Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatiemedia  (gelezen 817 keer)

Offline LtB

  • Lid
Installatiemedia
« Gepost op: 2013/04/18, 15:10:29 »
Hallo, hier een nieuweling :-)

Ik heb op een PC uit ca 2003 Windows XP staan. Een paar jaar geleden heb ik een poging gedaan om  er een dual-boot machine van te maken met Ubuntu. Dat liep stuk, ik weet niet meer precies waarom. Ik heb nu wat meer tijd om er aan te besteden.
De macihne wil niet opstarten .
  • als ik Windows XP kies,kom ik in een opstartloop. Die kan ik onderbreken, en dan eindigt de opstart in een blauw scherm met als hoofdboodschap:  UUnmountable_Boot_Volume. Dat (MBR) schijn je in principe te kunnen verhelpen met de XP installatie-CD.  Maar vervolgens denk ik dat Ubuntu niks meer doet :-) 
  • Als ik Ubuntu kies, kom ik in een tekstscherm met als prompt "grub". Dat ken ik absoluut niet. Als commando geef ik "help" in, en dan krijg ik een lijst van beschikbare opdrachten. Sommige denk ik te begrijpen, maar bv exit en quit doen niks. Reboot doet wat het zegt: rebooten.

Ik besloot, de opstartCD van 10.10  te gebruiken om Ubuntu opnieuw te installeren. De machine wil echter niet booten vanaf de CD.
  • Heb een iso van Ubuntu 12.10 gedownload, en op een DVD gebrand.  Deze wil ook niet booten.
  • Een oudere aanwezige versie op CD gebrand: 7.10 (had ik nooit iets mee gedaan...) Deze wilde opstarten. In het eerste meny kies ik de eerste optie, Ubuntu draaien of installeren.
    Ik zie vervolgens een logo-animatie, een voortgangsbalk die gewoon zwart blijft, eentje die vrolijk van links naar rechts wandelt en opnieuw, en een klein balkje  dat constant oranje is.
    Na nog geen 5 minuten viel de voortgangsbalk stil. Al een uur nu. (

Wat nu?
Waar ik aan denk:
  • de DVD-speler heeft misschien kuren en wil geen DVD lezen.
  • De op CD gebrande iso's zijn misschien te groot, en na branden incompleet (712 MB voor 7.10 en 770 Mb voor 12-10.


Ik heb in Virtualbox onder Windows 7 (andere machine) ooit Ubuntu 10.10 geïnstalleerd, maar ook daar tot nu toe  nooit genoeg tijd gehad om er veel mee te doen. Nu ik er weer in wil, ben ik het paswoord van de VirtualBox kwijt :-)

Wie weet iets om de ellende op te lossen?

Leo
Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatiemedia
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/18, 15:52:18 »
Voor een ouwe bak kun je beter lichtgewicht familielid Xubuntu pakken, en wel in de versie 12.04 LTS:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Brand de installatie-CD op verlaagde snelheid, 8 x is ideaal.

Of gebruik een USB-geheugenstaaf:
https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

Offline LtB

  • Lid
Re: Installatiemedia
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/18, 17:21:35 »
Zo, dat ziet er beter uit.

* De DVD van Ubuntu 12-04 start wel op mijn laptop. Maar daar moetie niet zijn...

* Xubuntu gedownload, net < 700 Mb, past op een CD.  CD is nu aan het installeren.
   Overigens, hij heeft net mijn netwerk gedetecteerd, maar nu kijk ik al 10 minuten tegen een leeg lichtblauw scherm met witte onderbalk aan :-(
   Mijn oude "bak" heet nu LtBuntu :-)   Op de router verschijnt wel MAC adres en IP, maar de devicenaam is leeg,

* Wachtwoord voor Virtualbox schoot me in toen ik niet meer hevig probeerde maar met wat anders bezig was. Dus nu kan ik Ubuntu en Xubuntu vergelijken.

Bedankt voor de hulp.

Leo
Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop

Offline LtB

  • Lid
Re: Installatiemedia
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/19, 13:01:40 »
Vreemd allemaal.
Die installatie die hing heb ik gisteren maar afgebroken.
Bij hernieuwde poging bleek, dat het deel waarin mijn ID etc gevraagd wordt de 1e keer was overgeslagen, of daarin is blijven steken.

Herinstallatie liep voorspoedig.
Na rebooten zat ik in grub en kon kiezen voor Xubuntu of W XP.
Ubuntu gekozen, even bijgewerkt, rondgesnuffeld, en toen naar bed.

Vanmorgen: Opstarten, kwam in Grub. Deed niets, om te zien welk default OS zou starten: Nou, helemaal niets. Monitor ging in power save mode...

Herstarten, koos voor W XP.
Foutmelding:
"Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden: < Windows-hoofdmap}system32\hal.dll"
Dank je de koekoek, hoe zou dat moeten?
Nou ja, Windows mag toch weg...

Opnieuw starten, nu actief kiezen voor Xubuntu.
Resultaat: noppes. Opnieuw weggevallen videosignaal.  Kom er dus niet in.

Eigenlijk was ik van plan om de HD te formatteren, en schoon te starten. Maar de installatie-CD  kwam niet met die optie.
Hoe pak ik dat nu aan?

Leo

Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatiemedia
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/19, 14:59:42 »
Opnieuw starten, nu actief kiezen voor Xubuntu.
Resultaat: noppes. Opnieuw weggevallen videosignaal.  Kom er dus niet in.
Heb je wel even afgewacht? Vier minuten of zo...

Baat dat niet: ontkoppel alle randapparatuur, behalve beeldscherm, toetsenbord en muis. En probeer het dan opnieuw. Overigens: ook tijdens de installatie wil je de randapparatuur zo beperkt mogelijk houden! Randapparatuur aansluiten doe je het beste na een succesvol voltooide installatie.

Indien ook dat niet baat: probeer eens de nieuwe Xubuntu 13.04, die volgende week definitief verschijnt. Gebruik daarvoor het dagelijkse bouwsel van vandaag:
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/daily-live/current/

Offline LtB

  • Lid
Re: Installatiemedia
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/19, 18:08:01 »
Citaat
Heb je wel even afgewacht? Vier minuten of zo...
Ik dacht het wel. Nu weer gestart, en boodschappen gedaan. De paella wordt lekker, maar de PC is nog steeds zonder video output naar de monitor.

Citaat
Baat dat niet: ontkoppel alle randapparatuur, behalve beeldscherm, toetsenbord en muis. En probeer het dan opnieuw. Overigens: ook tijdens de installatie wil je de randapparatuur zo beperkt mogelijk houden! Randapparatuur aansluiten doe je het beste na een succesvol voltooide installatie.
Eigenlijk alleen een setje speakers, een USB-hub in de monitor ingebouwd en de netwerkkaart... Maar goed, eruit trekken is simpel.

He, nu komen er enkele regels text..  En nu het opstartscherm. Inloggen.
USB- hub (zit muis in) weer aangesloten.
Afmelden + Uitschakelen. Zie nog even wat regels over battery status. Uit.

Opstart met USB + muis er in. Is weer mis!
Zonder hub, muis rechtstreeks in achterkant: OK
Netwerkkabel weer aangesloten

Ik kan er geen touw aan vastknopen. Op een gegeven moment gaatie uit, terwijl ik aan de achterkant met de kabelsla zit te rommelen. Het opstarten met alle peipherials los is niet reproduceerbaar.
Ik ga proberen wat er gebeurt, als ik alle stekerverbindingen stuk voor stuk losneem en weer insteek. Met iets dergelijks heb ik héél lang en héél veel systemen geleden wel eens succes gehad.

Kan een lege battery (in een flits iets over gezien) het soort effecten hebben als wat ik nu meemaak? Zoín knoopcel, formaat een euro heb ik zien zitten. Weet niet meer wat fubctie is.

Citaat
Indien ook dat niet baat: probeer eens de nieuwe Xubuntu 13.04, die volgende week definitief verschijnt. Gebruik daarvoor het dagelijkse bouwsel van vandaag:
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/daily-live/current/

Nou, ik zal zien of dat nodig is.
Eigenlijk voel ik het meest voor alle partities opruimen, formatteren en partities opnieuw indelen.
Wat voor indeling werkt leuk voor Ubuntu? Totaal is geloof ik  Kan dat vanaf een USB-stick of een CD?

Leo
Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop

Re: Installatiemedia
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/19, 18:33:23 »
Zover ik uit de lijst van wanneer het wel en niet lukt kan halen zou de usb hub tijdens het opstarten problemen kunnen geven.

Het bewerken van partitie doe je met GParted. Tijdens het werken op een live-cd/usb is staat deze standaard geïnstalleerd.
Hiermee kan je tijden een live sessie dus ook alle partities weg gooien zodat je bij het installeren deze weer nieuw worden aangemaakt.
LET OP: Dit maakt alle opgeslagen bestanden op de schijf onbruikbaar.

Gezien de problemen nogal random komen opduiken kan er ook meer aan de hand zijn.
Kapot ram geheugen kan soms zeer vreemde fouten veroorzaken.

Ook kan de hdd problemen kunnen hebben.
Check de SMART-status eens. Deze kan je vinden in Schijfgereedschap.

Re: Installatiemedia
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/19, 20:05:19 »
Check de SMART-status eens. Deze kan je vinden in Schijfgereedschap.

"Schijven" heet dat tegenwoordig.

Offline LtB

  • Lid
Re: Installatiemedia
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/24, 12:52:07 »
Citaat
Zover ik uit de lijst van wanneer het wel en niet lukt kan halen zou de usb hub tijdens het opstarten problemen kunnen geven
De laatste keer dat ik Ubuntu gestat kreeg, heb ik ergens gezien, dat de hub wel door Ubuntu werd herkend als een hub. Gewoon als USB-app vermeld naast de muis.

Citaat
Het bewerken van partitie doe je met GParted. Tijdens het werken op een live-cd/usb is staat deze standaard geïnstalleerd.
Hiermee kan je tijden een live sessie dus ook alle partities weg gooien zodat je bij het installeren deze weer nieuw worden aangemaakt.
.
Iets voor als everything else fails...
Kan ik Parted gebruiken vanaf de CD waarmee ik ook heb geïnstalleerd? Ik herinner me eigenlijk niet meer wat voor keuzes ik had.

Citaat
Gezien de problemen nogal random komen opduiken kan er ook meer aan de hand zijn.
Kapot ram geheugen kan soms zeer vreemde fouten veroorzaken.
Zal naast de videokaart ook de memory cards eens  losnemen en weer vastzetten.

Citaat
Ook kan de hdd problemen kunnen hebben.
Check de SMART-status eens. Deze kan je vinden in Schijfgereedschap.
Ja, als ik er weer eens in kom...

Ik heb inmiddels ook de Cmos-batterij vervangen en de BIOS op default instellingen gezet . Geen effect.
De verkoper bij de Dixons om de hoek wist er meer van dan verwacht. Zie nieuwe topic over videodrivers.

Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop