Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtualbox  (gelezen 489 keer)

Virtualbox
« Gepost op: 2017/02/26, 15:03:41 »
os = Xubuntu 16.04

Ik ben bezig met Virtualbox. Mijn fysieke pc beschikt over een SSD. In geval van een nieuwe installatie op deze host, optimaliseer ik die altijd via Pjotr's website (https://sites.google.com/site/computertip/ssd). Nou geloof ik niet dat dit nodig is voor een guest omdat die niet gebruik maakt van de SSD (?). Alleen zeker weten doe ik dit niet. Dus mijn vraag is of het nodig is om bij een guest 'iets harde schijf-achtigs' te optimaliseren dienovereenkomstig ik dat doe bij de SSD van mijn host of dat dit niet nodig is?
Heb het nodige doorgenomen in de VB manual maar kom er niet helemaal uit.

Verder vraag ik mij af of de opties Drag 'n Drop en Shared Folders een mogelijk veiligheidsprobleem zouden kunnen vormen in geval van een besmette (Windows)guest, aangezien er op die manier een link wordt gelegd tussen de host en de guest? 
« Laatst bewerkt op: 2017/02/26, 15:11:14 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline aartje

  • Lid
Re: Virtualbox
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/27, 10:02:46 »
os = Xubuntu 16.04

Ik ben bezig met Virtualbox. Mijn fysieke pc beschikt over een SSD. In geval van een nieuwe installatie op deze host, optimaliseer ik die altijd via Pjotr's website (https://sites.google.com/site/computertip/ssd). Nou geloof ik niet dat dit nodig is voor een guest omdat die niet gebruik maakt van de SSD (?).
Je host-systeem (Linux) regelt je optimalisaties voor je SSD (fstrim/discard oid) als dat goed is ingesteld..
Virtualbox is niet meer dan een programma dat je draait op je Linux-systeem. Het maakt niets uit wat je draait onder virtualbox
als virtuele machine. Zo is bekend dat WindowsXP  niet echt geschikt is voor een SSD, maar je kan het wel
virtueel draaien in Virtualbox onder  een voor een SSD ge-optimaliseerd host-systeem.

Trouwens, al die optimalisaties in Ubuntu/Mint voor een SSD schijnen discutabel te zijn. Tegenwoordig kan je zo'n 30 (!) GB per dag
op die SSD schrijven en dat zo'n 5 a 10 jaar lang voor je slijtageproblemen krijgt.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/27, 10:51:24 door aartje »

Re: Virtualbox
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/27, 11:59:09 »
Da's echt indrukwekkend veel. Bedankt voor je reactie. Ik dacht het al wel, maar deze materie is tamelijk nieuw voor me dus maar 'ff checke".

Weet je toevallig ook nog of de opties Drag 'n Drop en Shared Folders een mogelijk veiligheidsprobleem zouden kunnen vormen in geval van een besmette (Windows)guest, aangezien er op die manier een link wordt gelegd tussen de host en de guest? Ik heb daar het nodige over gelezen.  Vrij technisch allemaal. Wat ik meen te mogen concluderen is dat het mogelijk zou kunnen zijn, maar dat het in de praktijk eigenlijk vrijwel nooit voorkomt(?).
Een boek doet het altijd...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Virtualbox
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/27, 12:28:40 »
SSD optimaliseren hoeft niet meer met nieuwe ssd's.

Veiligheid,
denk dat een virus, dus een windows virus niks kan doen naar je linux.
Wel zou een hacker die iets zou zoeken misschien iets meer kunnen.
Dus in dagelijks gebruik zal niet veel gebeuren.
Wel zou ik de beveiliging van windows goed bijhouden.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Virtualbox
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/27, 13:42:30 »
Weet je toevallig ook nog of de opties Drag 'n Drop en Shared Folders een mogelijk veiligheidsprobleem zouden kunnen vormen in geval van een besmette (Windows)guest, aangezien er op die manier een link wordt gelegd tussen de host en de guest?
Ja, een besmette (Windows) gastcomputer kan via Gedeelde mappen (Shared Folders) bij bestanden van de (Linux) gastheercomputer.
dat het in de praktijk eigenlijk vrijwel nooit voorkomt(?).
Toch wel, bepaalde cryptoware probeert ook bestanden op netwerkmappen (dus ook via vboxsf "Gedeelde mappen") te versleutelen
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Virtualbox
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/27, 15:23:09 »
Ok. Wanneer de guests bv allemaal van een linux-os voorzien zouden zijn, dan is het risico enorm veel kleiner zo niet verwaarloosbaar neem ik aan (mits je alles natuurlijk netjes up-to-date hebt, firewall enabled etc.)?
Een boek doet het altijd...

Offline aartje

  • Lid
Re: Virtualbox
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/27, 16:16:04 »
Da's echt indrukwekkend veel. Bedankt voor je reactie. Ik dacht het al wel, maar deze materie is tamelijk nieuw voor me dus maar 'ff checke".

Weet je toevallig ook nog of de opties Drag 'n Drop en Shared Folders een mogelijk veiligheidsprobleem zouden kunnen vormen in geval van een besmette (Windows)guest, aangezien er op die manier een link wordt gelegd tussen de host en de guest? Ik heb daar het nodige over gelezen.  Vrij technisch allemaal. Wat ik meen te mogen concluderen is dat het mogelijk zou kunnen zijn, maar dat het in de praktijk eigenlijk vrijwel nooit voorkomt(?).
Ik heb ook op mijn systeem Windows7 onder Virtualbox onder Mint 17.3 draaien. Ik gebruik dat eigenlijk alleen voor 3 zaken:
Omnipage (naar mijn menig de beste OCR-software)
Tomtomhome (om Tomtom te update)
BIC (Berry's internet bridge)

Ik heb verder geen (extra) browser als Firefox of Thunderbird ge-installeerd, browsen en/of emailen doe ik wel onder Mint.
Ik ga er vanuit dat je zolang je maar geen progjes installeert, mailtjes leest of browst onder Windows  je ook geen
probleem met de veiligheid hebt (bij mij zit al een Firewall in mijn router, zoals bij bijna alle routers wel het geval zal zijn)

Verder heb ik op een gegeven moment zelfs mijn viruschecker op mijn (virtuele) windows7 verwijderd, dat scheelt behoorlijk
in de opstarttijd. En mijn Windows7 updaten doe ik ook niet meer, zolang ik geen problemen heb,
 dat is me een veel te langdurige zaak.

Ik heb ook wel een sharedfolder als subfolder van mijn home-directory gemaakt (samba) en zal daar nooit iets cruciaals in zetten.


Kortom, ik ben persoonlijk niet bang voor veiligheidsproblemen in deze situatie, maar ik heb wel het idee dat ik zo'n
probleem snel kan opmerken door mijn ervaring.

Verder staan er in de " C't magazine voor computertechniek" van maart 2017 heel interessante artikelen over SSD's
(levensduur etc., tips etc.)
« Laatst bewerkt op: 2017/02/27, 16:20:55 door aartje »

Re: Virtualbox
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/27, 18:02:18 »
Ik heb ook zo'n shared folder aangemaakt en vroeg me af of die folder dan de enige weg zou zijn voor malware om het host system te infecteren? Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Een boek doet het altijd...

Offline aartje

  • Lid
Re: Virtualbox
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/27, 18:14:50 »
Ik heb ook zo'n shared folder aangemaakt en vroeg me af of die folder dan de enige weg zou zijn voor malware om het host system te infecteren? Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Dat zou ik niet durven garanderen. Ik zou in die folder nooit iets langer zetten of iets wat belangrijk is.
Beschouw zo'n folder alleen maar als tijdelijk hulpmiddeltje om bestanden tussen de host en de guest te transporteren,
dan lijkt het me sterk dat er iets fout kan gaan.

Offline aartje

  • Lid
Re: Virtualbox
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/27, 18:17:50 »
sorry, twee maal zelfde reactie.....

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Virtualbox
« Reactie #10 Gepost op: 2017/02/27, 21:35:39 »
Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Wie weet, ook virtualbox is en blijft (maar) een softwarepakket dus kan (zal) bugs en veiligheidsproblemen bevatten… :evil:  ^-^
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Virtualbox
« Reactie #11 Gepost op: 2017/03/01, 12:13:12 »
Conclusie : het gezonde verstand blijven gebruiken en geen belangrijke data (blijvend) in een shared folder plaatsen.

Bedankt allemaal! Ik weet voldoende.
Een boek doet het altijd...