Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Probleempje met printen.  (gelezen 4016 keer)

[Opgelost] Probleempje met printen.
« Gepost op: 2012/08/03, 10:34:10 »
Ik heb een Pixma iP 1600 printer (ik weet niet de handigste printer) maar deze werkt door de juiste drivers te installeren goed.
Tenminste dat was tot vanmorgen. Als ik nu iets print dan laat hij altijd de laatste paar regels weg. Deze worden niet geprint. Of het nu gaat om het printen van een paar regels of een hele bladzijde de laatste regels vallen altijd weg. Als ik meer dan 1 pagina laat afdrukken bv 2 pagina's dan gaat de eerste zonder probleem maar de laatste geeft dan weer het zelfde probleem.
Dit probleem heeft zich niet eerder voorgedaan. Heb al van alles geprobeerd maar ik kom er niet aan uit.
Weet er iemand een oplossing?
« Laatst bewerkt op: 2012/08/07, 09:53:22 door HeinXIX »

Re: Probleempje met printen.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/04, 09:20:45 »
Niemand?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleempje met printen.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/04, 23:15:17 »
Welk stuurprogje gebruik je?

Re: Probleempje met printen.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/05, 09:06:27 »
Welk stuurprogje gebruik je?
Stuurprogramma Canon iP2200 Ver.2.60

Offline jolo

  • Lid
Re: Probleempje met printen.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/05, 14:27:17 »
Als ik nu iets print dan laat hij altijd de laatste paar regels weg.
Gebeurde dit nadat je updates had geïnstalleerd? Controleer dit eventueel in Ubuntu softwarecentrum  > Geschiedenis.

Kan het wellicht aan de printer of printer cartridges zelf liggen. Want printer problemen kunnen ontstaan, als je lang niet geprint hebt. Zou je dat kunnen testen door een testpagina af te drukken, via een knop op de printer zelf? Of eventueel via een Windows XP pc. Check eventueel op de site van Canon PIXMA iP1600.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Probleempje met printen.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/05, 19:50:24 »
Eindelijk weer toegang tot de Ubuntu site en forum.
Heb de printer op een pc met Windows XP aangesloten.
Nu werkt de printer perfect.
Heb ook in  Ubuntu softwarecentrum  > Geschiedenis geken maar kan niet zeggen of daar iets verkeerd zit.
Voorlopig laat ik de printer maar aangesloten zitten op mijn PC met Windows XP. Zo vaak heb ik hem niet nodig.

Offline jolo

  • Lid
Re: Probleempje met printen.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/05, 20:22:32 »
Ik zie hier meerdere updates, die ik vrijdag 3 augustus had geïnstalleerd. Mogelijk dat er één van die updates bij jouw in conflict is gekomen met die wordkaround, die jij eerder had gebruikt http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/canon-pixma-ip-1600-printer-installeren-in-12-04-lts/msg816639/#msg816639 Welke update het zou kunnen zijn, weet ik niet. Wellicht cups of een update met de naam cups erin. Wellicht maakt een andere update het weer goed.

Als je de printer toch niet vaak gebruikt, dan probeer je het tegen de eind van deze maand weer eens opnieuw. Of check je later die workaround weer eens opnieuw.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Probleempje met printen.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/05, 23:12:54 »
Mijn Canon MP160 en de reserve MP150 doen dat ook. Mijn fotoprinter HP Photosmart echter weer niet. De beide Canons doen het zelfs op de testpagina <g>!

Ik vond bug 1027127: https://bugs.launchpad.net/bugs/1027127 en heb er de gevraagde error log en printout data aan toegevoegd. Die printout data was trouwens wel in orde, dus er gaat elders wat fout.

Even afwachten maar weer. Ondertussen moet mijn fotoprinter er maar aan geloven, maar er gaan natuurlijk wél goedkope cartridges in ...

Ben benieuwd hoe snel dit opgelost gaat worden. Mijn eerste ervaring met dit systeem. Klik even op de betrokken link (links boven) als je er ook last van hebt...: "Does this bug affect you too?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Probleempje met printen.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/06, 11:10:01 »
Ik heb het zelfde probleem met mijn Canon MG5150   :'(
You gotta be hungry !

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleempje met printen.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/06, 12:21:16 »
Mogelijke tijdelijke noodoplossing: voeg een paar "loze" regels aan het einde toe, waarop alleen een puntje staat.

Zo dus:
.
.
.
.

Of ze vallen helemaal weg (wat je wil), of er verschijnt hooguit een puntje.

Hopelijk is dat voldoende, om er tijdelijk "omheen" te werken....

Re: Probleempje met printen.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/06, 14:25:18 »
kan het soms dat deze problemen ontstaan als je navulbare cartridges gebruikt?
You gotta be hungry !

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Probleempje met printen.
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/06, 14:40:20 »
Ik dacht eerst dat de zwarte cartridge leeg was. Zwart en kleur zijn weer nokjevol. Toen dacht ik aan een cartridge die niet helemaal lekker meer was. Die printer draait heel wat pagina's erdoorheen. Nee, dat was het ook niet. Bovendien wordt een volledige pagina helemaal netjes afgedrukt, weer op de laatste paar regels na. Ik heb het nagelopen. Het is geen falende cartridge. Toen dacht ik dat die veelgeplaagde printer zijn beste tijd gehad had. Maar de reserve deed exact hetzelfde, dus de printer was ook al niet de boosdoener. Het is puur softwarematig.

Ik ben benieuwd wat de developer erop zegt.

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Probleempje met printen.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/06, 16:39:45 »
Mijn cartridges zijn nog niet zo heel lang geleden bijgevuld maar heb daar eerst gewoon nog normaal mee geprint zonder enige fout. Kan het dus niet zijn.
En zoals gezegd mijn printer draait zonder enige fout, zeg maar gerust perfect,  als deze is aangesloten op een PC met Windows XP dus aan de printer kan het niet liggen.
Ik zal me ook aanmelden op launchpad en aangeven "this bug effects me".

Voorlopig laat ik de printer maar aangesloten zitten op mijn windows XP PC.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Probleempje met printen.
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/06, 20:29:50 »
Er is een fix via een PPA beschikbaar gesteld voor tests. Zie onderstaande link naar de bug. Ik heb de fix geinstalleerd en mijn MP160 werkt weer prima.

Ik begrijp dat om een andere bug aan te pakken tegen het einde van een print een USB reset werd toegevoegd in de laatste update. Die pakte verkeerd uit bij Canons en enkele andere merken printers. Die reset is nu beperkt tot de printers met die eerdere bug.

https://launchpad.net/bugs/1032456

Even wachten maar tot die fix officieel uitkomt. Dat zal vast niet lang duren. Ondertussen kan je de print voor elkaar krijgen door er een paar regels aan toe te voegen met bijvoorbeeld een punt erin zoals Pjotr opperde. Je moet wat, niet?

Het is de eerste keer dat ik bij de oplossing van een (heel kleine) bug betrokken raakte. De openheid van het gebeuren is erg indrukwekkend.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Probleempje met printen.
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/07, 08:54:38 »
Vandaag via update beheer een nieuwe update binnen gekregen.
Alles werkt weer zo als voorheen bij mij.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Probleempje met printen.
« Reactie #15 Gepost op: 2012/08/07, 09:05:23 »
Ja, geweldig hè?

Ik ben helemaal in mijn nopjes met de Linux wereld ... . Jammer natuurlijk dat ze die USB reset er wat onbezonnen in gestopt hebben. Maar waar gehakt wordt valt er weleens een spaantje. De open (transparant noemen ze dat tegenwoordig) manier waarop het opgelost wordt is daarentegen van zeer grote klasse, lijkt me zo.

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Probleempje met printen.
« Reactie #16 Gepost op: 2012/08/07, 09:52:43 »
Volledig mee eens.
Bij deze probleem opgelost. :D