Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: digikam kan geen contact maken met camera  (gelezen 1560 keer)

Offline wilfried

  • Lid
digikam kan geen contact maken met camera
« Gepost op: 2012/05/31, 09:55:56 »
hallo ,
ik heb een Nikon d5100 camera  maar als ik deze aansluit  op de pc. herkent digikam wel de camera , maar kan er geen contact mee maken.
het importeren van foto's gaat wel wanneer ik de geheugenkaart uit de camera  haal en via de cardreader lees (dit doe ik liever niet ivm beschadiging van de kaart) , zodat ik ze in digikam wel kan importeren .via da usb kabel lukt het dus niet .
dit geld overigens ook voor de fujii van mijn zoon. wie weet hoe ik wel via de usb foto's kan importeren met digikam.
 en de volgenda vraag gaat over het thema in digikam deze stond eerst in de instellingen   (ubuntu 10.4 lts) maar nu staan daar geen thema's meer (ubuntu 12.04 lts )  wie weet hoe ik dat uiterlijk kan aanpassen.

Offline Ramana

  • Lid
Re: digikam kan geen contact maken met camera
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/31, 11:25:13 »
Als je de camera aansluit, wordt die dan herkend door b.v. nautilus? 
Thema's zijn er nog steeds onder instellingen > stijlen

Overigens had ik het ook een keer dat het niet lukte. De kwam omdat de batterij bijna leeg was en de USB-kabel te lang.

Offline wilfried

  • Lid
Re: digikam kan geen contact maken met camera
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/31, 13:38:05 »
de camera wordt wel herkend door de bestands beheerder .ook hiermee kan ik de map van de camera gewoon openen
aleen bij digikam krijg ik steeds de melding: kan geen verbinding maken met camera .met de keuze opniew proberen of  verbinding verbreken
hier staat dan bij dat hij digitale fotos bevat en er is ook een knop rechtsboven met digikam openen.(deze werkt niet)
de battarij van beide toestellen is wel vol dat van die korte usb kabel ga ik direkt even proberen .
helaas dit is het niet.
bij stijlen staat bij mij aleen standaard . en configuratie hiervoor heb ik het programmaatje(kde systeeminstellingen) configuratie module van kde geinstaleerd om handmatig de kleuren aan te passen . maar de aangename stijlen zoals bij de vorige versie vind ik er niet.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/31, 13:46:19 door wilfried »

Offline Ramana

  • Lid
Re: digikam kan geen contact maken met camera
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/31, 14:54:10 »
Misschien ontbreken de stijlen in jouw versie (Ik heb versie 2.5).
De camera wordt herkend door de bestandsbeheerder, dus lijkt alles ok (batterij, kabel e.d.) en is er ook geen speciale driver software nodig.
Het moet dus aan Digikam liggen. Welke versie?

Offline wilfried

  • Lid
Re: digikam kan geen contact maken met camera
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/31, 16:33:42 »
de versie die ik heb  is versie 2.5.0, binnen gehaald via het software centrum na installatie Ubuntu 12.04 lts .
op mijn oude pc welke nog draait op 10.4 lts  zijn de stijlen wel te vinden.

Offline Ramana

  • Lid
Re: digikam kan geen contact maken met camera
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/31, 17:10:26 »
In Kubuntu 12.04 zitten voor Digikam de pakketten:
- digikam
- digikam-data
- kipi-plugins
- kipi-plugins-common
- (en nog libkdcraw)

Maar Digikam heeft veel afhankelijkheden die bij installatie vanzelf worden binnengehaald.
Een van de stylen die erbij zou moeten zitten is Oxygen.
Je zou kunnen controleren of het pakket kde-style-oxygen geïnstalleerd is...

Offline wilfried

  • Lid
Re: digikam kan geen contact maken met camera
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/31, 17:27:00 »
het pakket zat er niet bij .
ik heb het geïnstalleerd maar het geeft geen resultaat ( zichtbaar ) onder instellingen blijft gewoon nog staan standaard en configuratie.

Offline Ramana

  • Lid
Re: digikam kan geen contact maken met camera
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/31, 17:50:43 »
Ik kan het verder niet controleren (werk in KDE).
Is het een idee om Digikam volledig te verwijderen en opnieuw te installeren met: sudo apt-get --no-install-recommends install digikam

Offline wilfried

  • Lid
Re: digikam kan geen contact maken met camera
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/31, 19:54:30 »
dit ga ik proberen .
wordt vervolgd

Offline wilfried

  • Lid
Re: digikam kan geen contact maken met camera
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/01, 09:21:30 »
ik heb digikam verwijderd( via het software centrum) en opnieuw geïnstalleerd zoals aan bevolen, echter alles ziet er nog het zelfde uit.
Nu  heb ik inmiddels via configuratie  het uiterlijk inmiddels heel behoorlijk aangepast (handmatig ) ik kan hier wel mee leven maar toch....
alleen het blijft natuurlijk jammer dat mijn camera niet wordt herkent .overigens wordt mijn oude camera  (Olympus )wel als usb opslag herkend
en dat ik het of via bestandsbeheerder moet importeren of de kaar er uit moet halen.

Offline sjarel

  • Lid
Re: digikam kan geen contact maken met camera
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/03, 11:40:01 »
Mijn Nokia gsm opgenomen videoclips bleven zwart,enkel sound.3GPP was de bestandsnaam.Bij Synaptic heb je Libgsm0710-0                            en
Libgsm0710-device
Toen kwam het beeld.
Xubuntu 12.04 Lts