Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gelukkige verjaardag Fedora !! 10 jaar is toch een mijlpaal  (gelezen 891 keer)

Gelukkige verjaardag Fedora !! 10 jaar is toch een mijlpaal
« Gepost op: 2013/11/19, 13:35:51 »
http://www.zdnet.com/fedora-red-hats-community-linux-turns-10-7000022895/

Leuk om te lezen, en vooral een belangrijke speler in het Linux-land. Fedora zal voor vele Ubuntu-gebruikers mogelijk niet gekend zijn of niet in dagdagelijks gebruik genomen zijn, toch een, in mijn ogen, belangrijke Community die Linux mooi in de kaart brengt.

Ik merk alleen dat Fedora met de kernelgekte het eerder rustig aan doet, en niet zozeer per definitie het nieuwste van het nieuwste wil doorpushen, wat ik er een enorme meerwaarde aan vind.

Dus: gelukkige verjaardag voor de Fedora-Community !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gelukkige verjaardag Fedora !! 10 jaar is toch een mijlpaal
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/19, 13:40:09 »
Proficiat, Fedora!   :)

Fedora 7 was uit-de-doos verreweg de mooiste Linuxdistributie die ik ooit heb gezien.... De grafische kunst was adembenemend mooi.
https://www.google.nl/search?q=fedora+7&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=9FuLUsO9NIqFtAa_w4D4Cg&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1332&bih=945

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Gelukkige verjaardag Fedora !! 10 jaar is toch een mijlpaal
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/19, 21:52:49 »
Interessant artikel, zo is dus in de praktijk gebleken dat het business-model wel degelijk goed kan werken.

Fedora is nog steeds een prachtige distro. Misschien niet zozeer als 'instapmodel' voor Linux-beginners (je moet er tegen kunnen dat je zo af en toe eens wat rough edges moet bijvijlen), maar heel mooi en verrassend stabiel met zoveel nieuw spul.

Deze grote Linux distro mag best eens vermeld worden. Proficiat dus!

Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Gelukkige verjaardag Fedora !! 10 jaar is toch een mijlpaal
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/20, 02:03:25 »
Mijn eerste ervaring met linux heb ik opgedaan met toen nog Fedora core 3 pas later ontdekte ik Ubuntu! Ben het trouwens helemaal eens met Pjotr, heb daarna lang moeten wennen aan het oranje hihi

Re: Gelukkige verjaardag Fedora !! 10 jaar is toch een mijlpaal
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/20, 10:12:06 »
Goed van Fedora/redhat.  :D

Citaat
Fedora 7 was uit-de-doos verreweg de mooiste Linuxdistributie die ik ooit heb gezien....

Ik ben indertijd ook begonnen met linux via toen nog redhat 7, en zo "meegegroeid" naar fedora, momenteel draai ik dagelijks op mijn productie-laptop fedora 18, ga volgende maand over naar fedora 20. Ben hier zeer tevreden over, heb nog nooit een probleem ondervonden met deze distro's.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Gelukkige verjaardag Fedora !! 10 jaar is toch een mijlpaal
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/20, 18:02:53 »
Heb ook een tijdje Fedora gedraaid, met name vanwege de introductie van Gnome Shell. Heel aardige distro die behoorlijk stabiel draait, maar ik miste toch de Debian-eigenaardigheden van Ubuntu :) Debjes, apt-get, het toch wat gebruiksvriendelijkere software centrum... Je merkt bij Ubuntu dat de 'gewone gebruiker' wat meer aandacht krijgt dan de 'developer' of power-user :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Gelukkige verjaardag Fedora !! 10 jaar is toch een mijlpaal
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/20, 23:05:07 »
Voor Linux als dagelijks OS op een single-boot machine ben ik begonnen met Fedora 4. Bij Fedora 7 ben ik overgestapt op Ubuntu, ook versie 7 als ik het me goed herinner. Primaire reden voor de overstap was dat gelazer met multimedia-ondersteuning, wat je elke keer weer met de hand moest uitvoeren op Fedora. Daar hadden ze overigens prima redenen voor, maar die waren niet aan mij besteed.

Fedora was toen wat 'technischer' van aard, bedoeld als dat je vaker de terminal ter hand moest nemen om een en ander aan de gang te krijgen, vergeleken met Ubuntu.

Deze verjaardag is een goede aanleiding om de laatste versie van Fedora weer eens nader te bekijken. Yum-yum en dan nog wat! Install of zo.. -:)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Gelukkige verjaardag Fedora !! 10 jaar is toch een mijlpaal
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/21, 19:38:55 »
Fedora was toen wat 'technischer' van aard, bedoeld als dat je vaker de terminal ter hand moest nemen om een en ander aan de gang te krijgen, vergeleken met Ubuntu.
Deze verjaardag is een goede aanleiding om de laatste versie van Fedora weer eens nader te bekijken. Yum-yum en dan nog wat! Install of zo.. -:)

In Fedora hoef je tegenwoordig net zo min als bij Ubuntu per se in de command-line te duiken (al is het af en toe wel makkelijk).
Punten van aandacht: het installatieprogramma (Anaconda) is hier en daar wat minder duidelijk, uiteindelijk wijst het zich wel. Daarnaast is de basisinstallatie wat kaal, je wordt geacht zelf je systeem naar inzichten te pimpen via het software centrum (Apper). Als je dat naar eigen smaak doet, heb je een puik systeem.

Multimedia is een punt, want Fedora is wat fundamentalistisch en weigert closed-source programma's aan te bieden alsmede software waar een juridisch aspectje aan zou kunnen zitten.
Desalnietteplus wil je als gebruiker doorgaans wel gebruik maken van multimedia-codecs, flash e.d.
Dit kan, door gebruik te maken van de ppa's van rpmfusion. De wiki van Fedora linkt er zelfs naar. Ook flash kan je zo via een omweg installeren (er is ook een open-source versie 'gnash', maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd). Zelfs libdvdcss kan je geinstalleerd krijgen via een omweg. De grafische methodes op de onderhavige sites werken (althans bij mij) voor geen meter, maar de bijbehorende commando's copy/pasten in de terminal werkt prima. Als je eenmaal weet waar ze te vinden, is het een kwestie van een paar minuten, en dat is niet gek langer dan bij Ubuntu waar dat ook apart moet.

Voor de liefhebbers kan ik op aanvraag wel wat links geven als daaraan behoefte is (ik draai op mijn hoofdlaptop Fedora 19 KDE).
« Laatst bewerkt op: 2013/11/21, 20:03:35 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]