Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS  (gelezen 1112 keer)

Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Gepost op: 2019/01/01, 15:09:04 »
Ik heb kort geleden Ubuntu 18.04 LTS geistalleerd op twee van onze laptops (beide Lenovo). Ben woonachtig Noorwegen en installeer een noorstalige versie. Heb een schone installatie gedaan via een USB drive. Heb vervolgens alles stappen gedaan die aanbevolen worden op de webstek computertip/ubuntu. Doe dit overigens al jaren. Gebruik ubuntu al zeker 9 jaar, maar altijd een LTS versie.
Via de "boodschappentas" een aantal programmas opgehaald die ik veel gebruik, zoals Scribus, Gimp, Inkscape en alles werkt zonder problemen. Maar twee programmas, Digikam en Calibre krijg ik niet voor elkaar, op één van de laptops. Het systeem zegt dat ze geinstalleerd zijn, maar ze openen niet. Eraf gegooid, opnieuw geprobeerd, zonder resultaat. Vervolgens weer eraf en toen via de synaptic geprobeerd. Ook zonder resultaat. Zie bijgaande schermdump wat ik krijg aan het einde van de niet werkende Digikam installering met de mededeling "stop processing"
Heeft iemand een oplossing voor dit probleem. Ben niet supertechnisch, maar gebruik ubuntu zoals gezegd al jaren en kan redelijk met de terminal overweg. Maar hier begrijp ik niets van. Misschien iets fout gedaan op die ene laptop bij de installatie? Bij voorbaat dank!

Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/01, 15:56:38 »
Calibre kun je het beste downladen vanaf de website van de ontwikkelaar volgens deze instructie. Werkt (bij mij) prima.

De ontwikkelaar zegt: “Please do not use your distribution provided calibre package, as those are often buggy/outdated. Instead use the Binary install described below.”
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/01, 16:00:42 »
Bedankt voor de snelle reactie. Kwam ik zojuist ook achter en direct geprobeerd. Werkt inderdaad prima! Deels opgelost dus, nu alleen Digikam nog.

Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/02, 18:51:00 »
Inmiddels een appimage gebruikt om Digikam aan de gang te krijgen. Wel verwarrend allemaal. Is er een mogelijkheid om Digikam zoals voorheen in de balk (dash, of hoe dat tegenwoordig ook heet) te krijgen als het via een appimage werkt?

Offline Jenske

  • Lid
Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/02, 19:50:14 »
Inderdaad verwarrend. Daarom heb ik trouwens volgende post aangemaakt: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104758.msg1026927#msg1026927

Inmiddels een appimage gebruikt om Digikam aan de gang te krijgen. Wel verwarrend allemaal. Is er een mogelijkheid om Digikam zoals voorheen in de balk (dash, of hoe dat tegenwoordig ook heet) te krijgen als het via een appimage werkt?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/03, 08:59:02 »
Inmiddels een appimage gebruikt om Digikam aan de gang te krijgen. Wel verwarrend allemaal. Is er een mogelijkheid om Digikam zoals voorheen in de balk (dash, of hoe dat tegenwoordig ook heet) te krijgen als het via een appimage werkt?
Dat gaat in Mint-cinnamon heel eenvoudig.
Ik heb Digikam hier in de werkbalk, en het kan ook op het bureaublad.
Dat was 1 van de redenen waarom ik Mint verkoos boven Ubuntu.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/03, 15:46:37 »
Bedankt voor de reactie, maar de vraag blijft of je een appimage, in dit geval Digikam, ook kunt toevoegen als favoriet in de werkbalk in Ubuntu 18.04?

Offline peer

  • Lid
Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/03, 16:19:08 »
Ik denk dat je een appimage als favoriet op de werkbalk kan zetten. Heb ik in kubuntu wel gedaan. Ik maak dan eerst een starter  in het menu en kopieer die dan naar de werkbalk. Hoe het in ubuntu precies moet weet ik niet als kde gebruiker.


Offline peer

  • Lid
Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/03, 16:20:45 »
@Eidfjord
Wist je trouwens dat in 1814 in Eidfjord de grondwet (grunnloven) van Noorwegen is getekend en dat daarmee Noorwegen als land geboren is,

Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/03, 17:12:31 »
Ga kijken of dat in Ubuntu ook lukt. Dat met Eidfjord klopt overigens niet. Dat was in Eidsvoll. Eidfjord is maar een klein dorp in the middle of nowhere.  :)

Offline peer

  • Lid
Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/03, 20:37:50 »
Je hebt helemaa!l gelijk. Eidsvoll was het. Ik hoop dat de noormannen mij dit foutje kunnen vergeven.

Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #11 Gepost op: 2019/01/05, 10:55:37 »
Ik heb inmiddels verschillende mogelijkheden onderzocht om de appimage van digikam (A_digikam.appimage) als favoriet in de dash, of favorietbalk aan de zijkant te krijgen. Maar tot op heden nog niet gelukt.

Is er iemand die weet (hij staat nu op het bureablad) hoe ik een appimage kan aanmerken als favoriet?

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #12 Gepost op: 2019/01/05, 11:07:17 »
1) Kan je de app naar de dash toe slepen?

2) Kan je in het overzicht van alle programma's via activities in Gnome (ik neem aan dat je de gnome versie gebruikt) rechtermuisknop add to favorites doen?

--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #13 Gepost op: 2019/01/05, 11:10:35 »
En anders kan dit misschien helpen:
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2376472
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #14 Gepost op: 2019/01/05, 14:36:03 »
...of we kunnen in dit forum proberen helpen?

Items in je menu komen overeen met een tekstbestand met .desktop extensie. Dat .desktop bestand is aanwezig in /usr/share/applications voor programma's die in het menu van elke gebruiker moeten komen, of in ~/.local/share/applications als je de enige gebruiker bent die het programma moet kunnen gebruiken.

Met een appimage zit er niets anders op dan zelf een .desktop bestand aan te maken. Er is immers geen installatieprogramma dat een vooraf gemaakt .desktop bestand in de passende folder kopieert.

Maak het aan met je teksteditor:
gedit  ~/.local/share/applications/digicam.desktop

Een .desktop bestand bevat informatie omtrent het programma. Volgende is een start.
[Desktop Entry]
Name=Digikam
Comment=Beheren en bewerken van foto's
Keywords=Foto;Afbeelding
Exec=<volledige pathnaam naar je appimage>
Terminal=false
Type=Application
Icon=digicam
Naat exec dien je de ganse pathnaam van je appimage door te geven, d.w.z., de naam van het appimage bestand maar ook de plaats waar het bestand is, bijvoorbeeld
/home/eidfjord/Downloads/digicam.appimage
Ik heb geen idee hoe het bestand noemt, en waar je het hebt geplaatst.

Ik vermoed dat, onder "Icon=", het kan volstaan "digicam" op te geven. Je icon-set heeft mogelijk zelf reeds een icoon aan boord. Indien niet, dan dien je zelf een icoon aan te maken en ergens op te slaan. Dan moet je terug naar het icoonbestand verwijzen via de volledige pathnaam.

Als je dit bestand bewaart, dan zal het zich bevinden in de folder .local/share/applications/ in je home folder. ".local" is een verborgen folder - zet "Toon verborgen folders" aan (druk eenvoudig op Ctrl+h) om ".local" te zien. Het wordt automatisch en onmiddellijk opgenomen in je menu. Je zou het daar moeten kunnen vinden en opstarten. Eens opgestart, kan je het bij je favorieten vastpinnen.

Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #15 Gepost op: 2019/01/06, 09:28:07 »
Had nog niet eerder tijd gehad om ernaar te kijken. Zo werkt het als je boer in de bergen bent. Dit soort zaken komen altijd op de laatste plaats maar evengoed bedankt voor de snelle en goede uitleg.
Maar blijkbaar doe ik nog iets verkeerd. Ik heb in het nieuwe desktop bestand de rechten gewijzigd, maar krijg toch een foutmelding als ik probeer digikam op te starten. Ik heb misschien het bestandpath niet op de juiste manier weergegeven? Of is er iets anders niet goed?
Zie bijgaand plaatje.

Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #16 Gepost op: 2019/01/06, 09:39:07 »
Heb ondertussen een fout in de path naar de desktop file ontdekt en veranderd in Gedit. Digikam opent nu via /local/share/applications, maar krijg nog niet de optie om Digikam aan de favorieten toe te voegen????

Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #17 Gepost op: 2019/01/06, 09:45:03 »
[OPGELOST] Ben te snel met reageren op het forum, voordat ik eerst goed kijk wat ik fout doe. Digikam staat nu bij de favorieten. Mis alleen nog een icon, maar dat is een minder probleem. Weet nu in ieder geval, als ik wat vind, hoe ik dat toevoegen. Bedankt Vanadium en Landfiets.
Het geklungel lag volledig bij mij, maar het belangrijkste is dat het gelukt is. Waar zouden de Ubuntu gebruikers zijn zonder dit fantastische forum en de kennis hierbinnen.

Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #18 Gepost op: 2019/01/06, 09:51:46 »
Ik stel dit altijd in via het programma Menu Libre.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #19 Gepost op: 2019/01/06, 10:36:26 »
Zelf een icoon installeren is ook gemakkelijk. In Linux kan elk grafisch bestand als icoon ingesteld worden. Zoek dus een afbeelding (zoek bijvoorbeeld "digikam icon" met google afbeeldingen), sla die op, en dan ben je terug toe aan de oefening om de correcte padnaam naar dat grafische bestandje in je .desktop bestand in te vullen  ;).

Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #20 Gepost op: 2019/01/06, 10:46:18 »
Blijkbaar nog niet helemaal opgelost. Ik heb een icon gevonden, opgeslagen in de map bilder (noors voor foto's), vervolgens pathnaam aangepast, maar dan verdwijnt de appimage icon uit de favorieten (alleen het plaatje, de link is er nog, maar er staat niets?

Wat doe ik hier verkeerd?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #21 Gepost op: 2019/01/06, 10:50:14 »
Ik probeer het meteen zelf eens  ;) Het is een appimage, dus kan ik alles als gewone gebruiker installeren en weer verwijderen. Maar misschien wordt ik hierna wel een Digikam gebruiker.

Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #22 Gepost op: 2019/01/06, 11:06:50 »
Ben heel benieuwd. Ik doe vast iets verkeerd  :). Gebruik Digikam overigens al jaren, tot volle tevredenheid.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #23 Gepost op: 2019/01/06, 11:18:14 »
Bij mij lukte het meteen:

[Desktop Entry]
Name=Digikam
Comment=Beheren en bewerken van foto's
Keywords=Foto;Afbeelding
Exec=/home/vanadium/.appimage/digikam-5.9.0-01-x86-64.appimage
Terminal=false
Type=Application
Icon=/home/vanadium/.appimage/digikam.png
Na het bewaren van dit bestand verschijnt Digikam in de toepassingen met het correcte icoon. Opstarten, toevoegen bij favorieten werkt zoals behoren.

Wat bedoel je met "(alleen het plaatje, de link is er nog, maar er staat niets?"? Log anders eens uit en weer in. Mogelijk is het dan in orde.

Minder vrijblijvend dan ik dacht, de installatie: een wizard met 10 schermen om te configureren, databases die aangemaakt worden ... =D Typische overweldigende KDE applicatie met miljoenen configuratieopties. De fonts zijn bij mij wel zeer klein op mijn scherm dat op gewone HD resolutie draait (1080 p).

Re: Problemen met installatie Digikam en Calibre in 18.04 LTS
« Reactie #24 Gepost op: 2019/01/06, 11:26:50 »
Wat bedoel je met "(alleen het plaatje, de link is er nog, maar er staat niets?"? Log anders eens uit en weer in. Mogelijk is het dan in orde.

Als ik het pad invoer in gedit en het bestand opsla, verdwijnt het plaatje dat er nu staat (dat van de appimage). Als ik dan vervolgens op die 6 witte stippen druk, zodat ik alle programma's te zien krijg, dan staat Digikam daar nog tussen, maar alleen tekst en geen plaatje. Als ik daar rechts op klik kan ik dit dan verwijderen uit de favorieten. Met andere woorden, het staat er dus nog wel, maar ik zie het alleen niet. Hoop dat dit duidelijk uitgelegd is.