Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Luminance HDR..  (gelezen 2508 keer)

Offline Rik123

  • Lid
Luminance HDR..
« Gepost op: 2021/04/13, 09:14:05 »
Luminance HDR is zo beroerde software.. 
Ik heb ongeveer dezelfde ervaring als de presentator in dit filmpje
https://youtu.be/yMWj8rw3VIo

Of doen ik en hij iets niet goed? 

Ik had ook gekeken of er een plug-in voor Gimp te vinden is.. 

Re: Luminance HDR..
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/13, 16:12:33 »
Citaat
Ik had ook gekeken of er een plug-in voor Gimp te vinden is..

In Gimp: 
Op de Menubalk:
Script-FU --> Enhance --> Fake HDR Effect plus ...
                                           --> Fake HDR Effect.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Rik123

  • Lid
Re: Luminance HDR..
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/14, 11:23:21 »
ik kan het niet vinden in Gimp Script-FU.. maar ik had even op internet gekeken wat Fake HDR Effect kan en dit is toch niet wat ik zoek eigenlijk...wat jammer dat Luminance HDR het zo slecht doet ..uitlijnen bv  slechter als geen ander HDR software volgens mij ..  ondertussen had ik ook Fotoxx geprobeerd en die doet het iets beter dan Luminance HDR, maar nog lang niet goed genoeg. Helaas ..  :|

Re: Luminance HDR..
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/14, 13:53:30 »
 Partyrabbit edit: opgeschoond.
« Laatst bewerkt op: 2021/04/14, 14:30:09 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Rik123

  • Lid
Re: Luminance HDR..
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/14, 13:56:53 »
. dan schoon ik ook maar op  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2021/04/14, 16:45:02 door Rik123 »

Re: Luminance HDR..
« Reactie #5 Gepost op: 2021/04/14, 14:00:48 »
@ Rik123,

Citaat
ik kan het niet vinden in Gimp Script-FU.
....

Als je dit niet vind dan heb je, wellicht, enkele pakketten niet geïnstalleerd zoals:
- gimp-data-extras;
- gimp-plugin-resynthesizer;
- gimp-scripts.

Bovenstaande pakketten, installeren via Synaptic Pakketbeheer.
Dan zal je, wanneer Gimp opgestart is, dit ook zien in de menubalk:

Script-FU --> Enhance --> Fake HDR Effect plus ...
                                           --> Fake HDR Effect.


BTW ... de Gimpversie die ik, momenteel, gebruik is:

« Laatst bewerkt op: 2021/04/14, 14:12:11 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Luminance HDR..
« Reactie #6 Gepost op: 2021/04/14, 14:05:59 »
Partyrabbit edit: opgeschoond.
« Laatst bewerkt op: 2021/04/14, 14:45:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Rik123

  • Lid
Re: Luminance HDR..
« Reactie #7 Gepost op: 2021/04/14, 14:13:35 »
.

« Laatst bewerkt op: 2021/04/14, 16:45:27 door Rik123 »

Re: Luminance HDR..
« Reactie #8 Gepost op: 2021/04/14, 14:29:30 »
 =D Tuurlijk.

Citaat
HDR ken je waarschijnlijk al als je wat kennis van fotografie hebt, en refereert aan de techniek het dynamische bereik van een foto te vergroten – het contrast tussen de helderste wittinten en de donkerste zwarttinen.

Wat is dat zeg, met die onvriendelijke reacties? Begint iedereen corona boven zijn kop te groeien of zo?
Eej zoek het uit. Ik zeg wel niets meer (met 30 jaar ervaringen samenwerking met  met professionele fotografie en hoog aangeschreven bekende landelijk en europees opererende erkende prijswinnende fotografen en buro's). Ik weet vrijwel zeker dat jij foto's onder ogen hebt gehad van fotografen die ik persoonlijk mee gewerkt heb. #geenbluf

Succes met je pre-instellingen programmatje.
« Laatst bewerkt op: 2021/04/14, 14:35:05 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Rik123

  • Lid
Re: Luminance HDR..
« Reactie #9 Gepost op: 2021/04/14, 14:33:05 »
Zie, ik heb wel gelijk, het laatste woord willen hebben  ^-^ ... je hebt  geen idee wat hdr is als je schrijft:
Citaat
HDR Effect?
Beetje spelen met de kleurstellingen, belichting, en de saturatie flink opkrikken (l.o.). Veel meer is er niet nodig.


Offline Rik123

  • Lid
Re: Luminance HDR..
« Reactie #10 Gepost op: 2021/04/14, 17:11:29 »
@spievensterke, ik heb iets niet goed gedaan volgens mij.. ik heb heel veel nieuwe fucties erbij gekregen nu  :), maar nog niet alles .. in Synaptic Pakketbeheer kan ik niet meer vinden wat van toepassing is.. 


Re: Luminance HDR..
« Reactie #11 Gepost op: 2021/04/15, 10:35:15 »
@ Rik 123,

Citaat
@spievensterke, ik heb iets niet goed gedaan volgens mij.. ik heb heel veel nieuwe fucties erbij gekregen nu  :), maar nog niet alles .. in Synaptic Pakketbeheer kan ik niet meer vinden wat van toepassing is.. 

Niks verkeerd gedaan ...
Ik zie dat je FX-Foundry op de Menubalk hebt ... waar er heel wat mogelijkheden onder schuilen ... wellicht zit het daar onder?
Bekijk het eens ( Ooit -- 5 jaar geleden -- cursus gevolgd over het gebruik en het maken/aanpassen van afbeeldingen in Gimp met LinuxMint naast alle Windowsgebruikers in het leslokaal -- deze distro staat op een Hdd en zit, momenteel, niet in de andere computer -- ik zal hem straks even wisselen en opstarten.)

Ik heb FX-Foundry niet --- kan enkel in LinuxMint en Ubuntu ( ik gebruik een ander 'Linux-gestuurd besturingssysteem'        ^-^ )
« Laatst bewerkt op: 2021/04/15, 10:42:10 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Rik123

  • Lid
Re: Luminance HDR..
« Reactie #12 Gepost op: 2021/04/15, 11:10:58 »
@   spievensterke , dank u wel voor de hulp en ik had al gekeken in het menu van FX-Foundry   en dat is wat ik bedoel met 'heel veel functies erbij gekregen'  ik kon niets over HDR vinden , wel Tone mapping  :)

pertyrabit schreef
Citaat
Succes met je pre-instellingen programmaatje.
  hij bedoelde het niet vriendelijk denk ik.  ^-^ Maar hij heeft wel gelijk, want zoiets zoek ik ook.  Ik kan me helaas niet zo goed meer concentreren door een ernstige aandoening ,  maar ik ben nog altijd met de fotografie bezig en wat ik vroeger kon , lukt me nu niet meer. De vele opties en zonder voorvertoning in FX-Foundry  is gewoon te moeilijk voor mij ..  Luminance HDR was eenvoudiger geweest ..foto's  selecteren en en de prog doet alles voor je.. ik heb ervaring met HDR, maar met een ander besturingssysteem dan Linux .   


Re: Luminance HDR..
« Reactie #13 Gepost op: 2021/04/15, 12:52:00 »
@ Rik 123,

Ik heb de andere Hdd geplaatst in de andere laptop en gekeken in de, naast LinuxMint, geïnstalleerde Ubuntu :
In Gimp: Menubalk --- Kleuren --> Toonmappen(HDR)

Lees ook eens dit gehele topic door ... misschien staat er info in die je best kan gebruiken.

Er zijn ook twee leden die heel goed met Gimp om kunnen gaan nl.:
- jvecht (  heeft een bundel over het werken met Gimp gemaakt)
- en Paul Matthijsse ( https://allesgimpofbijna.wordpress.com/  )  ...
Er is ook een website over Gimp   ( http://dutchgimpers.nl/    .... geen https://   ).
Doe er uw voordeel mee.

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Rik123

  • Lid
Re: Luminance HDR..
« Reactie #14 Gepost op: 2021/04/15, 15:40:38 »
@ Rik 123,

Ik heb de andere Hdd geplaatst in de andere laptop en gekeken in de, naast LinuxMint, geïnstalleerde Ubuntu :
In Gimp: Menubalk --- Kleuren --> Toonmappen(HDR)

spievensterke.

Bedankt voor de hulp en inderdaad onder Kleuren staat Toonmappen . Maar ik heb er niet veel aan denk ik, want wat ik wil is veel eenvoudiger, wat theoretisch zou moeten werken met Luminance HDR..op het Gimp forum werd dit ook aanbevolen  .. 

In Synaptic zag ik ineens iets moois, althans dat leek zo.. HDR- Merge 😎..maar daar was Ubuntu helemaal niet blij mee , daarna foutmeldingen .. don't try this at home 😅
Ik geef het op en misschien dat er in de toekomst Luminance HDR verbeterd zal worden .. 

Re: Luminance HDR..
« Reactie #15 Gepost op: 2021/04/16, 17:08:24 »
Ha Rik, je hebt gelijk dat Luminance-HDR niet een van de meest eenvoudige programma's is. Je kunt er echter wel mee werken, maar dan zal je toch wat langer op dat programma moeten studeren. Wil je echter "gewoon" drie identieke foto's met verschillende belichting tot een HDR-achtig ding maken, dan gaat dat makkelijker via de opdrachtregel. Je kunt daar LumHDR voor gebruiken of het programmaatje 'enfuse'.

Dat gaat als volgt:
$ luminance-hdr-cli -o outputfile DSC_1000.JPG DSC_1001.JPG  DSC_1002.JPG
of:
enfuse -o outputfile DSC_1000.JPG DSC_1001.JPG  DSC_1002.JPG

Re: Luminance HDR..
« Reactie #16 Gepost op: 2021/04/16, 17:08:45 »
[foutje bedankt]

Offline Rik123

  • Lid
Re: Luminance HDR..
« Reactie #17 Gepost op: 2021/04/16, 17:53:37 »
Ha Rik, je hebt gelijk dat Luminance-HDR niet een van de meest eenvoudige programma's is. 

Volgens mij had ik dat niet geschreven,  maar wel
Citaat
wat jammer dat Luminance HDR het zo slecht doet ..uitlijnen bv
 

Bedankt Paul voor de tips, maar het samenvoegen van enkele foto's kan gewoon in mijn camera ..    Ik vraag me af of iemand heel tevreden is met Luminance HDR... ik kan het nauwelijks voorstellen .

Maar ik red me wel, heb ooit een prog gekocht die het goed doet, maar helaas niet werkt onder wine ..dus nog afhankelijk van een andere besturing, geen ramp dus  :D