Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint 13 Xfce  (gelezen 10870 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint 13 Xfce
« Gepost op: 2013/05/19, 19:31:45 »
Om doorgewinterde gebruikers van Windows XP zo snel en makkelijk mogelijk op Linux over te zetten, heb ik deze nieuwe pagina gemaakt:
https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

Want de boodschap moet nu echt tussen de oren dat XP op z'n laatste benen loopt, en dat tijdig overstappen bepaald geen overbodige luxe is: http://www.zdnet.nl/nieuws/148764/gartner-bereid-je-voor-op-einde-windows-xp-veiligheid-in-gevaar-/

Doe er je voordeel mee!  :)

P.S.: Natuurlijk zijn bijvoorbeeld Xubuntu en Lubuntu (enzovoorts, enzovoorts....) evenzeer goede alternatieven. Maar mij lijkt Linux Mint 13 Xfce de kleinste hobbel te zijn voor een soepele overstap van mensen die.... eigenlijk helemaal niet zo'n zin hebben in een overstap, en het min of meer "tegen heug en meug" doen.

P.P.S: Aardig detail: ofschoon Mint 13 Xfce is gebouwd op Ubuntu 12.04, heeft-ie toch Xfce 4.10 aan boord (ter vergelijking: Xubuntu 12.04 heeft nog Xfce 4.8 aan boord).
« Laatst bewerkt op: 2014/01/21, 20:04:36 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/19, 21:24:26 »
Want de boodschap moet nu echt tussen de oren dat XP op z'n laatste benen loopt, en dat tijdig overstappen bepaald geen overbodige luxe is
Hetzelfde voor gebruikers van Ubuntu Oneiric Ocelot, Lucid Lynx of Hardy Heron desktop, ook die krijgen geen veiligheidsupdates meer en moeten nu al overstappen. Gelukkig (helaas?) geen groot nieuws, het aantal gebruikers is niet noemenswaardig:
In Nederland is het aantal Linux-gebruikers zo klein op de desktop dat het niet eens apart vermeld wordt.
Linux Mint Xfce 13 is een extra belangrijke versie, want hij krijgt vijf jaar veiligheidsupdates, en wel tot april 2017
2017 is (anno 2013)  nog 4 jaar.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/19, 21:35:35 »
Linux Mint Xfce 13 is een extra belangrijke versie, want hij krijgt vijf jaar veiligheidsupdates, en wel tot april 2017
2017 is (anno 2013)  nog 4 jaar.
Inderdaad. Ik heb de tekst even aangepast. Dank voor de correctie.  :)

Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/19, 21:56:48 »
Gelukkig (helaas?) geen groot nieuws, het aantal gebruikers is niet noemenswaardig:
In Nederland is het aantal Linux-gebruikers zo klein op de desktop dat het niet eens apart vermeld wordt.

Je site kwam niet door de AdBlock, moest een uitzondering toevoegen.
Trouwens, hij doet het niet. Krijg een 'Missing plugin'-foutmelding.

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/19, 22:53:10 »
Ik vlieg door zijn site ,no problemo. ^-^
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline joop905

  • Lid
Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/19, 23:01:34 »
Werkt hier ook goed.

Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/19, 23:02:45 »
Ah, de site werkt niet met WebKit, wat een faal zeg. Nuja, gelukkig heb ik voor dit soort dingen dus Firefox achter de hand ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/19, 23:36:35 »
Een aardig detail is trouwens dat Linux Mint Xfce 13, die is gebaseerd op Ubuntu 12.04, standaard beschikt over Xfce 4.10 (waar Xubuntu 12.04 nog Xfce 4.8 heeft).  :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/19, 23:48:21 »
Een aardig detail is
Dutch (Flemish) Translation updates :)
http://www.xfce.org/download/changelogs/4.10
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/19, 23:58:45 »
Je site kwam niet door de AdBlock, moest een uitzondering toevoegen.
Trouwens, hij doet het niet. Krijg een 'Missing plugin'-foutmelding.
Statcounters wordt geblokkeerd door de Ghostery plug-in. Het zijn ook "maar" statistieken. ;)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/20, 08:02:13 »
Je site kwam niet door de AdBlock, moest een uitzondering toevoegen.
Trouwens, hij doet het niet. Krijg een 'Missing plugin'-foutmelding.
Statcounters wordt geblokkeerd door de Ghostery plug-in. Het zijn ook "maar" statistieken. ;)
Vandaar dat ik hem niet kon openen. Of werkt ie überhaupt niet in Chromium? :P

Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/20, 11:16:56 »
@testcees: Ik heb geen Ghostery, ik heb alleen AdBlock Plus.

@Timo: Hij werkt niet in Chromium. Ik heb QupZilla als standaardbrowser en die heeft Qt WebKit als engine en daar werkte het niet. Ik had laatst voor de test van een web app even Chromium erop gepleurd en ook daar werkt de site niet. In Firefox dus wel dus ik neem aan dat WebKit dan niet wordt ondersteund aangezien zowel QupZilla als Chromium WebKit gebruiken...

@Pjotr: Dat is een opvallend detail inderdaad. In dat geval heeft LM 13 Xfce eigenlijk iets meer voordelen van Xubuntu 12.04 :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/20, 12:05:43 »
Vandaar dat ik hem niet kon openen. Of werkt ie überhaupt niet in Chromium? :P
Tenzij je de site zelf blokkeert met een add-on of extensie werkt de site ook prima in Chromium.
Offtopic: Je kan ook zien dat Chrome (alias Chromium) veel meer gebruikt wordt dan Firefox: http://gs.statcounter.com/#browser-ww-monthly-201204-201304 . Voor Ubuntu (de belangrijkste?) reden voor Chromium te kiezen als standaard browser vanaf 13.10.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/20, 12:18:27 »
Precies. Daarom houden we ook Internet Explorer op Windows en kunnen we dat keuzeschermpje weer afschaffen want uiteindelijk wordt IE toch het meest gebruikt op Windows.
Nee, dat is geen argument testcees. Hou er ook rekening mee dat Chromium meer geheugen verbruikt terwijl Unity juist minder geheugen gebruikt sinds 13.04 Het is niet de bedoeling dat dat vrijgekomen geheugen wordt opgeslokt door Chromium. FF verbruikt veel minder. Veel mensen op OMG! Ubuntu rapporteerden dat ook al. Plus FF heeft vloeiender scrollen sinds FF20 i.t.t. Chromium.

Maar goed, laten we deze discussie ergens anders voeren; dit is Pjotr's topic over LM 13 Xfce.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/20, 12:20:07 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/20, 12:52:36 »
Precies. Daarom houden we ook Internet Explorer op Windows en kunnen we dat keuzeschermpje weer afschaffen want uiteindelijk wordt IE toch het meest gebruikt op Windows.
Nee, dat is geen argument testcees.
Misschien is dat voor jou geen argument, maar de ontwikkelaars van Ubuntu vinden dat wel:
http://www.omgubuntu.co.uk/2013/05/chromium-to-replace-firefox-as-default-browser-in-ubuntu

Citaat
- Google Chrome has ‘leapfrogged’ Firefox in usage
- There is ‘clear demand’ for it from users; supplying Chromium would meet expectations
- Switching to webkit-based browser offers consistency across convergent platforms
Het laatste punt is interessant: want blijkbaar is/wordt Ubuntu Touch gebaseerd op Webkit (de engine van Chrome/Chromium).

Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #15 Gepost op: 2013/05/20, 12:54:15 »
Stick klaargemaakt/ een aantal mensen doorverwezen naar je, voortreffelijke, site/ installaties (8) gaan door volgende maand, als ik genoeg tijd heb.

Jammer dat Xubuntu blijkbaar een tikje achterloopt op LM  XFCE :( , maar dat zal de eindgebruiker 9/10 worst wezen. Voyager heb ik, alweer, afgeraden aan mensen; tjokvol PPA's en software die je systeem fraai naar de bliksem krijgen (Bleachbit o.a. ) , ook jammer want echt heel mooie distro.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #16 Gepost op: 2013/05/20, 13:11:36 »
@markba: Ja, maar Canonical is ook onder de indruk van het feit dat Qt V8 gebruikt terwijl de aankomende versie van Qt helemaal geen V8 gebruikt. Maar daar hoor je ze niet over want ze zitten teveel in de V8-hype. Zie ook het commentaar op dat artikel waarin men dat ook aanhaalt.

Maar nogmaals: laten we dit voortzetten in een ander topic.

@Joris: Bleachbit kan geen kwaad zolang je het niet als root draait.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #17 Gepost op: 2013/05/20, 14:50:56 »
Jammer dat Xubuntu blijkbaar een tikje achterloopt op LM  XFCE :( , maar dat zal de eindgebruiker 9/10 worst wezen.
Klopt, dat is vooral interessant voor ons als techneuten....  :)

Mint Xfce heeft destijds geprofiteerd van de extra ontwikkeltijd, omdat ze natuurlijk bouwen op een bestaande Ubuntu. In die extra ontwikkeltijd verscheen de vertraagde Xfce 4.10, dus die hebben ze toen mooi eventjes meegepakt.

Mijn werkcomputers blijven trouwens allemaal op Xubuntu 12.04 LTS draaien. En ook bij computers van anderen die ik in beheer heb, is en blijft het Xubuntu 12.04.

De pagina over Mint Xfce 13 heb ik gemaakt voor de "tegen heug en meug"-overstappers vanuit Windows XP. Lieden die niet overstappen uit enthousiasme voor Linux, maar omdat hun teerbeminde XP straks onbruikbaar wordt voor het internet. En die zelf de installatie moeten doen.  =D

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #18 Gepost op: 2013/05/20, 17:58:58 »
Naast Ubuntu, xubuntu 32 en 64, lubuntu, staat nu ook mint xfce13 op mijn multiboot stokkie. Thnx 
Overigens blijkt lubuntu favoriet voor hele oude xp laptops. Voordeel van mint is natuurlijk de nu nog 4 jaar ondersteuning die lubuntu moet missen.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #19 Gepost op: 2013/05/20, 20:06:39 »
Naast Ubuntu, xubuntu 32 en 64, lubuntu, staat nu ook mint xfce13 op mijn multiboot stokkie. Thnx 
Overigens blijkt lubuntu favoriet voor hele oude xp laptops. Voordeel van mint is natuurlijk de nu nog 4 jaar ondersteuning die lubuntu moet missen.

En het feit dat LXDE weinig leven heeft. Daarom ook dat openSUSE besloten heeft E17 te gaan aanbieden op de DVD als lichtgewicht i.p.v. LXDE.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #20 Gepost op: 2013/05/20, 21:57:55 »
En het feit dat LXDE weinig leven heeft. Daarom ook dat openSUSE besloten heeft E17 te gaan aanbieden op de DVD als lichtgewicht i.p.v. LXDE.
Interessant... Heb je een webkoppeling?

Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #21 Gepost op: 2013/05/20, 22:01:07 »
En het feit dat LXDE weinig leven heeft. Daarom ook dat openSUSE besloten heeft E17 te gaan aanbieden op de DVD als lichtgewicht i.p.v. LXDE.
Interessant... Heb je een webkoppeling?

Ja, die heb ik :)
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTM3MzE

Oeps, ik was in mijn vorige post het woord "mogelijk" vergeten. "mogelijk E17 te gaan aanbieden" had er moeten staan. En gezien de poll die ze erbij geopend hebben op openSUSE Connect lijken gebruikers ook voor E17 te kiezen; E17 staat ruim voor qua stemmen.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/20, 22:08:57 door Vistaus »

Offline tevano

  • Lid
Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #22 Gepost op: 2013/05/21, 10:21:38 »
Iedereen spreekt van Mint 13. Ik gebruik Mint 14/Cinnamon. Lijkt sprekend op windows en heel geschikt voor mensen die van windows willen overstappen op Linux. Volgens een oud-collega is de Mint 14/Mate versie ook heel goed. Kijk eens naar http://tweakers.net/nieuws/85672/linux-mint-14-biedt-vernieuwde-mate-en-cinnamon-desktopomgevingen.html

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #23 Gepost op: 2013/05/21, 10:59:14 »
Iedereen spreekt van Mint 13. Ik gebruik Mint 14/Cinnamon.
Ook niks mis mee, maar mijn pagina richt zich specifiek op XP-gebruikers die "tegen heug en meug" in april 2014 moeten overstappen. Die overtuig je minder snel met een Linuxversie waar de ondersteuning eveneens van ophoudt in april 2014....  =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: wijs gebruikers van Windows XP op Linux Mint Xfce 13
« Reactie #24 Gepost op: 2013/05/21, 11:20:38 »
mijn pagina richt zich specifiek op XP-gebruikers die "tegen heug en meug" in april 2014 moeten overstappen. Die overtuig je minder snel met een Linuxversie waar de ondersteuning eveneens van ophoudt in april 2014....  =D
Met 10 minuten knutselen is Xubuntu (vanaf XFCE 4.08) bijna een tweeling van Windows-98 !
Hoe simpel wil je het hebben?
Mint is natuurlijk mooier om te zien, voor een aantal mensen zal dat mee tellen,
andere mensen willen juist een simpel "recht voor z'n raap" systeem.

Het blijft een kwestie van smaak, misschien een bootable USB stick maken met een aantal demonstratie mogelijkheden ?
:lol:
« Laatst bewerkt op: 2013/05/21, 11:22:19 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.