Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-handleiding in het Nederlands  (gelezen 18325 keer)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Gepost op: 2011/01/02, 14:02:40 »
Beste mensen, de vertaling van de Ubuntu Manual is klaar.
Aan de slag met Ubuntu - Lucid Lynx is een uitgebreide handleiding voorzien van vele schermafdrukken, geschreven om nieuwe gebruikers op weg te helpen met Ubuntu. Deze handleiding is tevens geschikt voor meer ervaren gebruikers en gebruikers van andere Ubuntu-versies dan Lucid lynx.

De handleiding maakt u bekend met vele dagelijkse taken zoals surfen over het web, luisteren naar muziek en het printen of scannen van documenten.

Ga naar http://ubuntu-manual.org/?lang=nl en klik op Nu downloaden.


Inhoud
De handleiding is verdeeld in de volgende hoofdstukken:
  • Installatie
  • Het bureaublad
  • Werken met Ubuntu
  • Apparaten
  • Programmabeheer
  • De opdrachtregel
  • Veiligheid
  • Problemen oplossen


Eigenschappen

Makkelijk te begrijpen - de handleiding geeft stap voor stap instructies en is vrij van jargon

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden - vele schermafdrukken om te laten zien hoe u iets moet doen

Alles op één plek - alles in één document zodat u niet over het hele web hoeft te zoeken naar hulp

Progressieve leercurve - begin met de basisvaardigheden en leer steeds meer terwijl u elk hoofdstuk doorneemt

Problemen oplossen - om u te helpen veelvoorkomende problemen snel op te lossen

Geen kosten - onze documenten zijn allemaal geschreven door de Ubuntu-gemeenschap en zijn gratis te gebruiken

CC-BY-SA licentie - download, bewerk, reproduceer en deel zoveel als u wilt


Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/02, 15:50:24 »
Uiteraard, het motto is: "Spread the word!".

edit: Niet dat ik denk dat je andere plannen had, maar wel graag verwijzen naar de officiële website om te downloaden. Als het goed is komen hier in de toekomst meerdere versies op te staan.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/02, 15:54:19 door Rachid »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/02, 15:54:04 »
Daar wordt nog aan gewerkt. In deze forumpost staat alles al in het Nederlands, maar we kunnen zelf de tekst van de website niet aanpassen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

sprokkel

  • Gast
Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/02, 16:39:16 »
Femke,
word ook nog voor je vertaald
About the manual

Getting Started with Ubuntu 10.04 is a comprehensive beginners guide for the Ubuntu operating system. It is written under an open source license and is free for you to download, read, modify and share.
The manual will help you become familiar with everyday tasks such as surfing the web, listening to music and scanning documents. With an emphasis on easy to follow instructions, it is suitable for all levels of experience.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/02, 17:19:19 »
Ik vind het er leuk uit zien en zal het zeker aan mensen laten lezen die net beginnen.
Ik dacht dat ik de LiveCD optie niet zag in de manual, maar misschien heb ik daar overheen gelezen.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/03, 13:40:05 »
Ik zie alleen iets wat ik jammer vind:

namelijk de hoofdpagina, dus als je op je link klikt, dan zie je de ene helft in het Nederlands en de andere helft in het Engels.
Is dat expres gedaan?
De complete tekst van de website ubuntu-manual.org is in het Nederlands vertaald. Ik heb hem opgestuurd naar de webmaster die beloofd heeft hem z.s.m. aan te passen.
Ubuntu Dutch Translators

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/03, 13:43:40 »
Ik vind het er leuk uit zien en zal het zeker aan mensen laten lezen die net beginnen.
Ik dacht dat ik de LiveCD optie niet zag in de manual, maar misschien heb ik daar overheen gelezen.

Je hebt er inderdaad overheen gelezen. Op pagina 14 vind je alles over de live-cd.
Ubuntu Dutch Translators

Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/04, 17:42:54 »
Klopt het dat de manual toch nog in het Engels erop staat? Als ik klik op "Nu downloaden", dan kan ik alleen maar voor de Engelse vertaling kiezen.

Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/04, 17:53:08 »
Dat is precies wat ik doe femke. Toch kan ik alleen maar kiezen voor Engels ???

Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/04, 17:57:21 »
Typisch dan. Verschilt het soms per browser? Dat zou IMHO niet moeten uitmaken, helemaal omdat ik niet een onbekende browser gebruik.

Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/04, 17:59:29 »
Typisch dan. Verschilt het soms per browser? Dat zou IMHO niet moeten uitmaken, helemaal omdat ik niet een onbekende browser gebruik.
Je mag niet op het bovenste (kleine) knopje "Downloads" drukken want dan kom je bij de Engelse editie uit.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/04, 18:43:57 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/04, 18:02:10 »
Nogmaals asilnevs: daar druk ik ook niet op.

Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/04, 18:40:19 »
Dat is precies wat ik doe femke. Toch kan ik alleen maar kiezen voor Engels ???
Als je op die oranje knop drukt ( http://ubuntu-manual.org/?lang=nl ) dan kun je niets "kiezen"  ??? , alleen direct downloaden.
Als je op die blauwe tekst onder die grote oranje knop klikt dan zie je alleen de Engelse editie.
Is maar 1mm verschil  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/04, 18:44:23 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/04, 18:52:38 »
Ter info, die website is niet in ons beheer. Dus wij kunnen weinig aan fouten doen. We kunnen dingen doorgeven, en afwachten. Die site werkt op meer punten niet helemaal lekker. En volgens mij wordt er aan een nieuwe site hiervoor gewerkt.

Typisch dan. Verschilt het soms per browser? Dat zou IMHO niet moeten uitmaken, helemaal omdat ik niet een onbekende browser gebruik.
Ik ben bang dat dit aan je browser ligt. Of misschien kijkt de website naar de regio van je IP?
Zou je even een andere browser willen testen en vertellen welke browser jij gebruikt?
Kun je wel bij "Andere downloadmogelijkheden" voor Nederlands kiezen? (let op de second edition is er niet in het Nederlands).

Als ik bij "Andere downloadmogelijkheden" nederlands selecteer, springt hij weer terug naar Engels, maar als ik dan op Nu downloaden klik krijg ik wel het Nederlandse document om te downloaden.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/04, 20:31:50 »
Ik gebruik Opera 11, dus zeker wel een bekende browser. Bij andere downloadmogelijkheden staat ook alleen maar Engels. Vreemd ???
Ik zal eens een andere browser testen ;)

Edit: in Konqueror gaat het prima. Kennelijk is de site niet helemaal compatibel met Opera. Vreemd, want Opera is wel een bekende browser en volgt de webstandaard.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/04, 20:34:34 door Vistaus »

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/05, 16:17:57 »
Dat is precies wat ik doe femke. Toch kan ik alleen maar kiezen voor Engels ???
Vistaus, je moet even bij Language kiezen voor Engels en daarna weer Nederlands, dan krijg je zeker de Nederlandse versie. Er is iets nog niet helemaal in orde. Ik zal het melden.
Ubuntu Dutch Translators

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/05, 16:35:38 »
Vreemd, want Opera is wel een bekende browser en volgt de webstandaard.
Opera wel, maar websitebouwers niet altijd ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/05, 16:55:39 »
@Parbo: Lees even 1 post boven je ;)
@Rachid: Dat is waar, maar ik had van de Ubuntu-community toch betere comptabiliteit verwacht ;)

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/05, 18:08:10 »
@Parbo: Lees even 1 post boven je ;)
@Rachid: Dat is waar, maar ik had van de Ubuntu-community toch betere comptabiliteit verwacht ;)
Sorry, had ik niet gezien. Wel merkwaardig dat het van de browser afhangt.
Ubuntu Dutch Translators

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Ubuntu-handleiding in het Nederlands
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/06, 11:19:38 »
Ik zie alleen iets wat ik jammer vind:

namelijk de hoofdpagina, dus als je op je link klikt, dan zie je de ene helft in het Nederlands en de andere helft in het Engels.
Is dat expres gedaan?
Nu zijn ALLE pagina's op ubuntu-manual.org/?lang=nl in het Nederlands. Kijk ook eens naar de pagina's Downloads, Info, Doe mee enz.
Ubuntu Dutch Translators