Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] GRUB 2 automatisch opstarten zonder keuze  (gelezen 1308 keer)

Offline evarie

  • Lid
[opgelost] GRUB 2 automatisch opstarten zonder keuze
« Gepost op: 2011/06/29, 19:57:54 »
Meestal wordt eerst windows geinstalleerd en daarna ubuntu. Dan krijg je in GRUB 2 de instelling dat Ubuntu opstart, wanneer je geen keuze maakt in het menu grub. Ik heb in de wiki van ubuntu-nl gezocht naar informatie hier over, maar ik kan het niet vinden. Misschien dat ik er over heen kijk.  Weet jij misschien hoe dat moet?
Hoe je GRUB 2 kan instellen zodat windows wordt opgestart als je geen keuze maakt?

En dan nog een vraagje : Blijven deze instellingen dan ook het zelfde na een nieuwe kernel update van ubuntu?
« Laatst bewerkt op: 2011/07/01, 11:18:15 door evarie »

Offline Stijnen

  • Lid
Re: GRUB 2 automatisch opstarten zonder keuze
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/30, 14:27:04 »
Dit doe je door het aanpassen van de  /etc/default/grub

Openen file met root rechten:
sudo gedit /etc/default/grub
In deze file staat een default waarde:
GRUB_DEFAULT=0
Makkelijkst is om je grub menu als uitgangspunt te nemen en hiervan te tellen welke waarde Windows is. De eerste optie is Ubuntu (default=0) de tweede optie is als het goed is Ubuntu recovery mode (default=1) etc. Windows zal waarschijnlijk 3 of 4 zijn ...

Je slaat de aanpassing op en update de GRUB:
sudo update-grub
Herstarten computer.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/30, 15:39:04 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Re: GRUB 2 automatisch opstarten zonder keuze
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/30, 21:29:28 »
Er is ook een grafische tool hiervoor.
StartUp-Manager, deze is het software centrum te vinden.

Volgens mij heb je hiermee ook geen last met kernel updates.

Offline MRIG

  • Lid
    • Ger Siemerink
Re: GRUB 2 automatisch opstarten zonder keuze
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/30, 21:41:16 »
Aanvullend.  Je kunt deze customizer ook is proberen.
https://launchpad.net/grub-customizer

Zelf had ik sinds 11.04 wat moeite om de recovery versie van Windows (dual boot) te verwijderen uit het opstartmenu.
Ook de geheugentest is voor mij persoonlijk zinloos. Die heb ik er ook uitgekieperd.
Met de genoemde tool hierboven kreeg ik wat ik wilde


Re: GRUB 2 automatisch opstarten zonder keuze
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/01, 09:04:44 »
Je zou ook kunnen overwegen om Burg te installeren; daar kan je met een GUI kiezen wat die als eerste moet opstarten.
MAAR er is weinig of geen ondersteuning van Canonical én ik weet niet hoe die zich gedraagt als er Grub-updates zijn.

In principe zoals al aangegeven, is startupmanager (vanuit Synaptic of Softwarecentrum) je beste keuze.
Gewoon op het eerste tabblad selecteren wat die eerst moet opstarten vanuit Grub. Het is eigenlijk een eenvoudig progje dat de regels voor het opstarten beïnvloedt. Fail-safe en handig. Bij opstarten dien je je wachtwoord eerst in te geven en vervolgens wijst het zich vanzelf  uit.

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline evarie

  • Lid
Re: GRUB 2 automatisch opstarten zonder keuze
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/01, 11:17:51 »
Met de startupmanager Kan ik het standaard besturingsysteem kiezen dat moet worden opgestart als ik geen keuze maak. Ook de seconden wachttijd kan je instellen. Goed programma dus.

Bedankt.