Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux is geen windows  (gelezen 14469 keer)

Shaffox

  • Gast
Linux is geen windows
« Gepost op: 2007/02/14, 19:14:01 »
Ik heb de voorbije 2 dagen een geweldig artikel vertaald, ik vermeld het hier, omdat het in de toekomst ook heel handig is voor de beginners om te lezen.

https://wiki.ubuntu.com/NlLinuxIsGeenWindows

Geef jullie reactie maar (typfouten/slechte constructies zou ik ook graag horen, zodat ik het kan verbeteren)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Linux is geen windows
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/14, 19:19:47 »
Hé, waar is de Nl in de titel ... ;)
Onderwerp hoort ook meer thuis in de categorie Etalage. ff verplaatst.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Shaffox

  • Gast
Linux is geen windows
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/14, 19:24:29 »
Ja, ik dacht dat ik het veranderd had, maar toen bleek het dus toch niet :s ..

Offline jopy

  • Lid
Linux is geen windows
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/14, 19:43:22 »
Het ziet er heel goed uit, ik kende het oude artikel al wel in het engels.

De originele sites was volgens mij opgedeeld.

Ik denk niet dat dat met een wiki kan, maar het wordt zo wel een hele lap tekst om te lezen.

Ik heb het snel doorgelezen en de voor mij opvallende dingen hier neer gezet.

#1
"een van het grootste open-source succes verhaal"
Éen van de grootste open-source succes verhalen.

#2
"geërgerde"
'gehekelde' past volgens mij beter in deze context.'

"Behoorlijk juist"
kan beter vervangen worden door 'Dat is juist'

"veel zaken dat niet veranderen"
dat = die

3b
"Dit is behoorlijk goed:"
Dat klinkt wel vreemd, misschien vervangen door iets als: "Dit is handig:"

#6
"Eigenlijk .. nee."
Ik denk dat hier beter past: "Eigenlijk... niet"

"Dit kan als een excuus lijken: MS Word heeft tenslotte al de vriendelijke menu’s, en het heeft toolbaar iconen en het heeft shortcut keys... Beste van de wereld zeker? Vriendelijk én efficiënt.

Hoewel, dit moet in perspectief gebracht worden: Eerst en vooral, de praktische zaken: Het hebben van menu’s en toolbars en shortcuts enz. betekent heel veel code, en Linux ontwikkelaars worden niet betaald voor hun tijd. "

Volgens mij is het artikel onertussen aardig verouderd, de tekstverwerkers die genoemd worden zijn vi en emacs.
Er zijn ondertussen ook een Openoffice pakket en heel hele serie grafische tekstverwerkers bijgekomen.
Ik weet niet of je dat erbij moet zetten.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Linux is geen windows
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/15, 01:34:39 »
Citaat van: bartek
Hé, waar is de Nl in de titel ... ;)
Onderwerp hoort ook meer thuis in de categorie Etalage. ff verplaatst.
https://wiki.ubuntu.com/NlLinuxIsGeenWindows heb ik aangemaakt, maar ik weet niet hoe ik die oude pagina kan verwijderen... is dat wel mogelijk?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Linux is geen windows
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/19, 12:45:26 »
Ik zou ook geërgerde gebruiken i.p.v. gehekelde :D

Maar is normaal dat we het hier oneens zijn,
ergeren is (volgens mij) Vlaams-Nederlands terwijl hekelen duidelijk Nederlands-Nederlands is :)

een Nederlander zou zeggen: Ik hekel je ...
Een Vlaming zou zeggen: Ik erger mij aan uw ...

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Linux is geen windows
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/19, 13:06:53 »
Volgens mij is het een hekel hebben aan iemand/iets.
Hekelen als werkwoord is eerder 'parodiëren'

Offline SWAT

  • Administrator
Linux is geen windows
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/19, 13:32:48 »
Citaat van: profoX
https://wiki.ubuntu.com/NlLinuxIsGeenWindows heb ik aangemaakt, maar ik weet niet hoe ik die oude pagina kan verwijderen... is dat wel mogelijk?
Uhm, normaliter kan je een wiki-pagina gewoon 'moven' en zodoende kan je ook een naam aanpassen. Ik weet niet of jij iets kan verwijderen (denk het niet).

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Linux is geen windows
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/19, 14:25:02 »
Okeej, wat mij onmiddellijk opvalt:
Je titels beginnen allemaal met een hoofdletter buiten "Probleem #4: ontworpen voor de ontwerpers". Je laat elke keer een hoofdletter na het dubbel punt volgen, maar niet bij punt 4 en bij Subprobleem #5a: 'onbekend is onbemind' en bij Probleem #5b: inefficiënt is bekend
De meeste mensen zouden het niet zien, maar ik hou van consistentie.

Citaat van: zappa
Volgens mij is het een hekel hebben aan iemand/iets.
Hekelen als werkwoord is eerder 'parodiëren'
Volgens het Van Dale woordenboek:

Citaat
he·ke·len (ov.ww.)
    1 scherp veroordelen => geselen
    2 (vlas, haar enz.) over de hekel halen
Dus het is inderdaad meer parodiëren ...
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Linux is geen windows
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/19, 16:43:46 »
Citaat van: SWAT
Citaat van: profoX
https://wiki.ubuntu.com/NlLinuxIsGeenWindows heb ik aangemaakt, maar ik weet niet hoe ik die oude pagina kan verwijderen... is dat wel mogelijk?
Uhm, normaliter kan je een wiki-pagina gewoon 'moven' en zodoende kan je ook een naam aanpassen. Ik weet niet of jij iets kan verwijderen (denk het niet).
Toch wel :) ik had de "Meer acties" dropdown box nog niet goed bekeken :P het is nu terug in orde... Pagina bevindt zich nu op https://wiki.ubuntu.com/NlLinuxIsGeenWindows
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Dave

  • Lid
Linux is geen windows
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/19, 17:45:28 »
LinuxIsGeenWindows
This page does not exist yet.

?

Offline eendje

  • Lid
Linux is geen windows
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/19, 19:38:52 »
Citaat van: Dave
LinuxIsGeenWindows
This page does not exist yet.

?
Link werkt prima hier.

@shaffox

Cool dat je het vertaalt hebt! Ik had altijd al graag gezien dat het vertaald werd, maar zelf nooit de tijd gehad. Toppie! :)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Linux is geen windows
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/19, 20:10:31 »
Citaat van: eendje
@shaffox

Cool dat je het vertaalt hebt! Ik had altijd al graag gezien dat het vertaald werd, maar zelf nooit de tijd gehad. Toppie! :)
Inderdaad, en wat een enorme lap tekst .......
ik denk dat velen hier blij mee zijn,
bedankt Shaffox
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Linux is geen windows
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/19, 20:28:02 »
Citaat van: Dave
LinuxIsGeenWindows
This page does not exist yet.

?
is verplaatst naar NlLinuxIsGeenWindows... link is aangepast
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Dave

  • Lid
Linux is geen windows
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/19, 22:40:50 »
oke nu werkt het
ik zat er net tussen in zeker.

Offline eendje

  • Lid
Linux is geen windows
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/19, 23:23:29 »
'k HEb ook ff een link gemaakt van de Nldocu pagina naar die Linux!=WIndows pagina (voor de goede orde)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Linux is geen windows
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/19, 23:54:59 »
Ik ben de eerste pagina beginnen lezen, maar ik ben nog maar zelden een dergelijk schabouwelijk Nederlands tegengekomen. Bijna elke zin bevat fouten. Vooral het geslacht van de zelfstandige naamwoorden is bijzonder slordig gebruikt. Ook met de meervouds- en enkelvoudsvormen wordt bijzonder slordig omgesprongen. Geef mij maar de Engelse tekst, of laat de tekst eerst door iemand nalezen wiens moedertaal Nederlands is, vooraleer de tekst naar een wiki gaat.

vrij vaak hebben overenthousiaste Linux gebruikers verteld dat ze dit te mogen verwachten (Linuxgebruikers in één woord)

De specifieke redenen waarom mensen Linux gebruiken is heel gevarieerd, maar het slaat allemaal op 1 ding: ze hopen dat Linux beter zal zijn dan Windows. (maar ze slaan allemaal op één ding - redenen is meervoud, dus ze slaan)

maar elke Windows gebruiker die Linux probeert, doet het op deze manier omdat ze hopen iets beter te krijgen dan ze al hebben. (omdat hij hoopt iets beter te krijgen dan hij al heeft - elke Windowsgebruiker (in één woord trouwens) is enkelvoud dus hij hoopt iets beter ...)

Een identieke kopie mag dan wel gelijk zijn, maar het kan het niet overtreffen (het is de kopie niet het kopie)

Als een simpel voorbeeld, beschouw een driver upgrade,  (hoe beschouw je een driverupgrade?)  Beter "Laat ons een driverupgrade als voorbeeld nemen"

Een web browser dat de wereld op zijn kop zette. (Een webbrowser (in één woord) die (het is de browser niet het browser) de wereld ...

enz enz

Linux is geen windows
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/20, 02:25:49 »
Naah als we met zijn alle een beetje helpen met verbeteren word het toppie.

bijna onderaan:
Citaat
Dat is wat de Linux community wilt: een besturingssysteem dat geïnstalleerd kan worden door iedereen dat het wil. Dus als je erover denkt om naar Linux te switchen, vraag eerst bij jezelf wat JIJ echt wilt.
Wijzigen naar:
Dat is wat de Linux community wil: een besturingssysteem dat geïnstalleerd kan worden door iedereen.
Dus wanneer je erover denkt om naar Linux te switchen, vraag je dan eerst af  "Wat wil ik echt" .


Citaat
Als je een besturingssysteem wilt dat je niet naar overal brengt, maar je de sleutels geeft, je in de bestuurdersstoel zet, en verwacht dat je weet wat je moet doen: Get Linux. Je zult wat tijd moeten spenderen om het te leren gebruiken, maar eens je het gedaan hebt, zul je een besturingssysteem hebben dat je kan laten dansen.
Wijzigen naar:
Als je een besturingssysteem wil hebben wat je niet automatisch overal naar toe brengt, maar je de sleutels geeft en je in de bestuurdersstoel zet, en dus verwacht dat je weet wat je moet doen: Get Linux. Je zult wat tijd moeten spenderen om het te leren gebruiken, maar wanneer je het kan, zul je een besturingssysteem hebben dat je kan laten dansen.

mja word wel een klus dit allemaal netjes lopend te krijgen.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline SWAT

  • Administrator
Linux is geen windows
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/20, 09:16:44 »
Uhm, maak een account aan op de wiki en help zelf mee, net zo makkelijk en handig (en daar is het voor) :D

Linux is geen windows
« Reactie #19 Gepost op: 2007/02/20, 14:05:50 »
Ik heb daar een account, maar ging ervanuit dat het zijn ding was en dat we hier de correctie's gaven, en erover discen.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ruben

  • Lid
Linux is geen windows
« Reactie #20 Gepost op: 2007/02/20, 15:33:39 »
Waar staat de engels versie hiervan?

Offline eendje

  • Lid
Linux is geen windows
« Reactie #21 Gepost op: 2007/02/20, 19:49:16 »
Citaat van: RR1991
Waar staat de engels versie hiervan?
ZIe link boven aan de pagina
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline joop13

  • Lid
Linux is geen windows
« Reactie #22 Gepost op: 2007/02/21, 02:28:03 »
Citaat van: Shaffox
Ik heb de voorbije 2 dagen een geweldig artikel vertaald, ik vermeld het hier, omdat het in de toekomst ook heel handig is voor de beginners om te lezen.

https://wiki.ubuntu.com/NlLinuxIsGeenWindows

Geef jullie reactie maar (typfouten/slechte constructies zou ik ook graag horen, zodat ik het kan verbeteren)
Leuk initiatief, verdiend navolging maar:
Ga liever, op basis van dit artikel, een eigen artikel schrijven. En verwerk daarin de aanwezigheid van OpenOffice in Ubuntu/Linux. Vi en emacs zijn uitstekende teksteditors, maar moet je niet vergelijken met Word. Dat kun je wel doen met OO.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline eendje

  • Lid
Linux is geen windows
« Reactie #23 Gepost op: 2007/02/21, 19:22:19 »
Citaat van: joop13
Citaat van: Shaffox
Ik heb de voorbije 2 dagen een geweldig artikel vertaald, ik vermeld het hier, omdat het in de toekomst ook heel handig is voor de beginners om te lezen.

https://wiki.ubuntu.com/NlLinuxIsGeenWindows

Geef jullie reactie maar (typfouten/slechte constructies zou ik ook graag horen, zodat ik het kan verbeteren)
Leuk initiatief, verdiend navolging maar:
Ga liever, op basis van dit artikel, een eigen artikel schrijven. En verwerk daarin de aanwezigheid van OpenOffice in Ubuntu/Linux. Vi en emacs zijn uitstekende teksteditors, maar moet je niet vergelijken met Word. Dat kun je wel doen met OO.
Ik denk niet dat je het artikel gesnapt hebt. Er wordt geprobeerd uit te leggen dat gebruiksvriendelijkheid een relatief begrip is. Voor een beginner is vi een ramp en Word makkelijk, omdat je op knopjes kunt drukken. Als echter een power user bent kom je er achter dat je wel heel veel muisklikken moet doen voordat je iets bereikt hebt in Word. In vi gaat dat dan veel sneller.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline joop13

  • Lid
Linux is geen windows
« Reactie #24 Gepost op: 2007/02/25, 02:29:50 »
Citaat van: eendje
Citaat van: joop13
Citaat van: Shaffox
Ik heb de voorbije 2 dagen een geweldig artikel vertaald, ik vermeld het hier, omdat het in de toekomst ook heel handig is voor de beginners om te lezen.

https://wiki.ubuntu.com/NlLinuxIsGeenWindows

Geef jullie reactie maar (typfouten/slechte constructies zou ik ook graag horen, zodat ik het kan verbeteren)
Leuk initiatief, verdiend navolging maar:
Ga liever, op basis van dit artikel, een eigen artikel schrijven. En verwerk daarin de aanwezigheid van OpenOffice in Ubuntu/Linux. Vi en emacs zijn uitstekende teksteditors, maar moet je niet vergelijken met Word. Dat kun je wel doen met OO.
Ik denk niet dat je het artikel gesnapt hebt. Er wordt geprobeerd uit te leggen dat gebruiksvriendelijkheid een relatief begrip is. Voor een beginner is vi een ramp en Word makkelijk, omdat je op knopjes kunt drukken. Als echter een power user bent kom je er achter dat je wel heel veel muisklikken moet doen voordat je iets bereikt hebt in Word. In vi gaat dat dan veel sneller.
Best eendje,

Ik heb het artikel nog eens doorgelezen en ik ben het met je eens dat dat wat jij snapt er ook in staat. Maar ook het gedeelte over het verschil en dat mensen die Win gebruiken een andere insteek moeten gebruiken. Dat niet alles gelijk KAN zijn aan Win omdat dat een beperkt systeem is terwijl Linux alle mogelijkheden biedt aan elk die wat anders wil dan de beperkingen van Win. En dat heb IK gelezen in het artikel. En vi kun je niet gebruiken om geavanceerde teksten als in OO te maken. Veel nieuwe gebruikers verwachten een goede tekstverwerker en niet een editor. En die moet je, vind ik, niet afschrikken door een voor hen moeilijke editor als vi te vergelijken met Word.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,