Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux  (gelezen 8635 keer)

Vandaag meldt Eset de Release Candidate (beta4 en nog wat) versie NOD32 for Linux: http://beta.eset.com/linux Ik heb de eerste testversie hiervan ooit (op dit forum) beschreven. Die versie liet alleen mijn PC voortdurend vastlopen en toen ik dat bij ESET meldde vroeg men mij om heeeeeel veel data van mijn PC; en dat te ondersteunen met uitdraaien van diverse logs en terminal commands.
Ik stelde toen slechts een enkel vraagje: what´s in for me?
Nooit meer iets van gehoord (lijkt wel TomTom...)....tot vandaag dus.

Antivirus for Linux zal op termijn mogelijk best wel eens zinvol kunnen zijn; of anders als u veel dualboot gebruikt en bestanden naar Windows uitwisselt.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/21, 21:30:18 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Bobbie

  • Lid
Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/21, 22:22:26 »
Een bedrijf wilt geld verdienen toch......, dat is eenmaal een bekent gegeven,
Een virus voor linux  ???    ik zie linux nog niet een windows worden.

jesse2314

  • Gast
Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/21, 22:30:13 »
Linux heeft geen grote bedreigingen, zelfs geen kleine bedreigingen, zelfs als zou je het willen XD
Een virus scanner is echt niet nodig ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/21, 22:50:09 »
Een bedrijf wilt geld verdienen toch......, dat is nu eenmaal een bekend gegeven

+1

Trap er niet in. Volstrekt overbodig.

Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/21, 23:06:32 »
Hooguit voor het uitwisselen van bestanden, maar daarvoor zijn er ook genoeg gratis virusscanners als ClamAV, KlamAV, Avast! etc.

Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/22, 17:04:03 »
Ik vind dat er soms iets te snel word weggelachen dat Ubuntu (en linux) geen vierussen kan hebben.
Zover ik weet is da perfect mogelijk, alleen halen ze (meestal) niets uit op een linux systeem.
Maar vanaf zon geinfecteerd bestand dan van een linux (waar het niets deed en wss ook niet opgemerkt werd) naar bijvoorbeeld een raampjescomputer gaat word deze wel besmet.
Dat iedereen Linux moet gaan gebruiken is uiteraard een feit (spamspam :p) maar laten we vooral niet de smeerlap uithangen door ons niets van de rest aan te trekken.

dit is toch hoe ik het zie
correct me if i'm wrong
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/22, 17:25:25 »
maar laten we vooral niet de smeerlap uithangen door ons niets van de rest aan te trekken.

dit is toch hoe ik het zie
correct me if i'm wrong

Fout gezien, vind ik.... Dit is FUD zaaien (Google maar eens op die afkorting).

Door zelf Linux te gebruiken ZONDER virusscanner, hang ik niet de smeerlap uit, maar bied ik juist aan Windowsgebruikers meer veiligheid inzake bestanden die ik aan hen doorgeef. Meer veiligheid dan wanneer ik zelf Windowsgebruiker zou zijn MET virusscanner aan boord. Nóg meer veiligheid hoef ik ze niet te bieden, daar zorgen ze zelf maar voor.

Dit argument (ja, maar ik wil toch een virusscanner, want anders besmet ik misschien W.-gebruikers) vind ik grote onzin. Het is meestal een smoes van Linuxgebruikers die paranoïde zijn, en niet echt kunnen geloven dat ze in Linux geen virusscanner nodig hebben. Met deze smoes ontwijken ze de kritiek van andere Linuxgebruikers.

Voor alle duidelijkheid: bovenstaande kritiek is beslist niet persoonlijk bedoeld, maar het is voor mij een mooie aanleiding om deze veelvoorkomende dwaling eens grondig onderuit te halen.  :)

Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/22, 18:00:10 »
ik denk niet dat ik snap wat je bedoeld :p
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Offline Bobbie

  • Lid
Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/22, 19:35:21 »
Uitleg: Als ik een bestandje geef aan een windows gebruiker is die virus vrij en deze is veiliger dan een windows gebruiker met virus scanner.

Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/22, 20:38:49 »
ik denk niet dat ik snap wat je bedoeld :p

Dat geeft des te meer aan waarom jou argument boven Pjotr's post niet helemaal juist was ;)

Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/22, 22:59:50 »
Ik wil best aanemen dat mijn post oncorect was, maar ik zit hier dan ook om iets bij te leren.
Wat ik niet snap is hoe een bestand van linux sowieso vierus vrij is, ongeacht waar het vandaan komt.
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/22, 23:01:49 »
maar laten we vooral niet de smeerlap uithangen door ons niets van de rest aan te trekken.

dit is toch hoe ik het zie
correct me if i'm wrong

Fout gezien, vind ik.... Dit is FUD zaaien (Google maar eens op die afkorting).

Door zelf Linux te gebruiken ZONDER virusscanner, hang ik niet de smeerlap uit, maar bied ik juist aan Windowsgebruikers meer veiligheid inzake bestanden die ik aan hen doorgeef. Meer veiligheid dan wanneer ik zelf Windowsgebruiker zou zijn MET virusscanner aan boord. Nóg meer veiligheid hoef ik ze niet te bieden, daar zorgen ze zelf maar voor.

Dit argument (ja, maar ik wil toch een virusscanner, want anders besmet ik misschien W.-gebruikers) vind ik grote onzin. Het is meestal een smoes van Linuxgebruikers die paranoïde zijn, en niet echt kunnen geloven dat ze in Linux geen virusscanner nodig hebben. Met deze smoes ontwijken ze de kritiek van andere Linuxgebruikers.

Voor alle duidelijkheid: bovenstaande kritiek is beslist niet persoonlijk bedoeld, maar het is voor mij een mooie aanleiding om deze veelvoorkomende dwaling eens grondig onderuit te halen.  :)
Aanvullend: standaard kan een bestand dat van het internet komt helemaal niets op linux. Alleen als je hem zelf start, kan ie iets gaan doen (maar dan nog, om je systeem te verzieken moet ie rootrechten krijgen en dat is ook weer iets waar je zelf toestemming voor geeft). De enige manier om vanaf een Linux-computer een Windows-computer te besmetten met een virus via e-mail is door een mailtje met een virus door te sturen van je Linux-computer naar de Windows-computer.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/22, 23:13:46 »
Ik wil best aanemen dat mijn post oncorect was, maar ik zit hier dan ook om iets bij te leren.
Dan ben je hier op het juiste adres ;)

Citaat
Wat ik niet snap is hoe een bestand van linux sowieso vierus vrij is, ongeacht waar het vandaan komt.
Sowieso zijn er erg weinig Linux-virussen bekend. Het overgrote deel aan virussen is bestemd voor Windows. Bovendien heb je admin-rechten (zgn. rootrechten) nodig om een virus op Linux uit te kunnen voeren. Een bestand dat binnenkomt heeft die rechten simpelweg niet. Dat maakt Linux zo veilig dat het ook op een groot aantal webservers draait, zonder al te  veel problemen. En nog een reden: zodra er een veiligheidslek is ontdekt, gaat men aan de slag om het lek te dichten. Het aantal veiligheidsupdates ligt hoger dan bij Windows en wordt bovendien direct aangeboden als het gat is gedicht. Nog een laatste argument: de Linux-kernel ontwikkelt zich zo snel, dat virussen het niet bij kunnen benen. Een gat dat gevonden is in kernelversie zoveel kan al in de volgende kernelversie gedicht zijn (of gewoon niet meer bestaan). 
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline dropl

  • Lid
Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/23, 00:05:14 »
Dit is al 1 reden om een goed antivirus voor linux te willen:
http://www.server-side.de/
en dit is er nog 1:
http://p3scan.sourceforge.net/
Zorg dat je firewall als transparante proxy voor pop3 en http werkt en je kan 'andere besturingssystemen' beter beschermen.

Los daarvan beschermt het je ook tegen javascript exploits in firefox om maar 1 gevaar te noemen dat je onder linux wel degelijk loopt.
Ge wit dit oit noit nie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/23, 00:44:55 »
Dit is al 1 reden om een goed antivirus voor linux te willen:
http://www.server-side.de/
en dit is er nog 1:
http://p3scan.sourceforge.net/
Zorg dat je firewall als transparante proxy voor pop3 en http werkt en je kan 'andere besturingssystemen' beter beschermen.

Betreft servers, en dat is inderdaad een ander verhaal.

Citaat
Los daarvan beschermt het je ook tegen javascript exploits in firefox om maar 1 gevaar te noemen dat je onder linux wel degelijk loopt.

Daartegen kun je je beter, en vooral ook gerichter, beschermen met een add-on als NoScript.  :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/23, 06:45:21 »
tijd voor een security sticky/afdeling of een verwijzing naar de wiki. Zoveel tijd en moeite dit alles, en de reacties voorspelbaar.
1 keer alles goed verwoorden is genoeg, en er consequent naar verwijzen.

Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/23, 09:12:37 »
Bedenk wel dat een eventuele Wine-installatie wel degelijk kwetsbaar kan zijn: http://wiki.winehq.org/FAQ - paragraaf 10.

Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/23, 10:29:13 »
Dit is al 1 reden om een goed antivirus voor linux te willen:
http://www.server-side.de/
en dit is er nog 1:
http://p3scan.sourceforge.net/
Zorg dat je firewall als transparante proxy voor pop3 en http werkt en je kan 'andere besturingssystemen' beter beschermen.

Los daarvan beschermt het je ook tegen javascript exploits in firefox om maar 1 gevaar te noemen dat je onder linux wel degelijk loopt.

Even in aanvulling op Pjotr zijn reactie.

Als je goed leest dropl zul je begrijpen dat het hier programma's betreft die op een Linux server moeten werken welke data verwerkt voor het netwerk.
Waarom dit op Linux gedaan word is omdat Linux niet besmet kan raken, daarom worden virussen meestal ook geschreven in een linux omgeving.

Die data die verwerkt moet worden op deze Linux servers is de data voor Windows computers zodat deze niet besmet kunnen raken.

En het is dus niet zoals jij denkt om Linux zelf te beschermen.

Terug komend op de TS en dit onderwerp.

ESET levert al jarenlang een virus scanner voor Linux servers.
Nu ze dus al tijden bezig zijn met een desktop variant verteld mij zoveel dat het dus blijkbaar vrij moeilijk is
om de server versie ff snel om te bouwen naar een desktop versie ??

NOD32 is trouwens in mijn ogen wel 1 van de allerbeste AV programma's die er bestaan.
Vooral het heuristic werken levert vele voordelen op en werkt zeer efficient.
Het virus word snel ontdekt en eventuele nieuwe of verdachte zaken worden direct doorgestuurd naar ESET.
Vaak zie je een paar uur later al een update verschijnen mocht het werkelijk een nieuw virus zijn.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/23, 10:35:37 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/23, 11:29:32 »
Bedenk wel dat een eventuele Wine-installatie wel degelijk kwetsbaar kan zijn: http://wiki.winehq.org/FAQ - paragraaf 10.

Klopt, ja.... Daarom installeer ik ook beslist geen Wine. Voor Windowsprogjes heb ik.... Windows, op een tweevoudig opstartbare PC. Technisch veel beter.

Meer over Wine en het beveiligen ervan (als je het per se wil gebruiken):
http://sites.google.com/site/computertip/wine

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/23, 11:44:48 »
Maar vanaf zon geinfecteerd bestand dan van een linux (waar het niets deed en wss ook niet opgemerkt werd) naar bijvoorbeeld een raampjescomputer gaat word deze wel besmet.
Dus is het een probleem voor de gebruikers van een gammel OS en voor gebruikers van programma's die hiervoor bedoeld zijn.
Gewoon het probleem neerleggen waar het thuishoort :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2011/01/23, 11:45:47 »
Ik gebruik wel Wine, maar ik draai er slechts 1 programma'tje onder en dat is wel degelijk een veilig programma'tje. En meer draai ik niet onder Wine (is niet nodig omdat ik voor rest met native enorm tevreden ben :)).

Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2011/01/23, 12:49:20 »
Bedenk wel dat een eventuele Wine-installatie wel degelijk kwetsbaar kan zijn: http://wiki.winehq.org/FAQ - paragraaf 10.
Klopt, ja.... Daarom installeer ik ook beslist geen Wine. Voor Windowsprogjes heb ik.... Windows, op een tweevoudig opstartbare PC. Technisch veel beter.
En absoluut geen optie als je snel even iets wilt opzoeken in/met dat ene tooltje dat niet beschikbaar is voor Linux.

Ik heb lang geaarzeld, maar na het lezen van enkele positieve opmerkingen over Wine heb ik het toch maar eens geprobeerd. Dat ik dat niet eerder heb gedaan! Het werkt veel beter dan ik had verwacht.

Offline EarthMind

  • Lid
Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #22 Gepost op: 2011/01/23, 14:16:22 »
Het lijkt me toch niet zo overbodig als hier wordt beweerd. Voor dual booters kan een Linux anti-virus heel nuttig zijn, want dan hoeft je er geen te installeren in je Windows OS, wat je de verloren prestaties bespaart tijdens het spelen en ander intensief gebruik. Je kan dan ook je volledige harde schijven scannen op virussen en die zonder probleem verwijderen via Linux. Voor de rest lijkt een anti-virus voor Linux alleen nuttig voor servers.
Geen Dropbox maar Wuala!

Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #23 Gepost op: 2011/01/23, 15:10:20 »
De discussie over dit topic dwaalt weer wat af, al is het af en toe best zinvol.
De meeste genoemde zaken weten we echter al jaren, en zijn misschien goed om beginners in Linux bekend mee te maken

Dus nog graag even on topic:
Heeft iemand het al uitgeprobeerd?

Ik heb het bestand gedownload (32 bit versie) en dat blijkt een bin bestand te zijn. Volgens ESET instruktie (alsof we weer in Windows zitten) moet je er op dubbelklikken en dan start de installatie. Bij mij start dan pypar en dat maakt hiermee alleen reparatiebestanden aan.
In de te downloaden gebruiksaanwijzing staat slechts: dubbelklikken op het bestand etc....weet Eset veel.!
Aangezien ik nooit bin bestanden heb geïnstalleerd (wie wel?) wil ik graag weten:
Hoe installeer ik dit gerei. Want ik wil het gewoon eens uitproberen.
.....
Uiteraard heb ik ook Eset gevraagd om nadere instructies en waar nodig aanpassing van de ¨installation guide¨.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/23, 15:20:19 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline dropl

  • Lid
Re: ESET introduceert release candidate van NOD32 Antivirus for Linux
« Reactie #24 Gepost op: 2011/01/23, 16:54:45 »
kan je het niet gewoon chmodden en uitvoeren?
chmod +x nod32.bin
./nod32.bin
Ge wit dit oit noit nie