Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Microfoon doet het niet  (gelezen 829 keer)

marialice

  • Gast
Microfoon doet het niet
« Gepost op: 2008/04/14, 13:59:00 »
Mijn eerste bericht hier op het forum. Ik heb van het weekend Ubuntu (Gutsy) geïnstalleerd op mijn laptop (Acer Aspire 9410), ben blij verrast met hoe het er uitziet. Geluid afspelen werkt goed, maar opnemen lukt niet. Bij Sound Recorder (applications > sound & video) kun je kiezen uit verschillende opties voor 'record from input'. Ik heb ze allemaal geprobeerd, zonder resultaat. In Alsamixer heb ik alles wat lijkt op mic of capture vol open gezet, maar ook dat helpt niet, ik krijg niks opgenomen. Het probleem gaat ook niet weg door een losse microfoon (headset) te gebruiken.

Waar moet ik beginnen?

Offline siegi

  • Lid
Microfoon doet het niet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/14, 15:21:52 »

marialice

  • Gast
Microfoon doet het niet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/14, 15:43:49 »
Dank je! Ik ga wat dingen uitproberen, hoop dat het werkt.

marialice

  • Gast
Microfoon doet het niet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/18, 20:29:25 »
Mijn microfoon werkt inmiddels, o.a. dankzij deze pagina: Debugging sound problems. (Of door upgrade naar hardy, wie zal het zeggen? ;) )

Helaas weet ik niet precies wat ik nou gedaan heb en waar het nou aan lag. In elk geval heb ik een op een aantal plaatsen 'mute' uitgezet en de schuifjes hoog gezet (via dubbelklikken op het luidsprekericoontje naast de datum, dan alle lijsten nakijken; zelfde bij gnome-alsamixer). Toen lukte het om wat op te nemen, echter hele slechte kwaliteit (stiltjes met af en toe wat blikkerige geluiden). Dit bleek te komen doordat sommige instellingen te hoog stonden - het volume valt dan buiten het opnamebereik waardoor je flatline artefacten krijgt. Nu staan die schuifjes ergens in het midden en lijkt het allemaal netjes te werken.