Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mounten van HDD en twee schermen  (gelezen 322 keer)

Mounten van HDD en twee schermen
« Gepost op: 2016/02/28, 15:53:45 »
Maanden geleden een verse computer in elkaar geknutseld. Eerst Windows erop gezet en wat later Ubuntu 14 in dualboot vorm.  Daarna startte ik het systeem op met Ubuntu en ging zelden nog naar Windows. Het enige wat ik miste was om met mijn printer Canon Mx310 te kunnen scannen en de afdruk kwaliteit liet te wensen over. Verleden week VMPlayer geïnstalleerd en een voorzien van windows 7 emulatie. Afdrukken werkt fantastisch: een file oppakken in linux en slepen naar een windows folder en printen onder windows.
De volgende stap was gisteren. Windows verwijderen en Ubuntu de volledige capaciteit toewijzen aan een SSD..
Dit is de eerste keer dat ik tevreden ben met een linux distro. Ben begonnen met RedHat in de negentige jaren. Eindelijk af van MS. Wat een zegen.

Maar nog twee problemen waarmee ik overigens mee kan leven.

Mounten van HDD. Na het opstarten moet ik met bestandsbeheer HDD sdb aankoppelen. Hoe kan ik dit tijdens de boot automatisch laten geschieden.

Twee schermen aangestuurd door  GeForce GT 610. Als ik met de cursor op het rechter scherm naar het linkse scherm wil dan loopt de cursor vaak tegen een 'muur' aan de linker kant. Meermalen opnieuw proberen en ben ik op het linker scherm. Hetzelfde geldt voor vanhet  linker- naar het rechter scherm. Enig idee wat dat kan zijn?


 
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mounten van HDD en twee schermen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/28, 16:32:53 »
Voor wat het mounten van de HDD betreft: opnemen in /etc/fstab.

Re: Mounten van HDD en twee schermen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/28, 19:48:26 »
Die muur is waarschijnlijk de 'plakrand', dat is een instelling onder beeldscherminstellingen. even uitzetten.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Mounten van HDD en twee schermen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/29, 05:37:24 »
Hd in je fstab zetten, zoek handleiding wat er in moet staan, het gaat ook grafisch met het programma disks(schijven), maar dacht dat deze fouten maakte, dus met je info via google kun je de disks corrigeren.

Het beste is om tijdens installatie, alle partities/en hd's, met de hand indelen, dan kun je alle partities direct in je fstab zetten, tijdens installatie.

Hier een voorbeeld van een extra partitie voor opslaan data:
Deze is bij mij gemaakt tijdens installatie, dus automatisch.

UUID=2647246d-b674-4b0h-a77b-a8e333581171 /home/jan/gegevens3  ext4      rw, suid, dev, exec, auto, nouser, and async    0      2
« Laatst bewerkt op: 2016/02/29, 05:43:01 door jan11000 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mounten van HDD en twee schermen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/29, 11:05:37 »

UUID=2647246d-b674-4b0h-a77b-a8e333581171 /home/jan/gegevens3  ext4      rw, suid, dev, exec, auto, nouser,async    0      2
Je onderscheidt 6 velden, telkens gescheiden door spaties.
1) de UUID (unieke partitieidentifier) vind je in de uitvoer van het commando "sudo blkid" of (geen rootrechten nodig!) "lsblk -f".
2) /home/jan/gegevens3 is het koppelpunt, m.a.w., de folder waar je de harde schijf wil aankoppelen
3) ext4 is het bestandssysteem dat je wil aankoppelen (wordt vfat voor een FAT23 geformatteerde partitie, ntfs voor een ntfs geformatteerde partitie)
4) zijn de opties. Dit mag je rustig vervangen door "defaults".
5) Niet meer in gebruik: laat op 0 staan
6) In welke volgorde de partitie bij opstart gechecked moet worden (0 = geen controle, 1 is in éérste orde, hou dit voor de root partitie, 2 in tweede orde)

Re: Mounten van HDD en twee schermen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/29, 12:35:57 »
Bedankt allemaal. Het is gelukt met het mounten van de HDD en de cursor gaat soepeltjes van het een naar het andere scherm. Het draait als een trein.
Nogmaals bedankt.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark