop xalan dbtoepub k3b-extrathemes normalize-audio movixmaker-2
  libk3b6-extracodecs djvulibre-bin finger hspell libqca2-plugin-cyrus-sasl libqca2-plugin-gnupg libqca2-plugin-ossl phonon-backend-vlc phonon-backend-xine phonon-backend-mplayer
Recommended packages:
  virtuoso-minimal kubuntu-debug-installer
The following NEW packages will be installed
  docbook-xsl k3b k3b-data kate-data katepart kde-runtime kde-runtime-data kdelibs-bin kdelibs5-data kdelibs5-plugins kdoctools libattica0.3 libclucene0ldbl libdlrestrictions1 libk3b6
  libkatepartinterfaces4 libkcddb4 libkcmutils4 libkde3support4 libkdeclarative5 libkdecore5 libkdesu5 libkdeui5 libkdewebkit5 libkdnssd4 libkemoticons4 libkfile4 libkhtml5 libkidletime4 libkio5 libkjsapi4
  libkjsembed4 libkmediaplayer4 libknewstuff3-4 libknotifyconfig4 libkntlm4 libkparts4 libkpty4 libkrosscore4 libktexteditor4 libnepomuk4 libnepomukdatamanagement4 libnepomukquery4a libnepomuksync4
  libnepomukutils4 libntrack-qt4-1 libntrack0 libphonon4 libplasma3 libpolkit-qt-1-1 libqca2 libqt4-qt3support libsolid4 libsoprano4 libstreamanalyzer0 libstreams0 libthreadweaver4 libvirtodbc0
  ntrack-module-libnl-0 oxygen-icon-theme phonon phonon-backend-gstreamer plasma-scriptengine-javascript shared-desktop-ontologies soprano-daemon virtuoso-opensource-6.1-common
0 upgraded, 66 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 47,7 MB of archives.
After this operation, 148 MB of additional disk space will be used.
Do you want to continue [Y/n]? n
Abort.

Zelfs de meest kale installatie van K3B wil een belachelijke hoeveelheid andere pakketten meenemen, nee dank je.

Maar er zijn ook programma's die een stuk of 20 Python-pakketjes (of was het Perl?) meenemen. Dat is dan weer geen probleem, want die draaien niet continu mee, nemen geen 100 MB schijfruimte in (eerder 2 MB) en zijn verder niet tot last.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/03, 22:02:22 »
Hier word ik dus niet vrolijk van:
Hoezo niet? Je vorige reactie #7 was duidelijk: er kunnen functies onduidelijk zijn als je desktopomgevingen mixt. Maar als bepaalde software voorwaardelijk is om weetjijwatikwil te kunnen doen met mijn computer wordt ik daar best vrolijk van.
After this operation, 148 MB of additional disk space will be used
Schijf van 500GB ofwel afgerond 0,03% op 128GB SSD 0,12%.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/03, 22:10:51 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Tom

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/03, 22:08:28 »
Ik doe het b.v zo in Xubuntu ,natuurlijk in het begin is het wat zoeken ,maar toch

Totem sleurt deze hier onderstaande pakketten mee:
libgnomekbd8
libgnomekbd-common
gnome-desktop3-data
libgnome-desktop-3-2
libwacom-common
libwacom2
hwdata
python-zeitgeist
libdee-1.0-4

Voor dat ik dus Totem Installeer (op uitvoeren klik) vink ik die bovenstaande pakketten eerst uit.
Hij installeert wel libzeitgeist-1.0-1 die kunt u niet verwijderen anders verwijderd u ook de totem-plugins en dat is tenslotte niet de bedoeling.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #12 Gepost op: 2013/06/03, 22:19:23 »
Hier word ik dus niet vrolijk van:
Hoezo niet? Je vorige reactie #7 was duidelijk: er kunnen functies onduidelijk zijn als je desktopomgevingen mixt. Maar als bepaalde software voorwaardelijk is om weetjijwatikwil te kunnen doen met mijn computer wordt ik daar best vrolijk van.
After this operation, 148 MB of additional disk space will be used
Schijf van 500GB ofwel afgerond 0,03% op 128GB SSD 0,12%.
Het is niet alleen de schijfruimte, ik heb geen behoefte aan een (extra) indexeringsserver (nepomuk, strigi, soprano, lucene, enz.) en phonon die op de achtergrond mee blijven draaien.

Verder is er voor K3B een prima alternatief dat ook goed werkt en standaard al in Ubuntu zit.

Offline HarzG

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #13 Gepost op: 2013/06/03, 22:37:50 »
... voor de afweging "wil ik dat wel/niet".
Al jaren werk in met een Xfce-desktop, maar er zijn programma's uit de KDE/Qt-wereld die ik niet wil missen.
1. Ik wil een begrijpelijk programma wat correct een cd/dvd kan branden & geen "onbruikbare" verrassingen oplevert en dat is voor mij niet brasero maar k3b.
2. Ik wil een simpel programma wat kleurplaatjes kan maken en bewerken en dat is kolourpaint. Alle andere programma's zijn voor mij onbegrijpelijk/ingewikkeld zoals Gimp of te "beta"(versie 0.punt.nogwat)/beperkt zoals Gpaint.
3. Ik wil een fotobeheerder die qua functionaliteit tegen de grote Photoshop aanzit zonder dat ik "alles" moet hebben en "alles" moet betalen zoals bij Adobe - dus kies ik voor digiKam. Bij digiKam ben ik een "ik mis dit of dat" nog niet tegengekomen, maar goed - ik ben een eenvoudige fotograaf/bewerker.
Dus ja, ik installeer telkens een grote lading aan KDE/Qt-bibliotheken in mijn Xubuntu/Gtk-omgeving en heb daar geen probleem mee.
4. Helaas, helaas zijn er diensten(indexering) die ik eigenlijk niet erbij wil hebben, maar er zijn onderlinge afhankelijkheden die ik niet kan doorgronden. Als ik deze diensten zou willen verwijderen, gaat het gewenste programma er ook van de pc af. Dus laat dan maar staan ...
5. Ik doe nooit iets met Abiword en Gnumeric en verwijder die telkens na elke schone installatie van Xubuntu/Xfce. Ik wil liever de uitgebreide functies van LibreOffice hebben. Geen probleem.
6. Zeitgeist (ook indexering) heb ik enige tijd geleden verwijderd en nooit een nadeel daarvan ondervonden.

... maar uiteraard, je krijgt er ook telkens een dijk aan upgrades voor alle (sub)programma's mee ...

... en even voor de verhoudingen:
Als iemand wine nodig heeft voor de installatie van programma's die eigenlijk alleen onder Windows werken, dan komt er een sloot van ca. 500MB aan nodige hulpapplicaties mee om dat werkend te krijgen.
Dat heb ik voor mijn werk nodig en accepteer deze vereiste ruimte op mijn HD.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/03, 23:07:15 »
Verder is er voor K3B een prima alternatief dat ook goed werkt en standaard al in Ubuntu zit.
K3B heb ik al vaker langs zien komen? Sorry, die topics heb ik niet gevolgd.

Voor een beperkt systeem kan het relevant zijn. Wellicht ben ik iets te veel van mijn persoonlijke situatie uitgegaan en, niet om op te scheppen maar, mijn i7 met 8GB staat meest van de tijd weinig te doen. Zal ik een extra achtergrondproces of beetje meer geheugen merken? Verwachte eigenlijk van niet.

Het "leuke" is dat als je software installeert via het Ubuntu softwarecentrum (zoals je mag verwachten de meeste Ubuntu gebruikers doen) er geen melding is over het installeren van extra pakketten? Wellicht heb ik de halve xxx-omgeving al geïnstalleerd. :| Ik durf K3B in Ubuntu softwarecentrum nu niet meer aan te klikken om te zien of er extra pakketten worden geïnstalleerd maar ik was ook niet op zoek naar een ander brandprogramma. Zo te zien geeft ook de extra informatie knop hierover geen enkele waarschuwing? Dat zou het probleem kunnen oplossen, als "eenvoudige" gebruiker begrijp ik de namen van al die extra pakketten niet altijd.

Een nadeel wat ik kan bedenken is dat bij het verwijderen van pakketten het niet zo eenvoudig is om (handmatig) alle extra pakketten te wissen die hierdoor worden mee geïnstalleerd. Maar wie zit daar op voorhand mee? Is dit nu wel of niet een (op te lossen) bug in de manier waarop Ubuntu softwarepakketten aanbied? Is er een bugmelding over op Launchpad?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline h2o

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #15 Gepost op: 2013/06/03, 23:18:22 »
@Johan: Ik heb op mijn productielaptops XFCE4 en Openbox draaien die ook zo weinig mogelijk KDE spullen gebruiken. Af en toe moet ik wel eens een CD branden en dan heb ik K3B nodig. Echter niet voor lang.
Dan komt de kracht van de terminal in beeld.... scriptjes;

Hier twee scriptjes die K3b installeren en de-installeren:
Citaat
#!/bin/sh
sudo aptitude install k3b k3b-i18n libk3b6-extracodecs dvd+rw-tools

en
Citaat
#!/bin/sh
df -h && sudo aptitude remove --purge k3b k3b-i18n libk3b6-extracodecs dvd+rw-tools && df -h

Met obmenu het menu van Openbox aanpassen en draaien. K3B staat er alleen op op het moment dat ik het nodig heb.
Dergelijk scriptjes heb ik ook voor Wine.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline HarzG

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #16 Gepost op: 2013/06/03, 23:24:36 »
Als je een programma via het Ubuntu Softwarecentre of Synaptic verwijderd wat tijdens de installatie veel andere pakketten meesleurde, kan je achteraf in de terminal uitvoeren:
sudo apt-get autoremoveen je ziet dan bijv.
Citaat
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
Heb je deze boodschap gezien dan ben je klaar - komen er veel meldingen "A, B, C kan ook weg", dan kan je deze "wezen" ook laten verwijderen die blijkbaar niet nodig zijn om andere programma's te ondersteunen.

@h2o
Het telkens installeren en weer verwijderen, lijkt mij een complicatie die gezien de huidige HD-ruimte/-grootte niet nodig is. Maar dat moet iedereen zelf afwegen. De tijd die het kost om bijv. wine te installeren en weer te verwijderen, ga ik aan andere dingen besteden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Tom

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #17 Gepost op: 2013/06/03, 23:24:42 »
@h2o Maar krijg je dan geen fregmentatie met dat telkens erop en eraf ?
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline cabra

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #18 Gepost op: 2013/06/03, 23:29:54 »
zoals in m'n vorige post schrijf ik alles op wat ik installeer,zodat ik het ook kan de-installeren
nu heb ik ff 'sudo apt-get autoremove' gedaan en toch 44 pakketten kunnen verwijderen ???
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #19 Gepost op: 2013/06/03, 23:34:28 »
Ik ben ook geen tegenstander van alle KDE pakketten. Ik heb bijv. SMplayer in gebruik omdat ik dat een fijne mediaspeler vind. Die trekt ook wel wat KDE spul mee, maar daar kan ik mee leven.

Op de laptop (single core Turion, 1 GB geheugen, trage harde schijf) draai ik Lubuntu, en dan maakt iedere MB uit. Een indexeringsservice die ik niet gebruik maar die wel continu de harde schijf laat ratelen en de accu leegslurpt hoef ik echt niet.

En het makkelijk verwijderen van extra pakketten die niet meer nodig zijn nadat je een programma verwijderd hebt: hiervoor gebruik je apt-get autoremove[/tt.

Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #20 Gepost op: 2013/06/04, 00:26:15 »
Gnome en KDE hebben (hadden?) beiden hun eigen geluidsserver, dus het instellen van het geluidsvolume kan verwarrend worden. In Gnome heb je dan een normaal volume, maar in de KDE mediaspeler die je gebruikt is het te hard of zacht. En dan moet je dus niet in de instellingen van Gnome prutsen, maar in die van KDE.

Dat is wel erg 2006. Ja, KDE heeft Phonon als geluidsserver maar Phonon gebruikt, als je zelf niet gaat rommelen, GStreamer als backend. Precies hetzelfde backend als GNOME gebruikt. Volume wordt dus keurig geregeld met het volumebeheer van GNOME tegenwoordig.

Offline h2o

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #21 Gepost op: 2013/06/04, 07:30:27 »
@h2o Maar krijg je dan geen fragmentatie met dat telkens erop en eraf ?
Nee, daar merk ik niets van.
@HarzG, dat kan wel wezen, maar (we gaan off-topic) dan kun je ook Windows gaan draaien.  Linux gebruik ik omdat het snel en compact is. Wat niet nodig is houd ik eruit of er hooguit tijdelijk op.
Juist dat compacte en schaalbare is de kracht van Linux,en die moet je benutten. Door die goed in te zetten ben je heel productief bezig.
Bovendien, het is al eerder geschreven, waarom allerlei services op de achtergrond draaien als je die niet gebruikt?
Als je een primair Gnome of XFCE (of andersom een KDE4) systeem draai, zet die pakketten goed in. Leentjebuur kan, maar het is wel geleend. Het mooiste zou zijn dat KDE en Gnome dezelfde libraries gaan ontwikkelen, met dan hun eigen systeem erom heen. Dan draai je geen onnodige processen met de grotere kans dat er iets gaat crashen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline jabuca

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #22 Gepost op: 2013/06/04, 07:35:41 »
In het verleden (Ubuntu 7.02?)  na het opstarten van de pc, dan wilde je een programma opstarten bijvoorbeeld het internet, dan kwam het keuzescherm; wilt u dit doen met Gnome of KDE! Dat was toch een mooie tijd, alles zat er al op, en een keuze aan overvloed. Altijd te weinig programma,s en nooit te veel. Je deed er wel veel kennis mee op.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/04, 07:53:16 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline soppel

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #23 Gepost op: 2013/06/04, 09:21:17 »
Grappig hoe deze draad zich ontwikkeld. Toen ik 'm startte was ik bang ( of eigenlijk hoopte ik) dat ik ergens een beginners-les van Linux gemist had en dat er wel degelijk een vuistregel was die ik al lang had moeten kennen ^-^
E.e.a. blijkt dus niet zo eenvoudig.  >:(
Opmerkingen uit deze draad die voor mij absoluut gelden, is de opmerking van HarzG:" je haalt wel veel updates binnen". Inderdaad dáár zit ik niet op te wachten ( trage verbinding met datalimiet)
En absoluut wat H2O schrijft het systeem compact houden. Niet dat ik heel oude computers heb maar alle onnodige ballast ben ik liever kwijt. Ik erger me altijd al aan standaard meegeïnstalleerde spelletjes zoals patience etc. Ik hoef geen spelletjes.  ( Of zoals vroeger onder windows: koop een printer stop de bijgeleverde cd in je pc en je kreeg allerhande niet gewenste programma's)
Om elke bestandje na te trekken zoals Tom doet, heb ik geen zin in en geen tijd voor. Ik heb een computer en vind dat die het moeilijke, saaie werk voor mij moet doen.
Testcees heeft absoluut een punt: waarom niet gewoon een melding dat je delen van een andere werkomgeving gaat installeren en op de hoogte bent van de risico's? Wilt u doorgaan JA/NEE
Of om met Firefox te spreken: this might void your warranty, I'll be carefull I promise =D

Dus... om de vraag ingewikkelder te maken gaan we door naar de volgende ronde:
Doordat ik K3b genoemd had, lijkt de discussie zich nu meer te richten op gnome-kde.
KDE programma's kan ik nog wel redelijk eenvoudig scheiden.
Maar hoe zit het met Gnome programma's binnenhalen in Xubuntu ( en andere xfce's)
Dan hebben we het over twee DE's die redelijk dicht tegen elkaar staan.





Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline h2o

  • Lid
Re: De kreet "je trekt de halve xxx-omgeving" mee
« Reactie #24 Gepost op: 2013/06/04, 10:14:29 »
@Soppel: Om te beginnen ben ik een 'blokkendoos' persoon. Ik installeer een kaal systeem en zet er dan alleen op wat nodig is. Meestal begin ik met Openbox en dan een kale XFCE4.
Als je Gnome programma's installeer, zoals eog of gedit of zelfs alleen shiki-colors als je dat thema wil gebruiken, installeer je alleen wat losse Gnome zaken. Niet een hele of halve desktop.
Ik weet niet hoe het met Ubuntu zit, maar bij Debian (wat ik gebruik) maak ik standaard eerst een bestandje /etc/apt/apt.conf aan en schakel de Install-Recommends en Install-Suggest uit.
Hier de inhoud ven dat bestandje:
Citaat
APT::Install-Recommends "0";
APT::Install-Suggest "0";
APT::Install-Cache 67108864;
APT::Install-Release "wheezy";
Daarmee voorkom je een heleboel 'ellende' als je per se je systeem kaal en zakelijk wil houden. Zonder dit bestandje krijg je bij Debian inderdaad een halve of driekwart Gnome desktop geïnstalleerd.

He enigste wat ik installeer is:
Citaat
aptitude install menu xterm mc sudo xorg iceweasel-l10n-nl localepurge synaptic gdebi apt-xapian-index apt-show-versions aumix-gtk tango-icon-theme gnome-icon-theme shiki-colors xfce4-screenshooter xfce4-power-manager thunar thunar-volman gamin leafpad roxterm file-roller preload gmrun xfce4 xfce4-places-plugin xfce4-datetime-plugin xfce4-screenshooter-plugin shiki-colors-xfwm-theme openbox obmenu obconf lxappearance lxpanel tint2 roxfiler xcompmgr nitrogen gkrellm gkrellm-wireless xscreensaver

De kale XFCE4 en Openbox, en lightdm in in te loggen bij het opstarten van het systeem.

En wat de rest betreft, dat hangt ervan af wat ik nodig heb. Doordat ik dat apt.conf bestandje heb blijft alles wat wordt mee-geïnstalleerd tot een minimum beperkt.

Wil je een Gnome desktop zonder patience:
Citaat
aptitude install gnome-disk-utility gnome-menus gnome-panel-data gnome-power-manager gnome-session gnome-shell gnome-shell-extensions gnome-control-center gnome-system-tools gnome-themes-standard gnome-tweak-tool nautilus nautilus-open-terminal

« Laatst bewerkt op: 2013/06/04, 10:36:56 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex