Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker  (gelezen 8140 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Gepost op: 2012/05/12, 21:49:41 »
In Ubuntu kun je de toetscombinatie Ctrl+Alt+Backspace als gebruikersvoorkeur activeren. Maar je kunt 't ook systeembreed instellen (bijvoorbeeld om geklooi door onkundige gebruikers te voorkomen), en wel als volgt:
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu#TOC-Schakel-de-toetscombinatie-CTRL-ALT-BACKSPACE-in

Geschreven voor Xubuntu, maar vermoedelijk bruikbaar in alle *buntu's.  :)
« Laatst bewerkt op: 2012/05/13, 13:14:12 door Pjotr »

Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/12, 23:55:56 »
Heb geprobeerd die combinatie te maken met Kubuntu als volgt: kdesudo kate /etc/default/keyboard maar dat is een no show. Dus die tip gaat helaas niet met Kubuntu. (Of ik moest iets verkeerd hebben gedaan)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/13, 00:07:56 »
Heb geprobeerd die combinatie te maken met Kubuntu als volgt: kdesudo kate /etc/default/keyboard maar dat is een no show. Dus die tip gaat helaas niet met Kubuntu. (Of ik moest iets verkeerd hebben gedaan)

Dat kun je op Kubuntu instellen via Systeeminstellingen --> Invoerapparaten --> Toetsenbord --> tabblad Geavanceerd --> Toetsencombinatie om de X-server te beëindigen en dan een vinkje zetten bij CTRL-ALT-Backspace  ;)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/13, 10:24:32 »
Goede tip weer Pjotr

Ik heb het op mijn htpc (ubuntu 11.10 met Unity) zelden nodig maar heel af en toe loopt xbmc vast en dan is dit een uitkomst.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/13, 12:43:36 »
Heb je handleiding gereduceerd tot één regel (de bekende one-liner):
sudo sed -i 's/XKBOPTIONS=""/XKBOPTIONS="terminate:ctrl_alt_bksp"/g' /etc/default/keyboard

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/13, 12:53:28 »
Heb je handleiding gereduceerd tot één regel (de bekende one-liner):
sudo sed -i 's/XKBOPTIONS=""/XKBOPTIONS="terminate:ctrl_alt_bksp"/g' /etc/default/keyboard
Nog makkelijker!  :)

Maar misschien iets te "ondoorzichtig" voor beginners, dus ik laat het op mijn webstek maar zoals het nu is...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/13, 13:06:57 »
Heb je handleiding gereduceerd tot één regel (de bekende one-liner):
sudo sed -i 's/XKBOPTIONS=""/XKBOPTIONS="terminate:ctrl_alt_bksp"/g' /etc/default/keyboard
Nog makkelijker!  :)

Maar misschien iets te "ondoorzichtig" voor beginners, dus ik laat het op mijn webstek maar zoals het nu is...
Ja, ik snap dat een beginner helemaal snapt waar hij bezig als hij met een tekstverwerker in /etc/default/keyboard zit te prutsen.  :)

Ter zake:
de optie lijkt NIET te werken in 12.04/Unity. Wat WEL werkt:

- super + toetsenbord + enter
- knop Opties
- optie: 'Toetsencombinatie om de X-server af te breken'
- vinkje aanzetten


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/13, 13:11:31 »
Ja, ik snap dat een beginner helemaal snapt waar hij bezig als hij met een tekstverwerker in /etc/default/keyboard zit te prutsen.  :)
Daar ga ik niet over in discussie, dat is aan mij.  ;)

Citaat
Ter zake:
de optie lijkt NIET te werken in 12.04/Unity.
Ik zal het nog eens uitproberen in Unity. Wel raar, want je zou verwachten dat zo'n ingreep onder de motorkap, in alle Ubuntuversies werkt...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/13, 13:34:45 »
Ik zal het nog eens uitproberen in Unity. Wel raar, want je zou verwachten dat zo'n ingreep onder de motorkap, in alle Ubuntuversies werkt...
Je kunt natuurlijk niet zo maar aannemen dat dat zo is. Altijd testen, dus, of anders er bij zetten dat het waarschijnlijk werkt maar niet getest is. "Assumption is the mother of all fuckups" zeggen wij altijd in programmeerland. ;)

Het zou kunnen dat de door mij voorgestelde optie (dus gewoon via een schermpje en simpelweg een vinkje omzetten, makkelijker kan niet), alleen werkt in unity-3d, dus dat het een compiz-instelling is. Als dat zo is, werkt het niet in unity-2d. Als iemand zich geroepen voelt voor een test, dan horen we het wel.

EDIT. Ah, zie nu via de post van Vistaus dat het in Kubuntu ook gemakkelijk kan via de GUI.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/13, 13:40:55 door markba »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/13, 14:01:34 »
gewoon via een schermpje en simpelweg een vinkje omzetten, makkelijker kan niet
...
EDIT. Ah, zie nu via de post van Vistaus dat het in Kubuntu ook gemakkelijk kan via de GUI.
Maar het onderwerp is juist om dit systeembreed te doen. Dat per gebruiker in het scherm toetsenbordvoorkeuren wisten we toch allang :P.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/13, 15:02:38 »
Je kunt natuurlijk niet zo maar aannemen dat dat zo is. Altijd testen, dus, of anders er bij zetten dat het waarschijnlijk werkt maar niet getest is. "Assumption is the mother of all fuckups" zeggen wij altijd in programmeerland. ;)
Hmmm.... Dat is een terechte opmerking. Ik heb in het beginbericht daarom het woordje "vermoedelijk" toegevoegd.

Ondertussen ga ik deze ingreep ook even uitproberen in wat meer werkomgevingen, want het verbaast me wel.

Overigens, zoals Rachid al aangaf: het draadje gaat over een systeembrede aanpak. Want voor deze ingreep verkies ik een systeembrede aanpak boven een gebruikersvoorkeur.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/13, 15:50:40 »
Nou, even uitgeprobeerd in een kersvers geïnstalleerde "schone" Ubuntu 12.04: werkt wel degelijk! Zowel in Unity als in Unity 2D.  =D

--- Toevoeging 1: zojuist vastgesteld: in Unity / Unity 2D werkt het, bizar genoeg, alleen na een automatische aanmelding. Na afmelden en weer aanmelden, werkt het ineens niet. Ra ra politiepet.

--- Toevoeging 2: in Lubuntu (LXDE dus) werkt het perfect. Onder alle omstandigheden, net als in Xubuntu (Xfce).
« Laatst bewerkt op: 2012/05/13, 17:05:36 door Pjotr »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/13, 21:39:45 »
--- Toevoeging 1: zojuist vastgesteld: in Unity / Unity 2D werkt het, bizar genoeg, alleen na een automatische aanmelding. Na afmelden en weer aanmelden, werkt het ineens niet. Ra ra politiepet.
Ah, vandaar. Automatische aanmelding heb ik niet, dus dat is de reden waarom het niet met Unity (3d/2d) werkt.

Overigens, zoals Rachid al aangaf: het draadje gaat over een systeembrede aanpak. Want voor deze ingreep verkies ik een systeembrede aanpak boven een gebruikersvoorkeur.
OK, dan snap ik het. Maar om nu een gebruiker met systeeminstellingen via sudo en zo te laten rommelen terwijl je dat ook met een standaard schermpje kan doen, zelfs als dat systeembreed is (dus over alle gebruikers heen), dat praktische nut ontgaat me een beetje eerlijk gezegd

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/13, 21:51:52 »
Maar om nu een gebruiker met systeeminstellingen via sudo en zo te laten rommelen terwijl je dat ook met een standaard schermpje kan doen, zelfs als dat systeembreed is (dus over alle gebruikers heen), dat praktische nut ontgaat me een beetje eerlijk gezegd
Gemak en tijdbesparing voor de "oorspronkelijke" systeembeheerder, zeker als het een computer betreft die in een ander huis staat.

Je weet dan wat je kunt aanraden wanneer men een grafische vastloper heeft. Ctrl-Alt-Backspace werkt dan altijd, sowieso.

Enfin, over het nut ga ik niet verder discussiëren. Het is slechts een tip; doe ermee wat je wil.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/13, 21:54:50 door Pjotr »

Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/13, 22:46:31 »
Ik heb die van Markba uitgevoerd op een Oneiric, gnome fall-back, met een notebook Dell huppeldepup, zonder nummerklavier.
Het werkt, maar het is wel de DELETE-toets en niet de backspace ...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/13, 23:17:26 »
--- Toevoeging 1: zojuist vastgesteld: in Unity / Unity 2D werkt het, bizar genoeg, alleen na een automatische aanmelding. Na afmelden en weer aanmelden, werkt het ineens niet. Ra ra politiepet.
Blijkbaar, volgens onderstaande link, dien je nog een optstarttoepassing te definieren. Dat kan dan bovenstaand gedrag (engiszins) verklaren.
http://www.pc-freak.net/blog/how-to-enable-ctrlaltbackspace-in-ubuntu-11-10-oneiric-ocelot-linux/
Heb het niet getest, want het wordt wel erg veel werk zo.

Tip. Blijkbaar is er een nieuwe, nogal absurde toetsenbord-combo die de X-server kan resetten:
Alt (de rechter!) - PrintScreen - K

https://wiki.ubuntu.com/XorgCtrlAltBackspace

Helemaal *niets* meer in te stellen, makkelijker kan niet. Getest en werkend onder Unity-3d.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/13, 23:25:30 door markba »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/14, 08:39:40 »
Alt-Printscreen-k is helemaal niet nieuw, het is onderdeel van de veel oudere "magic sysrq key" combinatie.
Zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_SysRq_key

Maar eigenlijk zijn beide manieren een veel te grove manier om je onwillige computer weer op gang te krijgen.
Het forceert alle applicaties om abrupt te sluiten, zonder dat ze tijd hebben om dingen op te slaan of op te ruimen.
De laatste keer dat ik zulke maatregelen heb moeten nemen is meer dan een half jaar geleden denk ik.

Bijna altijd volstaat het wel om via control-alt-F1 op de terminal te komen en dan via "killall programmanaam" de lastpak nog enigszins normaal te sluiten zonder dat andere programma's er last van hebben. Daarna weer terug via control-alt-F7 en verder werken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/14, 08:57:12 »
Het is in elk geval een goed idee van de Ubuntu ontwikkelaars om enkel een meer "absurde" toetsencombinatie te configureren hiervoor. Er is een te groot risico dat je Ctrl+Alt+Backspace accidenteel indrukt.

Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/14, 09:15:05 »
Het is in elk geval een goed idee van de Ubuntu ontwikkelaars om enkel een meer "absurde" toetsencombinatie te configureren hiervoor. Er is een te groot risico dat je Ctrl+Alt+Backspace accidenteel indrukt.

Dat klopt en heb ik zelf wel ervaren 1,5 jaar terug :-[

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #19 Gepost op: 2012/05/14, 10:36:49 »
Er is een te groot risico dat je Ctrl+Alt+Backspace accidenteel indrukt.
Mwah. Mijn ervaring: in bijna zes jaar voltijds Linuxgebruik, heb ik die toetscombinatie nog nimmer per ongeluk gebruikt. Alleen maar bewust, wanneer ik dat dus ook wilde.

Valt nogal mee dus met dat risico, lijkt me. Vooral ook omdat het een "drietoetser" is.  :)

Terzijde: Linux en haar toepassingen zijn werkelijk vergeven van de sneltoetscombinaties. Een ware wildgroei. Waaronder veel "tweetoetsers".

En vooral enkele van die tweetoetsers kunnen irritant vaak per ongeluk worden opgeroepen, is althans mijn ervaring. Daar zou m.i. het beste eens flink het mes in gezet kunnen worden. Maar ja, dat vergt een mentaliteitsverandering bij de ontwikkelaars, die ik nog niet zo snel zie gebeuren. De meesten zijn "sneltoetsofielen".
« Laatst bewerkt op: 2012/05/14, 10:38:54 door Pjotr »

Re: Tip: Ctrl+Alt+Backspace "hard" instellen voor elke gebruiker
« Reactie #20 Gepost op: 2012/05/14, 10:49:02 »
 Als je veel moet programmeren dan heb je natuurlijk geen zin om helemaal met je muis naar knopje B te moeten om een quotatie in te voegen, dan naar knopje B om het op te slaan, enz. Met sneltoetsen gaat dat het snelst dus IMHO is het logisch dat ontwikkelaars "sneltoetsofielen" zijn :)